Kolik byste dali za dálniční známku, kdyby záleželo na vás?

Kolik byste dali za dálniční známku, kdyby záleželo na vás?
Ministerstvo dopravy zvažuje, že zdraží dálniční známky. Za cestu po některých úsecích dálnic by spíše stát měl motoristům platit za ničení jejich vozů. Na kolik byste ohodnotili roční používání českých dálnic? Napište, co si o tom myslíte.

Dálnice D1 z Českomoravské vysočiny až do Brna připomíná betonový tankodrom. Ve špičce se déjednička dá označit za téměř nejnebezpečnější silnici v zemí. Dálnice do Drážďan už řadu let končí před Českým středohořím. Do Hradce Králové řidiči také ještě nedojedou. Přitom roční dálniční známka pro osobní auta by měla stát od příštího roku o sto korun více než dnes, navrhuje ministerstvo dopravy.

Poslanci mezitím pracují na návrhu, který by dálniční známky z čelních skel vymazal úplně. Místo nich by řidiči v autech vozili elektronické viněty, které by si dobíjeli podle potřeby. V budoucnu by možná sloužily k podobnému výběru mýtného, jako dnes platí kamiony, tedy za ujeté kilometry. Ani tato novinka by ale neřešila skutečnou otázku, jakou kvalitu cestování stát na českých dálnicích řidičům za vybírané poplatky vlastně nabízí.

Je tisícovka za roční používání českých dálnic adekvátní cena? Měla by se cena dálničních známek zvýšit? Kolik byste byli ochotni za cestování na dálnicích zaplatit, když vezmete v úvahu kvalitu těchto silnic?

NAPIŠTE, CO SI O TOM MYSLÍTE, A PŘEČTĚTE SI MÍNĚNÍ OSTATNÍCH.

redakce Peníze.CZ

Autor článku redakce Peníze.CZ

Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag, Heroine a Footbal Club. Můžete nás sledovat... Další články autora.

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Zjistěte své roční úspory zdarma a do 2 minut. S Řešímto.cz porovnáte nabídky od ověřených dodavatelů ve vašem okolí.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 35 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

11. 10. 2021 8:36 | Marek Dlouhý

Já díky elektromobilu naštěstí neplatím tolik, pro auto do 3,5 tun je to 1500 Kč/ rok, 440 Kč/měsíc nebo 310 Kč/10 dní, což je podle mě vyhovující částka, viz: https://www.dopravniznaceni.com/elektronicka-dalnicni-znamka-v-roce-2021
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 11. 2016 22:45

V globále mám stejný názor. Kolik si po dálnici projedeš tolik si zaplať. Nic spravedlivějšího ne se nedá vymyslet.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 11. 2016 22:30 | Václav

Hezky se mluví těm co mají dálnici za domem (Dejte to do pohonných hmot.)Po dálnici neujedu za rok ani jeden km. Proč bych měl platit těm co po ni jezdí každý den. Nebo ti co již mají auto pouze na to aby se dostali k lékaři a jedno týdně na větší nákup. Stačí ,že již platí stejně vysoké pojištění přesto, že najedou za rok 2000 km. Jednoduše nalézt system Kolik po dálnici ujedeš tolik si zaplať. Technologie jsou na to známé.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 11. 2009 19:11

jE TO ROZUMNÉ ALE ASI TOMU ČEMU ŘÍKÁTE DÁLNICE NEVYPADÁ JAKO DÁLNICE ZA KRÁLE VÁCLAVA PRO KOŃSKÉ BMV .VYPADÁ TO ŽE SE DÁLNICE ŘÍKÁ VŠADE NĚCEMU JINÉMU,ALE CO SE VLASTNĚ DÍVÍM V TOMTO REGIONU JE TO UŽ ZASE POVNNÉ
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 11. 2009 18:59 | JIŘÍ

NĚKDO TO MUSÍ ZAPLATIT ABY,BYLO VIDĚT JAK SE MÁME TO JE KOLIKSE VYBERE NA TRANZITU KAMIONŮ KAŽDÁ KORUNA NEBO JINÉ OJRO DOBRÉ
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 5. 2009 11:09 | Lucie

Dobrý den, myslím si, že 1000,-Kč je už dostačující cena za používání dálnic. Vozovky jsou v dezolátním stavu. Často se setkávám s prasklinami, propady apod. K
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 5. 2009 11:31 | Jana

Za takovéhle dálnice jako jsou u nás,by nám ještě měli platit a ne zvyšovat cenu,zvláště pak pro osobní auta.Nejvíce naše silnice ničí kamiony,zvláště když často jezdí přetížené.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 5. 2009 11:00 | Lagarto

1) N3 (Kamiony) - O.K. jak je to dnes
2) N2 (do 7,5 t) - take elektonicke myto, ale 50% N3
3) N1 a M (tedy do 3,5 t a osobaci) - tam soucasnych 1000.- Kc nic neresi a transakcni + vyrobni naklady jsou neumerne vysoke. Ale dat cenu 2-3 tisice je umerne napr. pro sluzebaky, ale neumerne pro cast populace - paklize chceme mit dalnice a pouzivat je. Sluzebaci (N i M) plati silnicni dan, Soukroma auta ne. Tim se to da regulovat, resp. srovnat. Dale by mela byt jista "dan" zahrnuta v cene paliva, tedy tankuj = jezdis = platis. Problem je v tom, ze toto pak zaplati i N3 a N2 = dvoji zdaneni tehoz, resp. ze to budou platit i ti, co kupuji benzin do sekacky na travu :-) Takze palivo neni dobra cesta, ale musi to byt neprima dan ktera reflektuje najete km, tedy vykonove (alespon castecne) hledisko.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 5. 2009 9:03 | Tat

Pokud budou dálnice i nadále vypadat jako tankodrom tak nic - jen živíme stavařské (předražené) firny, které úmyslně nekvalitně opravují dálnice. Pak se divíme, že jsou u nás náklady na vybudování a provoz dálnic o 50% dražší než jinde. Politici se o to nezajímají protože jim stavební loby sype do kapsy a zajímají se především o své milenky a aby byli chlapi s gulama než o práci pro občany.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 5. 2009 6:57 | petr

Dát to do daně z benzínu-nafty...Kdo hodně jezdí-hodně platí a nebuzerovat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 5. 2009 1:46 | ardnij

Pokud by dálnice byla kvalitou na úrovni dálnic našich západních sousedů, tak bych se nějakému placení moc nebránil, i když opravdu nejlepší by bylo připlatit nějaký halíř při nákupu pohonných hmot. Ale to, že se vybírá dálniční poplatek na našich "roletách", zvaných dálnice, považuji za NEHORÁZNOST a zesměšňování nás řidičů!!! Po takovýchto "tankodromech" je opravdu hrůza jezdit a ještě za to mám platit??? Platit by se mělo za určitý "nadstandart" - a tím naše dálnice opravdu NEJSOU!!!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 5. 2009 23:49 | SMora

Souhlasím s tím, že obecné propojení ekonomického a politického cyklu je nešťastným demokratickým neduhem. Dlouhodobě prospěšné kroky jsou v krátkodobém měřítku nepříjemné, a kdo si chce obětovat současnou spotřebu za případnou nejistou zvýšenou spotřebu budoucí. Bohužel, ze základů rozložení příjmů (philipsova křivka) víme, že většina obyvatel má příjem pod průměrnou mzdou a ti budou povětšinou tíhnout k levicovějším myšlenkám, sbírání peněz bohatým a přerozdělování chudým. Nicméně lidé na sociálce hodnotu pro společnost netvoří (na druhou stranu lepší, když dostanou almužnu,než když půjdou krást). Teplé místečko ve státní správě úřednické, to byl vždy můj sen. Něco se ale zlepšilo-projektový management ve státní správě má positivní dopad. Už musí prokazovat výsledky v časovém rámci a dokazovat plnění strategického managementu.. zkrátka už musí plnit cíle.. a to cíle měřitelné. Dejme tomu čas, jde to pomalu, ale lepší se to.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 5. 2009 23:40 | Vilšerová

