Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Očima expertů: Mělo by se zpoplatnit internetové zpravodajství?

| rubrika: Očima expertů | 8. 4. 2011 | 2 komentáře
Očima expertů: Mělo by se zpoplatnit internetové zpravodajství?
Mnoho světových zpravodajských serverů již zpoplatnilo svůj obsah. Nedávno se přidal web slovutných New York Times. Bude se platit za obsah všech zpravodajských serverů? I u nás? Přečtěte si, co v pravidelné anketě serveru Peníze.cz soudí osobnosti českého byznysu a internetu.

Od podnělí 28. března 2011 se za obsah zpravodajského serveru deníku New York Times platí. Každý, kdo si na něm chce přečíst víc než dvacet článků za měsíc, bude muset z peněženky vylovit patnáct dolarů. Prestižní americký list se tak připojil k médiím, která svůj obsah na internetu zpoplatnila již během roku 2010. Hlavním tahounem a propagátorem zpoplatnění zpravodajství na webu je mediální magnát Rupert Murdoch, jehož společnost News Corporation vlastní například listy The Times a The Sunday Times. Jejich internetový obsah byl zpoplatněn v loňském červnu. Jedná se o krok správným směrem? Bude mít tah významných světových médií úspěch, nebo se po čase zase vrátí k nabízení svého zpravodajství zadarmo? A může k něčemu podobnému dojít i v České republice? To jsou otázky, které se honí v hlavách běžných uživatelů internetu, ale i mediálních expertů.

Udává Rupert Murdoch nový trend, nebo jde jen o stařecký vrtoch?

Zpravodajské weby významných světových médií se k tomuto kroku odhodlaly také proto, že jim v posledních letech klesaly příjmy z reklamy. Počítají s tím, že i když je může opustit značná část čtenářů, příjmy z placeného obsahu by tuto mezeru měly zase zaplnit. Dalším z argumentů, jež používají média, která zpoplatnila svůj webový obsah, je to, že kvalitní žurnalistika není levná záležitost, tak proč by její výsledky měly být zadarmo? Podle prvních statistik však zpravodajským serverům Ruperta Murdocha po zpoplatnění klesl počet návštěvníků až o dvě třetiny. Někteří odborníci se domnívají, že se jedná spíš o vrtoch mocného starce, který si chce dokázat, že je stále králem mediálního světa. Druzí naopak tvrdí, že Murdoch (zase) dobře ví, co dělá, a trend placeného zpravodajství na internetu je již nevyhnutelný. Velezkušený mediální magnát se každopádně v žádném případě nevzdává a o změně placeného modelu ani v nejmenším neuvažuje. Asi dobře ví, že v tomto případě půjde o běh na dlouhou trať.

Bude se za internetové zpravodajství platit i v ČR?

Mediální odborníci se ve svých názorech, zda zpoplatnění internetového zpravodajství může nastat i v České republice, značně rozcházejí. Českým průkopníkem je v tomto směru internetový portál iHned.cz, který ve své placené zóně nabízí kompletní archiv Hospodářských novin. Zpoplatněný je Respekt, v loňském svůj archiv zpoplatnil také týdeník Reflex. V nejbližší době se však v Česku další významní mediální hráči k tomuto trendu pravděpodobně nepřipojí. Vyjádřili se tak zástupci mediální skupiny Mafra, která vydává například MF Dnes a Lidové noviny. Za obsah jejích zpravodajských webů iDnes.cz a Lidovky.cz se tedy v nejbližší době platit nebude.

Jiná situace je na Slovensku, kde se pomalu rozbíhá projekt Piano, který by měl znamenat zpoplatnění zpravodajských webů. Tento projekt je postavený na kompletní účasti největších hráčů slovenského internetového zpravodajství. Uživatel by se pak díky jednotnému přihlášení dostal k obsahům všech zúčastněných portálů naráz. Navíc částka, která by umožnila měsíční přístup do placené zóny, se má pohybovat jen okolo tří euro. K Pianu se však zatím nehlásí všechny významné slovenské zpravodajské servery, což by nakonec mohlo celý projekt smést ze stolu.

Co si o zpoplatnění obsahu zpravodajských serverů myslí námi oslovení odborníci? Má podle nich slovenský projekt Piano šanci na úspěch? Čeká něco podobného také český internetový trh?

DANIEL DOČEKAL

novinář, mediální odborník

Daniel Dočekal - novinář, mediální odborník

Placený obsah na internetu je nevyhnutelný. Pokud vydavatel má nějaký obsah, který se vyplatí zpoplatnit, tak nevidím důvodu, proč ho nezpoplatnit. Záleží ale na tom, jestli tento obsah nemůže náhodou vydělávat peníze inzertním modelem, zda je dostatečně jedinečný či důležitý. Úspěch zpoplatnění bude záviset nejenom na důležitosti a jedinečnosti obsahu, ale také na technických a organizačních (administračních) podmínkách. Přesto zcela otevřeně řeknu, že je potřeba začít zpoplatňovat obsah. V řadě případů to povede k selhání, ale právě neúspěchy budou znamenat to, že „další v řadě“ se poučí.

