Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Náhrady za zpoždění vlaku? Nejdřív za pět let, prosí ČD

| rubrika: Aktuálně.cz | 17. 7. 2009 | 3 komentáře
Náhrady za zpoždění vlaku? Nejdřív za pět let, prosí ČD
České ministerstvo dopravy požaduje výjimku z evropského nařízení, které mělo rozšířit práva cestujících v železniční dopravě.

Novinka, podle níž budou dopravci mimo jiné vracet lidem část jízdného při zpoždění vlaku, pravděpodobně nezačne platit už na konci letošního roku, ale nejdříve od prosince 2014. Vyplývá to z návrhu novely zákona o drahách, který má redakce Aktuálně.cz k dispozici. Ministerstvo dopravy požaduje po poslancích její zrychlené projednání tak, aby byla ve Sbírce zákonů zveřejněna nejpozději na začátku prosince.

Pokud by totiž poslanci nestihli novelu schválit, stalo by se unijní nařízení od 3. prosince 2009 přímo vymahatelné i v České republice. Cestující by tak získali výrazně více práv než dosud, kdy jsou při zpoždění vlaku prakticky bezmocní a až na výjimky nedostanou zpět ani korunu. 

Odklad nejméně o pět let

U několika bodů nařízení, které v Evropské unii začne platit letos v prosinci, mohou členské země uplatit výjimku, a to na dobu nejvýše pěti let. České ministerstvo dopravy chce využít maximální možný odklad, tedy do prosince 2014. A není vyloučeno, že poté využije i možnost obnovit tuto výjimku na dobu dalších „nejvýše" pěti let.

Unijní nařízení ukládá železničním podnikům povinnost poskytnout cestujícímu odškodněníve výši 25 až 50 procent ceny cestovního dokladu při zpožděních, která přesahují 60 minut. Nárok na odškodnění nevznikne v případě, že je cestující informován o zpoždění dříve, než si zakoupí přepravní doklad.

Není překvapením, že ministerstvo dopravy se k žádosti o odklad rozhodlo „po konzultacích" s Českými drahami jako dominantním tuzemským přepravcem. „Nemáme problém s kompenzacemi jízdného u zpoždění. Jenže v podmínkách České republiky je až 70 procent zpoždění způsobeno jiným subjektem než dopravcem, například stavební činností na trati. Jde nám tedy o to, abychom nedopláceli na případy, které nezpůsobíme," říká mluvčí ČD Radek Joklík.

Rekonstrukce koridorových tratí a hlavních uzlů přitom podle ministerstva potrvají nejméně do roku 2016. Při započtení dosud běžných zpoždění železničních staveb je tedy pravděpodobné, že Česko ještě před rokem 2014 požádá o další prodloužení výjimky.

Anketa

Kolikrát jste v Česku zažili zpoždění vlaku?

Dráhy zaplatí hotel i taxík

Jak by vypadalo unijní nařízení v praxi, bude možné už letos vidět v sousedním Německu.

Nárok na náhradu vznikne cestujícím při více než hodinovém zpoždění (nebo když vlaknepřijede vůbec). Získají zpátky čtvrtinu jízdného, při zpoždění přes dvě hodiny pak polovinu jízdného. Vypláceny ale budou jen částky přesahující čtyři eura.

Cestující, který bude muset kvůli zpoždění neplánovaně přenocovat v jiném než plánovaném místě, získá také nárok na zaplacení hotelu dopravcem. U místních železničních spojů pak může cestující využít jiný dopravní prostředek včetně taxi. Zvýšené výdaje mu pak proplatí železniční dopravce, nejvýše však do částky 80 eur. Obdobná povinnost měla platit i v Česku, i na ni však ministerstvo dopravy chce uplatnit výjimku.

Určité výhody oproti současnému stavu dostanou cestující i při kratším zpoždění. Přesáhne-li 20 minut, budou moci bez příplatku využít také dálkových spojů IC nebo ICE. Výjimkou zůstanou jen spoje s povinnou rezervací jako jsou City Night Line nebo ICE Sprinter.

Odškodnévšak dopravci nebudou muset vyplácet v případech, kdy zpoždění nezavinili. Typicky při dopravní nehodě, kdy nákladní auto prorazí spuštěnou závoru na přejezdu a strojvedoucí ani přes včasné použití rychlobrzdy nestihne nehodě zabránit.

V Česku ani korunu

Železniční ani autobusoví dopravci v Česku zatím povinnost odškodnění při zpoždění nemají. Na vrácení jízdného mají lidé ze zákona nárok jen tehdy, jestliže je dopravce vlastní vinou vůbec nedoveze do cíle.


Celý článek si lze přečíst na serveru aktuálně.cz na adrese: http://aktualne.centrum.cz/finance/doprava/clanek.phtml?id=642521

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Diskuze

18. 7. 2009 | 10:00 | Květek1

Nejsem pro vyjimky.Měli by se narovnat ve všech oblastech.Že by ale železnice měla jít příkladem,to si nemyslím.S kulturou chování bych začal u pánů politiků. více

18. 7. 2009 | 6:51 | Vaclav

dalsi zasahovani EU do nasi suverenity. Soucasti nasi kultury byly odjakziva spinave, casto opozdene vlaky. My Cesi jsme na to hrdi a nenechame si cizaky vnucovat nam cizi pseudokulturu. více

17. 7. 2009 | 21:16 | MoB

Zvláštní... na jednu stranu chceme být počítáni k civilizované Evropě (např. viz kanadská víza), ale na druhou stranu se odmítáme řídit zvyklostmi, které dělají Evropu civilizovanou. Pak se ovšem nelze divit, že se z nás...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Aukční režim, Dlouhodobá rovnováha, NAV, e-shopy, zbyněk stanjura, andrej babiš, architektura, jan raška, velký obchod, správa investic, pojistné období, klienti bank, doplňky, cena půdy, klientský dům, odchod, termín, Stavební úvěr

4B08606, 3B36443, 5C14900, 5C14900, 4M29394

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK