Největší řetězce v Česku. Žebříček podle tržeb a prodejen

Které obchodní řetězce v České republice jsou největší? Hlavně ty německé, ukazuje porovnání.
Největší řetězce v Česku. Žebříček podle tržeb a prodejen
Ilustrační spotřebitel.
Zdroj: Shutterstock

Největším řetězcem v Česku podle tržeb je Lidl před Kauflandem, oba patří do německé skupiny Schwarz. Vyplývá to z nejnovějšího žebříčku, který pro časopis Zboží & prodej zpracovala výzkumná společnost Skála & Šulc.

Podle zatím posledních dostupných údajů utratili zákazníci v Lidlu přes 63,5 miliardy korun za rok, v Kauflandu skoro 59 miliard. Třetím řetězcem podle tržeb je Albert vlastněný nizozemskou společností Ahold s 55 miliardami za rok.

Žebříček časopisu Zboží a prodej se zaměřuje jen na obchodníky s převážně rychloobrátkovým zbožím, což jsou především potraviny, nápoje či drogerie. Údaje o tržbách pocházejí za odlišná účetní období, ve většině případů spadajících převážně do roku 2019 a 2020. Novější výsledky zatím řetězce nezveřejnily, pořadí v žebříčku je tedy orientační. 

Z potravinářských řetězců jsou v první desítce ještě Penny Market, Tesco, Billa, Makro a Globus. Kromě britské sítě Tesco jsou všechny původem z Německa.

Z českých řetězců se do první desítky dostaly společnosti Geco (šesté místo s tržbami 38,5 miliardy) a Valmont/GGT (desáté místo s tržbami 18 miliard). Obě provozují „trafiky“, tedy prodejny s tabákem a tiskem, plus velkoobchodní síť.

Pokud bychom družstevní síť Coop počítali jako jediný řetězec, skončila by s tržbami přes 31 miliard korun na osmém místě před velkoobchodem Makro.

V první dvacítce mají tuzemské řetězce zastoupení i díky sítím JIP Východočeská (11. místo), Hruška (13. místo), společnosti Velká pecka provozující internetový obchod Rohlik.cz (14. místo), družstvu CBA, velkoobchodu Peal nebo drogeriím a lékárnám Teta. Na 21. místě pak najdeme společnost Rosa Market provozující sítě Enapo a Pramen.

Největší obchodníci v Česku podle tržeb

Pořadí a společnost

Tržby v mld. Kč

bez DPH

Řetězec (počet prodejen k říjnu 2021)Tržby za období
1. Lidl 63,56Lidl (281)1. 3. 2019 – 28. 2. 2020
2. Kaufland58,95Kaufland (135)1. 3. 2019 – 28. 2. 2020
3. Albert ČR55,32Albert hypermarket (88), Albert supermarket (240)1. 1. 2019 – 31. 12. 2019
4. Penny Market42,2Penny (396)1. 1. 2020 – 31. 12. 2020
5. Tesco Stores41,8Tesco hypermarket (79), Tesco hypermarket Extra (9), Tesco supermarket (59), Tesco Expres (38)1. 3. 2020 – 28. 2. 2021
6. Geco38,56Geco tabák – tisk (319)1. 1. 2020 – 31. 12. 2020
7. Billa31,86Billa (240), Billa stop & shop (70)1. 1. 2020 – 31. 12. 2020
skupina Coop celkem31,3524591. 1. 2020 – 31. 12. 2020
8. Makro Cash & Carry27,31Makro (13)1. 10. 2019 – 30. 9. 2020
9. Globus24,16Globus (15), Globus Fresh (1)1. 7. 2019 – 30. 6. 2020
10. GGT17,93Valmont (131), GGT (64)1. 1. 2020 – 31. 12. 2020
11. JIP Východočeská14,9JIP (29), Plus JIP (113), JIP Cash & Carry (17)1. 1. 2020 – 31. 12. 2020
12. Dm drogerie markt10,36dm (246)1. 10. 2020 – 30. 9. 2021
13. Hruška9,89Hruška (627)1. 1. 2020 – 31. 12. 2020
14. Velká pecka7,45Rohlik.cz, vlastní výdejní místa Rohlik Point (22)1. 5. 2020 – 30. 4. 2021
15. Peal6,33Don Pealo (89)1. 1. 2020 – 31. 12. 2020
16. Teta drogerie a lékárny5,83Teta (518), Top drogerie (169)1. 1. 2020 – 31. 12. 2020
družstvo CBA celkem5,14CBA (1054)1. 10. 2020 – 30. 9. 2021
17. Alimpex Food4,56Alimpex DC (14)1. 1. 2020 – 31. 12. 2020
18. Rossmann3,75Rossmann (153)1. 1. 2020 – 31. 12. 2020
19. Lagardere Travel Retail3,3Relay (162), Inmedio (19), Paul (17), Costa Coffee (57), Mr. Baker (21), Hello! (23), Hubiz (3), Hub (1), 1 minute (6), Paper dot (1)1. 1. 2019 – 31. 12. 2019
20. Coop družstvo HB3,16Coop Diskont (5), Coop (112), Coop Tip (38), Coop Tuty (39), Coop Cash & Carry (2)1. 1. 2020 – 31. 12. 2020

Zdroj: Zboží a prodej, data Skála & Šulc.

