Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Strhejte politiky z billboardů. A pak vymažte billboardy z map

Otevřená radnice, vyšpulená zadnice. S povahou buldočka za vaše město! Pro spoustu z nás to bude poprvé… Láska, sex a politika. Dopřejte si třiadvacítku s radostí. Kníže má kohouta, já mám korunku! Volte doktora Ferdu! Ulice bez psí stolice. Osoby bez domova mimo obytné zóny. Práci našim občanům, ne imigrantům. Myslíme to upřímně.
Strhejte politiky z billboardů. A pak vymažte billboardy z map

Hesla z politických billboardů. Taky podle nich volíte? Hrozí, že naše majáky v mlze předvolebního tápání zhasnou. Senátor Václav Láska, zvolený za KDU-ČSL a Stranu zelených, chce velké billboardy ve volební kampani zakázat. Senát jeho záměr posvětil. Ale nepanikařte. Novela zatím prošla jen prvním kolem senátního projednávání. Cesta je ještě daleká. Uspět by musela především v Poslanecké sněmovně. Velké politické strany, které utrácejí za billboardové předvolební kampaně desítky milionů korun a ve Sněmovně jsou dobře uhnízděné, si své výdaje nedají vzít. Jediným vzedmutím úspěchu novely nejspíš bylo právě první (a neočekávané) přikývnutí senátorů. Poslanci poslouží jako bezpečná hráz.

Ale stejně si zafantazíruju. Když si představím, že by (novele) na cestu posvítila šťastná hvězda a že by shodou nepravděpodobných náhod schvalovacím procesem proklouzla, rozlévá se mi v těle blaženost. Život bez politických billboardů. Skoro fyzický pocit úlevy.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada.

Petra Růčková: Finanční analýza – 5. aktualizované vydáníMetody, ukazatele, využití v praxi.

Naučte se pracovat se základními účetními výkazy – rozvaha, výkaz zisku a ztráty a cash flow – při zpracovávání finanční analýzy. Osvojte si metody výborně využitelné v podnikatelské praxi. Součástí je komplexní příklad, upozorňující i na možná úskalí při interpretaci výsledků.

Jenže přitažlivá idea má díry. Novela je naivní a nedomyšlená.

Jako hlavní argument uvádí senátor Láska v důvodové zprávě k zákonu snahu srovnat startovací čáru v soutěži malých a velkých stran. Malér. Zákaz jednoho typu propagace startovací čáru nesrovná. To si žádá komplexnější řešení, bude pohotově kontrovat pochybovač. Zastropování výdajů na kampaň, například. Legislativní opatření s takovým záměrem už se šije. (Což pochopitelně poslouží jako jedna z řady záminek, proč Láskovu iniciativu potopit.)

S novelou mám i další potíž – zakazuje billboardy větší než osm metrů čtverečních. Otevřená radnice, vyšpulená zadnice je pro mě i na šesti metrech příliš. Navíc dá se čekat, že bychom rychle v praxi viděli zhmotnělé rčení, že méně je někdy více: Místo jednoho osmimetrového poutače dva pětimetrové… Bože, za co nás trestáš?

Zákaz se má navíc týkat pouze období od vyhlášení voleb do ukončení hlasování. To je málo. Zbývá ještě dost jiného času, kdy si politici můžou chystat půdu a bez pozvání se vtírat naší pozornosti.

Pár příkladů, abychom si vybavili, o čem je řeč

Laciný obsah v drahém futrále

Pokračuju ve sledu Láskových argumentů. Billboardy jsou drahé, ve volebních kampaních se v nich utápějí desítky milionů, financování bývá nejasné a netransparentní. Ano, peníze vylité do kanálu. Jsou neestetické, hyzdí krajinu i města. Rozhodně. Fotografie a útržkovité heslo voliči nepředá žádnou rozumnou a relevantní informaci, která by pomohla se na politickém kolbišti zorientovat. Jistě, podle billboardu by snad nevolila ani ovce.

Navíc podle Lásky billboard slouží jako nátlakový prostředek vnucující se všem účastníkům politické soutěže. S paradoxními účinky. Když mají billboardy všichni, jejich dopad je veškerý žádný, ale když je má jen někdo, je proti ostatním zvýhodněný. A tak se nechávají na monstrózních tabulích vyvěšovat i ti, kterým se nevzhledné poutače protiví. Třeba Václav Láska. Sám voliče z billboardů oslovoval.

Za dobré slovo knížku

Minule jsme v rubrice Co si o tom myslíte? navrhli zrušit státní svátky a další dny, na které dostáváme podobně volno. Nevážíme si jich, neslavíme je pořádně, nezasloužíme si je.

