Váš projekt PlnaPenezenka.cz vrací lidem část peněz, které utratí v internetových obchodech. Jak spolupráce s e-shopy funguje?
Je to postavené na principu affiliate marketingu, tedy provizního prodeje. Internetovým obchodům jednoduše zprostředkováváme zákazníky. Důležité je, že zákazník neplatí nic navíc. Částka, kterou dostane zpět, jde z marketingového rozpočtu daného obchodu. Pro obchody je to často mnohem výhodnější než platit drahé online nebo offline kampaně. Místo do billboardů investují do vlastních zákazníků.V portfoliu máme asi 250 obchodů a u některých z nich je možné získat zpět až 15 procent z ceny nákupu.
Jak služba funguje v praxi?
Podmínkou je, aby se uživatel do e-shopu proklikl přes náš web. Na Plné Peněžence si vybere obchod, kde chce nakupovat, klikne a my ho přesměrujeme na web obchodu. Pak už může nakupovat, jak je zvyklý. E-shop pozná, že zákazník přišel od nás, a přizná provizi. Půlku z provize pak připíšeme zákazníkovi na jeho účet a on si ji může kdykoliv nechat vyplatit. Aby uživatelé nezapomínali na tenhle mezikrok, můžou si nainstalovat do prohlížeče rozšíření. Lištička, jak se aplikace jmenuje, je upozorní, že s obchodem spolupracujeme a vyplatí se na něm nakoupit přes nás. Lištička je populární, už si ji nainstalovaly desítky tisíc uživatelů.
Není lištička tak trochu proti filozofii affiliate? E-shop musí vyplatit provizi, i když se na něj zákazník dostane víceméně náhodou a až díky aplikaci zjistí, že by mohl získat peníze zpět.
Neřekl bych. Nejen z mého pohledu, ale i na základě diskuzí, které vedeme se zástupci obchodů, je to prostě investice do zákazníků. Peníze, které lidem vracíme, jsou v podstatě odměnou za věrnost, takže fungujeme jako jakýsi virtuální věrností program, stojící nad e-shopy. Pomáháme zvýšit zájem o obchod, budujeme loajalitu zákazníků, potažmo celou značku.
A co obchody, které mají vlastní věrnostní program? Svým zákazníkům poskytují třeba osmiprocentní slevu, vy jim pak přidáte dalších patnáct procent. Nežene to obchody pod hranici ziskovosti?
Tohle se všemi partnery řešíme individuálně. Většina e-shopů ale věrností program nemá a ty, které ano, si můžou nastavit odměnu o něco nižší.
Jaké e-shopy si do svého portfolia vybíráte?
Rádi bychom měli v nabídce top sto českých e-shopů. S velkou částí z nich teď jednáme. Někde už spolupráce klapla. Pak jsou ale obchody – například Alza –, které májí vlastní způsob, jak odměňovat zákazníky. Ten jim funguje a v tuhle chvíli tam pro nás není prostor.
Komunikujete s obchody přímo, nebo je získáváte na affiliate sítích?
Asi 90 procent obchodů jsme získali přes affiliate sítě, které zároveň zajišťují technickou část spolupráce – zachytí návštěvu a připíšou provizi. Máme ale i vlastní affiliate síť, kde je zhruba padesát obchodů a přidáváme další. Navíc máme i globální sítě, díky kterým mohou uživatelé nakupovat v zahraničních obchodech, jako jsou AliExpress nebo obchod s módou Asos. Pouze s jednotkami partnerů spolupracuje přímo, často přímo přes affiliate software daného obchodu. Přímou komunikaci sice nepreferujeme, ale u zajímavých partnerů se jí nebráníme.
Víte, v jakých obchodech vaši uživatelé nakupují nejčastěji?
Mezi nejoblíbenější kategorie určitě patří móda. Je zajímavá i díky vysokým maržím, takže můžeme vracet opravdu zajímavé částky, které se blíží k deseti procentům z ceny nákupu. Kromě módy nabízíme i řadu obchodů s elektronikou, oblíbené je také cestování. Spolupracujeme třeba s Booking.com, kde objem vyplácených odměn každý měsíc výrazně roste. Cashback se sice pohybuje mezi jedním až třemi procenty, na druhou stranu částky, které se za ubytování platí, bývají vysoké.
Kolik procent obchodů přes vás realizují zákazníci v Česku a kolik v zahraničí?
V tuhle chvíli zprostředkované tržby v zahraničních obchodech mimořádně rostou. Nahoru jde Booking i AliExpres, protože se blíží Vánoce. Na zahraniční obchody nyní připadá 32 procent obratu.
Jaká je průměrná úspora za jeden nákup?
Průměrně jde o nižší desetikoruny.
Nastřádané peníze si uživatelé musí vybrat nebo je můžou použít na další nákup?
Peníze si můžou vybrat kdykoliv, na účet jim pošleme klidně i jednu korunu. Neomezujeme je ani časově. Někdo si raději vybírá i malé částky, další spoří a využívají nás jako virtuální kasičku. A pak je asi deset až dvacet procent uživatelů, kteří si peníze ještě nikdy nevybrali, jde ale spíš o menší částky. Možnost nakoupit přímo v obchodech za nastřádané peníze v tuhle chvíli nenabízíme.
Zatím fungujete pouze na internetu, nechystáte rozšířit službu i do oblasti off-line nákupů?
Nabídnout možnost získat přes kreditní nebo jakoukoliv plastovou kartu peníze zpět i při klasických off-line nákupech, je určitě jedna z cest, kterou bychom se rádi vydali. Vedle toho také řešíme strategii, která by umožnila sbírat peníze přes mobilní aplikaci. A pokud by se nám to podařilo, mohli bychom pak uživatelům nabídnout i přímou výměnu naspořených peněz s obchodníkem. V tuhle chvíli se ale soustředíme na první krok, tedy na zprostředkování off-line cashbacku přes mobilní aplikaci nebo plastovou kartu.
Jak dlouhou vlastně Plná Peněženka funguje a kolik má aktivních uživatelů?
Funguje už čtvrtým rokem, i když my na projektu pracujeme rok a půl. Když jsme Plnou Peněženku koupili, neměla skoro žádné aktivní uživatele. Během půl roku jsme ji kompletně redesignovali a loni v létě spustili novou verzi. Za rok jsme se z dvou tisíc dostali na sto tisíc uživatelů, z nichž pětina nakupuje opravdu aktivně.
Jak budoucí uživatele oslovujte?
Vedeme standardní internetové kampaně – máme reklamu v internetových vyhledávačích, bannerové kampaně a kampaně na sociálních sítích. Snažíme se také zapojit současné uživatele. Každý uživatel může poslat známému pozvánku, a pokud ji přijme a registruje se, dostane bonus dvě stě korun.
Když jsme u čísel, jak jste na tom obratově?
V tuhle chvíli se pohybujeme v řádu vyšších stotisíců měsíčně, které získáme od affiliate sítí nebo přímo koncových e-shopů. Polovina jde klientům a zbytek na provoz a rozvoj projektu.
Řada internetových projektů v poslední době změnila majitele. Nechystáte i vy spojení se silným partnerem, který by finančně pomohl?
Plnou Peněženku zatím financujeme ze zisku z jiných projektů. S investory jednáme, ale v tuhle chvíli nemáme na stole žádnou konkrétní nabídku.
Sdílejte článek, než ho smažem