Milionáři v oblacích

Milionáři v oblacích
Stávky pilotů letadel nejsou ve světě nic mimořádného a hrozící stávku pilotů ČSA se podařilo na poslední chvíli odvrátit. Jak si stojí naši piloti v srovnání s kolegy ze zahraničí?

Stávka pilotů obvykle znamená zrušení letů dané společnosti a velké zmatky mezi cestujícími na letištích. V letošním roce zasáhla rebelie pilotů například německou Lufthansu či hongkongskou Cathay Pacific. Pro cestující je jediným štěstím, že se piloti různých leteckých společností nedomluví a nestávkují najednou.

V tomto týdnu chtěli po vzoru svých kolegů stávkovat i piloti ČSA. Odhlédněme od sporů, zda příčinou hrozby stávkou byly jen nesprávně vyplacené náhrady za přesčasovou práci, jak tvrdila odborová organizace pilotů, či šlo o snahu zajistit si růst mezd mimo platnou kolektivní smlouvu, na což poukazovalo vedení aerolinií, a podívejme se podrobněji, kolik vydělávají piloti dopravních letadel ve světě.

Postavení pilotů dopravních letadel v rámci letecké společnosti je obvykle mimořádné a ostatními zaměstnanci jsou považování za druh moderní šlechty. Řada lidí má zejména díky filmům představu, že piloti moc nepracují, létání je pro ně hobby, cestují si po celém světě a mezi lety mají dostatek času na odpočinek. Skutečnost je však méně idylická. Je pravda, že piloti na celém světě jsou královsky placeni, ale na druhé straně nesou extrémně vysokou odpovědnost, což bývá často přehlíženo. Navíc musí každý rok absolvovat přísné zdravotní prohlídky, což je Damoklův meč, který visí nad málokterým jiným povoláním.

Osmnáctset na hodinu...

Průměrně létá pilot ČSA 56 hodin měsíčně. Vedení Českých aerolinií v souvislosti se stávkou uvedlo, že průměrná mzda pilota činila letos 61,5 tisíc Kč měsíčně, přičemž kapitán malého turbovrtulové letounu ATR si přišel na 78 tisíc, kapitán Boeingu 737 v průměru má 90 tisíc (jeho kolega kopilot 44 tisíc) a kapitán největšího letounu, Airbusu A310, který létá na linkách do USA a Kanady, v průměru dostal 105 tisíc měsíčně. Stávkou hrozící piloti tvrdili, že jejich platy jsou nižší než platy jejich západoevropských kolegů.

Podívejme se tedy na výdělky zahraničních pilotů. Kopiloti německé společnosti Lufthansa mají po pěti letech služby čistý měsíční příjem 143 240 Kč (8160 DM), kapitán letadla po 25 letech služby dostává měsíčně 234 000 Kč (13 330 DM), přičemž společnost stojí po započtení daní a pojištění 360 000 DM ročně. Piloti Air France, British Airways a Swissair jsou na tom ještě o něco lépe.

...ale vlastně nic moc

Kapitáni velkých amerických společností jako jsou American Airlines či Delta Air Lines berou po 25 letech služby měsíčně 424 100 Kč (11 300 USD). K absolutní špičce z hlediska příjmů se řadí piloti společnosti Cathay Pacific z Hongkongu - kopiloti po pátém roce služby dostávají v přepočtu 505 000 – 611 500 Kč (105 000 – 127 000 HK$) čistého, kapitáni po 25 letech služby 722 000 – 880 000 Kč (150 000 – 183 000 HK$). Také oni však letos v červenci stávkovali s požadavkem růstu platů o 10 - 15 %.

Tyto příklady platů neříkají nic o skutečné životní úrovni pilotů. Počty nalétaných hodin jsou různé (v USA létají piloti více), značné rozdíly jsou i v dalších sociálních výhodách (největší jsou v Evropě, v Hongkongu téměř nulové) a konečně se liší i průměrné životní náklady (v Hongkongu nejvyšší). V následující tabulce jsme se pokusili porovnat čisté mzdy kapitánů letadel po 25 letech služby s průměrnou mzdou v zemi. Ze srovnání vycházejí nejlépe piloti z Hongkongu, což je dáno nízkými daněmi v této zvláštní oblasti Číny.

Čistá měsíční mzda kapitána po 25 letech Průměrná mzda v zemi Poměr platu kapitána k průměrné mzdě
ČSA - České aerolinie 66 700 Kč 14 740 Kč 453,7 %
Lufthansa (Německo) 13 300 DM (234 000 Kč) 5 496 DM (96 300 Kč) 242,0 %
American Airlines (USA) 11 300 USD (424 100 Kč) 1 827 USD (68 600 Kč) 618,5 %
Cathay Pacific (Hongkong) 166 500 HK$ (801 600 Kč) 12 300 HK$ (59 200 Kč) 1353,6 %

zdroj: statistické úřady jednotlivých zemí

Platy pilotů se pomalu stávají jedním s nejvýznamnějších nákladů provozu letadla (viz následující tabulka) a jsou jedním z faktorů, které rozhodují o tom, zda aerolinie bude zisková. U moderních letadel jako jsou Boeing 737-300 či Boeing 777 patří k rozhodujícím nákladům na let, u starších letadel hrají větší roli vysoké náklady na údržbu.

Náklady americké společnosti Continental Airlines na hodinu letu (v USD):

Boeing 737-300 Boeing 777 Douglas DC-10
Posádka 575 1 097 748
Pohonné hmoty 364 865 1 106
Leasingové splátky 497 1 189 588
Pojištění 3 11 2
Údržba letadel 638 207 2 065

zdroj: Aero International 2001

Myslíte si, že piloti letadel pobírají své vysoké mzdy oprávněně? Fandili jste pilotům hrozícím stávkou? Je podle vás stávka vhodným nástrojem pro jednání? Napište nám své názory.

Jakou cenu má vaše nemovitost?

Jakou cenu má vaše nemovitost?

Získejte na pár kliknutí jediná certifikovaná data o realitním trhu a rozhodujte se na základě správných informací.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+35
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 9. 2001 15:11

Myslím, že každý má nárok žádat kolik chce a je věcí druhé strany zda to dá nebo piloty vyhodí. Vydírání je, když Vám někdo míří pistolí na hlavu nebo násilím drží Vaše dítě a má požadavky. Požadovat lepší plat je právo kohokoliv. Právem zaměstnavatele by naopak mělo být kohokoliv vyhodit a zaměstnat takové lidi, kteří mají nižší platové požadavky. Zakazovat stávku zákonem je stejná pitomost jako ochrana pracovníků před vyhozením.

Zobrazit celé vlákno

+28
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 9. 2001 16:45, TGP

Pilotům jsem rozhodně nefandil. Myslím, že mají v mezích možností víc než dost. A ČSA taky není natolik zisková, aby si mohla podobné věci dovolit.

-44
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Nemovitostní fondy jako nové spořáky? Proč se jim v roce 2024 dařilo

15. 1. 2025 | redakce Peníze.CZ

Nemovitostní fondy jako nové spořáky? Proč se jim v roce 2024 dařilo

České nemovitostní fondy v roce 2024 nabídly investorům solidní výkonnost, rozšířily svá portfolia a pustily se do expanze na zahraničních trzích. Co jim loni nejvíc pomohlo?

Nejlepší a nejhorší podílové fondy roku 2024. Známe výsledky

14. 1. 2025 | Jan Traxler

Nejlepší a nejhorší podílové fondy roku 2024. Známe výsledky

Nejúspěšnější retailový fond v České republice vydělal v uplynulém roce 45 %, naopak nejméně úspěšný ztratil téměř 29 %. Projděte si výsledky rozdělené na akciové, dluhopisové, komoditní,... celý článek

Lidé si tu pořád počítají daně z investic ručně, říká autor daňové kalkulačky

14. 1. 2025 | Anna Kubešková | 3 komentáře

Lidé si tu pořád počítají daně z investic ručně, říká autor daňové kalkulačky

Spočítat si daně, to přece dovede dneska každý. Jistě. Dokud nepřijdou na řadu investice. Že to není žádná legrace, protože neexistují pomůcky, jednotné návody a jasná metodika, se... celý článek

Měl jsem bitcoin v hlavě, říká guvernér ČNB. Týden v kryptu

11. 1. 2025 | Tomáš Krause

Měl jsem bitcoin v hlavě, říká guvernér ČNB. Týden v kryptu

Aleš Michl by možná koupil národní bance bitcoin, jenže ho nikdy neviděl. Sedmdesát tisíc bitcoinů zabavených kdysi na Hedvábné stezce půjde asi do dražby. Republikánský senátor navrhuje,... celý článek

Akcie zářily díky technologiím. Dluhopisy mají dobrý rok před sebou

7. 1. 2025 | Martin Mašát | 3 komentáře

Akcie zářily díky technologiím. Dluhopisy mají dobrý rok před sebou

Podílové fondy zaměřené na akcie sice v prosinci mírně propadaly, investorům to ale vrásky dělat nemusí. A ti, kteří sázejí spíš na dluhopisy, se můžou těšit na letošní bohatou sklizeň.... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services