Uzávěrka informačních zdrojů (dostupné účetní závěrky, počty prodejen): říjen 2021

Kvůli svému omezení na obchodníky s převážně rychloobrátkovým zbožím nepočítá žebříček například s největším internetovým obchodem Alza.cz, který by s ročním obratem 45 miliard korun bez DPH výrazně vylepšil postavení českých obchodníků. Žebříček neobsahuje ani takzvané hobbymarkety – například Mountfield nebo Obi by se podle tržeb dostaly do druhé desítky.

Co do počtu prodejen je na tom nejlépe družstevní skupina Coop s přibližně 2460 prodejnami různých velikostí, které působí i pod názvy jako Jednota, Konzum, Terno či Tuty. Když zůstaneme u větších prodejen, je jedničkou Penny Market z německé skupiny Rewe, který má v Česku už přes 400 poboček.

Největší řetězce podle počtu prodejen

Coopskoro 2500
CBApřes 1000
Penny401
Albert335
Lidl289
Billa244 (plus 70 na čerpacích stanicích)
Tesco185
Zdroj: jednotlivé řetězce, Peníze.cz, data ke konci roku 2021

Podle dat společnosti GfK vzrostl počet prodejen nadnárodních potravinářských řetězců s prodejní plochou nad 400 metrů čtverečních v posledních deseti letech o více než 200. Na konci roku 2021 fungovalo v Česku celkem 1618 těchto prodejen – z toho 737 diskontů, 556 supermarketů a 325 hypermarketů.

„Počet prodejen řetězců rostl v průběhu poslední dekády až do roku 2019 kontinuálně. Určitým mezníkem byl rok 2015, kdy docházelo k určité restrukturalizaci a konsolidaci maloobchodní sítě – například odchod řetězce Interspar z českého trhu. Expanze zrychlila především v posledních dvou letech, které se kryjí s koronavirovou pandemií (38 % z desetiletého nárůstu),“ říká analytik GfK František Diviš.

V letech 2020 a 2021 rozšiřovaly své sítě především diskontní a supermarketové řetězce (Lidl, Penny Market, Billa, Albert supermarket), zatímco síť hypermarketů (obchody s největší prodejní plochou) je podle něj už víceméně stabilní – i díky tomu, že dostupné lokality ve větších městech, vhodné pro umístění těchto prodejních formátů, jsou už většinou obsazené.

„Nejvíce prodejen v roce 2021 – celkem 27 – otevřel Lidl. Řetězce Penny Market a Billa otevřely po osmi prodejnách, Albert sedm. Nové prodejny nejčastěji otevíraly v Praze a středních Čechách,“ upřesňuje Diviš.

Trend bude podle něj pokračovat, nové supermarkety a diskontní prodejny budou přibývat i v nejbližším období. Plány na další expanzi oznámily řetězce Penny Market, Lidl, Billa, Albert i Kaufland. „Podle doposud známých plánů lze očekávat, že se počet nových prodejen potravinářských řetězců může v tomto roce opět zvýšit o 40 až 50 a atakovat tak doposud nejvyšší nárůst z roku 2021,“ předpovídá Diviš.

Zdroj: GfK


Fotogalerie: Do Česka vstupují nové řetězce a značky

Diskont označovaný jako ruský Lidl, nové prodejny zboží pro domácnost nebo futuristická prodejna polského řetězce. A ještě přilétá Majaland. Do Česka nově přišlo skoro 25 značek obchodů a služeb. Seznamte se.

Popisky fotek a jejich autory najdete uvnitř galerie.

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+31
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 3. 2022 8:56

Citace - deprese / 09.03.2022 08:24

Hlavně Německé řetězce mají dvojí kvalitu potravin a drogerie, sračky vozí na východní trhy.


A kdo vas nuti u nich nakupovat, kdyz tuto informaci mate? Pokud u nich nebude nikdo nakupovat, treba svuj pristup zmeni. Dokud lide nakupuji sracky, nema obchodnik duvod neprodavat sracky. Je chyba zakaznika, ze mu sracky staci.

Zobrazit celé vlákno

+23
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 3. 2022 15:39, LKLK

Co je podle tebe dvojí kvalita ? Jako že by BMW mělo stát stejně jako Dacia ?

Zobrazit celé vlákno

-10
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

23. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků.... celý článek

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

19. 4. 2024 | Petr Kučera

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

ČSOB, Raiffeisenbank a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví. Klienti by si proto dopředu měli nastavit limity na platebních kartách, pokud například plánují... celý článek

Jídlo před koncem spotřeby za polovic. Řetězce rozšiřují výhodné balíčky

19. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Jídlo před koncem spotřeby za polovic. Řetězce rozšiřují výhodné balíčky

Zákazníci Penny Marketu si ode dneška mohou přímo na prodejnách řetězce zakoupit balíčky zboží s blížící se dobou spotřeby za poloviční cenu. Dosud to bylo možné jen přes mobilní aplikaci. celý článek

Která sleva je falešná? ČOI má jasno, říká šéf kontroly

19. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Která sleva je falešná? ČOI má jasno, říká šéf kontroly

Novela zákona o ochraně spotřebitele funguje krátce a s prodejci je třeba si stále vymezovat hranice, říká ke správnému uvádění slev Michael Maxa, ředitel kontroly České obchodní inspekce.... celý článek

Síť obchodů Hruška změní majitele, úřad souhlasí

17. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ

Síť obchodů Hruška změní majitele, úřad souhlasí

Společnost Hruška, která provozuje stejnojmenné maloobchodní prodejny především na Moravě, může změnit majitele. 

Partners Financial Services