Promod
Zdroj: Shutterstock / Vytautas Kielaitis Francouzská módní značka, zaměřená na dámské oblečení, obuv a doplňky, patří k těm, které se z našeho trhu stáhly už v prvním roce pandemie. A nebyla mezi obchody s módou zdaleka sama.
Módní průmysl je jedno z odvětví, na která pandemie a restrikce dopadly nejvíc. „Zásadní omezení provozu nákupních center a desítek tisíc obchodů a provozoven vedlo k tomu, že pro řadu prodejců bylo velmi složité udržet na potřebné ekonomické hladině všechny dosavadní obchody, zvlášť ty nejméně výkonné. Už závěr roku 2020 přinesl vlnu zavírání obchodů, odchodů z trhu či utlumení činnosti, další značky následovaly v roce 2021,“ shrnuje Tomáš Drtina z poradenské společnosti Incoming.
Next
Zdroj: Shutterstock / Vytautas Kielaitis Český retailový trh v roce 2020 opustil i britský oděvní řetězec Next, zaměřený na dámskou, pánskou a dětskou módu a bytové doplňky. Mateřská firma své české pobočky v Česku sice zavřela, ale dětské oblečení stále nabízí franšíza Next se dvěma prodejnami v Praze, konkrétně v obchodním centru Westfield Chodov a v Galerii Harfa. A pokud bude zájem, prodejce do budoucna plánuje dovážet i dámské a pánské oblečení.
„K příchodům i odchodům dochází průběžně a po celém světě – mimo jiné i kvůli postupným změnám v chování zákazníků. To se vyvíjí velice rychle a značky s těmito změnami musí držet krok, aby si udržely stávající a získaly nové zákazníky. Proto je třeba neustále inovovat, investovat do digitalizace prodeje a do komunikace se zákazníky,“ komentuje vývoj na trhu Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield. Dodává ale, že na inovace nestačí jenom nápady, potřeba jsou i peníze. „Poslední dva roky pod vlivem covidových restrikcí ovšem maloobchodním nájemcům na síle samozřejmě nepřidaly.“
Camaïeu
Zdroj: Shutterstock / Grand Warszawski V roce 2020 odešla z českého trhu i francouzská společnost, která prodává elegantní dámskou módu. Během 18 let otevřela značka Camaïeu v Česku 26 prodejen, pro které proticovidová opatření byla možná už jen poslední kapkou. Své působení ve střední Evropě zakončila společnost insolvencí; problémy má ale Camaïeu celosvětově, zaskočil ji rychlý rozvoj internetového obchodování s oblečením.
Oblečení se štítkem Camaïeu ale můžete pořád koupit – online. Značku v Česku převzala skupina Digital People, která zastřešuje čtyři módní značky a e-shopy – ZOOT, Different, Urban Store a Bibloo.
Orsay
Zdroj: Shutterstock / Kristyna Henkeova Magazín Forbes na konci května informoval, že módní řetězec Orsay dokončuje jednání o prodeji svých 90 českých a slovenských prodejen. Pokud by nedopadla dobře, čeká prý firmu insolvence. Redakce Penize.cz oslovila německou centrálu Orsay, jestli může informaci potvrdit nebo vyvrátit, odpověď ale nedostala.
Značka má problémy i jinde. Minulý týden psal deník Rhein 24, že v domovském Německu zavře Orsay do konce června všechny pobočky a propustí přibližně 1200 zaměstnanců. Důvodem jsou finanční problémy v důsledku pandemie i války na Ukrajině. Šéf společnosti Sascha Bopp opakovaně prohlásil, že by značka mohla pokračovat pod jiným vlastníkem.
Všechny obchody během června značka zavře i v Polsku nebo Maďarsku, informovaly weby Property News a Daily News Hungary.
Hervis
Z českého trhu odchází sportovní řetězec Hervis Sport, který patří pod rakouskou obchodní společnost SPAR. V Česku působil dvacet let. Řetězec se ocitl ve ztrátě 60 milionů korun už před pandemií. Během pandemie se jeho ztráty prohloubily o dalších 40 milionů korun. Část prodejen přebírá německý konkurent Intersport, napsal v únoru týdeník Hrot.
„Devět z našich prodej Hervis přechází pod Intersport. V tuto chvílí zůstávají v Česku otevřené jen dvě prodejny Hervis – v obchodním centru Europark ve Štěrboholech a v Avion Shopping parku v Ostravě. Důvodem k odchodu nebyl covid, ale strategické důvody,“ potvrdila mluvčí řetězce Nicole Berkmannová. Podle informací na webu prodejce by měl být poslední obchod uzavřený ke konci června 2022.
