Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Elektronické občanky příští rok. Zjednoduší jednání s úřady

| rubrika: Co se děje | 23. 8. 2017 | 9 komentářů
Prokázání totožnosti na dálku nebo podání daňového přiznání online jen pomocí občanky. Díky novým občanským průkazům s elektronickým čipem prý odpadne obíhání úřadů. Ministerstvo vnitra navíc chystá speciální Portál občana.

Obecní úřady dnes vydávají hned tři druhy občanských průkazů. V mimořádných případech a maximálně na půl roku můžete dostat občanku bez strojově čitelných údajů. Pokud občanku měníte standardně, máte na výběr ze dvou možností. Buď se spokojíte s občanským průkazem se strojově čitelnými údaji, nebo si připlatíte 500 korun za průkaz s kontaktním elektronickým čipem. Na občanku si pak můžete nahrát elektronický podpis – za jeho ověření zaplatíte dalších 400 až 500 korun.

Od poloviny roku 2018 ale budou elektronické občanky povinné pro všechny a poplatek za jejich vydání se zruší. Jako prostředek pro elektronickou identifikaci budou sloužit i bez elektronického podpisu.

Mít, či nemít?

... občanku vždycky v kapse

Bývaly časy, kdy měl občan povinnost mít u sebe občanský průkaz prakticky vždy a všude. Dnes to neplatí, totožnost lze prokázat pomocí dalších dokladů nebo jména, příjmení a data narození. Tyto údaje by měly policistům stačit k ověření vaší totožnosti v centrální evidenci občanů. Za to, že u sebe občanku nemáte, vás nemají právo pokutovat.

Policie může vaši totožnost ověřovat jen v zákonem vymezených situacích. Například pokud jste podezřelí ze spáchání trestného činu či správního deliktu nebo když odpovídáte popisu hledané či pohřešované osoby. Ověření totožnosti může policie žádat i v případě, kdy se zdržujete v blízkosti místa, kde došlo ke spáchání trestného činu, správního deliktu nebo požáru.

Měnit se budou postupně

Hromadná výměna občanských průkazů nás nečeká. Elektronické občanky budou úřady vydávat postupně – jak bude končit platnost starých občanek. Kdo by chtěl průkaz s čipem dřív, zaplatí za něj 200 korun. Výměna čeká i toho, kdo má elektronickou občanku už teď. Podle informací zveřejněných na webu Ministerstva vnitra jde o technologii, na kterou se nevztahují dnešní bezpečnostní certifikace. Občanku se starým čipem ale půjde vyměnit zadarmo ještě před koncem její platnosti.

Elektronický občanský průkaz má nově sloužit jako jeden z prostředků pro bezpečné prokázání totožnosti při využívání online služeb na portálech veřejné správy. Jednoduše řečeno: záležitosti s úřady nově vyřídíte z domova jen díky občance. „Stát by měl svým občanům nabídnout nejen kvalitní online služby, ale i jednoduchý a bezpečný nástroj, pomocí kterého se budou moci k těmto službám přihlašovat. Díky občance s čipem, která může být na základě nového zákona zdarma pro každého, už nebude nutné pamatovat si desítky přihlašovacích údajů k jednotlivým službám a portálům. Elektronická občanka se tak stane základním klíčem k online službám státu,“ popisuje výhody budoucích elektronických průkazů náměstek ministra vnitra pro řízení sekce informačních a komunikačních technologií Jaroslav Strouhal.

Portál občana

V souvislosti s plošným zavedením elektronických občanek připravuje Ministerstvo vnitra web Portál občana. „Jde o univerzální webový portál určený zejména k orientaci v řešení jednotlivých životních situací a pro elektronickou komunikaci s veřejnou správou. Elektronický občanský průkaz bude v tomto případě sloužit k bezpečnému přihlašování k osobnímu účtu,“ vysvětluje Ondřej Krátoška z tiskového oddělení ministerstva.

V osobním účtu bude mít každý občan přístup k údajům, které o něm vedou informační systémy veřejné správy. Zároveň uvidí vlastní přijaté a podané dokumenty, například daňové přiznání. V portálu půjde nastavit upozornění na končící platnost nejrůznějších osobních dokladů, sledovat online stav svých podání nebo platební bilanci vůči úřadům. „Bez dalších přihlašování bude možné využívat jednotlivé služby úřadů, které se k portálu připojí – ať už v rámci státní správy nebo jednotlivých měst a obcí. Do budoucna bychom chtěli zavést také možnost online platby nejrůznějších poplatků,“ popisuje plány ministerstva Krátoška.

Jak to bude vypadat

Aktuálně ministerstvo v rámci testovacího provozu spolupracuje s Českou správou sociálního zabezpečení či Všeobecnou zdravotní pojišťovnou. Podle Krátošky se postupně zvětšuje také zájem měst a obcí.

Aby elektronická občanka fungovala jak má, bude potřeba kontaktní čip nejprve aktivovat – při převzetí průkazu nebo kdykoli později. V praxi pak bude stačit občanku připojit ke čtečce čipových karet. Kdo čtečku karet v počítači nemá, bude se ji muset pořídit – nejlevnější varianty začínají na částce okolo tří set korun. Pro přihlašování k portálům veřejné správy bude potřeba znát kód pro online identifikaci. Kdo naopak nebude chtít elektronickou funkci občanky využívat, může aktivaci kontaktního čipu odmítnout.

