Vy a vaše značka. Láska na celý život? Co si o tom myslíte?

Někdo si létá obnovit garderóbu do Paříže, další bere útokem Pařížskou ulici, jiného uspokojí stánek na vietnamské tržnici. Kabelky Louis Vuitton nakonec nosí všichni. Jaký je váš vztah ke značkám a luxusu?
Vy a vaše značka. Láska na celý život? Co si o tom myslíte?

Namazat se Niveou, Ibalgin pro všechny případy do báglu, juknout na Aceru na Seznam, hupsnout do škodovky, cinknout Nokií Frantovi (že jedu), natankovat u shellky, zacvakat Visa kartou a vyrazit. Podobnou scénku by měl důvěrně znát každý „průměrný Čech“ – tedy kdyby nějaký existoval. Fakt ale je, že právě jmenovaným značkám důvěřují podle průzkumu Dobrá značka 2011 Češi nejvíc. V kuchyni preferujeme Etu, v pračce Ariel, na vlasy Schwarzkopf, k snídani Nestlé, na kašel Mucosolvan… a na cesty nejradši vyrážíme s Čedokem.

Značka s velkým Z? Lepší než zlatý důl!

Značka je to, co továrníkovi zbude, když mu shoří továrna. Symbol výrobce a kvality, který má v řadě případů nesrovnatelně vyšší hodnotu než celý výrobek. Vůbec nejdražší značkou na světě je aktuálně nakousnuté jablko. Hodnota značky Apple za poslední rok vzrostla o třicet miliard a dělá dnes 185 miliard dolarů. Druhá příčka patří firmě IBM, třetí Googlu. Evropě vládne Vodafone s hodnotou 43 miliard dolarů. Skokanem roku se stal Facebook – jestli mu to vydrží můžou ukázat nejbližší dny a týdny.. Nejcennější luxusní značkou je Louis Vuitton, mezi auty vede BMW a v kategorii pěnivého moku Budweiser.

Propojeno: Dobrá česká značka

Co vás napadne za firmu, když se řekne Švédsko? IKEA, Volvo, vodka Absolut? A jaká firma či značka by mohla vytanout cizinci, když se řekne Česko?

Jak důležité jsou „značky“ pro Čechy? Po značkách v obchodech jednoznačně chodíme – ovšem spíše po těch s nápisem SLEVA, ty totiž Češi milují nadevše, i když občas narazí (a může to bolet):

Pro Čecha terno, na Západě průměr

Pokud jde o značkové a luxusní zboží, jsme podle odborníků na marketing pořád sto let za opicemi. Značky, ve kterých se natřásáme pyšně jako pávi s dojmem luxusu, z něhož zrak přechází, tvoří na Západě chabý průměr. Základnu pro naše vnímání luxusu totiž prý stále tvoří někdejší Tuzex a dnešní vietnamské tržnice. Podle studie Fashion Market 2009 tam oblečení alespoň občas nakupuje 74 procent dotázaných. Častým cílem nákupů jsou pak vietnamské tržnice pro 22 procent lidí.

Etapu, kdy si většina českých zákazníků spojovala představu o luxusní značce výhradně s tepláky s fajfkou nebo třemi proužky, už jsme sice překonali, velký kus provinčního uvažování v nás prý ale zůstává. Dokud bude pro většinu národa základní úrovní tržnice, bude vše lepší působit luxusně – a obchodníci budou šponovat ceny. Celá řada značek je v Česku předražená a nadhodnocovaná. Když je totiž něco chápáno jako luxusní, může to být drahé. A když je něco drahé, je to přece luxusní. A tak kroužíme v bludném kruhu. Typickým příkladem je Lacoste, Tommy Hilfiger nebo Hugo Boss. Třeba za tričko Lacoste u nás dáte oproti zahraničí klidně dvojnásobek.

Platit za značku? Ať platí mně, že nosím jejich logo

+40
+
-
-10

Značka je přece známka jakosti a kvality

+12
+
-
-23

Láska i nenávist

Jak moc je ale důležité jezdit nablýskaným BMW, nosit kravatu od Armaniho a na ruce rolexky? Za značkou se můžeme schovat, může pro nás být vstupenkou do „vyšší společnosti“ nebo do „klubu“, může pro nás představovat známku kvality, otázku konvence nebo společenské nutnosti. Značka v nás může probouzet vášnivé vzrušení, může nás reprezentovat, můžeme se s ní oslňovat, provokovat, ale může nám taky lézt na nervy. Značku můžete milovat i nenávidět, můžete z ní udělat součást své identity nebo se vůči ní principiálně vymezovat. Navzdory tomu, že se jedná o nehmatatelnou a neživou věc, dokáže v nás probudit celou škálu pocitů a emocí. O vztahu člověka a „jeho“ značky by se zkrátka daly psát telenovely… A přesně tak to obchodníci a tvůrci reklam chtějí.

Minulý týden jsme se v rubrice Co si o tom myslíte? prostě museli dotknout doktora R., jeho vín i vin. V debatě pod článkem se samozřejmě objevovaly příspěvky těch šťastných, kteří mají ve všem docela jasno, ale potěšilo nás, že se našlo poměrně dost takových, které nestály pouze na vnuknutí Pravdy shora, ale na uvážlivém přemýšlení. Kdyby nám člověk podepsaný jako osvoboditel nechal e-mail, už bychom mu psali o adresu, kam mu právě za takových uvážlivých pár vět poslat knížku... 

