Cestovky nechtějí proplatit storno. Klienti mohou přijít o pojištění

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 28. 2. 2020 | 8 komentářů
Kvůli strachu klientů z koronaviru nebo souvisejících komplikací mohou cestovní kanceláře přijít o hodně peněz. Když se ani jedna ze stran nevzdá, zamíří spory o bezplatné zrušení smlouvy zřejmě k soudu.
Cestovky nechtějí proplatit storno. Klienti mohou přijít o pojištění

Některé cestovní kanceláře odmítají vrátit cenu zájezdu lidem, kteří se rozhodnou respektovat doporučení ministerstva zahraničí necestovat do italských regionů Lombardie a Benátska.

Asociace cestovních kanceláří tvrdí, že ani na tyto regiony se automaticky nevztahuje § 2535 občanského zákoníku. Cestovky – pokud zájezdy samy neruší – sice připouštějí vstřícnější postup nebo bezplatnou změnu termínu, nechtějí ale vracet plnou cenu.

Jenže když klient vycestuje do regionů, před nimiž ministerstvo zahraničí oficiálně varovalo, může přijít o plnění z cestovního pojištění. To se totiž obecně nevztahuje na situace, kdy klient odjel navzdory doporučení úřadů nebo kdy mohl riziko předvídat.

Například pojišťovna Axa výslovně upozorňuje, že cestovní pojištění se nevztahuje na pojistné události, které vznikly v oblasti, kam ministerstvo zahraničních věcí nedoporučuje cestovat nebo doporučuje tyto cesty odložit.

Přestože riziko nákazy koronavirem Covid-19 například v italských horských střediscích zatím podle dostupných informací není velké, klientům hrozí, že by jim pojišťovny v takovém případě (nerespektování doporučení) neproplatily léčebné výlohy a další výdaje.

Anketa

Báli byste se teď jet do Lombardie?

Ministerstvo pro místní rozvoj, pod něhož spadá i regulace podnikání v cestovním ruchu, odkazuje na § 2535 občanského zákoníku. Ten se týká organizovaných zájezdů sjednaných u českých cestovek (tedy ne samostatně zaplacené letenky nebo individuálního ubytování) a doslova uvádí:

„Zákazník má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného, jestliže v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. V takovém případě má zákazník právo na vrácení veškerých uhrazených plateb za zájezd, nemá však právo na náhradu škody.“

Podle asociace cestovních kanceláří však v případě Itálie – kromě míst přímo dotčených karanténou a případně dalších výjimek – není splněna druhá z podmínek.

„Koronavirus je mimořádnou a nepředvídatelnou okolností. Nicméně, aby jeho výskyt zakládal právo zákazníka na odstoupení od smlouvy bez povinnosti hradit smluvní stornopoplatek, musí se vyskytovat v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředního okolí a zároveň musí mít významný dopad na poskytování služeb zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení. Každý případ tak musí být posuzován jednotlivě,“ říká Jan Papež, místopředseda a mluvčí Asociace cestovních kanceláří.

Podle Papeže by se o „významný dopad na poskytování služeb zájezdu“ jednalo až v situaci, kdy cestovky nebudou schopny zajistit některou z částí, kterou se ve smlouvě zavázaly klientovi zajistit.

Srovnáme cestovní pojištění

Za kopečky? Sjednáme vám cestovní pojištění, aby skákalo, jak budete pískat...

S tím ale nesouhlasí někteří klienti, kteří se obrátili na web Peníze.cz. „Od zájezdu čekám příjemný zážitek, ne stresující. Zákon mluví o nároku na odstoupení před začátkem zájezdu, počítá tedy s určitou pravděpodobností – ne až s konkrétním výsledkem. Za současné situace přece cestovka nemůže předem garantovat, že nedostanu koronavir a současně že dostanu všechny služby a neuvíznu tam,“ píše jeden z nich, který zaplatil za březnovou dovolenou na horách v Lombardii.

Podle ministerstva pro místní rozvoj je naplněna přinejmenším jedna z podmínek zmíněného ustanovení občanského zákoníku. „O tom, zda byly podmínky pro možnost bezplatného odstoupení od smlouvy o zájezdu naplněny, může závazně rozhodnout pouze soud. Domníváme se však, že rozhodovací praxe soudů bude k doporučením ministerstva zahraničí přihlížet,“ říká mluvčí úřadu Vilém Frček.

Při posuzování druhé podmínky – významného dopadu na čerpání služeb cestovního ruchu nebo na přepravu do místa pobytu – je podle ministerstva potřeba přihlédnout ke konkrétním okolnostem každého jednotlivého případu. 

„Cestovní kanceláře, stejně jako jiní podnikatelé, ale mají obecnou povinnost počínat si ve vztahu ke spotřebitelům s odbornou péčí. Máme za to, že za její součást lze považovat rovněž to, aby byla ze strany cestovní kanceláře vyhodnocena rizikovost pořádání zájezdu, mimo jiné s ohledem na epidemiologickou situaci, a to s využitím všech cestovní kanceláři dostupných informací, včetně doporučení pro cesty do zahraničí vydávaných ministerstvem zahraničních věcí,“ dodává Frček.

„Má-li cestovní kancelář k dispozici informace o tom, že pro některého zákazníka může představovat uskutečnění zájezdu do oblasti zvýšené riziko, například s ohledem na věk, těhotenství, zdravotní stav a podobně, měly by být zohledněny i tyto faktory. Nerespektování povinnosti odborné péče může mít vliv mimo jiné na posuzování odpovědnosti cestovní kanceláře za újmu na straně zákazníka, včetně odpovědnosti za újmu na zdraví,“ zdůrazňuje mluvčí ministerstva pro místní rozvoj.

Nehledě na právní názory ministerstva, cestovních kanceláří či klientů by definitivní slovo v případném sporu měl až soud.

Alespoň 80 procent z ceny mohou dostat klienti některých pojišťoven, pokud mají pojištění storna v rámci cestovního pojištění. Možnost zrušení cesty kvůli epidemii či varování úřadů však pokrývají jenom některé z nich. Podrobné porovnání jsme přinesli v předchozích dnech.

Prodej pojištění storna pro nové zájemce včera dočasně zastavila Kooperativa, dnes se k ní přidala Slavia. Společně s Generali Českou pojišťovnou šlo přitom o tři výjimky, jejichž pojištění storna se výslovně vztahovalo i na zrušení cesty kvůli epidemii či doporučení úřadů. 

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a dozvíte se včas další praktické rady i aktuality! 

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+20
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 3. 2020 16:34, pag

Dobrovolné domácí karantény vysmátých lyžařů z Cortiny se ukázaly,jak jsem onehdá psal,na dvě věci,na h.... a na p...!

+6
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

29. 2. 2024 | Olga Skalková | 2 komentáře

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej... celý článek

Místo parmazánu levná náhražka. Restaurace šidí hlavně na surovinách

23. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ

Místo parmazánu levná náhražka. Restaurace šidí hlavně na surovinách

Státní zemědělská a potravinářská inspekce loni kontrolovala dohromady 194 stravovacích provozoven. Zjistila, že nepravdivé a zavádějící informace poskytovala zákazníkům čtvrtina z... celý článek

Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla

23. 2. 2024 | Petr Kučera

Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) přichází s konkrétními návrhy, jak bojovat s novým druhem podvodu. Cílem je omezit takzvaný spoofing – kvůli zneužití telefonního čísla má spotřebitel... celý článek

Nejvíc pokut za nekalé praktiky dostává Penny, ukazují kontroly

19. 2. 2024 | Pavla Adamcová

Nejvíc pokut za nekalé praktiky dostává Penny, ukazují kontroly

Celkem 16 pokut vyšších než 100 tisíc korun uložila Česká obchodní inspekce řetězcům za nekalé praktiky v období od začátku roku 2022 do konce loňského třetího čtvrtletí. Celková výše... celý článek

Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět

15. 2. 2024 | Pavla Adamcová

Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět

Objednáte, zaplatíte a do tří dnů máte zboží doma. Tak vypadá ideální nákup na internetu. Jenže ne vždycky to jde takhle hladce. Jak se bránit, když prodejce nedoručí předem zaplacenou... celý článek

Partners Financial Services