Bez dokladů bos?

Řešení!

Šátráte v kapse a peněženka nikde. Moc peněz v ní nebylo, čert je vem. Za to byla portmonka napěchovaná doklady… To zabolí. Co dělat, když o doklady přijdete? Poradíme, jak postupovat v případě jejich ztráty, odcizení i zničení.

Ztráta, zničení nebo krádež dokladů: Řešení krok za krokem

Zavedení elektronických občanek přijde ministerstvo zhruba na 250 milionů korun, v dalších letech rezort počítá s částkou kolem 140 milionů korun. Náklady na vydání jednoho občanského průkazu stoupnou zhruba o pětašedesát korun.

Neschopenka online

Vedle elektronických občanek schválili zákonodárci také zavedení elektronických neschopenek. „Legislativní proces proběhl podle našeho očekávání a nyní se již můžeme plně koncentrovat na to, abychom připravili elektronickou neschopenku v podobě, která splní očekávání nejen resortu MPSV, ale zejména ošetřujících lékařů, zaměstnavatelů a pojištěnců,“ plánuje první náměstek ministryně pro řízení sekce ICT Robert Baxa.

Využívání e-neschopenek ovšem nebude povinné. Zda lékař pacientovi vystaví neschopenku elektronicky, nebo jako dosud využije pětidílný papírový formulář, bude záležet čistě na jeho rozhodnutí. „Z mnoha důvodů není v tuto chvíli reálné nařídit stoprocentní povinnost lékařům vystavovat tiskopisy o dočasné pracovní neschopnosti výhradně v elektronické podobě. Návrh proto zachovává možnost vystavovat tiskopisy i v papírové podobě,“ píše se v důvodové zprávě k zákonu.

Aktuálně je praxe taková, že lékař oznámí vznik (i konec) pracovní neschopnosti okresní správě sociálního zabezpečení. Formulář přitom posílá poštou. Vedle toho musí zaměstnanec doručit neschopenku zaměstnavateli a požádat o náhradu mzdy. Když pak zaměstnanec stoná déle než 14 dní, zaměstnavatel předá okresní správě sociálního zabezpečení originál žádosti zaměstnance o nemocenskou.

Nově ale bude stačit, když všechny potřebné údaje pošle lékař i zaměstnavatel na sociálku v elektronické podobě. Pro lékaře i zaměstnavatele půjde o podstatné zjednodušení administrativy, úředníkům ze sociálky zase odpadne práce s přepisováním údajů o pracovní neschopnosti. Marodům mají elektronické neschopenky přinést rychlejší čerpání nemocenské – její výplata už nově nebude záviset na administrativním postupu zaměstnavatele.

Stejně jako dosud ale dostanou zaměstnanci papírový Průkaz práce neschopného pojištěnce, kterým se prokážou, pokud zaměstnavatel nebo okresní správa sociálního zabezpečení přijde zkontrolovat, zda dodržují léčebný režim.

Naplno se vystavování elektronických neschopenek rozběhne od ledna 2019.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+11
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 8. 2017 9:19, Jirka

No záměr je to pěkný. Ale jaká bude skutečnost? Jen malý příklad z praxe. Už více něž dva roky pobírám starobní důchod a při tom ještě podnikám. Mám nárok - a požádal jsem - o zvýšení důchodu. No a Česká správa sociálního zabezpečení mi pro zvýšení důchodu započítala jen jeden rok podnikání a napsala mi, že jim musím doložit, že jsem podnikal i ten druhý rok. No a jak jim to mám doložit? Mám si zajít na Okresní správu sociálního zabezpečení a tam si nechat vystavit potvrzení, že stále podnikám. No je tohle normální? ČSSZ a OSSZ je jedna "firma", takže úředníkům z ČSSZ stačí pár kliknutí do počítače, aby si u příslušné OSSZ ověřili, že stále podnikám - a ti idioti mě budou honit po úřadech? Mám obavu, že s těmi elektronickými občankami to bude podobné.
Kruci, zase se mi neudělalo dobře.

Reagovat

 

+4
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

23. 8. 2017 12:02, seryh

Treba protoze ne kazdy ma chytry telefon, a stat dost tezko muze po kazdem obcanu vyzadovat aby si nejaky poridil?

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Lukáš 23. 08. 2017 09:06)

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

28. 8. 2017 | 12:58 | Gabriel Pleska

Vzpoura strojů. Děkujeme za upozornění, potlačili jsme ji. více

28. 8. 2017 | 12:26 | Pavel

A proč je v tom článku text o elektronických neschopenkách hned dvakrát? více

23. 8. 2017 | 14:34 | Nox

Opravdu chcete pri kazde vymene smartphone behat na urad kvuli prehrani obcanky? To ja radsi zustanu u malych karticek na kazdou vec zvlast, tech neni problem nosit nekolik a nemusim resit pri vymenu zarizeni dalsich 10...více

23. 8. 2017 | 14:21 | Franta

Proč tak zpátečnicky? Budoucnost je přece jinde, v čipu vpíchnutém přímo do masa:-D a GPS né. LOL. více

23. 8. 2017 | 12:02 | seryh

Treba protoze ne kazdy ma chytry telefon, a stat dost tezko muze po kazdem obcanu vyzadovat aby si nejaky poridil? více

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK