Asistenční služby jsou nezbytnou součástí cestovního pojištění (detailní porovnání cestovních pojistek, které nabízejí pojišťovny naleznete v článku Na hory jen s miliony v kapse, co pro své klienty naopak připravily banky zase v článku Cestovní pojištění v plastu: třešnička na dortu?). Jednotlivé pojišťovny využívají obvykle služeb mezinárodních firem, jako jsou AXA Assistance, CORIS nebo ELVIA. Vlastní asistenční službu, Euroalarm Assistence Prague, má jen Evropská cestovní pojišťovna.
Jejich základním úkolem je v případě potřeby - třeba při hospitalizaci či ambulantním ošetření úrazu - poskytnutí platební garance, zajištění převozu do vhodnějšího zdravotního zařízení, dohled nad léčením, apod. (viz následující sloupek).
Služby poskytované asistenčním centrem: |
24 hodinová pomoc v tísni kdekoli v zahraničí
poskytnutí platební garance zahraničním zdravotnickým zařízením
dohled nad léčením v zahraničí
možnost konzultace s českým lékařem
zajištění převozu ambulancí či přeložení do vhodnějšího místa léčby
zařízení pohřbu v zahraničí či repatriace ostatků do vlasti
zajištění přepravy, ubytování, stravování a pojištění zvolené osoby, která přicestuje z vlasti či pojištěného doprovází při jeho hospitalizaci (opatrovník)
zajištění komunikace s rodinnými příslušníky ve vlasti při tísňové situaci v zahraničí
informuje pojišťovnu a rodinné příslušníky |
Zdroj: Evropská cestovní pojišťovna, ČSOB Pojišťovna |
V případě Kooperativy se asistence vztahuje pouze k pojištění léčebných výloh, u většiny jiných pojišťoven zajišťuje ale i jiné události. Pokud je klient například okraden, zajistí zaslání přiměřené finanční částky nebo uhradí poplatek za vystavení dočasného cestovního dokladu. Jestliže si v rámci cestovní pojistky sjednal i pojištění odpovědnosti za škodu, poskytne právní poradenství, jak se při takové pojistné události, dojde-li k ní, chovat. Součástí jsou i služby překladatelské, samozřejmě pokud se týkají pojištěných rizik.
Pojišťovny se shodují v jednom: dojde-li ke škodní události, v první řadě volejte asistenční službu. Ta funguje nepřetržitě 24 hodin denně a komunikace probíhá v češtině. Klient zde nahlásí svůj problém a telefonní číslo, na kterém je k zastižení, o vše ostatní se postarají operátoři, kteří klienta kontaktují zpátky. Částku, kterou pojištěný provolal, je-li technicky doložitelná, pojišťovna zpětně uhradí. Další hovory se pak vedou ze strany asistenční služby, a tedy bez klientovi finanční účasti. "Chráněnci" České pojišťovny a ČSOB Pojišťovny mohou rovnou volat na účet volaného.
Telefonní čísla asistenčních služeb |
Pojišťovna |
Linka asistenční služby |
Allianz (profil, názory) |
+420 283 002 780 +420 800 170 000 |
Česká pojišťovna (profil, názory) |
+ 420 272 101 072 |
Česká podnikatelská pojišťovna (profil, názory) |
+420 272 101 000 |
ČSOB Pojišťovna (profil, názory) |
+420 272 101 077 |
Evropská cestovní pojišťovna (profil, názory) |
+420 221 860 606 |
Generali (profil, názory) |
+420 221 586 666 |
Kooperativa (profil, názory) |
+420 283 002 772 |
UNIQA (profil, názory) |
+420 272 101 020 |
VZP (profil, názory) |
+420 272 101 010 |
Zdroj dat: pojišťovny |
Asistenční služba má k dispozici seznam lékařů, se kterými spolupracuje a kteří nevyžadují platbu od pacienta, případně je schopna zajistit úhradu ošetření. Buď zašle garanci platby faxem, anebo zabezpečí přímo transfer peněz. "U banálních ošetření, zhruba do 50 euro, je obvykle rychlejší zaplatit z vlastních peněz a účty si nechat proplatit po návratu domů," říká Milan Káňa, tiskový mluvčí Allianz. Je proto nezbytné uschovat veškerou dokumentaci a stvrzenky spojené s pojistnou událostí a pojišťovně je včas předložit, například klienti pojišťovny UNIQA do 30 dnů po návratu. Podobný postup zvolila většina pojišťoven, shodně ale dodávají, že "při nedostatku hotovosti, například před koncem dovolené, proplatí asistenční služba i menší částky."
Klienti Generali a ČSOB Pojišťovny, pokud kontaktovali asistenční službu, se finančně neúčastní vůbec.
Jestliže pojištěný asistenční centrálu nekontaktuje, o peníze nepřichází. Musí si sice všechny náklady hradit sám, pojišťovna mu je ale zpětně proplatí po návratu.
