Každoročně dochází ke změnám poplatků bank, obvykle se jedná o zdražování, jen v několika málo případech, tedy u některých služeb došlo k zlevnění. Otázkou je, jestli ale vůbec klienti tuší, za co všechno zaplatí. Zda ví, že se jim z běžných účtů odečítají peníze za vedení účtu nebo platebních karet, operace u přepážek bank, výběr hotovosti z bankomatu nebo že jim banka strhne víc peněz za platební příkaz podaný na přepážce než přes internet.
My jsme pro vás proto připravili krátkou exkurzi pralesem poplatků, s kterými se zákazníci bank nejčastěji setkávají.
Pobočka vs. bankomat
Produktové balíčky |
Velkým hitem se během loňského roku staly produktové balíčky. Jde o produkt, který kromě běžného účtu nabízí ještě několik dalších služeb. V ceně bývá zahnuto vedení platební karty a přímého bankovnictví, zasílání výpisů, sjednání a vedení kontokorentu nebo zřízení, změny a rušení trvalých platebních příkazů. U balíčku klient platí měsíční paušál, který se u bank podle typu balíčku pohybuje od 50 do 400 Kč. Ty dražší do ceny zahrnují více služeb. K měsíčnímu paušálu majitel účtu doplácí další jednorázové operace. Zájemce si musí promyslet, o které služby má opravdu zájem. Nevýhodou balíčků totiž je, že banka do nich zahrnuje i služby, které klienti nevyužívají nebo jsou nově zavedeny. Přesto ale výhody převažují. Balíček vyjde levněji, než kdyby si klienti sjednávali jednotlivé produkty odděleně. Předností je i fakt, že u balíčkového konta zájemci obvykle podepisují pouze jednu smlouvu na všechny služby. Nemusí to ale platit všude, někde i v případě balíčku podepisuje zákazník zvlášť smlouvu o běžném účtu, platební kartě, kontokorentu či internetovém bankovnictví. |
V obou případech klienti něco zaplatí. V dnešní době ale méně vydají za operace, které neprovádí na pobočce bank. Banky se totiž snaží pobočky "vyprázdnit" a zajišťovat na nich především poradenské služby klientům. Proto také vyjde levněji výběr hotovosti z bankomatu než na přepážce bankovního ústavu.
U České spořitelny například klient při výběru z bankomatu uhradí 6 Kč, u přepážky ale 15 Kč při výběru do 10 000 Kč, v Komerční bance zaplatí 5 Kč za výběr z bankomatu a 1 % z vybrané částky, minimálně však 30 Kč, za výběr u přepážky.
Na co si však musí dát klienti pozor je, že tyto levné výběry z bankomatů platí pouze pro přístroje dané banky. Pokud vyberou peníze z bankomatu cizí banky, musí se připravit na odečtení vyšší sumy. Ty se pohybují mezi 25 až 40 Kč. Některé banky umožňují jeden až dva první výběry měsíčně zadarmo, a to i u cizích bankomatů.
Internet je levnější
Heslo "internet levnější než přepážka" platí v případě bezhotovostních operací. Určitě se vyplatí zadávat platební a trvalé příkazy, inkasa či SIPO přes kanály přímého bankovnictví. To platí hlavně pro jejich změny a rušení. Ty jsou totiž obvykle přes internet zadarmo, majitel konta zaplatí pouze za účetní položku, která se pohybuje mezi 2 až 4 Kč.
V případě poboček se může suma za změnu či zrušení trvalého příkazu, inkasa nebo SIPA vyhoupnout až na 50 Kč bez účetní položky jako třeba u HVB Bank. Klient si také připlatí, pokud posílá peníze do cizí banky, jde obvykle o 2 až 4 Kč navíc.
A samozřejmě něco stojí i samotné vedení přímého bankovnictví. U Raiffeisenbank zákazník měsíčně zaplatí jednotlivě 35 Kč za internetové Webkonto, GSM Mobilkonto i telefonní Callkonto. V podobných cenových relacích, tedy od 20 do 40 Kč, se pohybuje i vedení přímého bankovnictví ostatních bankovních ústavů. Výjimkou je eBanka (profil, názory), která poplatek odpouští, pokud klientovi na účet přijde měsíčně částka vyšší než 15 000 Kč u cenového programu Základ či 30 000 Kč u cenového programu Plus.
Platím pouze plastikem
Mít platební kartu se dnes už vyplatí každému. Jedním z důvodů jsou už výše zmíněné levnější výběry hotovosti z bankomatů. Hlavní výhodou jsou ale platby platební kartou u obchodníků. Ty jsou totiž zcela zdarma.
Jak dopadlo hodnocení běžných účtu se dočtete v článku Kolik stojí běžný účet. |
Platba kartou přímo za zboží u nás není ještě úplně běžná, spotřebitelé stále rádi platí hotovostí. Přesto se objem bezhotovostních plateb za rok 2003 zvýšil. V případě poměru plateb kartou a hotovostí u obchodníků, uvádějí zástupci společnosti MasterCard, že bylo v uplynulém roce provedeno 70 % plateb hotovostí a 30 % kartou. Společnost Visa neměla tyto údaje ještě k dispozici, prý je zveřejní ke konci března.
Některé další poplatky | ||||||
Česká spořitelna (profil, názory) | ČSOB (profil, názory) | HVB Bank (profil, názory) | Komerční banka (profil, názory) | Raiffeisenbank (profil, názory) | ||
Výpisy | poštou | poštovné | 30 Kč | 12 Kč | 15 Kč | 15 Kč |
vyzvednutí na pobočce | 45 Kč | 50 Kč | 40 Kč | 47 Kč | 50 Kč | |
Účetní položka | došlá bezhotovostní platba | 5 Kč | 5 Kč | 5 Kč | 5 Kč | 5 Kč |
platební příkaz na přepážce | 45 Kč | tentýž den 20 Kč, do druhého dne 8 Kč | 20 Kč | 8 Kč první až pátá, 16 Kč pátá a další v měsíci | 10 Kč | |
Roční vedení platební karty | elektronické | 200 Kč | 200 Kč | 300 Kč | 200 Kč | 180 Kč |
embosované | 350 Kč | 500 Kč | 600 Kč | 700 Kč | 720 Kč | |
Blokace platební karty (omezení platnosti) | stoplistace embosované karty | 500 Kč | 2 000 Kč | 1 500 Kč | 2 000 Kč | 2 000 Kč |
elektronické karty | trvalé 200 Kč, dočasné 200 Kč | 100 Kč | 150 Kč | 200 Kč | ||
Zaslání informace o transakci | sms | zdarma | 2 Kč | podle cen operátora | info jen o zůstatku, zdarma | 3 Kč |
emailem | zdarma | 1 Kč | nelze | zdarma | zdarma | |
Zdroj dat: Sazebník a klientské linky bank |
Víte, za co všechno bance platíte? Přijdou vám poplatky bank vysoké? Využíváte možností, jak bance zaplatit méně: třeba přímé bankovnictví nebo výběry z bankomatu?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
20. 4. 2004 10:21
Platba kartou není ZADARMO NIKDE. Prostudujte si podrobně výpis z banky. Každá platba kartou je zpoplatněna obchodníkem asi 6,-Kč. Pokud by jste platili kartou x krát měsičně, je lepší si vybrat penízky z automatu.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
7. 4. 2004 16:17, Docent
Jo jo, od října loňského roku v RB. BTW kontokorent, který mně "vyřizovali" v ŽIBA 2 měsíce a nakonec jsem to raději vzdal, byl v RB po 3 měsících vedení účtu otázkou 10 minut.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.