Ale protože brát lidem volno není zrovna politicky průchozí, navrhli jsme zavést institut osobních svátků: každý by si mohl vybrat, který den je pro něj opravdu významný, na ten by dostal volno. Jestli to budou Azorovy narozeniny, nebo připomínka vzniku republiky, to už by bylo na každém. Ze všech zajímavých příspěvků do debaty vybíráme ten, ve kterém si Josef stěžuje, že jeho svátek je jistě významný den, ale do práce že na něj musí.

 

Radši buřt

Kdyby se podařilo do novely vtěsnat, že kromě osmimetrových politických billboardů, zmizí i ty menší, a kdyby se zákaz neomezoval jen na období bezprostředně předcházející volbám, dal by se senátorův návrh i argumenty akceptovat. V polovičaté verzi je k ničemu.

Jenže. Když z billboardů zmizí politici, jejich místa se uvolní jiným. Buřtům v akci, pojišťovákům, lásce a sexu na kapotě.

Fantazíruju znovu, odvážně: chci zrušit billboardy úplně, vyzmizíkovat na dobro. Zhmotňují po mě soustředěnou ohyzdnost, ruší můj životní prostor, obtěžují, prostě tím, že jsou. Nejvyšší čas se přiznat. Jsem billboardofobní.

A mám strach, jak budou vypadat billboardy plné hnědě zbarvených Konviček před příštím volebním kláním. To ať nás zase reklamní poutače radši krmí buřty v akci než nenávistí a xenofobií… Kéž by Láskově novele na cestu posvítila šťastná hvězda.

Které heslo z plakátu zapůsobilo na vás? Volíte podle billboardů? Můj pohled je subjektivní, k poutačům mám mimovolní odpor. Třeba se mezi vámi najde někdo, kdo má billboardy naopak bezmezně rád, kdo jim fandí, kochá se. S potěšením si jeho příspěvek přečtu v diskuzi. Stejně jako všechny ostatní. Jednoho z debatérů jako obvykle podarujeme knížkou, tak nám nezapomeňte nechat mail, ať se domluvíme, kam ji poslat.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

27. 11. 2015 15:48 | skeptik

myslim, ze je jich ponekud vice a taky znacne mnozstvi tak na hrane(nekdy jo a nekdy ne) : http://zpravy.idnes.cz/psycholog-hubalek-nedivte-se-nicemu-tretinu-naroda-tvori-pitomci-p93-/domaci.aspx?c=A091120_152459_domaci_lpo
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 27. 11. 2015 12:37)

27. 11. 2015 14:48 | KM

Nějak tak to opravdu bude. Bohužel i ti méně vylízaní jsou předmětem zájmu a je na ně cíleno sofistikovanějšími prostředky, než jsou billboardy nebo televizní reklamní klipy. Žijeme ve věku manipulace. Ostatně ani tento server, kde se všichni tak rádi scházíme a měníme si moudra, není nic jiného, než méně brutální reklamní médium.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 27. 11. 2015 12:37)

27. 11. 2015 12:37 | jezevec

asi to nikdo neví přesně, ale podle mých prastarých knih ze studií mba se tech 20% počítá jako univerzální část populace ovlivnitelná reklamou, lhostejno zda reklamou na spotřební zboží nebo politiku. mimochodem, proto taky většinu lidí reklama uráží, a/nebo nedokážou pochopit, jak může být tak účinná, když jim to inzerované zboží leda znechutí. podle teorií kterým jsem uvěřil je to ale dáno právě tím, že raklama se cílí na ty plně nejvylízanější lidi, kteří nejsou schopni si vytvořit vlastní názor pomocí vlastního úsudku, a jsou proto ovlivnitelní reklamou.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (HonzaV 26. 11. 2015 19:42)

26. 11. 2015 19:42 | HonzaV

p. jezevce, zajimave, tech 20 procent je u volebni reklamy nebo obecne i pro spotrebni zbozi, sluzby atd? diky za informaci a doplneni.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 26. 11. 2015 14:31)

26. 11. 2015 17:45

jmenovitě se člověk omluví tak, že uvede jména
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 26. 11. 2015 17:05)

26. 11. 2015 17:05 | jezevec

omlouvám se všem zúčastněným jmenovitě. nicméně, na názoru na zakazovače i na reklamu si dovoluji trvat.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Gabriel Pleska 26. 11. 2015 14:49)

26. 11. 2015 16:14

Asi to nebude hlavní priorita voličů a vybírají spíš podle něčeho jiného, nemyslíte?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (V.Mlich 26. 11. 2015 15:41)

