Jednoactovky: OSA dál kyne, Hollywood našel svého řezníka a do Evropy míří videohropůjčovna
3. 2. 2012 | Michal Kašpárek | 4 komentáře
Tušíte, jak se lidé budou bavit za dvacet let? Pokud ano, čekají na vás peníze a kancelář.
Před vyběhnutím na olympijskou antuku posnídáte jiné cereálie než ty od oficiálního sponzora her a pochválíte je na Facebooku. Na tabuli před svou hospodou křídou napíšete: „Promítáme londýnské hry na velké televizi“ či „Přijďte vyfandit zlatý rok 2012!“ Nebo se jen na Facebooku pochlubíte svou fotkou z olympijské vesničky. V nemilosrdném světě komerčního sportu by vám to první mohlo nanejvýš vynést diskvalifikaci a to třetí být důvodem k vyvedení z areálu. Ve Velké Británii vás ale budou za tyhle a další prohřešky minimální „společenské nebezpečnosti“ soudit jako zločince. Alespoň že místo vězení hrozí „jen“ pokuta v maximální výši dvacet tisíc liber, tedy asi šest set tisíc korun.
Jak totiž před pár dny připomněl deník The Guardian, už v roce 2006 parlament prosadil Zákon o londýnských olympijských a paralympijských hrách. Ten teď spolu se staršími regulemi dělá v Británii dusno.
Zákony chrání v první řadě olympijskou značku a symboly. Že si jen tak nemůžete natisknout a prodávat trika s olympijskými kruhy, to je vám asi jasné. Británie ale na evropské poměry bezpříkladným způsobem zregulovala i používání jazyka: „Za porušení pravidel se dá považovat použití dvou slov z následujícího seznamu: Hry, dva tisíce dvanáct, 2012, dvanáct. Přestupkem pravděpodobně bude i použití jednoho z nich spolu s některým z těchto: Londýn, medaile, sponzor, léto, zlato, stříbro či bronz,“ uvádí The Guardian spolu s řadou příkladů, jako je ten s hostinským.
V olympijské vesničce budou moci kontroloři – noviny neuvádějí, zda půjde o britské policisty, či soukromou agenturu – v koupelnách sportovců přelepovat loga nádržek s mýdly, pokud by narušovaly monopol oficiálních sponzorů. V tomhle případě asi hlavně firmy Adidas.
Účastníci her nesmí sdílet na internetu fotky, videa či jen zvukové nahrávky ze zákulisí, aby tak nenarušovali monopol nasmlouvaných televizních společností.
Je pochopitelné, že Británie chrání investice pořadatelů. Jenže stát se poněkud utrhl z řetězu. Protipirátský zákon nerozlišuje mezi vyčůraným parazitováním („Kupte si Adidos a Mike, tepláky olympiňoniků!“) a zdravou snahou na události férově vydělat („Chcete vidět Londýn 2012 na vlastní oči? Máme nejlevnější letenky“). V roce 2006 parlament navíc nepočítal s tím, že by zpravodajem či vydavatelem byl skoro každý majitel telefonu. Výsledkem je zmetek.
Jak se vyhnout maléru? Blogger John Graham-Cumming navrhuje: přemýšlejte jako rozesílači spamových reklam na zvětšování penisu. Když milionu lidí pošlete e-mail nadepsaný „Levné zvětšení údu“, milion spamových filtrů zachytí milion zpráv. Jestliže ale přebásníte nabídku na „Máte problém se svým vrabečkem? Uděláme z něj kormorána,“ projdou všechny.
Graham-Cumming tak lidem navrhuje používat pro letošní olympiádu alternativní název: Londinium 0x7DC Ολυμπιακοί – ukázka atletických schopností světové úrovně. Zkráceně Londinium MMXII. Vyřešil i problém s olympijskými kruhy. Žádná vláda na světě totiž nemůže zakázat molekulu benzopyrenu →
Přes kanál La Manche k nám tedy plují dvě zprávy. Ta první je jasná. Pokud se na Londinium MMXII chystáte jako diváci, raději nechejte fotoaparát doma. Mohlo by vás to přijít draho.
Druhá je vážnější. Ukazuje se, že vášnivé spory o tvrdost zákonů chránících duševní vlastnictví se netýkají jenom zprofanovaného kopírování filmů. V Evropě se znovu vedou pře o to, kudy vést hranici mezi veřejným a soukromým, mezi svobodným a svázaným, právy všech a některých.
Představte si dálnici, na kterou stát dostane desetimilionovou slevu s podmínkou, že zákonem zakáže filmování zfušovaného povrchu. Město, jehož hlavní architekt bude požadovat poplatky za „využití mřížky silnic“ v navigacích či mapách. Zákaz mluvit o vlastní firmě v reklamě jako o „mistrech oboru“, pokud si na to nekoupíte licenci od Českého svazu tělesné výchovy. Tresty za focení městských památkových rezervací – protože na turistickou propagaci si radnice najímají agentury, kterým se to nelíbí.
Jak už to tak na některých „ukázkách atletických schopností světové úrovně bývá“, i na Londiniu 0x7DC se opět bojuje o víc než o medaile samotné.
A další komentáře Michala Kašpárka pro Peníze.cz
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
27. 4. 2012 8:32, Ind
Ja. Já si myslím, že tohle obcházet a ochcávat je pod člověkovu důstojnost, říct jim nazdar a nas.at do klavíru.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
27. 4. 2012 10:04, MoB
"Že si jen tak nemůžete natisknout a prodávat trika s olympijskými kruhy, to je vám asi jasné." - Tak to mi teda není jasné. Proč bych nemohl? Co je na tom špatného? Kdo vlastní olympijské hry v Londýně 2012? Budu za přechozí větu žalován a odsouzen? A připadá tohle všem těm kreténům, co za tím stojí, jako normální stav???
V diskuzi je celkem (18 komentářů) příspěvků.