Prodejna s automatickým provozem ve Strakonicích funguje přes pět týdnů. Jak jste s ní spokojeni?
Zatím velmi. Automatický prodej nám na jednu stranu přitahuje nové zákazníky a na stranu druhou zvyšuje efektivitu celé prodejny. Lidé se učí novou technologii používat velmi rychle. Mladší ročníky systém okamžitě přijaly za svůj. Systematicky se nicméně věnujeme tomu, abychom i konzervativnější zákazníky naučili s novým systémem pracovat.
Kolik zákazníků prodejnu mimo běžnou otevírací dobu zatím využilo?
Zatím máme řádově stovky nákupů. Nečekáme však, že nakupujících v automatickém režimu bude většina. S postupně rostoucími čísly jsme však spokojeni.
V jakých věkových kategoriích?
Nemáme detailní statistiku, nicméně z osobní zkušenosti už nyní víme, že mladší lidé se se systémem naučili pracovat okamžitě. Tak to však bývá u většiny novinek.
Co nejčastěji lidé nakupovali mimo klasickou otevírací dobu?
Lidé využívají automatický provoz k podobným nákupům jako přes den. Rozdíly ve velikostech nákupů nejsou zásadní. Často jde například o doplnění zapomenutých položek. Obecně sledujeme větší zájem prémiový alkohol či sladkosti. Na základě zkušenosti jsme už také doplnili sortiment hygienických potřeb.
Foto: COOP Zvýšil se nějak výrazně objem prodaného zboží?
Zákazníci nakupují v automatickém režimu stejně jako v normálních podmínkách. Přínosem je tak spíše neomezená otevírací doba, kdy se dostanou ke zboží dle potřeby.
Jak moc stouply díky nonstop provozu tržby této prodejny?
Na tyto otázky budeme umět odpovídat až po delším provozu obchodu. V tomto případě se jedná o menší prodejnu, tudíž zde spíše testujeme zájem zákazníků.
Kolikrát musel do samoobslužného provozu mimo otevírací dobu zasahovat člověk?
Zatím jsme tuto situaci nemuseli řešit, snad to tak i zůstane.
Kolikrát lidé využili nouzového tlačítka?
Doposud ani jednou. Ukázalo se, že systém je dobře připraven a nemáme problémy ani s vandalismem nebo s pokusy o krádeže.
V čem zatím vidíte největší výhody a případně nevýhody?
Nejde mluvit o výhodách a nevýhodách. Jsou typy zákazníků, kterým systém vyhovuje. A pak samozřejmě takoví, kteří vždy budou preferovat nákup s standardní obsluhou. My vycházíme vstříc oběma skupinám. Za nás je důležité, že systém se osvědčil po technické stránce a část zákazníků jej evidentně už přijala. S rostoucím počtem lidí s bankovní identitou a překonáváním předsudků čekáme další růst využívání služby.
Co vás po měsíci provozu nejvíc překvapilo?
Jak jsem už zmiňoval, jsme obecně překvapeni, jak rychle se lidé učí s novinkou pracovat. Poněkud nepřekvapivě lidé chodí nejčastěji do půlnoci a pak o volných dnech. Po půlnoci je už zájem minimální.
Jak prodejnu hodnotí zákazníci?
Máme samé dobré reakce a zatím nemáme důvod jim nevěřit. Lidé do obchodu zajdou i o volných dnech, kdy přes den čelíme konkurenci vietnamských obchodů. To je myslím jasný důkaz, že nakupování v automatickém režimu je skutečně jednoduché a lidí s ním nemají problém.
Zajímají se o ni i zákazníci ve starším věku?
Velmi. Máme výhodu, že jsme schopni se jim osobně věnovat. Naše prodavačky denně věnují čas zaučování starších zákazníků. Mnoho z nich rychle zjistí, že to není nic složitého. A pro ty ostatní budeme stále k dispozici v rámci standardního režimu.
Co na to říká stávající personál?
Pro naše lidi se přechodem v zásadě nic nezměnilo. Pozitivně hodnotí, že jim takový režim nepřinesl více starostí, a naopak přilákal nové zákazníky, kteří dříve nedorazili.
Bude potřeba něco zlepšit?
Nejde ani tak o zlepšení, ale nutnost dobře promýšlet sortiment s ohledem na přechod obchodu do částečně automatického režimu.
Co se povedlo lépe, než jste očekávali?
Jsme celkově spokojeni s řešením. Ve světě se řeší systémy, kdy kamery například samy rozpoznávají zboží ukládané do košíku. Jde o velmi komplikované a tedy drahé technologie. Náš systém kombinující bankovní identitu, samoobslužnou pokladnu a platbu kartou je jednoduchý, bezporuchový a lidem okamžitě srozumitelný.
Už můžete vyhodnotit, jestli se nový koncept osvědčil a bude se rozšiřovat i do jiných měst? Nebo je ještě brzy?
Na celkové zhodnocení je skutečně brzo, nicméně už nyní připravujeme další automatickou prodejnu. Tentokrát půjde o větší obchod v Českém Krumlově, předběžně počítáme s otevřením 28. června.
Jana Divinová
Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem