COOP: Obchod budoucnosti se osvědčil, druhý bude větší

Jana Divinová | rubrika: Rozhovor | 27. 4. 2022 | 2 komentáře
Od poloviny března testuje družstevní řetězec COOP ve Strakonicích první automatickou prodejnu, do které se dostanete díky bankovní identitě i mimo běžnou otevírací dobu. O dosavadních zkušenostech jsme si povídali s ředitelem rozvoje a marketingu Lukášem Němčíkem.
COOP: Obchod budoucnosti se osvědčil, druhý bude větší
Vstup do prodejny.
Zdroj: Jana Divinová

Prodejna s automatickým provozem ve Strakonicích funguje přes pět týdnů. Jak jste s ní spokojeni?

Zatím velmi. Automatický prodej nám na jednu stranu přitahuje nové zákazníky a na stranu druhou zvyšuje efektivitu celé prodejny. Lidé se učí novou technologii používat velmi rychle. Mladší ročníky systém okamžitě přijaly za svůj. Systematicky se nicméně věnujeme tomu, abychom i konzervativnější zákazníky naučili s novým systémem pracovat.

Kolik zákazníků prodejnu mimo běžnou otevírací dobu zatím využilo?

Zatím máme řádově stovky nákupů. Nečekáme však, že nakupujících v automatickém režimu bude většina. S postupně rostoucími čísly jsme však spokojeni.

V jakých věkových kategoriích?

Nemáme detailní statistiku, nicméně z osobní zkušenosti už nyní víme, že mladší lidé se se systémem naučili pracovat okamžitě. Tak to však bývá u většiny novinek.

Co nejčastěji lidé nakupovali mimo klasickou otevírací dobu?

Lidé využívají automatický provoz k podobným nákupům jako přes den. Rozdíly ve velikostech nákupů nejsou zásadní. Často jde například o doplnění zapomenutých položek. Obecně sledujeme větší zájem prémiový alkohol či sladkosti. Na základě zkušenosti jsme už také doplnili sortiment hygienických potřeb.

Lukáš Němčík COOPFoto: COOP

Lukáš Němčík

Zvýšil se nějak výrazně objem prodaného zboží?

Zákazníci nakupují v automatickém režimu stejně jako v normálních podmínkách. Přínosem je tak spíše neomezená otevírací doba, kdy se dostanou ke zboží dle potřeby.

Jak moc stouply díky nonstop provozu tržby této prodejny?

Na tyto otázky budeme umět odpovídat až po delším provozu obchodu. V tomto případě se jedná o menší prodejnu, tudíž zde spíše testujeme zájem zákazníků.

Kolikrát musel do samoobslužného provozu mimo otevírací dobu zasahovat člověk?

Zatím jsme tuto situaci nemuseli řešit, snad to tak i zůstane.

Kolikrát lidé využili nouzového tlačítka?

Doposud ani jednou. Ukázalo se, že systém je dobře připraven a nemáme problémy ani s vandalismem nebo s pokusy o krádeže.

Fotogalerie: Coopak to tu máme?

Do prodejny COOP se dostanete, i když má zavřeno. Potřebujete bankovní identitu a speciální aplikaci. 

Foto: Jana Divinová

V čem zatím vidíte největší výhody a případně nevýhody?

Nejde mluvit o výhodách a nevýhodách. Jsou typy zákazníků, kterým systém vyhovuje. A pak samozřejmě takoví, kteří vždy budou preferovat nákup s standardní obsluhou. My vycházíme vstříc oběma skupinám. Za nás je důležité, že systém se osvědčil po technické stránce a část zákazníků jej evidentně už přijala. S rostoucím počtem lidí s bankovní identitou a překonáváním předsudků čekáme další růst využívání služby.

Co vás po měsíci provozu nejvíc překvapilo?

Jak jsem už zmiňoval, jsme obecně překvapeni, jak rychle se lidé učí s novinkou pracovat. Poněkud nepřekvapivě lidé chodí nejčastěji do půlnoci a pak o volných dnech. Po půlnoci je už zájem minimální.

Jak prodejnu hodnotí zákazníci?

Máme samé dobré reakce a zatím nemáme důvod jim nevěřit. Lidé do obchodu zajdou i o volných dnech, kdy přes den čelíme konkurenci vietnamských obchodů. To je myslím jasný důkaz, že nakupování v automatickém režimu je skutečně jednoduché a lidí s ním nemají problém.

Zajímají se o ni i zákazníci ve starším věku?

Velmi. Máme výhodu, že jsme schopni se jim osobně věnovat. Naše prodavačky denně věnují čas zaučování starších zákazníků. Mnoho z nich rychle zjistí, že to není nic složitého. A pro ty ostatní budeme stále k dispozici v rámci standardního režimu.

Co na to říká stávající personál?

Pro naše lidi se přechodem v zásadě nic nezměnilo. Pozitivně hodnotí, že jim takový režim nepřinesl více starostí, a naopak přilákal nové zákazníky, kteří dříve nedorazili.

Bude potřeba něco zlepšit?

Nejde ani tak o zlepšení, ale nutnost dobře promýšlet sortiment s ohledem na přechod obchodu do částečně automatického režimu.

Co se povedlo lépe, než jste očekávali?

Jsme celkově spokojeni s řešením. Ve světě se řeší systémy, kdy kamery například samy rozpoznávají zboží ukládané do košíku. Jde o velmi komplikované a tedy drahé technologie. Náš systém kombinující bankovní identitu, samoobslužnou pokladnu a platbu kartou je jednoduchý, bezporuchový a lidem okamžitě srozumitelný.

Už můžete vyhodnotit, jestli se nový koncept osvědčil a bude se rozšiřovat i do jiných měst? Nebo je ještě brzy?

Na celkové zhodnocení je skutečně brzo, nicméně už nyní připravujeme další automatickou prodejnu. Tentokrát půjde o větší obchod v Českém Krumlově, předběžně počítáme s otevřením 28. června.

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+21
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

ČNB zavřela pokladny ve třech krajích. Kde teď vyměníte bankovky?

1. 11. 2024 | Petr Kučera

ČNB zavřela pokladny ve třech krajích. Kde teď vyměníte bankovky?

Česká národní banka ode dneška trvale uzavřela pokladny v Plzni, Českých Budějovicích a Ústí nad Labem. Pro zájemce o vklady a výběry bankovek a mincí včetně valut nadále zůstávají... celý článek

Temu vyšetřuje Evropská komise. Kvůli prodeji nelegálního zboží

31. 10. 2024 | redakce Peníze.CZ | 2 komentáře

Temu vyšetřuje Evropská komise. Kvůli prodeji nelegálního zboží

Čínské online tržiště Temu začala vyšetřovat Evropská komise. Podezírá ho mimo jiné z toho, že nereguluje prodej rizikových nelegálních produktů, které na něm jednotliví prodejci nabízejí. celý článek

Albert, Delvita, Lidl, Hypernova… Ukažte, jak znáte řetězce

27. 10. 2024 | Petr Kučera

Albert, Delvita, Lidl, Hypernova… Ukažte, jak znáte řetězce

Proč se Albert jmenuje právě takhle? Jaký je rozdíl mezi supermarketem a hypermarketem? Které řetězce mají společného majitele? Vyzkoušejte si kvíz!

Velký obal, ale půlka je prázdná. ČOI potrestala výrobce za plýtvání

26. 10. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Velký obal, ale půlka je prázdná. ČOI potrestala výrobce za plýtvání

Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila pokutu 150 tisíc korun výrobci tablet do myčky za to, že používal stejně velká balení pro 80, 65 i 48 kusů. Sankci z listopadu 2022 teď potvrdil... celý článek

Skenování mezi regály zkouší i Lidl. Zákazníkům ušetří čas u pokladen

25. 10. 2024 | Pavla Adamcová

Skenování mezi regály zkouší i Lidl. Zákazníkům ušetří čas u pokladen

Německý řetězec Lidl se po vzoru většiny obchodních řetězců rozhodl otestovat nákupy přes takzvané Scan&Go. Funkcionalitu teď zkouší na zákaznících ve vybraných evropských... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services