Napište nám ústřední dějovou linku svojí značkové telenovely! Co znamenají značky pro vás? Máte tu svou jedinou? Je to Češka, nebo cizinka? Jak jste se poznali? Jak dlouho už jste spolu? Kolikrát jste jí zahnuli? Je váš vztah jenom o penězích? Jde o prestiž nebo „kvalitu za rozumnou cenu“?

Kdo žvýká výhradně orbitky a na hranolcích nesnese nic než Hellmans? Kdo preferuje Adidas? Nebo klidně vezmete i Abibas? Kdo z vás nakupuje na vietnamské tržnici a hrdě se k tomu hlásí? Kdo si občas skočí do Pařížské – a nezůstane hladově zírat za výlohou? Kdo si zakládá na tom, že nic značkového nenosí? Kdo přizná, že radši než jezdit „obyčejnou“ škodovkou, bude chodit pěšky? Anebo jde celé značkové šílenství mimo vás? Zn.: Hlavně klid?

Napište nám svůj názor do diskuze pod článkem. Výjimečný příspěvek, který tam přibude do příští středy do tří hodin odpoledne, jsme připraveni honorovat hodnotnou knížkou s ekonomickou tematikou.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

5. 6. 2012 16:09

Dobrý den, můj otec je autorem značky Vitana a BL Barvy laky,ráda bych to nějak dokázala, ale nevím jak začít, kde hledat. Tyto značky - loga musela za komunistů schvalovat výtvarná komise, kde by mohl být autor uvede. Poradí někdo?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 5. 2012 10:44

Thor Steinar!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 5. 2012 10:26 | cml11

Značka funguje primárně jako možnost zařadit výrobek do určité škatulky. O aplikaci nějaké vlastní, nebo ještě častěji přejaté zkušenosti. Zkrátka mít pocit, že o něm něco víme. Ačkoli realita může být zcela odlišná. Krom toho usnadňují identifikaci s určitou sociální skupinou. Stačí dát na odiv výrobek té správné značky a jste in. Okatým používáním značek, které nikdo v okolí nezná, budete pro změnu rychle za podivína. I tohle funguje celkem spolehlivě. Značka se kterou se identifikuje masa lidí je pro výrobce terno. V extrémních případech dojde identifikace tak daleko, že výrobek samotný se stane téměř irelevantní. Příklady? McDonald's, Coca Cola, RedBull a konec konců i v článku zmíněný Apple.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 5. 2012 10:01 | jób

Zní to rozumně :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 5. 2012 9:22 | fg

nepatri tenhle clanek na nejaky portal pro 10-lete pubertaky?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 5. 2012 8:52 | MoB

Pro mě je značka hlavně nálepka, která mi pomáhá identifikovat zboží nebo služby, se kterými jsem už měl tu čest... a buď se jim vyhnout, nebo v případě spokojenosti s nimi jít životem dál :) Např. u značkových hodinek vidím tu práci za nimi, často z velké části ruční, což mívá zásadní vliv na kvalitu.

Přiznávám ale, že určitou roli u mně hraje i obecné vnímání značky. Např. značka Adidas pro mě znamená mizerně placenou práci lidí v zemích třetího světa a nikdy bych si nic od Adidasu nekoupil (možná to teď není už pravda, ale holt vnímání značky má setrvačnost). Nebo naprostou profláknutost Rolexek, děkuji, nechci. Takže u určité části zboží (u toho zbytného, "luxusního") beru značku i jako způsob spoluvyjádření své osobnosti a svých názorů.

Takhle to zní trošku blbě, koukám... no co nadělám.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 5. 2012 0:30 | jezevec

nejlepší komentář je v anketě - ať platí mně, že nosím jejich logo
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazeno všech 7 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Oblíbená témata

adidas, Apple, brand, Facebook, Google, slevy, značka

A tohle už jste četli?

Jak se vyhnout olympijským pokutám? Vyměňte „Londýn 2012“ za „Londinium 0x7DC“

27. 4. 2012 | Michal Kašpárek | 18 komentářů

Jak se vyhnout olympijským pokutám? Vyměňte „Londýn 2012“ za „Londinium 0x7DC“

Mysleli jste si, že byla protipirátská smlouva ACTA příliš přísná? Ve stínu drsných opatření chránících značku londýnských her šlo jen o zdvořilostní cedulku „Uklízejte prosím po svých... celý článek

Očima expertů: České firmy ve světě. Kdo nám dělá dobré jméno?

16. 3. 2012 | Ondřej Tůma | 13 komentářů

Očima expertů: České firmy ve světě. Kdo nám dělá dobré jméno?

Co vás napadne za firmu, když se řekne Švédsko? IKEA, Volvo, vodka Absolut? A jaká firma či značka by mohla vytanout cizinci, když se řekne Česko? Ptáme se ekonomů Pavla Kohouta, Petra... celý článek

Ředitel ČOI: Lidé by se měli naučit číst pořádně smlouvy

26. 4. 2011 | Ondřej Tůma | 11 komentářů

Ředitel ČOI: Lidé by se měli naučit číst pořádně smlouvy

V listopadu loňského roku odvolal ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek ústřední ředitelku České obchodní inspekce Janu Příhodovou. Nový ředitel ČOI Jan Štěpánek poskytl serveru... celý článek

Kolik žije v Česku Vietnamců a která banka jim vychází vstříc?

22. 8. 2008 | redakce Peníze.CZ | 5 komentářů

Kolik žije v Česku Vietnamců a která banka jim vychází vstříc?

V 1. čtvrtletí letošního roku se do Česka přistěhovalo 20 tisíc cizinců. Začínají na to reagovat i banky. Třeba Poštovní spořitelna otevřela pobočku pro vietnamskou klientelu. Víte,... celý článek

Partners Financial Services