Cestovat rychleji a pohodlněji nemusí znamenat dráž

Cestovat rychleji a pohodlněji nemusí znamenat dráž
Cestujete po naší vlasti často? Super rychlým Pendolinem na pomalých kolejích? Super rychlou Octavií v koloně za předhánějícími se kamiony? Super luxusním autobusem "all inclusive" konkurujícím letadlu? Připravili jsme pro vás porovnání nákladů a komfortu některých druhů dopravy, na trase Praha - Brno a Praha - Ostrava.

Představíme vám, jak, za kolik a s jakým komfortem se můžete dopravit z Prahy do Brna a do Ostravy. Srovnáme cestu vlakem (Pendolino, IC/EC, rychlík), autobusem (Student Agency, Capital Express, ČSAD) a autem (Škoda Octavia 1,9 TDI s výkonem 66 kW, Škoda Fabia 1,4 s výkonem 74 kW). A možná přiletí i letadlo.

Pendolino nahradíme, rozdíl nepoznáte

Zavítáte-li na stránky www.idos.cz a vyhledáte-li spojení vlakem Super City Pendolino mezi Prahou a Ostravou, zjistíte, že se můžete až 6x denně dostat z jedné metropole do druhé během jediného dne. Přitom na této trase jezdí převážně kvůli poruchám pouze jedna z původních 6 souprav pendolino. Jak je tedy možné, že to vše stihne, když mezi jednotlivými linkami jsou třeba jen dvouhodinové intervaly? Jednoduše. Místo pendolina povolaly České dráhy (ČD) z rezerv vlaky, které odpovídají soupravám InterCity (IC) a EuroCity (EC).
Pendolino totiž označuje soubor služeb, které ČD poskytují, a právě ty vám stejně tak dobře mohou poskytnout vlaky IC/EC. Dojedou ve stejný čas, se stejným komfortem, snad jediným nedostatkem by měla být nemožnost poslechu hudby ze sluchátek přímo na vašem místě, protože až takový přepych vlaky IC/EC neskýtají. Smysl současného nákupu souprav pendolino zatím tedy zůstává utajen. Podle Hospodářských novin zná už jejich výrobce Alstom příčinu poruch na softwaru, které tyto vlaky vyřadily z provozu. Pět souprav by tak mělo začít jezdit v prvním únorovém týdnu. Šesté pendolino pokračuje v testování tratí a sedmé čeká na přidělení technického průkazu.

Porovnání nákladů na cestu z Prahy do Brna:
V tabulce pod odstavcem vidíte, že jako nejrychlejší a zároveň nejlevnější se jeví jízda autobusy. Pokud byste už ale cestovali alespoň ve dvou, může se vyplatit automobil (nebereme-li v úvahu náklady na jeho pořízení a udržování). Při cestě vlakem ujedete jednak asi o čtvrtinu km více, o hodinu pojedete déle a utratíte jednou tolik peněz. Donedávna jste za cestu IC/EC dali dotovaných 160 Kč, stokorunový rozdíl nyní ČD kompenzují kilometrickou bankou (za 1 400 Kč si předplatíte 2 tisíce km, přičemž nemusíte platit příplatek na IC/EC), s níž vás cesta vyjde na 179 Kč, avšak pro jednorázové a spíše výjimečné cestování se naprosto nehodí. Nahrává se tak dalšímu "ucpávání" dálnice D1.

Cestujete-li vlaky IC/EC, zaplatíte 60 Kč nad běžnou cenu jízdenky, která činí z Prahy do Ostravy 424 Kč bez využití jakýchkoli slev. Máte-li zákaznickou kartu, vyjde vás cesta na 260 + 60 Kč, máte-li kilometrickou banku, nebudete muset dávat ani šedesátikorunový příplatek. Do Ostravy dojedete zhruba za 4 hodiny a 10 minut. Využíváte-li služeb pendolina či jeho současných náhražek, dostanete se do Ostravy za 3 a půl hodiny za cenu 400 Kč. Od pátku 13. ledna totiž po mnohých potížích těchto souprav snížily ČD cenu jízdenky o 20 %. Ani původní pětistovka za pendolino oproti 484 Kč za IC/EC nebyla velkým rozdílem. Platit za lepší a rychlejší služby méně, nebo téměř stejně peněz sice postrádá logiku, nicméně ČD se zřejmě rozhodly setřít výraznější rozdíly mezi chudšími a bohatšími.
Vezmete-li navíc v úvahu, že po slevě jezdí pendolinem studenti pouze za 200 Kč (s IC/EC zaplatí za žákovské jízdné 178 Kč), je nasnadě složení cestujících.

Srovnání nákladů na různé druhy dopravy z Prahy do Brna
Druh dopravy Doba přepravy (přibližně v hodinách) Cena základní Cena pro studenty (žákovská jízdenka)
Vlak rychlík 3:30 294 (182 s Kartou Z) 118
IC/CE 2:30 354 (242 s Kartou Z) 178
Pendolino nyní na této trase nejezdí --- ---
Autobus Capital Express 2:30 150 112
Student Agency 2:30 150 115
ČSAD Brno (Tourbus) 2:45 135 120
Auto Octavia 1,9 TDI 66 kW individuálně na možnostech řidiče a stavu vozovky 300 ---
Fabia 1,4/74 kW individuálně na možnostech řidiče a stavu vozovky 400 ---
Zdroj dat: společnosti a vlastní výpočet

O hodinu déle, ale zato autobusem

Na této trase však jezdí i 2 významní soukromí autobusoví dopravci: Capital Express (CE) a Student Agency (SA). Přímý spoj ČSAD z Ostravy do Prahy a naopak převáží cestující jen jednou denně. Druhá zmiňovaná společnost (nenechte se zmást názvem studentská, mohou s ní cestovat pochopitelně i nestudenti) začala linku provozovat teprve 9. ledna, ale už ovlivňuje i konkurenci.

Cestujete z Prahy do Ostravy často? Pak můžete využít s ČD a s SA ještě takzvané kilometrické banky, respektive kreditové jízdenky
S kilometrickou bankou 2000 ČD budete na této trase cestovat za 250,60 Kč, s kreditovou jízdenkou SA za 250 Kč. Obě si musíte dopředu dobít, ČD má stanoven pevný limit na 2 tisíce km (za něž zaplatíte 1 400 Kč), u SA musíte vložit nejméně 200 Kč, navíc se vám u SA kilometry sčítají. To znamená, že za cestu z Prahy do Ostravy se vám SA připíše 400 km, napříiklad za nasbíraných tisíc km dostanete průvodce, za 8 tisíc km máte jednu cestu z Prahy do Ostravy zdarma. Nevýhodou může být nutnost rezervace (stačí prostřednictvím sms zprávy) před vlastní jízdou, což ČD nevyžadují.
CE zatím odliv zákazníků sice nepocítila, ovšem pravděpodobně pouze z toho důvodu, že upravili jízdní řád tak, aby vykryli časové mezery, kdy nejezdí autobusy SA. Jak to bude dál, až a pokud se SA podaří jezdit mezi Prahou a Ostravou každou hodinu, se prý uvidí. Zatím je naplněnost autobusů SA podle ředitele Radima Jančury zhruba 50 %, počítají však s tím, že za měsíc by mohla linka jezdit už s 80% naplněností.
Za maximální částku 290 Kč se tak dostanete z Prahy do Ostravy, studenti zaplatí nejvýše 217 Kč. Jedinou nevýhodou autobusu může být doba přepravy, která se pohybuje od 4 a půl do 5 a půl hodiny při hladkém průběhu jízdy. Mnohdy se však i cesta vlakem může pořádně prodloužit. A to i přesto, že v případě poruch ČD nasadí náhradní vozy, jen škoda, že s nimi tak šetří.

