Bejvávalo, bejvávalo, v Živnobance levno
6. 10. 2003 | Kristýna Havligerová
Na českém bankovním trhu dochází k překvapenému střídání stráží. Zatímco eBanka s pověstí dražší peněžní instituce zlevňuje, tak doposud levná Živnobanka ceny zvedá.
"Ráda nakupuji oblečení v outdoorových obchodech," říká studentka University Karlovy Martina Benešová. "Máte-li mládežnickou kartu ISIC, získáte při placení slevu tak 5 %. Jenže když jsem nedávno chtěla v jednom z takových míst zaplatiti platební kartou, řekli mi, že u nich sleva platí pouze při platbě v hotovosti," dodává. Překvapená Martina se dozvěděla, že když nakupující platí v tomto obchodě kartou, je to pro obchod moc drahé, proto dávají přednost hotovým penězům. Jak je to tedy s poplatky za platbu kartou, vyplatí se vůbec firmám bezhotovostní styk?
Závisí na velikosti podniku
Chcete vědět víc informací o podnicích? Najdete je ve speciální sekci.
Pracovník jednoho z velkých supermarketů, který si nepřál být jmenován, uvedl: "Částky odváděné bankám se pohybují mezi 2 až 5 % z provedené platby. Platí také, že procento záleží na velikosti podniku." Firmy, jako jsou například obchodní domy nebo supermarkety, které mají hodně obchodních míst s více platebními terminály, odvádí méně než malý obchod s jedním zařízením. Ředitel MasterCardu Ján Čarný zase uvádí, že se procento pohybuje mezi 0,5 až 5.
procento | roční karetní tržba (v Kč) |
poplatek (v Kč) | |
obchod se značkovým sklem |
3,3 % z platby na elektronickém terminálu, 3,5 % z platby na žehličce |
240 000 |
8 160 |
obchod s oblečením | 2,9 % |
2 000 000 |
58 000 |
obchod s hutními materiály |
závisí na druhu karty a výši zakázky, průměrně 3,15 % |
701 593 |
22 100 |
Zdroj: obchody/Peníze.CZ |
Společnost prodávající české značkové sklo na severu Čech má dvě obchodní místa. V jednom obchodě mají mechanickou žehličku pro embosované karty a v druhém elektronický terminál. Celkový roční obrat karetních plateb činí asi 240 tisíc Kč. Bance odvádí 3,3 % z platby na elektronickém terminále a 3,5 % z platby na imprinteru. Předpokládejme, že 50 % zákazníků nakupuje v jednom obchodním místě a 50 % v druhém. Ročně tak podnik odvede bance 8 160 Kč (3 960 Kč za platby z elektronického terminálu a 4 200 Kč z mechanického zařízení). Výhodnější je elektronické zařízení - obchodník nemusí do banky a platbu na účet obdrží do tří dnů. U mechanické čtečky musí nejdřív zajít se stvrzenkami do banky a následně mu jsou peníze zaslány. Částku mu na účet připíší zhruba za deset dní. Pražská firma, která prodává oblečení, má roční karetní obrat 2 milióny Kč a bance z něj odvádí 2,9 %. Ročně tak peněžní instituci odvede 58 tisíc Kč.
Vedoucí obchodní skupiny Payment System společnosti Bull Pavel Juřík uvádí, že střední Evropa 2,5 krát zaostává oproti západnímu světu v počtu obchodníků s platebními terminály. Česká republika je společně s Maďarskem na 3. až 4. místě, předběhlo ji Slovinsko a Chorvatsko.
"V Čechách však došlo k dvojnásobnému meziročnímu nárůstu transakcí platební kartou," doplňuje ho ředitel divize Net Infrastructue & Systems firmy Bull Dan Ševčík.
"Musíme jít s dobou, dnes už chce většina zákazníků platit kartou. Navíc jsme blízko hranic a mezinárodní silnice. Nakupují u nás i ti, kdo v České republice utrácet nechtěli. Vyplatí se to, i když je to drahé." To jsou důvody proč platební terminály zavedla firma prodávající české značkové sklo.
I když není bezhotovostní styk pro malé firmy nejlevnější, přesto si podniky terminály pořizují. Vycházejí totiž vstříc zákazníkům, kteří dnes platbu kartou vyžadují.
Co si o bezhotovostním styku myslíte vy? Vyplatí se obchodníkům platební terminály? Jsou poplatky vysoké? Připojte svůj názor!
Držíte se udržitelnosti?
Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
19. 11. 2003 22:27, Domogurec
dovolte mi jeden názor k diskuzi. Kartou platím pravidelně, má to svoje nezpochybnitelné výhody - nemusím si hlídat peníze v peněžence (když mám hotovost, tak mi zpravidla dlouho nevydrží), mám stále k dispozici dostatečnou "hotovost", ... Benzín nakupuji zásadně kartou. ALE : setkal jste se někdy někdo z Vás s tím, že si obchodník "stáhnul" platbu dvakrát? - mě se to stalo a vězte, že při dokazování chybné transakce jsem byl já ten největší podvodník a kdybych neměl náhodou kopii účtenky (kterou si obyčejně neschovávám), tak jsem přišel o 3.300,-Kč !!!!! Zákazník musí prokázat, že byl poškozen, banka s vámi odmítá komunikovat, prý, že to řeší MUZO a stále kolem dokola. Věřte, že v tu chvíli jsem chtěl všechny platební karty zrušit. Kdybych nebyl na kartě závislý, tak je dávno pryč.
A ještě jeden příklad : Při koupi Notebooku za 33.000,- mi obchodník nabídnul slevu -850,-kč při platbě v hotovosti, přestože nabízel možnost platit kartou. Původně jsem chtěl platit kartou, ale za těch 200m k bankomatu se mi těch 850,- rozhodně vyplatilo. A obchodníkovi zřejmně taky - jinak, předpokládám, by to asi nedělal!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 10. 2003 19:29, Jan Kolda von Žampach
Ano, ano, ano, přesně pro takové, jako jste Vy, pane Petr, a s Vašimi rozumy, by obchodníci měli solidárně nemravné podmínky bank ( patří tam Česká spořitelna )zabojkotovat a smlouvy jim vypovědět. A potom si klidně, pane Petr, založte se sobě podobnými vlastní sdružení, kde si postavíte a budete provozovat svý vlastní obchody, kde budete platit svými platebními kartami, které jste si u svých bank zaplatili.
Vaše zastírací manipulace s předmětem problému by se hodila na snaživého eléva tiskové mluvčí České spořitelny.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (40 komentářů) příspěvků.