Největším řetězcem v Česku podle tržeb je Lidl před Kauflandem, oba patří do německé skupiny Schwarz. Vyplývá to z nejnovějšího žebříčku, který pro časopis Zboží & prodej zpracovala výzkumná společnost Skála & Šulc.
Podle zatím posledních dostupných údajů utratili zákazníci v Lidlu přes 63,5 miliardy korun za rok, v Kauflandu skoro 59 miliard. Třetím řetězcem podle tržeb je Albert vlastněný nizozemskou společností Ahold s 55 miliardami za rok.
Žebříček časopisu Zboží a prodej se zaměřuje jen na obchodníky s převážně rychloobrátkovým zbožím, což jsou především potraviny, nápoje či drogerie. Údaje o tržbách pocházejí za odlišná účetní období, ve většině případů spadajících převážně do roku 2019 a 2020. Novější výsledky zatím řetězce nezveřejnily, pořadí v žebříčku je tedy orientační.
Z potravinářských řetězců jsou v první desítce ještě Penny Market, Tesco, Billa, Makro a Globus. Kromě britské sítě Tesco jsou všechny původem z Německa.
Z českých řetězců se do první desítky dostaly společnosti Geco (šesté místo s tržbami 38,5 miliardy) a Valmont/GGT (desáté místo s tržbami 18 miliard). Obě provozují „trafiky“, tedy prodejny s tabákem a tiskem, plus velkoobchodní síť.
Pokud bychom družstevní síť Coop počítali jako jediný řetězec, skončila by s tržbami přes 31 miliard korun na osmém místě před velkoobchodem Makro.
V první dvacítce mají tuzemské řetězce zastoupení i díky sítím JIP Východočeská (11. místo), Hruška (13. místo), společnosti Velká pecka provozující internetový obchod Rohlik.cz (14. místo), družstvu CBA, velkoobchodu Peal nebo drogeriím a lékárnám Teta. Na 21. místě pak najdeme společnost Rosa Market provozující sítě Enapo a Pramen.
Největší obchodníci v Česku podle tržeb |
Pořadí a společnost | Tržby v mld. Kč bez DPH | Řetězec (počet prodejen k říjnu 2021) | Tržby za období |
1. Lidl | 63,56 | Lidl (281) | 1. 3. 2019 – 28. 2. 2020 |
2. Kaufland | 58,95 | Kaufland (135) | 1. 3. 2019 – 28. 2. 2020 |
3. Albert ČR | 55,32 | Albert hypermarket (88), Albert supermarket (240) | 1. 1. 2019 – 31. 12. 2019 |
4. Penny Market | 42,2 | Penny (396) | 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 |
5. Tesco Stores | 41,8 | Tesco hypermarket (79), Tesco hypermarket Extra (9), Tesco supermarket (59), Tesco Expres (38) | 1. 3. 2020 – 28. 2. 2021 |
6. Geco | 38,56 | Geco tabák – tisk (319) | 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 |
7. Billa | 31,86 | Billa (240), Billa stop & shop (70) | 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 |
skupina Coop celkem | 31,35 | 2459 | 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 |
8. Makro Cash & Carry | 27,31 | Makro (13) | 1. 10. 2019 – 30. 9. 2020 |
9. Globus | 24,16 | Globus (15), Globus Fresh (1) | 1. 7. 2019 – 30. 6. 2020 |
10. GGT | 17,93 | Valmont (131), GGT (64) | 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 |
11. JIP Východočeská | 14,9 | JIP (29), Plus JIP (113), JIP Cash & Carry (17) | 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 |
12. Dm drogerie markt | 10,36 | dm (246) | 1. 10. 2020 – 30. 9. 2021 |
13. Hruška | 9,89 | Hruška (627) | 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 |
14. Velká pecka | 7,45 | Rohlik.cz, vlastní výdejní místa Rohlik Point (22) | 1. 5. 2020 – 30. 4. 2021 |
15. Peal | 6,33 | Don Pealo (89) | 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 |
16. Teta drogerie a lékárny | 5,83 | Teta (518), Top drogerie (169) | 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 |
družstvo CBA celkem | 5,14 | CBA (1054) | 1. 10. 2020 – 30. 9. 2021 |
17. Alimpex Food | 4,56 | Alimpex DC (14) | 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 |
18. Rossmann | 3,75 | Rossmann (153) | 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 |
19. Lagardere Travel Retail | 3,3 | Relay (162), Inmedio (19), Paul (17), Costa Coffee (57), Mr. Baker (21), Hello! (23), Hubiz (3), Hub (1), 1 minute (6), Paper dot (1) | 1. 1. 2019 – 31. 12. 2019 |
20. Coop družstvo HB | 3,16 | Coop Diskont (5), Coop (112), Coop Tip (38), Coop Tuty (39), Coop Cash & Carry (2) | 1. 1. 2020 – 31. 12. 2020 |
Zdroj: Zboží a prodej, data Skála & Šulc. Uzávěrka informačních zdrojů (dostupné účetní závěrky, počty prodejen): říjen 2021 |
Kvůli svému omezení na obchodníky s převážně rychloobrátkovým zbožím nepočítá žebříček například s největším internetovým obchodem Alza.cz, který by s ročním obratem 45 miliard korun bez DPH výrazně vylepšil postavení českých obchodníků. Žebříček neobsahuje ani takzvané hobbymarkety – například Mountfield nebo Obi by se podle tržeb dostaly do druhé desítky.
