Charakter
10. 3. 2013 | redakce Peníze.CZ

No jo. Taky čekáte supermana, který vám pomůže z dluhů, do kterých jste z blbosti spadli? Čekáte, že za vás někdo vymůže na bance poplatky, ke kterým jste se kdysi upsali? Ano, jsou... celý článek
Vedle autentických záběrů a výpovědí poškozených seniorů promlouvá ve filmu také právník Jan Černý, který různé situace doplňuje o právní výklad. Podle něj jsou smlouvy uzavírané na zdokumentovaných předváděcích akcích neplatné.
Doporučuje také změnu legislativy. „Například bych do norem vtělil, že prodejci na těchto akcích mohou smlouvu pouze navrhnout, že ta smlouva se tam vlastně nedá uzavřít,“ říká Černý v rozhovoru pro on-line deník Aktuálně.cz. Zároveň radí, jak postupovat v případě, že došlo k nákupu pod nátlakem.
Vy ve filmu říkáte, že takto uzavřené smlouvy jsou neplatné. Platí to u předváděcích akcí stoprocentně?
Všechno musíte prokázat. Je princip, že pokud je smlouva uzavřena pod nátlakem, tak je neplatná. Když budu mluvit o těch konkrétních případech z filmu, tak tam byl nátlak rozhodně, mnohdy i fyzický. Čili ty smlouvy, které jsem viděl, považuji za neplatné.
Ale musím upozornit na jednu věc – neplatnost je třeba brzy rozporovat. Pod nátlakem jste totiž jen na té akci. Ve chvíli, kdy se ale dostanete mimo nátlak, tak byste měl oznámit, že považujete smlouvu za uzavřenou pod nátlakem, a tím pádem za neplatnou. Není možné jen přijet domů, říci si, že jste byl pod nátlakem a že na to konto nic platit nebudete.
Česká obchodní inspekce loni udělila firmám nabízejícím výrobky a služby prostřednictvím předváděcích akcí za prokázaná porušení předpisů pokuty za více než 5,6 milionu korun. Nejméně třiceti pořadatelům předváděcích akcí byly přitom pokuty uloženy opakovaně, nejčastěji za užívání nekalých obchodních praktik. V dalších 25 případech nebylo správní řízení dosud ukončeno nebo rozhodnutí o pokutě dosud nenabylo právní moci.
Zdroj: ČTK
Čili základem úspěchu je rychlá reakce?
Ano, rychlá reakce, což znamená, jak já říkám, bez zbytečného odkladu. Tedy doma se poradíte, přehrajete si to zpětně a zjistíte, že na vás byl vyvíjen nátlak. Reakce nemusí přijít druhý den, ale rozhodně dost brzy, v řádu dnů.
Jak konkrétně tedy lze takto uzavřenou smlouvu vypovědět?
Důležité je, že vy vlastně tu smlouvu nevypovídáte, vy tvrdíte, že je neplatná. Což je mnohem jednodušší, protože když nějakou smlouvu vypovídáte, tak ten dotyčný výpověď nemusí přijmout. Nesmíte tedy napsat, že smlouvu vypovídáte nebo že od ní odstupujete. Musíte říci, že ji považujete za neplatnou, protože někdo vám tam vyhrožoval, že když nepodepíšete, tak vás nevezme domů autobusem nebo vám nedá oběd. Důvodem k neplatnosti je i to, že s vámi bylo manipulováno, dostal jste špatné informace, bylo vám tvrzeno, že to je všude dražší, důvodem může být i zesměšňování či vydírání. Důležité je, že v momentě, kdy prohlásíte smlouvu za neplatnou, tak je neplatná.
To stačí?
Když je neplatná, tak z ní nemám žádné závazky.
Takhle je to jednoduché?
Ano. Otázkou je, jestli se protistrana nebude bránit, to je samozřejmě možné. Ale podle mě důchodce v situaci, kterou jsem viděl ve filmu, a mohu ji tedy posoudit, by s prohlášením smlouvy za neplatnou uspěl.
V momentě, kdy senior už má doma nějaký předražený hrnec či nějakou jinou věc z předváděcí akce, musí tu věc prodejci doručit zpět, když smlouvu prohlásí za neplatnou?
Podle toho, co jsem viděl, jsou dvě situace. Buď si něco odvážíte rovnou domů, nebo zboží dostáváte dobírkou. Pokud je to první případ, tak zboží musíte vrátit. Když vám zboží teprve za nějaký čas přijde dobírkou, tak bych udělal ten právní krok, že bych smlouvu z těch a těch důvodů prohlásil za neplatnou a zboží bych vůbec nepřebíral.
Když to zboží tedy fyzicky mám, je to mnohem složitější případ, protože prodejci se zpětnému převzetí budou bránit. Jaký postup byste mu v takovém případě doporučil?
Vždy je na prodejce nějaký kontakt, byť by to byl P. O. Box. Na ten bych doporučoval napsat další dopis, kde bych zopakoval historii – například Desetkrát jsem se vám snažil dovolat, kam vám to mám doručit? – a dále bych prodejce vyzval k tomu, aby si zboží vyzvedl na té a té adrese, kde ho má uskladněné.
Jak je to v situaci, kdy už kupující na místě za zboží zaplatil?
Pak je třeba dopis doplnit i o výzvu k vrácení peněz, protože došlo k bezdůvodnému obohacení. V případě, že prodejce nezaplatí, nezbývá než jít k soudu.
Proč nedoporučujete častěji zmiňovaný postup odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů od jejího podpisu?
Tento zákonem daný postup je určen pro úplně jiné situace. Pro tyto případy, kdy jsou používány určité formy šikany, vydírání, útisku a podobně, je samozřejmě vhodný jiný postup.
A co v případě, kdy si lidé na zboží z prodejní akce vezmou ještě úvěr? Jak mají postupovat u úvěrové smlouvy?
Smlouvu na nákup zboží bych opět prohlásil za neplatnou a zároveň bych požádal, aby za neplatnou byla považována i smlouva úvěrová.
Celý rozhovor si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
14. 4. 2013 12:09
No, myslím si, že pan právník si to představuje jako procházku růžovým sadem. Chtěl bych ho vidět jednat v konkréních situacích, protože naše legislativa je tak nejednoznačná, že se v ní nevyznají ani odborníci, natož běžný občan (neřkuli důchodce).
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.