26. 11. 2015 15:41 | V.Mlich

Taky nemám rád billboardy a reklamu vůbec, ale snaha pana Lásky je legrační. Jakýkoliv pokus o regulaci je zde legrační. Reklamu lze zrušit jediným způsobem: Když ji VŠICHNI lidi budou brát jako "tuhle značku ne, i kdybych umíral". Což je utopie, vždycky se najde dost blbců, kvůli kterým se billboard zaplatí. Skutečnost je bohužel taková, že kdo nemá billboard, jako by nekandidoval. Ale už neplatí, že čím víc billboardů, tím víc hlasů! Nejvíc by se počty billboardů omezily zrušením státního příspevku politickým stranám. Ale lidem se billboardy evidentně líbí, když nevolí strany, co tohle mají v programu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

26. 11. 2015 15:34

brečíš dobře, ale na špatným hrobě
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 26. 11. 2015 14:31)

26. 11. 2015 14:49 | Gabriel Pleska

Not Kašpárek.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 26. 11. 2015 14:31)

26. 11. 2015 14:31 | jezevec

pane kašpárku, já vás trochu podezřívám, že kdyby na bilboardu byla krnda jak když zívne kobyla, že to by se vám líbilo - ale když je tam buřt zdarma či neoblbený politik, že se vám to nelíbí. jenže někdo jiný to zase může mít naopak. takže bych navrhoval, abyste na svých pozemcích a nemovitostech bilboardy přísně zakázal - a co si vlastníci ostatních pozemků a nemovitostí dělají se svým, abyste se jim do toho moc nexral. je to taková pojistka proti tomu, aby oni se zase nexrali do vašeho, tam kde by to vadilo vám. a že podle bilboardu by nevolila ani ovce? no jistěže nevolila. podle bilboardu, a v podstatě podle jakékoliv reklamy, volí a nakupuje jen debil. normální člověk má svůj mozek, ten používá, a tvoří si názor na základě mozkové činnosti. pokud vám ještě nikdo neřekl, že veškeré ty miliardy do reklamy se investují POUZE kvůli zhruba 20% nejhloupější části populace, do tzv "nerozhodnutého" voliče, který je tak imbecilní, že se dá reklamou ovlivnit - tak si něco o cílových skupinách reklamy dostudujte. reklama je v principu debilní, musí být, protože je pro debily. ovce by se urazila.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

26. 11. 2015 13:51 | Timy

Pomocí zákazů vstříc světlým zítřkům! Jedni dobroserové chtějí zakázat Konvičkovi šíření jeho názorů (pardon - xenofobie a nenávisti), dobroser (pardon - vlastenec) Konvička chce zakázat Islám, další dobroser chce zakázat politické billboardy. Přibývá nešťastných a frustrovaných lidí, co s tím? Zakážeme smutek a pláč a občané budou veselí a vysmátí! A co takhle zakázat lidstvo? Když nebude lidstvo, tak nebude ani problém s Konvičkou, ani s Islámem a dokonce ani s těmi billboardy.
Já bych ty zakazovače zakázal! :-)
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazeno všech 12 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Čtenáři také navštívili

3. 10. 2014 |  | 9 komentářů

Stát jako firmu, město jako klub

Přichází čas vytáhnout nejhorší hadry, dva dny se nemýt a pak obsadit lavičky a zídky. Na důkaz toho, že i když jste ostuda, ulice jsou pořád ještě i vaše.

4. 6. 2014 |  | 5 komentářů

Jak zlevnit demokracii

Demokracie je to nejlepší, co lidé pro správu veřejných věcí vymysleli. To ale neznamená, že bychom neměli uvažovat o tom, jak ji zlevnit.

27. 10. 2013 |

Vodňanské kuře

Prodat dědictví za mísu čočky! Čin nefalšovaného finančního negramota? Račte si vyndat ten trámek z oka, vážení!

25. 10. 2013 |  | 13 komentářů

Česko hledá demagoga

Přestože Demagog.cz přináší cenný druhý pohled a stovky plácnutí uvádí na pravou míru, nemůžete ho brát jako nezpochybnitelný zdroj informací, natož pramen statistik.

15. 3. 2012 |  | 16 komentářů

Billboard je mor(d)! Co si o tom myslíte vy?

Billboardy hyzdí a zabíjejí. Za volantem nám vtíravě ukrádají pozornost. Jen těžko bychom hledali důvody, proč je nenechat okamžitě odstřelit. Někteří politici však zřejmě důvody mají. Když teď budou hodní,...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Altruismus, Rovnováha, Přirozená míra nezaměstnanosti, fintech, radim krejčí, roklenfx, česká národní banka, euro, závazky, Nadační fond proti korupci, fiskální odpovědnost, Patrick Collinson, iBillionaire, struktura, Karel Havlíček, soudržnost, podstatná suma, SEC

7S38290, 6B03988, 7S38290, 1H10447, 4P97332

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK