U nás můžete na záchod kdykoliv. Call centra slibují změnu

Hana Vincourová | rubrika: Co se děje | 18. 8. 2020 | 3 komentáře
Jsme konečně normální call centrum. Neplníte nesmyslné normy, nedržíme vás u počítače bez jídla, bez pití a bez možnosti si odběhnout, láká pojišťovna nové pracovníky.
U nás můžete na záchod kdykoliv. Call centra slibují změnu

Zdroj: Direct

Pojišťovna Direct zveřejnila v polovině června na internetu netradiční reklamu. Do svého call centra láká pracovníky na to, že budou moci kdykoli na záchod a během práce se můžou najíst i napít.

„Záchod jako benefit? Tato nevkusná reklama nám odhaluje skutečnost, jak to chodí jinde a proč se call centrům mezi lidmi říká callcentráky. Pro nás jednoznačně nepřijatelné a pro kontrolní orgány státu by mělo být také,“ reagoval Josef Středula, šéf odborové centrály ČMKOS.

Direct pojišťovna chce upozornit právě na to, že i práce v call centru může být důstojná. „Jsme konečně normální call centrum. Neplníte nesmyslné normy, nedržíme vás u počítače bez jídla, bez pití a bez možnosti si odběhnout. Nesvazujeme vás ani žádnými call scripty. Chceme, abyste s klienty mluvili přirozeně a lidsky. Neříkáme, že práce v call centru je lehká, ale slibujeme, že u nás se z toho nepo...,“ píše.

Součástí kampaně se sloganem Voláme rádi je i stejnojmenný web. Mluvčí Directu Nela Maťašeje vysvětluje, že cílem bylo upozornit na nejhorší nešvary v oboru. „Při tvorbě kampaně jsme vše probrali s vlastními lidmi, kteří mají zkušenosti z jiných call center. Direct pojišťovna chce ukázat, že takové praktiky jsou pro ni nepřijatelné. Úspěšnost náboru bude teprve vyhodnocovat.“

Během června odstartovala i další podobná kampaň. Jmenuje se Boříme mýty a stojí za ní společnost Conectart, největší provozovatel kontaktních center v Česku. Chce vyvrátit negativní stereotypy spojované s prací v call centrech. Tvůrci vybrali deset nejčastějších „hejtů“ a přišli s deseti variantami reklamy, z nichž každá začíná slovy „Říkali mi, že…“

„Kampaň Boříme mýty se neinspirovala akcí Voláme rádi od Direct pojišťovny,“ říká marketingová ředitelka Conectartu Barbora Tillová. Firma na ní prý začala s agenturami pracovat už loni v listopadu. „Původně jsme plánovali spuštění kampaně letos v únoru, ale s ohledem na stupňující se nervozitu na trhu jsme vyčkávali na přívětivější dobu. Odstartovali jsme ji proto až v červnu,“ upřesňuje.

„Logicky nás jako zaměstnavatele v oboru call center trápí podobná témata. Jsme velice rádi, že nejsme jediné call centrum, které se proti předsudkům snaží bojovat,“ dodává Tillová.

Jak hlídá pracovní podmínky v call centrech Státní úřad inspekce práce (SÚIP)? Je v pořádku, když si pracovník může odskočit na toaletu nebo pro pití jenom jednou během pracovní doby?

„Nedůstojné zacházení jde kontrolovat jako součást rovného zacházení, zákazu diskriminace nebo zajišťování příznivých pracovních podmínek. Často ale inspektoři práce nemají dostatečné důkazy o nedodržování předpisů. Zaměstnanci se ale často bojí ztráty zaměstnání, a proto při inspekci o špatném zacházení mlčí,“ říká mluvčí SÚIP Richard Kolibač.

Přímo přestávku na toaletu sice v zákoníku práce podle Kolibače nenajdeme, nicméně přestávka na jídlo a oddech upravená je. „Vedoucí zaměstnanci musejí vytvářet příznivé podmínky a zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Nedávat přestávky na toaletu a občerstvení by se pak dalo brát v určitých případech jako porušení,“ upřesňuje mluvčí SÚIP.

Hledej práci!

Zdroj: Shutterstock

Nečekejte, že práce přijde za vámi!

Sháníte práci? Zkuste se rozhlédnout u nás. Nabídky práce ze všech úřadů práce a předních pracovních portálů na jednom místě!

Nabídky práce na Peníze.cz

„Úřad provádí kontroly z velké míry na podněty zaměstnanců nebo odborových organizací. Pokud obdržíme podnět, který poukazuje na jednání v call centrech, jsme samozřejmě připraveni vše v oblasti naší působnosti zkontrolovat,“ dodává Kolibač. Za rok 2019 provedly inspektoráty práce 3131 kontrol nedodržování pracovní doby a odpočinku. V 54 případech z toho zaměstnanci nedostávali řádné přestávky během práce. Porušení příznivých podmínek na pracovišti SÚIP potvrdil v 15 případech.

Zatímco v call centrech obecně je velký tlak na úspěšnost prodeje a počet iniciovaných hovorů, s lepšími podmínkami se setkávají zaměstnanci v zákaznických centrech, která nejsou prodejní, ale zajišťují informace a servis pro stávající klienty, a to zpravidla jako vyžádané odpovědi.

Koronavirová krize se projevila i v oblasti call center. Analytik pracovního trhu Tomáš Ervín Dombrovský z Jobs.cz potvrzuje, že firmy si teď můžou ze zájemců víc vybírat, konkurence mezi kandidáty je silnější.

Zaměstnavatelé letos obdrželi na jednu obsazovanou pozici „pracovník call centra“ v průměru 25 reakcí, což je skoro trojnásobek oproti loňskému roku. Poptávka firem se naopak snížila. Od dubna do června 2020 bylo přes portál Jobs.cz v tomto oboru obsazeno 743 stálých pracovních pozic, což je o 37,4 % méně než ve stejném období loňského roku.


A tohle už jste četli?

Binokulár. Zlobil. Zdroj: Shutterstock.com
Zdroj: Shutterstock

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady! 

Hana Vincourová

Studentka FSV UK. Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kvóty na ženy ve vedení se blíží. Kterých firem se týkají?

29. 4. 2024 | Kateřina Hovorková | 1 komentář

Kvóty na ženy ve vedení se blíží. Kterých firem se týkají?

Někteří zaměstnavatelé budou muset mít ve vedení přinejmenším třetinu žen. Směrnice Evropské unie dopadne i na společnosti v Česku.

Kdy půjdete do důchodu? Ve hře jsou tři návrhy

25. 4. 2024 | Kateřina Hovorková | 9 komentářů

Kdy půjdete do důchodu? Ve hře jsou tři návrhy

Důchodový věk poroste. Otázkou je, jak přesně. K původnímu návrhu ministerstva práce a sociálních věcí teď přibyly další dva.

Práce na dohodu. Jaká pravidla letos platí a proč je výhodná

22. 4. 2024 | Gabriel Pleska | 2 komentáře

Práce na dohodu. Jaká pravidla letos platí a proč je výhodná

Jaké podmínky platí pro dohodu o provedení práce (DPP) a dohodu o pracovní činnosti (DPČ)? Co se změnilo a co se brzy měnit bude? Tady je přehled.

Převrat v zákoníku práce: Kratší výpovědi, delší zkušebka a dětská práce

17. 4. 2024 | Kateřina Hovorková

Převrat v zákoníku práce: Kratší výpovědi, delší zkušebka a dětská práce

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka představil návrh zásadních změn v zákoníku práce. Tady je jejich přehled.

Trauma jako pracovní úraz? Soud řekl, kdy je nárok na odškodnění

10. 4. 2024 | Kateřina Hovorková

Trauma jako pracovní úraz? Soud řekl, kdy je nárok na odškodnění

Jste v práci svědkem nějaké nečekané dramatické události – začne hořet, kolega spadne z výšky nebo se ocitnete u dopravní nehody. Po čase se u vás projeví posttraumatický syndrom. Jde... celý článek

Partners Financial Services