Carpisa
V poslední době se v Česku nedařilo ani Italům. V průběhu pandemie se z českého trhu začala postupně stahovat i italská značka Carpisa. Řetězec už uzavřel prodejny v pražských obchodních centrech Nový Smíchov a Arkády Pankrác. Informoval o tom server E15. Na dotaz redakce ohledně budoucích plánů v Česku italská centrála neodpověděla.
Dedoles
Problémy má slovenský prodejce ponožek a spodního prádla Dedoles, napsal deník SME. Během tří let se mu podařilo zvýšit tržby z 15 na loňských 92 milionů eur, dostal se konečně do zisku – ale pak přišel pokles a společnost nezvládá splácet své závazky. Na konci května firma požádala soud o ochranu před věřiteli a oznámila, že vstupuje do restrukturalizace. Prodejny dál fungují.
Pietro Filipi, Blažek a Kara
„V loňském roce zavíraly značky nižší či střední cenové hladiny, ale i ty, které byly vnímány jako nositelé dobré kvality, často tuzemského původu," připomíná Tomáš Drtina z poradenské společnosti Incoming. Poukazuje na krach značek Pietro Filipi, Blažek a Kara. Značka Pietro Filipi kvůli pandemii a nucenému uzavření obchodů skončila v konkurzu s dluhy přesahujícími půl miliardy korun.
Oděvní firmu Blažek Praha začaly existenční problémy trápit už v roce 2020. Firma na sebe podala insolvenční návrh a prochází reorganizaci.
Z covidu se vzpamatovává i další česká oděvní značka Kara Trutnov. ČTK informovala, že k 1. dubnu společnost k splnila reorganizační plán a ukončila přes rok trvající insolvenční řízení.
Iceland
Zdroj: Shutterstock / emka74 Ke svému konci v Česku směřuje britský prodejce mraženého zboží Iceland, který na sebe 8. května sám podal insolvenční návrh. Společnost ICL Czech, která v Česku prodejny Iceland provozuje, v insolvenčním návrhu jako důvod svého konce uvádí pandemii koronaviru a brexit. Podle insolvenčního rejstříku Iceland dluží v Česku 38 milionů korun celkem 135 věřitelům.
Řetězec ukončil činnost e-shopu a uzavřel několik prodejen. Na stránkách společnosti se sice zobrazuje deset otevřených poboček, nicméně už v době podání návrhu na insolvenci jich bylo zavřených šest z jedenácti. Vyjádření společnosti jsme nezískali, na dotazy redakce neodpovídá.
Nordsee
Zdroj: Shutterstock / Birgit Reinz-Hoffmann Do insolvence míří i německá síť rybích restaurací Nordsee, kterou v Česku provozuje společnost Master Mariner. Hlavním důvodem je opět pandemie, napsaly Hospodářské noviny. Podle insolvenčního návrhu firma dluží 32,8 milionu korun. V provozu jsou teď jenom dvě restaurace Nordsee v pražských obchodních centrech Nový Smíchov a Palladium. Na dotaz ohledně budoucnosti zbývajících dvou poboček společnost Master Mariner redakci Peníze.cz zatím neodpověděla.
Cross Cafe a Costa Coffee
Zdroj: Shutterstock / Sorbis Původem plzeňský řetězec Cross Cafe v Česku dál provozuje dvacet kaváren, z trhu neodchází. Na začátku loňského roku nicméně zavřel pět pražských kaváren, kde během koronavirových omezení nejvíc cítil úbytek zákazníků. V Praze zůstala jediná kavárna na Karlově náměstí.
K podobnému kroku se ve stejnou dobu odhodlal i britský kavárenský řetězec Costa Coffee a uspal téměř polovinu svých kaváren v Česku (33 z 55). U některých prý covidová pauza nakonec docela dobře posloužila jako čas pro rekonstrukci prostor. „Na druhou stranu došlo také k uzavření několika kaváren, v lokalitách, které dlouhodobě neprosperovaly už dřív,“ komentuje ředitel Costa Coffee Aleš Fránek. V době uzavření síť zkusila kávu nabízet rozvozem. „Tato služba se natolik uchytila, že spolupráci rozšiřujeme a zákazníky je nadále využívána,“ říká Fránek, podle kterého nakonec bude kaváren pod zančkou Costa v Česku přibývat, jejich současný počet je kolem šedesáti.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 6. 2022 6:53, jj
Až na Karu mi nikdo chybět nebude. Za "peklo" může připosraná vláda a její omezení všeho.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
13. 6. 2022 21:13, Anna
a stejně kvalitní zboží nabízí Sinsay, Primark, Pepco, Kik ... o potravinách nemluvě
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.