Deset triků, jak vás chtějí nalákat k nákupu. Poznáváte je?

Prodejci chtějí, abyste u nich nakoupili co nejvíc a vrátili se. Projděte si nejpoužívanější taktiky, jaké k tomu používají.
Deset triků, jak vás chtějí nalákat k nákupu. Poznáváte je?

Zdroj: Pleska / Dall-e

Rozvržení prodejny

Už první dojem na zákazníka je podle marketingových expertů klíčový. Ovlivňuje totiž jeho další chuť nakupovat. Obchodníci proto hned u vchodu do prodejny umísťují hlavně čerstvé zboží – ovoce, zeleninu nebo řezané květiny. Do popředí patří také zboží v akci.

„Následně jsou často spotřebitelé nuceni projít celou prodejnu, aby nakoupili potřebné věci. V zadních prostorách prodejen mohou být nejčastěji nakupované produkty, takže lidé si po cestě prohlédnou mnohem více zboží,“ popisuje Eduarda Hekšová, šéfka spotřebitelské organizace dTest.

Oblíbeným trikem prodejců je také pravidelné přemísťování zboží po prodejně. Cílem je, aby i stálý zákazník musel projít celý prodejní prostor a během hledání si koupil také neplánované položky. 

Oblíbenci ve výši očí

„Zboží, které chce obchodník nejvíce prodat, se běžně umísťuje do výše očí. Levnější dolů v regálu, dražší nahoru. Tomuto principu se říká diamant,“ vysvětluje marketingový specialista Zdeněk Hašek. Do výšky očí očí prodejci umísťují „známé“ produkty, které bývají zároveň dražší a prodejci z nich tedy mají vyšší zisk. 

„Lákavému rozvržení prodejny se lze jednoduše ubránit, a to striktním dodržováním nákupního seznamu,“ radí Hekšová. Lidé si mohou předem spočítat cenu plánovaného nákupu a vzít s sebou pouze hotovost s drobnou rezervou.

Prodejci často na zákazníky uplatňují principy behaviorální ekonomie, vysvětluje Hašek. „Například zboží, které chtějí prodat, umístí hned vedle podobného, ale mnohem dražšího. Nebo princip sendviče – tlačený produkt umístí mezi levnější a dražší, zákazníci často preferují bezpečnou zlatou střední cestu,“ dodává.

Končící datum spotřeby vepředu

Klasickou strategií prodejců je přesouvání zboží s blížícím se datem spotřeby do popředí. „To má ale také za úkol zabránit plýtvání zboží, což je samozřejmě ‚pozitivní praktikou‘,“ podotýká Hekšová.

Zákazník musí být při nákupu o to pozornější, aby si do košíku nevložil potraviny, které nakonec nestihne včas spotřebovat, nebo jsou v horším případě už prošlé.

Sladkosti u pokladen

Chytrým trikem ze strany obchodníků je rozmístění drobných sladkostí a jiných pochutin před prostor pokladen.

Řetězce, které vás matou

Foto: Crestyl

Novela spotřebitelského zákona platí v Česku už déle než rok. Prošli jsme, jak vypadají cenovky řetězců.

Rok bez falešných slev? Některé řetězce dál matou zákazníky


Řada obchodníků stále nepočítá slevy tak, jak by podle už rok platných unijních pravidel měla. Cenovkami často matou zákazníky, říká právnička.

Řetězce zkoušejí, co jim projde, říká právnička o kouzlení se slevami

„Spousta spotřebitelů při čekání dostane na sladkost chuť. Když jsou v prodejně například s dětmi, je odolávání tomuto náporu ještě složitější,“ připomíná šéfka dTestu.

Klíčové nasvícení

K zásadním trikům patří osvětlení obchodu. Rozzářená čistá prodejna nadchne téměř každého zákazníka.

„Mimo pocitu vyšší čistoty – který může, ale také nemusí, být oprávněný – vypadají lépe i samotné produkty. Zde již poté nezáleží na tom, zda se jedná o potraviny či například oblečení,“ vysvětluje Hekšová.

Vzrušující reklama

Pro prodejce je reklama odjakživa stěžejní marketingovou strategií. dTest připomíná, že někteří obchodníci s ní často míří hlavně na zákazníkovy základní pudy. Tím se jim sice podle průzkumů daří získat pozornost, ale ke zvýšení prodejů to příliš nevede.

„V jednom výzkumu bylo dokonce zjištěno, že billboard se spoře oděnou ženou u silnice muže zaujal, avšak málokterý z nich si vybavil, jakého produktu se reklama týkala. A u žen je spoře oděné mužské tělo vnímáno často spíše negativně,“ upozorňuje Hekšová.

Platíte hodně za plyn?
Změňte dodavatele

Čím dříve se do změny dodavatele pustíte, tím víc ušetříte. Neotálejte a podívejte se, jaké nabídky pro vás máme.

Uvnitř prodejen podle expertů vedou hlavně vhodně zvolené poutače na akce (slevy, větší balení zdarma a podobně), které se umísťují do výšky očí. Tam, kde si zákazníci nějakou chvíli postojí, se může vyplatit i obrazovka. 

Práce s barvami

Také práce s barvami je pro upoutání zákazníka zásadní. „Promo zóny a slevy většinou používají červenou nebo žlutou, zelená se používá při zdůraznění přírodního původu produktů,“ upřesňuje marketingový expert Zdeněk Hašek.

Některé obchodní řetězce v poslední době obarvují do výrazných barev prakticky veškeré cenovky. Zvýrazňují na nich nápisy jako Super cena, Nejnižší nebo třeba Nepřekonatelné. V zákazníkovi to má vzbudit dojem výhodného nákupu.

Pokud by však taková praktika u běžných spotřebitelů mylně vzbuzovala dojem slevy, mohla by ji kontrola z České obchodní inspekce vyhodnotit jako klamavou praktiku.

Lákavé soutěže pro věrné

Spotřebitelské soutěže jsou zejména v obchodních řetězcích velmi populární. Zákazníci sbírají body či samolepky výměnou za plyšáky, nádobí, nože a podobně.

„To zvyšuje hodnotu nákupu. Lidé pak nakupují často více, než potřebují,“ říká Hašek. 

Žádný řetězec se v současnosti bez věrnostního programu neobejde. Ze studie Ipsos Mastering CX in 2024 vyplývá, že zákazníci odměny za věrnost oceňují. 

Co vás štve při nakupování

Foto: Crestyl

V naší anketě jsme se čtenářů zeptali, co jim v obchodních řetězcích nejvíc vadí.

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

„Z dat mimo jiné víme, že témata, která zákazníci sdílejí se svými přáteli a rodinou, se točí hlavně okolo kvality a ceny zboží či šíře sortimentu,“ dodává Lucie Osobová z agentury Ipsos.

Akce v letácích

Výhodná nabídka z letáků dokáže v Česku způsobit fronty nedočkavě přešlapujících zákazníků před prodejnou ještě před začátkem otevírací doby. Tištěné letáky čtou alespoň občas dvě třetiny českých spotřebitelů, ukázal lednový průzkum agentury Stem/Mark pro společnost Česká distribuční. Jako pravidelný zdroj informací o nabídkách obchodníků je využívá čtvrtina Čechů, což je více než u jakékoli jiné formy oslovení zákazníků. Téměř polovina respondentů považuje tištěný leták za nejpřehlednější a zároveň nejdůvěryhodnější zdroj těchto informací.

Přestože letáky velmi dobře fungují, někdy se v nich prodejci pohybují na hraně klamavých praktik. „Promo akce v letáku naláká na atraktivní zlevněnou nabídku, ale v prodejně zjistíte, že dané zboží je vyprodané již první den, protože počet kusů byl značně omezený. Ale na nalákání to zafungovalo,“ připomíná marketér Hašek. Důležité je, že na omezený počet kusů musí prodejce zákazníka upozornit nejlépe už v akčním letáku. Pokud je množství omezeno na osobu, musí to být uvedeno na cenovce v prodejně.

Kouzlo online nákupů

Řada obchodníků vsadila kromě kamenných prodejen také na vlastní e-shopy. To už se týká i prodejců potravin. Určitou formu online prodeje nabízejí vedle řetězce Tesco už také Albert, Billa, Penny Market nebo Globus. „Trendem je rozvoj on-line nákupů, při kterých utrácíme více než při nákupech v kamenných prodejnách. Zvláště, pokud je stanovena hranice pro dopravu zdarma,“ dodává Hašek.

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+25
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Obchody a služby na Slovensku začnou povinně přijímat i bezhotovostní platby

18. 7. 2025 | Ivana Sladkovská, Petr Kučera

Obchody a služby na Slovensku začnou povinně přijímat i bezhotovostní platby

Od března 2026 bude možné zaplatit kartou, mobilní aplikací nebo třeba okamžitou platbou přes QR kód ve všech obchodech a provozovnách služeb na Slovensku. Počítá s tím nový zákon o... celý článek

Ukažte se, jak znáte řetězce! Velký kvíz prověří i pamětníky

15. 7. 2025 | Petr Kučera

Ukažte se, jak znáte řetězce! Velký kvíz prověří i pamětníky

Proč se Albert jmenuje právě takhle? Jaký je rozdíl mezi supermarketem a hypermarketem? Pamatujete si na Delvitu? Které řetězce mají společného majitele? Vyzkoušejte si kvíz.

Zalando ovládlo rivala About You. E-shop chce posílit v evropské módě

11. 7. 2025 | Pavla Adamcová

Zalando ovládlo rivala About You. E-shop chce posílit v evropské módě

Módní e-shopy Zalando a About You oznámily dokončení už dříve avizovaného sloučení. „Společně pokryjí větší podíl evropského trhu s módou a životním stylem,“ potvrdilo tiskové oddělení... celý článek

Opatrní, ale bez plánu. Mladí Češi si peníze šetří, investovat se bojí, tvrdí průzkum

11. 7. 2025 | Radim Zelený

Opatrní, ale bez plánu. Mladí Češi si peníze šetří, investovat se bojí, tvrdí průzkum

Mladí Češi jsou s penězi obezřetní. Při dražších nákupech je často trápí výčitky svědomí a cítí se frustrovaní, pokud si nemohou něco dovolit. To jsou výsledky dubnového průzkumu mezi... celý článek

Kde je nejvíc platebních terminálů a kde nejmíň? Žebříček zemí Evropy

9. 7. 2025 | Petr Kučera

Kde je nejvíc platebních terminálů a kde nejmíň? Žebříček zemí Evropy

Na každých tisíc obyvatel České republiky připadá letos třicet platebních terminálů, což je mírně pod evropským průměrem. Vyplývá to z analýzy společností Global Payments a Mastercard. celý článek

Partners Financial Services