Co se týče České republiky a Slovenska? Šanci to v praxi nemá – není zde žádný obsah, za který by mělo smysl platit, rozhodně ne ceny, které by si za ten obsah vydavatelé řekli. A za menší ceny ho prodávat nemohou, protože by to celé museli dotovat. Paradoxně by pak poskytování placeného obsahu stálo více peněz než poskytování obsahu zdarma. A co se zpravodajství týče, tak zejména zpravodajství je nezpoplatnitelné – vždy bude existovat místo, kde ho lze mít zadarmo. Když už ne na internetu, tak v rádiu a televizi. A tím je dána nemožnost za jakékoliv zpravodajství chtít peníze.

PETR MACH

ekonom, předseda Strany svobodných občanů  

Petr Mach - ekonom, předseda Strany svobodných občanů

Podle mě to nebude fungovat. Na internetu je příliš široká konkurence v podobě obsahu zdarma.

ALEŠ MICHL

ekonom, analytik týmu Raiffeisenbank

Aleš Michl - ekonom, analytik týmu Raiffeisenbank

A oni jsou lepší než Bloomberg nebo Reuters, které mám na Blackberry zadarmo?

Anketa

Která z osobností je vám svým názorem nejblíže?

TOMIO OKAMURA

viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Tomio Okamura - vícepreziden Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Otázka, jestli by se mělo či nemělo platit zpravodajství na webu, není moc na místě. Mělo by se platit to či ono? Zpravodajství je koneckonců stejný byznys jako pekařství nebo zámečnictví. Práci lidí, kteří ve firmě pracují, je třeba platit. Každý musíme jíst či bydlet. A je věcí byznysplánu, jestli žiji třeba z reklamy (jako třeba zpravodajství komerčních TV a rádií), nebo z přímých plateb, nebo z obojího (jako ČT). Ve světě jsou prestižní zpravodajské portály vesměs zpoplatněné.

JAN TRAXLER

ekonom, ředitel FINEZ Investment Management

Jan Traxler - ekonom, ředitel FINEZ Investment Management

To je přece na každém podnikateli, jakým způsobem hodlá dělat byznys, včetně toho, z jakých zdrojů bude mít příjmy. Můžeme použít krásnou paralelu s finančními poradci. Někdo si nechává platit přímo od klienta, někdo žije z provizí. Podobně média mohou žít z přímých poplatků, nebo z reklamy a PR článků. Nechť si pak každý zákazník vybere, která forma je mu bližší. Proto si myslím, že je jedině dobře, že taková alternativa vzniká, ačkoliv jak znám Čechy a Slováky, tak budou asi preferovat formu zpravodajství „zadarmo“, bez ohledu na kvalitu, neboť kvalitu málokdo dovede posoudit. Stejně jako u toho finančního poradenství.

Co si o zpoplatnění zpravodajských serverů myslíte vy? Napište nám svůj názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+2
Ano
Ne

Diskuze

8. 4. 2011 | 16:41 | lhostejný

Je to kšeft jako každý. Lidé půjdou tam,co budou nezbytně nutně potřebovat, nebo chtít a na to mít. Když je nebude obsah lákat a nebudou ho nutně potřebovat, ztvrdne zpravodajství na netu , jako včerejší houska na krámě....více

8. 4. 2011 | 14:47 | Jouda

za ty sraczky co někteří novináři dokáží zplodit bych měl platit? Si dělaj kozy ne? více

Čtenáři také navštívili

18. 3. 2011 |  | 9 komentářů

Očima expertů: Měla by Česká republika v budoucnu přijmout euro?

Přijetí eura je v současné době pro Českou republiku zřejmě hudbou budoucnosti. Měl by však náš stát o tuto změnu ještě vůbec usilovat? Jedná se spíše o ekonomické, nebo politické rozhodnutí? Přečtěte...

11. 3. 2011 |  | 30 komentářů

Očima expertů: Navrhovaná důchodová reforma nic nevyřeší!

Plánovaná důchodová reforma je v posledních týdnech vděčným tématem většiny českých médií. Mnoho ekonomů se proti navrhovanému způsobu spoření na penzi dokonce veřejně postavilo. Vláda je mimo jiné kritizována... celý článek

25. 2. 2011 |  | 5 komentářů

Očima expertů: Napomáhá Wikileaks demokracii, nebo ji ohrožuje?

Kontroverzní server Wikileaks pije krev diplomatům z celého světa. Zveřejňuje totiž přísně tajné dokumenty, které neměl spatřit nikdo nezasvěcený. Emoce vzbuzuje i spoluzakladatel Wikileaks Julian Assange,...

18. 2. 2011 |  | 14 komentářů

Očima expertů: Má být na státních vysokých školách zavedeno školné?

Problematika placeného studia na státních vysokých školách je ožehavým tématem, na které se nedá pohlížet černobíle. Stěžejní otázkou by nemělo být to, zda se má školné zavést, ale spíše, za jakých podmínek....

4. 2. 2011 |  | 11 komentářů

Očima expertů: Postupují lékaři správnou cestou?

Server Penize.cz připravil novu anketní rubriku, v níž bude oslovovat zajímavé osobnosti, které se se čtenáři podělí o názory na nejrůznější aktuální témata. Naše první otázka směřovala ke kampani nespokojených...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

bydlení, ge money bank, moneta, pronájem, vklady, výročí úrokové fixace, insolvenční správce, Evropský soudní dvůr, oligopol, cestovní kancelář, Thunderball, menopauza, zásilkovna.cz, korupční žebříček, systém hodnocení rizik

5C82462, 5A13206, 1SD7983, 1SD7976, 1SD7983

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK