Tyhle řetězce mizí z Česka. Nepřežily covidové peklo

Jana Divinová | rubrika: Co se děje | 13. 6. 2022 | 19 komentářů
Dva roky s covidovými omezeními a uzavírkami znamenaly pohromu jak pro mnoho menších kamenných obchodů, tak pro velké řetězce. Mnoho značek mělo ovšem problémy i dřív a covid je jen dorazil, případně se stal zástěrkou skutečných důvodů, proč odejít z Česka. Projděte si přehled značek, které opustily český trh nebo bojují o záchranu.

Promod

Promod
Zdroj: Shutterstock / Vytautas Kielaitis

Francouzská módní značka, zaměřená na dámské oblečení, obuv a doplňky, patří k těm, které se z našeho trhu stáhly už v prvním roce pandemie. A nebyla mezi obchody s módou zdaleka sama.

Módní průmysl je jedno z odvětví, na která pandemie a restrikce dopadly nejvíc. „Zásadní omezení provozu nákupních center a desítek tisíc obchodů a provozoven vedlo k tomu, že pro řadu prodejců bylo velmi složité udržet na potřebné ekonomické hladině všechny dosavadní obchody, zvlášť ty nejméně výkonné. Už závěr roku 2020 přinesl vlnu zavírání obchodů, odchodů z trhu či utlumení činnosti, další značky následovaly v roce 2021,“ shrnuje Tomáš Drtina z poradenské společnosti Incoming.

Next

Next
Zdroj: Shutterstock / Vytautas Kielaitis

Český retailový trh v roce 2020 opustil i britský oděvní řetězec Next, zaměřený na dámskou, pánskou a dětskou módu a bytové doplňky. Mateřská firma své české pobočky v Česku sice zavřela, ale dětské oblečení stále nabízí franšíza Next se dvěma prodejnami v Praze, konkrétně v obchodním centru Westfield Chodov a v Galerii Harfa. A pokud bude zájem, prodejce do budoucna plánuje dovážet i dámské a pánské oblečení.

„K příchodům i odchodům dochází průběžně a po celém světě – mimo jiné i kvůli postupným změnám v chování zákazníků. To se vyvíjí velice rychle a značky s těmito změnami musí držet krok, aby si udržely stávající a získaly nové zákazníky. Proto je třeba neustále inovovat, investovat do digitalizace prodeje a do komunikace se zákazníky,“ komentuje vývoj na trhu Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield. Dodává ale, že na inovace nestačí jenom nápady, potřeba jsou i peníze. „Poslední dva roky pod vlivem covidových restrikcí ovšem maloobchodním nájemcům na síle samozřejmě nepřidaly.“

Camaïeu

Camaieu
Zdroj: Shutterstock / Grand Warszawski

V roce 2020 odešla z českého trhu i francouzská společnost, která prodává elegantní dámskou módu. Během 18 let otevřela značka Camaïeu v Česku 26 prodejen, pro které proticovidová opatření byla možná už jen poslední kapkou. Své působení ve střední Evropě zakončila společnost insolvencí; problémy má ale Camaïeu celosvětově, zaskočil ji rychlý rozvoj internetového obchodování s oblečením.

Oblečení se štítkem Camaïeu ale můžete pořád koupit – online. Značku v Česku převzala skupina Digital People, která zastřešuje čtyři módní značky a e-shopy – ZOOT, Different, Urban Store a Bibloo.

Orsay

Orsay
Zdroj: Shutterstock / Kristyna Henkeova

Magazín Forbes na konci května informoval, že módní řetězec Orsay dokončuje jednání o prodeji svých 90 českých a slovenských prodejen. Pokud by nedopadla dobře, čeká prý firmu insolvence. Redakce Penize.cz oslovila německou centrálu Orsay, jestli může informaci potvrdit nebo vyvrátit, odpověď ale nedostala.

Značka má problémy i jinde. Minulý týden psal deník Rhein 24, že v domovském Německu zavře Orsay do konce června všechny pobočky a propustí přibližně 1200 zaměstnanců. Důvodem jsou finanční problémy v důsledku pandemie i války na Ukrajině. Šéf společnosti Sascha Bopp opakovaně prohlásil, že by značka mohla pokračovat pod jiným vlastníkem.

Všechny obchody během června značka zavře i v Polsku nebo Maďarsku, informovaly weby Property News a Daily News Hungary.

Hervis

Hervis
Foto: Hervis

Z českého trhu odchází sportovní řetězec Hervis Sport, který patří pod rakouskou obchodní společnost SPAR. V Česku působil dvacet let. Řetězec se ocitl ve ztrátě 60 milionů korun už před pandemií. Během pandemie se jeho ztráty prohloubily o dalších 40 milionů korun. Část prodejen přebírá německý konkurent Intersport, napsal v únoru týdeník Hrot.

„Devět z našich prodej Hervis přechází pod Intersport. V tuto chvílí zůstávají v Česku otevřené jen dvě prodejny Hervis – v obchodním centru Europark ve Štěrboholech a v Avion Shopping parku v Ostravě. Důvodem k odchodu nebyl covid, ale strategické důvody,“ potvrdila mluvčí řetězce Nicole Berkmannová. Podle informací na webu prodejce by měl být poslední obchod uzavřený ke konci června 2022.

Carpisa

Carpisa
Foto: Shutterstock

V poslední době se v Česku nedařilo ani Italům. V průběhu pandemie se z českého trhu začala postupně stahovat i italská značka Carpisa. Řetězec už uzavřel prodejny v pražských obchodních centrech Nový Smíchov a Arkády Pankrác. Informoval o tom server E15. Na dotaz redakce ohledně budoucích plánů v Česku italská centrála neodpověděla.

Dedoles

Dedoles
Zdroj: Dedoles

Problémy má slovenský prodejce ponožek a spodního prádla Dedoles, napsal deník SME. Během tří let se mu podařilo zvýšit tržby z 15 na loňských 92 milionů eur, dostal se konečně do zisku – ale pak přišel pokles a společnost nezvládá splácet své závazky. Na konci května firma požádala soud o ochranu před věřiteli a oznámila, že vstupuje do restrukturalizace. Prodejny dál fungují.

Pietro Filipi, Blažek a Kara

Zdroj: Shutterstock

„V loňském roce zavíraly značky nižší či střední cenové hladiny, ale i ty, které byly vnímány jako nositelé dobré kvality, často tuzemského původu," připomíná Tomáš Drtina z poradenské společnosti Incoming. Poukazuje na krach značek Pietro Filipi, Blažek a Kara. Značka Pietro Filipi kvůli pandemii a nucenému uzavření obchodů skončila v konkurzu s dluhy přesahujícími půl miliardy korun.

Oděvní firmu Blažek Praha začaly existenční problémy trápit už v roce 2020. Firma na sebe podala insolvenční návrh a prochází reorganizaci.

Z covidu se vzpamatovává i další česká oděvní značka Kara Trutnov. ČTK informovala, že k 1. dubnu společnost k splnila reorganizační plán a ukončila přes rok trvající insolvenční řízení.

Iceland

Účtenka až z Icelandu
Zdroj: Shutterstock / emka74

Ke svému konci v Česku směřuje britský prodejce mraženého zboží Iceland, který na sebe 8. května sám podal insolvenční návrh. Společnost ICL Czech, která v Česku prodejny Iceland provozuje, v insolvenčním návrhu jako důvod svého konce uvádí pandemii koronaviru a brexit. Podle insolvenčního rejstříku Iceland dluží v Česku 38 milionů korun celkem 135 věřitelům.

Řetězec ukončil činnost e-shopu a uzavřel několik prodejen. Na stránkách společnosti se sice zobrazuje deset otevřených poboček, nicméně už v době podání návrhu na insolvenci jich bylo zavřených šest z jedenácti. Vyjádření společnosti jsme nezískali, na dotazy redakce neodpovídá.

Nordsee

Nordsee
Zdroj: Shutterstock / Birgit Reinz-Hoffmann

Do insolvence míří i německá síť rybích restaurací Nordsee, kterou v Česku provozuje společnost Master Mariner. Hlavním důvodem je opět pandemie, napsaly Hospodářské noviny. Podle insolvenčního návrhu firma dluží 32,8 milionu korun. V provozu jsou teď jenom dvě restaurace Nordsee v pražských obchodních centrech Nový Smíchov a Palladium. Na dotaz ohledně budoucnosti zbývajících dvou poboček společnost Master Mariner redakci Peníze.cz zatím neodpověděla.

Cross Cafe a Costa Coffee

Costa Coffee
Zdroj: Shutterstock / Sorbis

Původem plzeňský řetězec Cross Cafe v Česku dál provozuje dvacet kaváren, z trhu neodchází. Na začátku loňského roku nicméně zavřel pět pražských kaváren, kde během koronavirových omezení nejvíc cítil úbytek zákazníků. V Praze zůstala jediná kavárna na Karlově náměstí. 

K podobnému kroku se ve stejnou dobu odhodlal i britský kavárenský řetězec Costa Coffee a uspal téměř polovinu svých kaváren v Česku (33 z 55). U některých prý covidová pauza nakonec docela dobře posloužila jako čas pro rekonstrukci prostor. „Na druhou stranu došlo také k uzavření několika kaváren, v lokalitách, které dlouhodobě neprosperovaly už dřív,“ komentuje ředitel Costa Coffee Aleš Fránek. V době uzavření síť zkusila kávu nabízet rozvozem. „Tato služba se natolik uchytila, že spolupráci rozšiřujeme a zákazníky je nadále využívána,“ říká Fránek, podle kterého nakonec bude kaváren pod zančkou Costa v Česku přibývat, jejich současný počet je kolem šedesáti.

Tím nezaplatíš! Tyhle bankovky končí

Zdroje a popisky fotek najdete uvnitř galerie.

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+83
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 19 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 6. 2022 6:53, jj

Až na Karu mi nikdo chybět nebude. Za "peklo" může připosraná vláda a její omezení všeho.

+105
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 6. 2022 21:13, Anna

a stejně kvalitní zboží nabízí Sinsay, Primark, Pepco, Kik ... o potravinách nemluvě

-8
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (19 komentářů) příspěvků.
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Coca-Cola otevírá první obchod s módou v Evropě

6. 5. 2022 | Jana Divinová | 1 komentář

Coca-Cola otevírá první obchod s módou v Evropě

Značka nealkoholických nápojů Coca-Cola v minulém týdnu otevřela svůj první obchod s oblečením a doplňky v Evropě. Návštěvníkům slibuje, že zažijí „skutečné kouzlo Coca-Coly“.

Kdo vlastní obchodní řetězce a které jsou české. Přehled

21. 3. 2022 | Jana Divinová | 73 komentářů

Kdo vlastní obchodní řetězce a které jsou české. Přehled

Kam míří zisky, které vydělají největší obchodní sítě v Česku? A kde nakupovat, když je pro vás rozhodující jejich tuzemský původ? Projděte si seznam.

Největší řetězce v Česku. Žebříček podle tržeb a prodejen

9. 3. 2022 | Jana Divinová | 7 komentářů

Největší řetězce v Česku. Žebříček podle tržeb a prodejen

Které obchodní řetězce v České republice jsou největší? Hlavně ty německé, ukazuje porovnání.

Řetězec Action otevírá další prodejny. Konkurenty jsou Pepco a Kik

20. 1. 2022 | Jana Divinová | 13 komentářů

Řetězec Action otevírá další prodejny. Konkurenty jsou Pepco a Kik

Nizozemský diskontní řetězec Action otevřel v pražských Kbelích svou celkově dvoutisící prodejnu, která je jeho 22. v Česku a třetí v hlavním městě.

Do Česka vstupují nové řetězce. Končí Forever 21 a Camaieu

27. 8. 2020 | Petr Kučera

Do Česka vstupují nové řetězce. Končí Forever 21 a Camaieu

Na český trh dnes vstoupil nizozemský diskontní řetězec Action. Otevírá první prodejny v Hradci Králové a Kladně, další tři mají následovat do poloviny září v Opavě, Frýdku-Místku (obě... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.