Každoročně dochází ke změnám poplatků bank, obvykle se jedná o zdražování, jen v několika málo případech, tedy u některých služeb došlo k zlevnění. Otázkou je, jestli ale vůbec klienti tuší, za co všechno zaplatí. Zda ví, že se jim z běžných účtů odečítají peníze za vedení účtu nebo platebních karet, operace u přepážek bank, výběr hotovosti z bankomatu nebo že jim banka strhne víc peněz za platební příkaz podaný na přepážce než přes internet.
My jsme pro vás proto připravili krátkou exkurzi pralesem poplatků, s kterými se zákazníci bank nejčastěji setkávají.
Pobočka vs. bankomat
Produktové balíčky |
Velkým hitem se během loňského roku staly produktové balíčky. Jde o produkt, který kromě běžného účtu nabízí ještě několik dalších služeb. V ceně bývá zahnuto vedení platební karty a přímého bankovnictví, zasílání výpisů, sjednání a vedení kontokorentu nebo zřízení, změny a rušení trvalých platebních příkazů. U balíčku klient platí měsíční paušál, který se u bank podle typu balíčku pohybuje od 50 do 400 Kč. Ty dražší do ceny zahrnují více služeb. K měsíčnímu paušálu majitel účtu doplácí další jednorázové operace. Zájemce si musí promyslet, o které služby má opravdu zájem. Nevýhodou balíčků totiž je, že banka do nich zahrnuje i služby, které klienti nevyužívají nebo jsou nově zavedeny. Přesto ale výhody převažují. Balíček vyjde levněji, než kdyby si klienti sjednávali jednotlivé produkty odděleně. Předností je i fakt, že u balíčkového konta zájemci obvykle podepisují pouze jednu smlouvu na všechny služby. Nemusí to ale platit všude, někde i v případě balíčku podepisuje zákazník zvlášť smlouvu o běžném účtu, platební kartě, kontokorentu či internetovém bankovnictví. |
V obou případech klienti něco zaplatí. V dnešní době ale méně vydají za operace, které neprovádí na pobočce bank. Banky se totiž snaží pobočky "vyprázdnit" a zajišťovat na nich především poradenské služby klientům. Proto také vyjde levněji výběr hotovosti z bankomatu než na přepážce bankovního ústavu.
U České spořitelny například klient při výběru z bankomatu uhradí 6 Kč, u přepážky ale 15 Kč při výběru do 10 000 Kč, v Komerční bance zaplatí 5 Kč za výběr z bankomatu a 1 % z vybrané částky, minimálně však 30 Kč, za výběr u přepážky.
Na co si však musí dát klienti pozor je, že tyto levné výběry z bankomatů platí pouze pro přístroje dané banky. Pokud vyberou peníze z bankomatu cizí banky, musí se připravit na odečtení vyšší sumy. Ty se pohybují mezi 25 až 40 Kč. Některé banky umožňují jeden až dva první výběry měsíčně zadarmo, a to i u cizích bankomatů.
Internet je levnější
Heslo "internet levnější než přepážka" platí v případě bezhotovostních operací. Určitě se vyplatí zadávat platební a trvalé příkazy, inkasa či SIPO přes kanály přímého bankovnictví. To platí hlavně pro jejich změny a rušení. Ty jsou totiž obvykle přes internet zadarmo, majitel konta zaplatí pouze za účetní položku, která se pohybuje mezi 2 až 4 Kč.
V případě poboček se může suma za změnu či zrušení trvalého příkazu, inkasa nebo SIPA vyhoupnout až na 50 Kč bez účetní položky jako třeba u HVB Bank. Klient si také připlatí, pokud posílá peníze do cizí banky, jde obvykle o 2 až 4 Kč navíc.
A samozřejmě něco stojí i samotné vedení přímého bankovnictví. U Raiffeisenbank zákazník měsíčně zaplatí jednotlivě 35 Kč za internetové Webkonto, GSM Mobilkonto i telefonní Callkonto. V podobných cenových relacích, tedy od 20 do 40 Kč, se pohybuje i vedení přímého bankovnictví ostatních bankovních ústavů. Výjimkou je eBanka (profil, názory), která poplatek odpouští, pokud klientovi na účet přijde měsíčně částka vyšší než 15 000 Kč u cenového programu Základ či 30 000 Kč u cenového programu Plus.
Platím pouze plastikem
Mít platební kartu se dnes už vyplatí každému. Jedním z důvodů jsou už výše zmíněné levnější výběry hotovosti z bankomatů. Hlavní výhodou jsou ale platby platební kartou u obchodníků. Ty jsou totiž zcela zdarma.
Platbou kartou můžete navíc získat určité výhody u České spořitelny. Ta k bezhotovostním
platbám motivuje svým bonusovým programem. Klienti totiž za platbu kartou v obchodě sbírají body, za které si, pokud jich nasbírají potřebné množství, mohou pořídit bankou určené zboží, získat slevy na vybrané služby nebo jim je odpuštěn poplatek za vedení účtu.
Platba kartou přímo za zboží u nás není ještě úplně běžná, spotřebitelé stále rádi platí hotovostí. Přesto se objem bezhotovostních plateb za rok 2003 zvýšil. V případě poměru plateb kartou a hotovostí u obchodníků, uvádějí zástupci společnosti MasterCard, že bylo v uplynulém roce provedeno 70 % plateb hotovostí a 30 % kartou. Společnost Visa neměla tyto údaje ještě k dispozici, prý je zveřejní ke konci března.
Některé další poplatky |
|
|
Česká spořitelna (profil, názory) |
ČSOB (profil, názory) |
HVB Bank (profil, názory) |
Komerční banka (profil, názory) |
Raiffeisenbank (profil, názory) |
Výpisy |
poštou |
poštovné |
30 Kč |
12 Kč |
15 Kč |
15 Kč |
vyzvednutí na pobočce |
45 Kč |
50 Kč |
40 Kč |
47 Kč |
50 Kč |
Účetní položka |
došlá bezhotovostní platba |
5 Kč |
5 Kč |
5 Kč |
5 Kč |
5 Kč |
platební příkaz na přepážce |
45 Kč |
tentýž den 20 Kč, do druhého dne 8 Kč |
20 Kč |
8 Kč první až pátá, 16 Kč pátá a další v měsíci |
10 Kč |
Roční vedení platební karty |
elektronické |
200 Kč |
200 Kč |
300 Kč |
200 Kč |
180 Kč |
embosované |
350 Kč |
500 Kč |
600 Kč |
700 Kč |
720 Kč |
Blokace platební karty (omezení platnosti) |
stoplistace embosované karty |
500 Kč |
2 000 Kč |
1 500 Kč |
2 000 Kč |
2 000 Kč |
elektronické karty |
|
trvalé 200 Kč, dočasné 200 Kč |
100 Kč |
150 Kč |
200 Kč |
Zaslání informace o transakci |
sms |
zdarma |
2 Kč |
podle cen operátora |
info jen o zůstatku, zdarma |
3 Kč |
emailem |
zdarma |
1 Kč |
nelze |
zdarma |
zdarma |
Zdroj dat: Sazebník a klientské linky bank |
Víte, za co všechno bance platíte? Přijdou vám poplatky bank vysoké? Využíváte možností, jak bance zaplatit méně: třeba přímé bankovnictví nebo výběry z bankomatu?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
20. 4. 2004 10:21
Platba kartou není ZADARMO NIKDE. Prostudujte si podrobně výpis z banky. Každá platba kartou je zpoplatněna obchodníkem asi 6,-Kč. Pokud by jste platili kartou x krát měsičně, je lepší si vybrat penízky z automatu.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
7. 4. 2004 16:17, Docent
Jo jo, od října loňského roku v RB. BTW kontokorent, který mně "vyřizovali" v ŽIBA 2 měsíce a nakonec jsem to raději vzdal, byl v RB po 3 měsících vedení účtu otázkou 10 minut.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.