Co do počtu prodejen je na tom nejlépe družstevní skupina Coop s přibližně 2460 prodejnami různých velikostí, které působí i pod názvy jako Jednota, Konzum, Terno či Tuty. Když zůstaneme u větších prodejen, je jedničkou Penny Market z německé skupiny Rewe, který má v Česku už přes 400 poboček.
Největší řetězce podle počtu prodejen |
Coop | skoro 2500 |
CBA | přes 1000 |
Penny | 401 |
Albert | 335 |
Lidl | 289 |
Billa | 244 (plus 70 na čerpacích stanicích) |
Tesco | 185 |
Zdroj: jednotlivé řetězce, Peníze.cz, data ke konci roku 2021 |
Podle dat společnosti GfK vzrostl počet prodejen nadnárodních potravinářských řetězců s prodejní plochou nad 400 metrů čtverečních v posledních deseti letech o více než 200. Na konci roku 2021 fungovalo v Česku celkem 1618 těchto prodejen – z toho 737 diskontů, 556 supermarketů a 325 hypermarketů.
„Počet prodejen řetězců rostl v průběhu poslední dekády až do roku 2019 kontinuálně. Určitým mezníkem byl rok 2015, kdy docházelo k určité restrukturalizaci a konsolidaci maloobchodní sítě – například odchod řetězce Interspar z českého trhu. Expanze zrychlila především v posledních dvou letech, které se kryjí s koronavirovou pandemií (38 % z desetiletého nárůstu),“ říká analytik GfK František Diviš.
V letech 2020 a 2021 rozšiřovaly své sítě především diskontní a supermarketové řetězce (Lidl, Penny Market, Billa, Albert supermarket), zatímco síť hypermarketů (obchody s největší prodejní plochou) je podle něj už víceméně stabilní – i díky tomu, že dostupné lokality ve větších městech, vhodné pro umístění těchto prodejních formátů, jsou už většinou obsazené.
„Nejvíce prodejen v roce 2021 – celkem 27 – otevřel Lidl. Řetězce Penny Market a Billa otevřely po osmi prodejnách, Albert sedm. Nové prodejny nejčastěji otevíraly v Praze a středních Čechách,“ upřesňuje Diviš.
Trend bude podle něj pokračovat, nové supermarkety a diskontní prodejny budou přibývat i v nejbližším období. Plány na další expanzi oznámily řetězce Penny Market, Lidl, Billa, Albert i Kaufland. „Podle doposud známých plánů lze očekávat, že se počet nových prodejen potravinářských řetězců může v tomto roce opět zvýšit o 40 až 50 a atakovat tak doposud nejvyšší nárůst z roku 2021,“ předpovídá Diviš.
Jana Divinová
Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
9. 3. 2022 8:56
Citace - deprese / 09.03.2022 08:24
A kdo vas nuti u nich nakupovat, kdyz tuto informaci mate? Pokud u nich nebude nikdo nakupovat, treba svuj pristup zmeni. Dokud lide nakupuji sracky, nema obchodnik duvod neprodavat sracky. Je chyba zakaznika, ze mu sracky staci.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
9. 3. 2022 15:39, LKLK
Co je podle tebe dvojí kvalita ? Jako že by BMW mělo stát stejně jako Dacia ?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.