Srovnání nákladů na různé druhy dopravy z Prahy do Ostravy
Druh dopravy Doba přepravy (přibližně v hodinách) Cena základní Cena pro studenty (žákovská jízdenka)
Vlak rychlík od 4:20 do 4:50 424 (260 s Kartou Z) 182
IC/CE 4:10 484 (320 s Kartou Z) 242
Pendolino 3:30 500 (od 13.1. 20% sleva, tedy 400) 250 (od 13.1. 20% sleva, tedy 200)
Autobus Capital Express 5:30 290 217
Student Agency od 4:30 do 5:00 290 210
ČSAD Ústí nad Orlicí 7:30 (jen jeden spoj denně) 260 195
Auto Octavia 1,9 TDI 66 kW individuálně na možnostech řidiče a stavu vozovky 580 ---
Fabia 1,4/74 kW individuálně na možnostech řidiče a stavu vozovky 750 ---
Zdroj dat: společnosti a vlastní výpočet

Nezávislý ve svém auťáku

Neradi se spoléháte na jízdní řády a raději si připlatíte za pohodlí vlastní nezávislosti svého automobilu? Pominete-li skutečnost, že se vám koupě auta z ekonomického hlediska jen těžko může vyplatit,  protože náklady na jeho pořízení a údržbu převyšují všechny možné jízdenky, může být auto tou nejlepší volbou pro svobodu a jistotu. Vlastníte-li Octavii 1,9 TDI s výkonem 66 kW, může se spotřeba na trase mezi Prahou a Ostravou ustálit zhruba na 5,5 l na 100 km (a to ji nijak nešetříte), což na vzdálenosti přibližně 380 km při průměrné ceně nafty 27,86 Kč činí přibližně 580 Kč. A toto je o stokorunu více, než jednorázová jízda vlakem IC/EC a o 20 Kč méně než jízda pendolinem v první třídě při nezlevněné ceně (tedy 600 Kč za 1. třídu při běžném nezlevněném provozu). O výhodách dopravy ve svém vlastním autě není třeba více psát.

Let Praha - Ostrava:
Zpáteční letenku z Prahy do Ostravy pořídíte minimálně za 2 320 Kč (990 Kč zpáteční letenka + 930 Kč letištní taxy + 400 Kč servisní poplatek). Naplněnost letadla je v průměru nadpoloviční. Ve vzduchu strávíte 1 hodinu.
Nemáte-li "nafťák", ale jezdíte například s Fabií 1,4 s výkonem 74 kW, zaplatíte za tuto vzdálenost zhruba 750 Kč, (při průměrné spotřebě necelých 7 l na 100 km s cenou benzínu Natural 95 28,37 Kč na litr). V tomto případě už se vám jízda vyplatí při obsazenosti alespoň 2 lidí. Je smutné, že v naší železnicí protkané zemi, neumíme tento k přírodě šetrný druh dopravy pořádně využívat. Jenže to je právě taky ten problém - máme tolik železnice, že je její údržba velice drahá.

Co nás čeká v roce 2006?
Letos je před námi mnoho důležitých změn. Týkají se oblasti daní, také budeme moci začít využívat společné zdanění manželů, vzrostou sociálních dávky, zároveň ovšem i ceny energií atd. Připravili jsme pro vás sérii článků, ve kterých vám všechny významné změny přiblížíme a pomůžeme vám je co nejlépe využít. Neboli - Peníze 2006: s čím počítat a jak to spočítat.

Jaký dopravní prostředek využíváte vy? Snažíte se o co nejvyšší naplněnost auta z hlediska ekologického či ekonomického? Využili jste už služeb Pendolina? Nebo snad raději nasednete do letadla? Podělte se s námi

Kolik stojí fotovoltaika?

Kolik stojí fotovoltaika?

Do 2 minut vám online srovnáme cenové nabídky fotovoltaik na míru od prověřených dodavatelů z vašeho okolí.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-38
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 39 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 1. 2006 10:32, Jirka

Na trasách mezi dvěma metropolemi OK. Ale do menších měst tyhle nóbl vlaky nejezdí. Polovinu spojů zajišťuje motorák nacpaný studenty a pracujícími, případně partou trampů. Pak jde taky o to, že na nádraží a z nádraží v cílovém místě to často bývá pěkný kus cesty a ne všude jezdí MHD nebo Taxi. A když se z okresního města nechám dovézt taxíkem do sídla firmy v nějakých Praskolesích, vyjde mě to celkově dráž, než když jedu celou cestu autem. Nehledě na čas strávený zbytečným čekáním po nádražích. A s tím pohledem obchodních partnerů jste se také trefil. Břídil v drahém fáru a o něco levnějším oblečku má bohužel v mnoha firmách větší šance, než pomačkaný turista. Já osobně sice na image nedám, ale spousta manažerů bohužel ano. Kdysi jsem se nechal přemluvit a šel jsem do jednoho MLM. Na semináři nám pak mimo jiné řekli i přísloví: "Sytý hladovému nevěří." Volně přeloženo a okořeněno českou mentalitou: "Schopný podnikatel si umí vydělat a je to na něm znát." Asi proto si hodně podnikavců hned po živnostenském oprávnění kupuje na leasing nějaké lepší vozítko. Tedy ukazují svoji "schopnost" ještě dřív, než ji skutečně prokážou prací. Právě proto se divím, že se auto mohlo stát měřítkem úspěchu. Ale k divení by se toho našlo mnohem více.

Zobrazit celé vlákno

+31
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 1. 2006 23:36, Jiří Kuchta

Já si počítal svoje auto - škodifka Forman - a byl jsem přesně v polovině mezi Octavií a Fabčou. Ale stejně se jen potvrzuje stará pravda - na autobusově lukrativní trati mne to vyjde na dvojnásobek busu a na obyčejné je to srovnatelné. Jenže k tomu se musí připočítat cesta na nádraží a z nádraží. U mne v Brně to znamená 13Kč a 30 minut+doba na přestup, autem je to srovnatelná cena a doba poloviční beze ztrát. Je-li návrat večer či v noci, čas na MHD se násobí dvěma.

Zobrazit celé vlákno

-10
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (39 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Operativní leasing: Náhradní automobil vždy někdo zaplatí

28. 12. 2005 | Ivo Ščuka

Operativní leasing: Náhradní automobil vždy někdo zaplatí

I automobil je jen technika, a ta se ráda kazí. Auto si párkrát škytne a zastaví se. Vy ale máte zajištěnou silniční asistenci, takže zavoláte na příslušné číslo a počkáte na pomoc.... celý článek

Mitsubishi, BMW nebo Škoda aneb jak si vybrat auto na operativní leasing?

24. 11. 2005 | Ivo Ščuka

Mitsubishi, BMW nebo Škoda aneb jak si vybrat auto na operativní leasing?

Definovat pravidla vozového parku, chcete-li "Car Policy" ve vztahu k výrobcům a jednotlivým typům vozidel není vůbec jednouchá věc. Je to totiž stejné, jako při výběru soukromého vozidla.... celý článek

ABC operativního leasingu pro všeználky i neználky

22. 11. 2005 | Ivo Ščuka

ABC operativního leasingu pro všeználky i neználky

Mohlo by se zdát, že o operativním leasingu víme všechno. Jenže detailnější pohled ukazuje, že tomu tak zdaleka není. Proto jsme pro vás připravili Abecedu operativního leasingu, tedy... celý článek

Operativní leasing je levnější než finanční, říká Ivo Ščuka

26. 10. 2005 | Dana Chytilová

Operativní leasing je levnější než finanční, říká Ivo Ščuka

Na českém trhu je o operativním leasingu stále malé povědomí, více než "auto na leasing" nikdo nezná, říká regionální ředitel Hertz Lease ve svých odpovědích na vaše otázky. Mimo jiné... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services