Nechci komentovat stav dálnic. Ale ráda bych zavedla platbu za projetý úsek dálnice. Známku v mém kraji nepotřebuji, a chci-li jednou za rok použít byť krátký úsek dálnice, nemohu si koupit např. jednodenní známku. Pro mne by byla ideální mýtná brána, která mi odměří mnou projetý úsek a ten na výjezdu ochotně zaplatím. Dnes musím zakoupit nejméně sedmidenní známku a přitom dálnici použiji v úseku 25 km. Krom hrůzného stavu dálnice (např. Olomouc-Brno), stalo se mi také, že jsem zakoupila známku kvůli úseku Olomouc - Mohelnice a kvůli havárce byla dálnice uzavřena a já s čerstvě zakoupenou známkou projela úsek místní komunikací.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 5. 2009 23:37 | SMora

Dálniční poplatek by se měl platit denně, výběrem podobným dobíjení mobilních telefonů. Nesouhlasím s platbou desetidenní známky, když použiji dálnici jen na pár kilometrů z Rozvadova do Plzně. Při roční známce je rovněž výběr nespravedlivý. Výběr mýtného přes elektronické viněty je technicky drahý, polovinu vybraných peněz sežere firma provozující systém.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 5. 2009 21:25 | jaroslav kamas

Myslím si, že za dálnioční známky by se celkově mělo platit daleko více. Říkám to přesto, že patřím do skupiny se středními příjmy. pRO SROVNÁNÍ ROČNÍ ZNÁMKA STOJÍ MÉNĚ, NEŽ JEDNA NÁDRŽ v autě. Na druhou stranu by se mi asi nelíbil systém, kdyby se platilo jenom od ujetých kilometrů, jako u nákladních aut. Asi by bylo dobré, kdyby se vymyslel nějaký systém progresivního snižování sazby dle ujetých km, nebo známky s větší variabilitou délky platnosti a čím delší, tím levnější. Třeba až s platností na několik let. Rozhodně ale by celková cenová úroveň měla být vyšší, než dnes. Já bych byl ochoten za roční známku platit kolem 3 tisíc korun.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 35 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

A tohle už jste četli?

Přišli jste kvůli recesi o práci? Jak si najdete novou?

14. 5. 2009 | redakce Peníze.CZ | 5 komentářů

Přišli jste kvůli recesi o práci? Jak si najdete novou?

V Česku je skoro půl milionu nezaměstnaných. Jejich počet každý měsíc roste o několik tisíc. Negativního vlivu na své pracoviště se obávají tři čtvrtiny Čechů. Přišli jste vy nebo vaši... celý článek

Vadily by vám vyšší daně, aby se zachránil státní rozpočet?

7. 5. 2009 | redakce Peníze.CZ | 65 komentářů

Vadily by vám vyšší daně, aby se zachránil státní rozpočet?

Kvůli recesi se na daních vybere letos o 120 miliard korun méně, než se plánovalo. Příští rok bude sekyra 160 miliard. Záchrana státního rozpočtu povede přes bolestivé škrty, nebo zvyšování... celý článek

Má stát seškrtat platy manažerů státních podniků?

30. 4. 2009 | redakce Peníze.CZ | 22 komentářů

Má stát seškrtat platy manažerů státních podniků?

Platy šéfů státních firem se musí snížit, tvrdí Jiří Paroubek. U ztrátových podniků to je rozumné. V úspěšných firmách to mohou manažeři cítit jako křivdu. Možná pak budou hledat lépe... celý článek

Mají vymahači dluhů právo obtěžovat dlužníky v zaměstnání?

23. 4. 2009 | redakce Peníze.CZ | 26 komentářů

Mají vymahači dluhů právo obtěžovat dlužníky v zaměstnání?

Čím dále více problémových dlužníků ignoruje výzvy k zaplacení dluhů. Vymahači proto přitvrzují a začínají chodit za dlužníky do práce, aby je dostali před kolegy pod tlak. Mají na... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services