Dobrá kvalita za nejnižší cenu

Dobrá kvalita za nejnižší cenu
Internetová aplikace Živnobanky, poslední v řadě našeho srovnání internetbankingů, patří svými parametry k lepšímu průměru a přitom je téměř zadarmo.
Kolik stojí účet v Živnobance
Vedení účtu (měsíčně) 101
Internet (měsíčně) zdarma
Transakce 3 / 22
Výběr z bankomatu zdarma3
Roční náklady4 420
Vysvětlivky: 1samotné vedení účtu je zdarma, platí se jen za výpis
2odchozí položka elektronicky / příchozí položka
3výběry z vlastního bankomatu jsou zdarma, z cizích bankomatů jsou zdarma pouze první dva, každý další stojí 50 korun
4součet poplatků za vedení účtu, internetové bankovnictví a deset operací měsíčně (5 odchozích a 5 příchozích položek, všechny platby zadané elektronicky) a čtyř výběrů z vlastního bankomatu.
Podrobněji můžete najít poplatky spojené s běžným účtem v Živnostenské bance tady.

Živnobanka (profil, názory) je v očích řady z nás peněžním ústavem pro movitější klienty. Podle toho také vypadala a vypadá její nabídka služeb. Bohatí klienti totiž nechtějí trávit čas zbytečně na pobočkách a tak Živnobanka byla na podzim roku 2000 druhou českou bankou, která nabídla klientům možnost ovládat účet přes internet. Telefonní bankovnictví nabízí banka již od roku 1997 (formou IVR – "plechové huby") a od roku 2000 také s živým operátorem.

Internetové bankovnictví lze v Živnobance přikoupit jak k občanským, tak k podnikatelským běžným účtům. Pro nepodnikatelské účely je služba zřizována zdarma a bez měsíčního poplatku, podnikoví zákazníci zaplatí za zřízení služby stokorunu a pak za její provoz 90 korun měsíčně. Telefonní bankovnictví je pro soukromé osoby za 50 korun měsíčně nebo za pět korun za každý hovor. Samotný nepodnikatelský účet nestojí nic, pouze se platí deset korun měsíčně za zaslání výpisu. První elektronická karta k účtu je také zdarma, další je za 150 korun. Pokud k těmto údajům vezmeme v úvahu ještě poplatek za transakce ve výši tři koruny, docházíme k tomu, že běžný účet u Živnobanky patří k nejlevnějším účtům vůbec. Aby si ale účty v Živnobance nezakládali "lidé s nižšími příjmy", brání se banka požadavkem na pětitisícový minimální vklad.

Jaké je internetové bankovnictví Živnobanky:

větší obrázek zde

Instalace:
Aplikaci si můžete pořídit k novému účtu nebo ji získat k účtu existujícímu. Poté, co tak učiníte, dostanete poštou (je možné je převzít i osobně) dvě obálky s hesly potřebnými ke vstupu do Registrační autority. Tam si vytvoříte SSL certifikát a Podpisový certifikát. SSL certifikát musíte vytvořit při první návštěvě, pak totiž heslo z obálky ztrácí platnost a vy si musíte požádat o jeho obnovení, což lze učinit i telefonicky. Vytvořený SSL certifikát nainstalujete do prohlížeče. Bez toho se na stránky NetBanky (tak se produkt jmenuje) ani nedostanete. Zabezpečení aplikace je velmi podobné s Raiffeisenbank, stejně jako u ní musí být podpisový certifikát zaregistrován, včetně cesty uložení. Pokud tedy produkt používáte na více počítačích, musí být cesta k certifikátů vždy stejná (např. A:\podpis.p12, pokud jej nosíte na disketě), nebo ji musíte s pomocí hesla změnit. Tento krok má být pojistkou pro případ, že by se certifikáty dostaly do nepovolaných rukou.

Kromě vytvoření certifikátu a jeho importu už není potřeba nic dalšího instalovat. To případně zajistí samotná aplikace, bohužel bez toho, že by něco o své činnosti sdělila uživateli, což se nelíbilo hodnotiteli Pavlu Janečkovi z investiční společnosti Pioneer.

větší obrázek zde

Přihlášení:
Abyste se na stránky NetBanky vůbec dostali, musíte mít do prohlížeče naimportovaný SSL certifikát. Po kliknutí na odkaz "Vstup do NetBanky" přímo na homepage Živnobanky se vás internetový prohlížeč zeptá, který certifikát chcete použít jako autorizaci pro vstup do aplikace – zvolíte ten správný a dál už potřebujete jen znát své uživatelské jméno a heslo. Naši hodnotitelé byli při komentování přihlašovací procedury mírně rozporuplní – Jan Žáček ze společnosti Český web, Markéta Kaclová z Českého rozhlasu a její kolega Jan Rosenauer si ji pochvalovali jako jednoduchou a pohodovou, náš kolega Tomáš Mergl byl naopak kritický a označil ji za složitou. V porovnání s konkurencí je možno říci, že je průměrná. Při používání na stále stejném počítači je jednodušší než různé kalkulačky apod., pokud ale chcete počítače střídat, bude vás zdržovat nutnost importu certifikátu.

větší obrázek zde

Ovládání a vzhled:
Naši hodnotitelé se tentokrát shodli a označili ovládání aplikace za jednoduché. Co jí ale někteří vytýkali je skutečnost, že při rozlišení monitoru 800*600 není vidět celé okno aplikace (vyžaduje spíše 1024*768). Samotná banka přitom doporučuje jako minimální rozlišení 800*600. S ním však hned nevidíte potvrzovací tlačítka na většině stran. Svůj vlastní názor na vzhled NetBanky si můžete udělat ze screenshotů.

Provádění transakcí:
K tomu, abyste mohli zadávat příkazy k úhradě, musíte mít zaregistrovaný podpisový certifikát. Pokud jej zaregistrovaný nemáte (či není tam, kde by měl být), sama aplikace vás na to upozorní hned po přihlášení.

větší obrázek zde

Pokud máte rozlišení monitoru 800*600, narazíte při zadávání příkazu na výše popsaný problém a musíte neustále přesouvat posuvníkem okno po obrazovce. Samotné tlačítko pro vytváření příkazu je trošku netypicky umístněno. Pokud totiž přijdete do položky tuzemská korunová platba, objeví se vám výpis zadaných příkazů a nad nimi se krčí malinkaté "Nový příkaz". V tomto případě jde ale spíše o zvyk, když už to totiž jednou zjistíte, nebudete s tím mít příště problém.

Naši hodnotitelé byli k příkazům NetBanky relativně kritičtí. Janu Žáčkovi se nelíbil výše popsaný problém s rozlišením, Janu Rosenauerovi se zdál formulář příkazu nepřehledný a Ondřeji Bartošovi z First Tuesday se zase nelíbila skutečnost, že mu v 18,40 odmítli zpracovat příkaz se splatností ten den (jinak to ani nejde), celý příkaz ale musel zadávat znovu (asi by bylo lepší, pokud by sama aplikace nabídla jiné datum).

Internetové bankovnictví Živnostenské banky
v kostce
Aplikace umožňuje provádět tyto operace:
zjistit zůstatek a historii účtu
zadat příkaz k úhradě (jednorázový i trvalý)
povolení inkasa SIPO
obsluhovat termínovaný vklad
zahraniční platby
zjišťovat informace o úrokových sazbách a kurzech měn

Zabezpečení:
SSL certifikátem (pro vstup) a Podpisovým certifikátem (pro autorizaci plateb)

Požadavky na hardware/software:
PC s procesorem alespoň 486, 32 MB paměti,
Windows 95 a vyšší, Windows NT,
prohlížeč Internet Explorer 5 a vyšší, Java Virtual Machine 2752

větší obrázek zde

Ostatní operace (výpisy apod.):
Kromě zůstatků si lze v NetBance prohlédnout i historii. Aplikace nabízí řadu možností třídění zobrazených transakcí, můžete si tak nechat vypsat například jen kartové operace nebo třeba zahraniční platební styk.

Z pohledu možnosti změn nastavení toho aplikace moc nenabízí a řada změn vyžaduje návštěvu pobočky či případně použití telefonního bankovnictví. Jediné, co můžete měnit prostřednictvím aplikace, je tak registrace podpisového certifikátu a vstupní heslo.

Podobně jako jiné banky i NetBanka vám "vnucuje" jakési bankovní informace. Tady jsou ale udělány příjemně – otevírají se v novém okně a tak si můžete najít úrokové sazby z termínovaných vkladů a mít je otevřené při jeho zakládání. Kromě úroků jsou k dispozici ještě kurzy měn a kódy bank.

Myslíte si, že banka pro movité klienty musí být drahá? Patříte mezi uživatele NetBanky? Jak jste spokojeni? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.

Na článku spolupracoval Dušan Hradil.

Od středy 10. července vám každý týden představíme jednu z deseti aplikací internetového bankovnictví nabízených na tuzemském trhu. V polovině září si budete moci přečíst, jak jednotlivé banky dopadly ve velkém srovnávacím testu. Jako první jsme vám představili internetové bankovnictví Citibank, jako další byly přezentovány aplikace České spořitelny, ČSOB, eBanky, GE Capital Bank, HVB, Komerční banky, Raiffeisenbank a Union banky.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 9. 2002 0:33, Der_Paka

Internetove bankovnictvi Zivnobanky pouzivam kolem 3/4 roku a zhruba kazde tri mesice prochazi vylepsenimi (k lepsimu). Nemam problem. Vse na jednicku, mohu jen doporucit.

+23
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Fosilie v transformaci

4. 9. 2002 | Petr Vykoukal

Fosilie v transformaci

Jeden z nejstarších, s nadprůměrnou řadou funkčností, ale s ošklivým designem, který se však prý brzy změní. Takový je internetbanking Union banky.

Webkonto: archaický rychlík

28. 8. 2002 | Petr Vykoukal

Webkonto: archaický rychlík

Graficky jednoduché (podle někoho archaické), bleskurychlé, ale také těžkopádné pro používání na více počítačích. Tato slova shrnují jen některé detaily internetového bankovnictví Raiffeisenbank. celý článek

Mojekomerčníbanka

21. 8. 2002 | Petr Vykoukal

Mojekomerčníbanka

Dobře propracovaný systém s řadou funkcí, které naplno využijí spíše firmy než klienti z řad občanů. Takové je internetové bankovnictví Komerční banky.

HVB: univerzální a internacionální

14. 8. 2002 | Petr Vykoukal

HVB: univerzální a internacionální

HVB vytvořila "vícepobočkové" internetové bankovnictví. Jako běžní uživatelé si toho asi nevšimnete, pokud se však podíváte například na stránky pobočky banky v Chorvatsku, zjistíte,... celý článek

Omezený GÉnius

7. 8. 2002 | Petr Vykoukal

Omezený GÉnius

Graficky zajímavé, uživatelsky příjemné, s nemnoha funkcemi, běžnému uživateli bankovního účtu však úplně dostačující. Tak by se stručně dalo shrnout internetové bankovnictví GE Capital. celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.