Nákupy po internetu? Za pár vteřin je vybráno. Pak už jen zvolit způsob platby a dopravy. S dopravci máme každý nějaké zkušenosti, ty špatné si pamatujeme líp, a někdy není snadné si vybrat. Zvlášť když není úplně jasné, kdy prodejce zboží pošle – kdyby přišlo v úterý, nechám si ho poslat do práce, ve středu by ho mohli hodit domů, někdo tam bude celý den, takže bych to prostě nechal poslat na poštu a v sobotu šel vystát frontu?
Tradice velí zvážit nejprve Českou poštu. Prodejci z jejích služeb nejčastěji nabízejí Balík Na poštu a Balík Do ruky. Pokud na vaší poště bývají dlouhé fronty, máte ji z ruky nebo vám jinak nevyhovuje, volíte si druhou, dražší variantu. Ani ta vám ale nezaručí, že nakonec neskončíte na konci dvacetimetrového lidského hada, který se táhne od přepážky. Ne vždy se totiž poštovní doručovatel trefí do doby, kdy je někdo doma, a i když se s vámi snaží dopředu telefonicky spojit, ne vždy to klapne (nemluvě o možnosti, že to prostě nezkusí a vy najdete ve schránce výzvu k vyzvednutí zásilky – a pak si telefonujete o opětovné doručení).
To samé ale může platit i u dalších poštovních společností, které vám například ráno pošlou esemesku, že máte být připraveni na převzetí zásilky mezi desátou a třináctou hodinou. Pokud se vám termín nehodí, můžete kurýra kontaktovat a pokusit se domluvit jiný čas. Domluva sice může být hodně krkolomná, na rozdíl od České pošty je ale nakonec takřka vždy úspěšná. Cena bývá o maličko vyšší než Balík Do ruky od České pošty.
Samozřejmě je tu ještě možnost nenechávat si posílat zásilku domů, ale do zaměstnání, kde je šance, že se s doručovatelem neminete, většinou vyšší. Netrávíte-li pracovní dobu v autě, návštěvami zákazníků a podobně.
Osobní odběr a „úschovny“
V případě, že má e-shop vlastní kamennou pobočku, nabízí se možnost, vyzvednout si zboží osobně. Něco takového však můžou pravidelně využívat spíš jen obyvatelé velkých měst, a navíc jen u největších e-shopů. I přesto se k tomuto způsobu převzetí zásilky začalo přiklánět tolik zákazníků, že někteří obchodníci reagovali zavedením poplatku za osobní odběr. Ten se většinou pohybuje kolem 20 až 30 korun.
Na trhu se však objevily také projekty jako například Uloženka.cz a Zásilkovna.cz, které fungují jako výdejní místo pro zboží z nesčetných menších e-shopů. „Ke konci března 2013 bylo do systému Zásilkovna.cz zapojeno 1750 e-shopů. Každým dnem se do systému registrují tři až čtyři nové e-shopy. Aktuálně projde našimi výdejními místy měsíčně přibližně 30 tisíc zásilek,“ říká zakladatelka projektu Zásilkovna.cz Simona Kijonková.
Nástup „balíkomatů“
Letos by zákazníkům internetových obchodů mohl ulehčit život nový fenomén, který už řadu let úspěšně funguje v mnoha evropských zemích. „Uloženkám“a „zásilkovnám“ je svým způsobem příbuzný, nejde však o sklad a výdejnu s lidskou obsluhou, ale o speciální automaty, ve kterých si člověk může vyzvednout objednané zboží. Vyhovovat by mohl těm, kteří se nechtějí (nebo nemůžou) nahánět s doručovateli, a přitom nechtějí čekat ve frontě. A nejspíš je nebude příliš svazovat ani otevírací doba. Automaty budou totiž umístěny před poštami a na frekventovaných místech poblíž uzlů městské hromadné dopravy nebo v garážích nákupních center – ostatně se strategií „nakup a vyzvedni balík“ před několika lety začaly do obchoďáků pronikat i malé poštovní pobočky.
Během tohoto roku se spustí hned tři projekty automatů na balíky. Vše nasvědčovalo tomu, že první na trhu budou balíkomaty od České pošty. Ta už loni v létě oznámila, že spouští zkušební provoz. Do konce roku pak bylo v plánu nainstalování prvních balíkomatů v Praze a Českých Budějovicích. Projekt se ale nakonec pozdržel kvůli Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který prověřoval, zda při výběrovém řízení na zakázku v hodnotě 490 milionů korun nedošlo k pochybení. Balíkomaty, které zákazníkům umožní vyzvednutí objednaného zboží na základě PIN kódu, který jim přijde esemeskou na mobil, se ale dodnes nepodařilo uvést do provozu. „V posledním čtvrtletí letošního roku Česká pošta počítá s umístěním prvních deseti balíkomatů. Instalovány budou sedmkrát v Praze, dále pak ve Strakonicích, v Českých Budějovicích a v Prostějově. Do konce roku 2014 předpokládáme, že zákazníkům umožníme vyzvedávání balíků až ze 150 balíkomatů po celé republice. Půjde zejména o krajská a okresní města, kde budou automaty umístěny v místech s vysokou kumulací obyvatel,“ říká Marta Selicharová, tisková mluvčí České pošty.
Pošta první nebude, předběhl ji Čupr s Kouzelnou almarou
Českou poštu nakonec předběhl projekt Kouzelná almara, za kterým stojí Tomáš Čupr a akcionáři Slevomatu, investiční společnosti Miton a Enern. Od minulého týdne si už zákazníci některých internetových obchodů a slevových portálů můžou v kolonce doprava zaškrtnout políčko Kouzelná almara. Pilotní fázi projektu odstartovalo patnáct „almar“ v Praze. Stojí na frekventovaných místech, jako jsou například obchodní centra Palladium, Nový Smíchov a Chodov, autobusové nádraží Florenc či parkoviště Kulaťák v Dejvicích. „Už za pouhých 24 hodin od objednání bude mít zákazník své zboží připravené k vyzvednutí v almaře, kterou si při internetovém nákupu vybral. Tento způsob doručení jej navíc vyjde levněji než například poštovné nebo kurýrní služba. Našim cílem je do konce roku zahrnout do projektu většinu českých e-shopů,” říká Tomáš Čupr. Zákazník za využití Kouzelné almary zaplatí 59 korun, což by mohlo být v konkurenčním boji velkou výhodou. Česká pošta si totiž bude za tuto službu účtovat stejnou cenu jako u Balíku Na poštu, tedy v závislosti na váze od 94 korun.
Automaty na balíky budou dobrou alternativou i pro ty, kteří se bojí platit kartou na internetu. Zatímco v balíkomatech České pošty bude možné zaplatit „dobírku“ hotovostí (časem se prý připojí i možnost platby kartou), v případě Kouzelné almary je povoleno platit pouze platební kartou. Což budou jistě kvitovat také internetoví obchodníci.
Třetí do party: polský poštovní operátor
Teřtí firma, která má v plánu provozovat v České republice balíkové automaty, je společnost Postal Terminals, která patří polskému poštovnímu operátorovi Interger.pl. I v případě spuštění Easy Pack – jak se bude síť těchto balíkomatů nazývat – došlo k výraznému zpoždění. „Skutečně jsme s termínem spuštění mírně ve skluzu. Příčinou jsou jisté technické potíže na straně našich obchodních partnerů. Právě probíhá instalace nových automatů. Každý měsíc zavádíme okolo 25 dalších kusů. Síť bychom rádi spustili do provozu v počtu 100 automatů. Další nárůst je otázkou poptávky a obchodního úspěchu. Rozhodně bychom se rádi velmi rychle dostali někam k 400 místům,“ vysvětluje jednatel společnosti Dalibor Málek.
Projekt Easy Pack už nějakou dobu úspěšně funguje na Slovensku.
Na rozdíl od Kouzelné almary a balíkomatů České pošty nebude společnost Postal Terminals, která do projektu plánuje dohromady investovat až sedm milionů eur, zajišťovat samotnou dopravu zboží od obchodníka do automatu. Půjde tedy čistě jen o poskytování technologií. To bude mít vliv i na cenu služby, která zatím není přesně stanovena. „Cenotvorba je plně v rukou našich partnerů. Předpokládá se ovšem, že dopravné nebude příliš odlišné od toho, co dnes na trhu vidíme. Jaká bude cena pro nakupujícího si nakonec rozhodnou provozovatelé e-shopů,“ dodává Dalibor Málek.
Bude o balíkomaty zájem?
Otázkou nyní zůstává, zda bude mezi zákazníky (ale i provozovateli) internetových obchodů o služby balíkomatů dostatečný zájem. Zkušenosti ze zahraničí a převládající nespokojenost klientů se stávající podobou zásilkových služeb na našem trhu však napovídají, že by nové projekty mohly slavit úspěch. „Zákazníci se orientují podle toho, jaké mají momentální a lokální problémy s přepravními společnostmi, takže se dá očekávat, že mnoho z nich vyzkouší balíkomaty, a pokud budou dosažitelné a dobře fungující, řada z nich se na ně přeorientuje. Přece jen časový rozptyl dodávky balíku dopravní službou je veliký, i když se ho klienti naučili řešit – například tím, že si zboží nechávají posílat do práce,“ domnívá se novinář a internetový podnikatel Patrick Zandl.
Investor a zakladatel e-shopu Kasa.cz Martin Kasa se zase domnívá, že velkou roli bude hrát v začátcích především cena služby. „O míře využívání těchto služeb rozhodne hlavně cenové nastavení. S ohledem na ubohou úroveň služeb pošty však mají nové projekty dobrou výchozí pozici. Naopak nevýhodou bude, že v následujících letech nebude jistě tolik balíkomatů, aby mohly obsloužit celé Česko.“
Zajímavé bude také sledovat, jestli se nějakým způsobem změní platební návyky zákazníků e-shopů. Mohlo by ubýt tradičních „dobírkářů“, protože řada klientů, kteří se klonili k této variantě, bude nyní moci využít přímou platbu v „balíkomatu“. A to buď kartou v Kouzelné almaře, nebo hotově u České pošty. „To je zrovna jedna z dodatečných služeb, které mohou být zajímavé. Na druhou stranu se lidé minimálně u větších eshopů učí platit předem převodem či kartou, aby nemuseli řešit peníze při vyzvedávání zboží. Pokud se balíkomaty skutečně uchytí, mohly by znamenat výrazný tlak na klasickou poštovní dobírku,“ myslí si Patrick Zandl.
Zástupci největších e-shopů se domnívají, že zavedení balíkomatů výrazně neovlivní počet osobních odběrů zboží na pobočkách. O svůj byznys se nebojí ani Simona Kijonková z projektu Zásilkovna.cz: „Balíkomaty osobně vnímám vedle klasických dopravců a sítě výdejních míst jako další alternativní možnost distribuce zásilek, která si časem najde své zákazníky. Přesto ve službě nespatřuji přímé ohrožení. Pro e-shopy i jejich zákazníky totiž budeme stále levnější variantou. Klienti balíkomatů navíc přicházejí o možnost zboží rozbalit, vyzkoušet a vrátit či reklamovat přímo na místě.“ Kijonková Zároveň upozorňuje na to, že by mohlo dojít ke komplikacím, pokud bude zásilka poškozená. Ředitel projektu Kouzelná almara ale dodává, že v místech, kde jsou umístěny jejich almary, jsou nainstalované kamery, které snímají odběr zásilky. Reklamační řízení prý bude probíhat stejně jako v případě kurýrních a poštovních dopravců. U balíkomatů České pošty bude moci zákazník podat reklamaci na jakékoliv pobočce.
Ondřej Tůma
Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase a Lidových novinách.... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
15. 4. 2013 13:02, HonzaV
přesně, kumulovat - a kdyby tam udělali takovej "check-in" jako je v Alza (tedy ve skromnějším provedení), tak odbavení pojede jak z praku. Platba předem v automatu, během pěti minut blikne číslo, tady máš balík a nazdar. Otevřeno 10...22, obsluhu zvládnou dva až tři lidi.
Jenomže pošta holt radši bude prodávat losy a plyšový Paty a Maty - asi symboly rychlosti a kvality jejích služeb.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.