Cestovky nechtějí proplatit storno. Klienti mohou přijít o pojištění

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 28. 2. 2020 | 8 komentářů
Kvůli strachu klientů z koronaviru nebo souvisejících komplikací mohou cestovní kanceláře přijít o hodně peněz. Když se ani jedna ze stran nevzdá, zamíří spory o bezplatné zrušení smlouvy zřejmě k soudu.
Cestovky nechtějí proplatit storno. Klienti mohou přijít o pojištění

Některé cestovní kanceláře odmítají vrátit cenu zájezdu lidem, kteří se rozhodnou respektovat doporučení ministerstva zahraničí necestovat do italských regionů Lombardie a Benátska.

Asociace cestovních kanceláří tvrdí, že ani na tyto regiony se automaticky nevztahuje § 2535 občanského zákoníku. Cestovky – pokud zájezdy samy neruší – sice připouštějí vstřícnější postup nebo bezplatnou změnu termínu, nechtějí ale vracet plnou cenu.

Jenže když klient vycestuje do regionů, před nimiž ministerstvo zahraničí oficiálně varovalo, může přijít o plnění z cestovního pojištění. To se totiž obecně nevztahuje na situace, kdy klient odjel navzdory doporučení úřadů nebo kdy mohl riziko předvídat.

Například pojišťovna Axa výslovně upozorňuje, že cestovní pojištění se nevztahuje na pojistné události, které vznikly v oblasti, kam ministerstvo zahraničních věcí nedoporučuje cestovat nebo doporučuje tyto cesty odložit.

Přestože riziko nákazy koronavirem Covid-19 například v italských horských střediscích zatím podle dostupných informací není velké, klientům hrozí, že by jim pojišťovny v takovém případě (nerespektování doporučení) neproplatily léčebné výlohy a další výdaje.

Anketa

Báli byste se teď jet do Lombardie?

Ministerstvo pro místní rozvoj, pod něhož spadá i regulace podnikání v cestovním ruchu, odkazuje na § 2535 občanského zákoníku. Ten se týká organizovaných zájezdů sjednaných u českých cestovek (tedy ne samostatně zaplacené letenky nebo individuálního ubytování) a doslova uvádí:

„Zákazník má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného, jestliže v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. V takovém případě má zákazník právo na vrácení veškerých uhrazených plateb za zájezd, nemá však právo na náhradu škody.“

Podle asociace cestovních kanceláří však v případě Itálie – kromě míst přímo dotčených karanténou a případně dalších výjimek – není splněna druhá z podmínek.

„Koronavirus je mimořádnou a nepředvídatelnou okolností. Nicméně, aby jeho výskyt zakládal právo zákazníka na odstoupení od smlouvy bez povinnosti hradit smluvní stornopoplatek, musí se vyskytovat v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředního okolí a zároveň musí mít významný dopad na poskytování služeb zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení. Každý případ tak musí být posuzován jednotlivě,“ říká Jan Papež, místopředseda a mluvčí Asociace cestovních kanceláří.

Podle Papeže by se o „významný dopad na poskytování služeb zájezdu“ jednalo až v situaci, kdy cestovky nebudou schopny zajistit některou z částí, kterou se ve smlouvě zavázaly klientovi zajistit.

Srovnáme cestovní pojištění

Za kopečky? Sjednáme vám cestovní pojištění, aby skákalo, jak budete pískat...

S tím ale nesouhlasí někteří klienti, kteří se obrátili na web Peníze.cz. „Od zájezdu čekám příjemný zážitek, ne stresující. Zákon mluví o nároku na odstoupení před začátkem zájezdu, počítá tedy s určitou pravděpodobností – ne až s konkrétním výsledkem. Za současné situace přece cestovka nemůže předem garantovat, že nedostanu koronavir a současně že dostanu všechny služby a neuvíznu tam,“ píše jeden z nich, který zaplatil za březnovou dovolenou na horách v Lombardii.

Podle ministerstva pro místní rozvoj je naplněna přinejmenším jedna z podmínek zmíněného ustanovení občanského zákoníku. „O tom, zda byly podmínky pro možnost bezplatného odstoupení od smlouvy o zájezdu naplněny, může závazně rozhodnout pouze soud. Domníváme se však, že rozhodovací praxe soudů bude k doporučením ministerstva zahraničí přihlížet,“ říká mluvčí úřadu Vilém Frček.

Při posuzování druhé podmínky – významného dopadu na čerpání služeb cestovního ruchu nebo na přepravu do místa pobytu – je podle ministerstva potřeba přihlédnout ke konkrétním okolnostem každého jednotlivého případu. 

„Cestovní kanceláře, stejně jako jiní podnikatelé, ale mají obecnou povinnost počínat si ve vztahu ke spotřebitelům s odbornou péčí. Máme za to, že za její součást lze považovat rovněž to, aby byla ze strany cestovní kanceláře vyhodnocena rizikovost pořádání zájezdu, mimo jiné s ohledem na epidemiologickou situaci, a to s využitím všech cestovní kanceláři dostupných informací, včetně doporučení pro cesty do zahraničí vydávaných ministerstvem zahraničních věcí,“ dodává Frček.

„Má-li cestovní kancelář k dispozici informace o tom, že pro některého zákazníka může představovat uskutečnění zájezdu do oblasti zvýšené riziko, například s ohledem na věk, těhotenství, zdravotní stav a podobně, měly by být zohledněny i tyto faktory. Nerespektování povinnosti odborné péče může mít vliv mimo jiné na posuzování odpovědnosti cestovní kanceláře za újmu na straně zákazníka, včetně odpovědnosti za újmu na zdraví,“ zdůrazňuje mluvčí ministerstva pro místní rozvoj.

Nehledě na právní názory ministerstva, cestovních kanceláří či klientů by definitivní slovo v případném sporu měl až soud.

Alespoň 80 procent z ceny mohou dostat klienti některých pojišťoven, pokud mají pojištění storna v rámci cestovního pojištění. Možnost zrušení cesty kvůli epidemii či varování úřadů však pokrývají jenom některé z nich. Podrobné porovnání jsme přinesli v předchozích dnech.

Prodej pojištění storna pro nové zájemce včera dočasně zastavila Kooperativa, dnes se k ní přidala Slavia. Společně s Generali Českou pojišťovnou šlo přitom o tři výjimky, jejichž pojištění storna se výslovně vztahovalo i na zrušení cesty kvůli epidemii či doporučení úřadů. 

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a dozvíte se včas další praktické rady i aktuality! 

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Líbil se vám článek?

+20
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 3. 2020 16:34, pag

Dobrovolné domácí karantény vysmátých lyžařů z Cortiny se ukázaly,jak jsem onehdá psal,na dvě věci,na h.... a na p...!

+6
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Nalákali na fixaci cen energie, teď zdražují. Pozor na smlouvy

27. 9. 2021 | redakce Peníze.CZ

Nalákali na fixaci cen energie, teď zdražují. Pozor na smlouvy

Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se teď obracejí stovky spotřebitelů, kterým dodavatelé zvyšují ceny. Jsou mezi nimi i lidé, kteří měli produkt s fixovanou, respektive garantovanou... celý článek

Konec otravného volání. Stopka na telemarketing definitivně prošla

15. 9. 2021 | Jiří Hovorka | 45 komentářů

Konec otravného volání. Stopka na telemarketing definitivně prošla

Firmy budou moci volat jen lidem, kteří s tím předem výslovně souhlasili. Podle dosavadních pravidel to bylo obráceně.

Finanční arbitryně má pokračovat. Schillerová jinde nehledala

2. 9. 2021 | Jiří Hovorka | 5 komentářů

Finanční arbitryně má pokračovat. Schillerová jinde nehledala

Ministryně financí nevyslyšela volání expertů na dluhovou problematiku. Ti nominovali současného zástupce finanční arbitryně, která je podle nich neviditelná.

Reklamace, nebo vrácení zboží? Pravidla a časté chyby

24. 8. 2021 | Tomáš Smolík | 2 komentáře

Reklamace, nebo vrácení zboží? Pravidla a časté chyby

Jak správně reklamovat či vrátit zboží? Na co si dát pozor při nákupu v e-shopu a případných pozdějších problémech? Tady je aktuální návod.

Konec otravného volání. Telemarketing odmítnete snadněji

12. 8. 2021 | Veronika Hejná | 27 komentářů

Konec otravného volání. Telemarketing odmítnete snadněji

Dosavadní zákon předpokládá, že o nevyžádané hovory máte zájem, pokud jste je nezakázali u vašeho operátora. Během roku 2022 se mají pravidla otočit. Firmy budou moci volat jen lidem,... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.