Za pár hodin jedeme, kdo nás teď pojistí?!
Součástí cestovních pojistek bývá i tzv. pojištění stornopolatků, které většinou nabízí samy cestovní kanceláře. U Kooperativy vychází pojistné zhruba na 1 Kč na každých 1 000 Kč pojištěného stornopoplatku, Allianz jej nabízí za 2,8 % a Generali za 1,5 % z ceny zájezdu. Pojistnou událostí je ale zrušení cesty jen z důvodu nemoci či úrazu. |
Bez sjednané pojistky vám ovšem veškeré výhody asistenční služby zůstanou skryty. Cestovní pojistka ale patří mezi produkty, které lze sjednat několika různými cestami, a tak nestihnete-li již tu tradiční, návštěvu pobočky pojišťovny či jejího partnera (například banky), neházejte vše za hlavu. U některých pojišťoven je totiž možné telefonicky objednat obchodního zástupce, který přijde k vám domů. Česká pojišťovna nabízí objednání smlouvy po telefonu s tím, že ji k podpisu a zaplacení přinese kurýr, a tak začíná platit již v den sjednání.
Takto rychlou pojistku nabízí i Kooperativa a to při sjednání pojistky přes internet. Podle slov jejího tiskového mluvčí Marka Vícha je v takovém případě klíčový čas uzavření smlouvy. Některé pojišťovny tento kanál navíc zvýhodňují slevou na pojistném – Česká pojišťovna 10 %, Generali a ČSOB Pojišťovna zvýhodněným tarifem, ten je zhruba o 12,5 % levnější.
Novinkou je možnost sjednání pojistky prostřednictvím mobilního telefonu. Od prosince tuto možnost nabízí Generali. "Stačí, aby klient zaslal SMS v předepsaném tvaru na dané telefonní číslo a následně obdrží potvrzovací SMS od provozovatele systému, která obsahuje veškeré potřebné údaje - číslo pojistky, pojistné období, výši pojistného, číslo účtu pro zaplacení pojistného, název a kontakt na telefonní centrálu,“ říká Denisa Smolová, manažerka produktu cestovního pojištění Generali. Tyto údaje plně nahradí pojistnou smlouvu v papírové podobě i průkaz klienta. Pojištění je možné sjednat i v den výjezdu do zahraničí, je ovšem platné až okamžikem připsání pojistného na účet pojišťovny.
Cestujete hodně? Pojistěte se na rok!
Cestovatelům, kteří za hranice vyjíždí pravidelně, se vyplatí pořízení půlroční nebo roční pojistky. Ne každá pojišťovna je ovšem standardně nabízí, například ČSOB Pojišťovna tyto dlouhodobé pojistky počítá jen jako denní sazbu násobenou požadovaným počtem dní. Často se tarify liší pro osoby do věku 70 a nad 70 let, některé produkty umí pojistit dokonce celou rodinu. Výběr z toho, co lze na českém trhu pořídit, naleznete v následující tabulce.
Nabídka některých ročních pojistek 1 |
Pojišťovna |
Maximální délka jednotlivé cesty |
Pojistné v Kč (územní platnost) |
Allianz |
90 dní |
4 590 (Evropa + Alžírsko, Egypt, Izrael, Lybie, Maroko, Sýrie, Turecko) 29 850 (celý svět) |
Česká pojišťovna |
35 dní |
1 700 (Evropa + Alžírsko, Egypt, Maroko, Tunis, Turecko) 2 700 (celý svět) |
Evropská cestovní pojišťovna 2 |
45 dní |
3 960 (Evropa) 4 960 (celý svět) |
Generali 3 |
30 dní |
2 790 (Evropa) 4 150 (celý svět) |
Kooperativa |
30 dní |
2 400 (Evropa + Turecko) 4 100 (celý svět) |
UNIQA |
28 dní |
1 450 (Evropa) |
Vysvětlivky: 1 - součástí je pojištění léčebných výloh, úrazové pojištění, pojištění odpovědnosti za škodu a pojištění zavazadel 2 - produkt EuroPass 3 - produkt Komfort |
Zdroj dat: pojišťovny |
Roční pojištění ovšem v některých případech není nutné zvlášť sjednávat, neboť je často doplňkem platební karty a za ceny podstatně nižší – zhruba od 300 Kč. Rozsah takových pojistek ale bývá omezen. O tom, ke které kartě získá držitel cestovní pojištění zdarma, jak si takové pojištění dokoupit a jaká rizika kryje, se dozvíte v článku Cestovní pojištění v plastu: třešnička na dortu?.
Máte zkušenosti s asistenční službou? Platíte si roční cestovní pojištění? Stačí vám základní pojištění, nebo máte seznam rizik, která ve vaší smlouvě musí být pojištěna?