Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Bouračka v zahraničí: Dostat se k penězům z pojišťovny může být oříšek

| rubrika: Jak na to | 11. 6. 2015 | 2 komentáře
Doba letní dovolené se blíží. Statisíce Čechů vyrazí na cesty za hranice všedních dnů a republiky vlastním autem. Málokdo ale ví, jak si v cizině poradit s autonehodou a co dělat, aby si zbytečně nekomplikoval cestu k náhradě škody od pojišťovny.
Bouračka v zahraničí: Dostat se k penězům z pojišťovny může být oříšek

Řešit nehodu není nic příjemného. A v zahraničí to platí minimálně dvojnásob. Když vás nabourají, může být cesta k penězům za opravu auta a k náhradě škody na majetku nebo na zdraví podstatně složitější než v Česku. Pojistné plnění se totiž vyplácí z povinného ručení viníka. Nekomunikujete tedy se svou pojišťovnou, ale se zahraniční pojišťovnou viníka. „Pokud k nehodě dojde v některé zemi se zelenokaretním systémem a byla způsobena vozidlem registrovaným v Evropské unii, Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarsku, pak se motorista může obrátit na škodního zástupce zahraniční pojišťovny v České republice nebo přímo na zahraniční pojišťovnu,“ radí mluvčí České kanceláře pojistitelů Aleš Povr. Škodním zástupcem cizí pojišťovny u nás bývá buď některá z českých pojišťoven, nebo společnost, která se na zastupování zahraničních institucí na našem trhu specializují. Podrobné informace o škodních zástupcích můžete najít ve webovém informačním středisku České kanceláře pojistitelů. Vyjednávání se zahraničními pojišťovnami – ať už přes škodního zástupce, nebo napřímo – bývá ale v praxi velmi zdlouhavé.

KDO SROVNÁVÁ, TEN JEDE. LEVNĚJI

Přišli na Peníze.cz, srovnali a ušetřili. Vyzkoušejte si to taky, stačí si vybrat, jak byste povinné ručení nebo havarijko rádi sjednali:

A pro cestovní pojištění máme totéž. Jen si srovnejte, jak ho asi chcete uzavřít:

Řidiči využívají havarijko

Komunikace se zahraniční pojišťovnou může trvat i několik měsíců, jenže člověk se většinou chce nebo dokonce potřebuje k náhradě škody dostat co nejdřív. Výhodu mají leckdy ti, do kterých nabourá řidič se smlouvou u pojišťovny, která spadá pod stejný nadnárodní koncern jako jeho vlastní pojišťovna. V takových případech bývá vyplácení pojistného výrazně rychlejší. Jenže – většinou moc neovlivníte, u koho se nechá pojistit člověk, který vám na cestách zmuchlá plechy.

Řada řidičů nakonec na řešení nehody přes povinné ručení viníka rezignuje a radši si nechá vůz opravit ze svého havarijního pojištění. Riskuje tím ale, že u své smlouvy ztratí nárok na bonus a že bude muset navíc zaplatit spoluúčast.

„Po likvidaci z havarijního pojištění sahají klienti často v případech důkazní nouze, tedy když zapomněli řádně zdokumentovat, okolnosti nehody zazmatkovali nebo k tomu prostě nebylo dost času a podobně, nebo v případě, kdy potřebují škodu vyřešit co nejdřív. Likvidace zahraniční škody z podstaty věci trvá déle, v případech důkazní nouze je to ještě komplikovanější. Z havarijního pojištění škodu klienta vyřešíme, zaplatíme a pak se sami obracíme na zahraničního pojistitele a tuto škodu s ním dále řešíme,“ popisuje tisková mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková praxi své firmy. Jaké finanční ztráty ale takový postup bude pro poškozeného řidiče nakonec znamenat, to se liší případ od případu a vždy záleží na přístupu tuzemské pojišťovny. 

„V případě řádně zdokumentované nezaviněné nehody náš klient při uplatňování škody z vlastního havarijního pojištění bonus neztratí a neplatí ani spoluúčast. Vyřídíme si regres s pojišťovnou viníka, poškozený nemusí do žádného kontaktu s ní vstupovat. Pozor ale na škody na zdraví, které se z havarijního pojištění nehradí,“ varuje mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová. Právě v tom totiž často bývá kámen úrazu. Poškozený řidič sice přes havarijní pojištění rychle vyřídí opravu auta, pak se ale diví, že mu tuzemská pojišťovna nemůže vyplatit náhradu dalších škod na majetku ve voze, případně odškodnění za zdravotní následky. V takovém případě se řidič se svými nároky musí stejně obrátit na zahraniční pojišťovnu. Prioritou by tak mělo být vždy přimět k odpovědnosti viníka nehody a jeho pojišťovnu a domoci se plnění z jeho povinného ručení.

Anketa

Máte havarijko?

Jak minimalizovat riziko

Než se člověk vydá se vozem do zahraničí, měl by se na cestu pořádně připravit. Kontrola technického stavu vozidla je samozřejmostí, nezapomeňte ale také nastudovat, v čem se liší dopravní předpisy ve státech, ve kterých se budete vyskytovat. „Jednotlivé země mají pro provoz na pozemních komunikacích vlastní zákonnou úpravu. Přestože se ve většině věcí shodují, tak má každý stát i svá specifika. Jde například o povinnost volání policie k dopravní nehodě, povinnou výbavu vozidel či toleranci alkoholu,“ upozorňuje Aleš Povr.

Důležitá je ale i kontrola vlastních dokladů a pojistných smluv. Na zelené kartě i havarijním pojištění se podívejte na územní platnost, abyste později nebyli překvapeni. Zatímco povinné ručení platí ve většině evropských zemí, u některých smluv o havarijním pojištění je běžné, že se týkají jen Česka. Není ale problém sjednat krátkodobé havarijní pojištění vhodné právě pro cesty do zahraničí, případně rozšířit u toho stávajícího limity a rozsah plnění.

Přítel na telefonu

Asistenční služby nejčastěji asistují při cestách do Chorvatska

Češi se při cestě autem do zahraničí obracejí na asistenční služby pojišťovny v 63 procentech případů kvůli poruše vozidla, 32 procent případů pak připadá na dopravní nehody. Zbylá procenta jsou hovory kvůli vandalismu nebo krádeži auta. Nejvytíženější jsou asistenční služby každoročně přes léto, kdy je řidiči využívají při problémech v Chorvatsku, Rakousku a Německu.

Zdroj: pojišťovna Wüstenrot

Určitě si také zopakujte, na jaké asistenční služby máte v cizině nárok. Pojišťovny nabízejí několik cenově odlišných variant. Při častějších cestách do zahraničí se určitě vyplatí sáhnout hlouběji do kapsy a přikoupit nadstandardní asistenci. Pojišťovna pak za vás bude kromě obvyklých služeb (například odtažení vozidla do nejbližšího smluvního servisu nebo telefonické tlumočení při řešení nehody) hradit i odtah vozidla zpět do Česka, zajištění náhradního vozu, ale třeba i nocleh pro řidiče i spolucestující při čekání na opravu vozu, případně právní asistenci.

Naprostou samozřejmostí by pak při cestě do zahraničí mělo být cestovní pojištění s dostatečnými pojistnými limity, které pokryje rizika spojená s poškozením vašich věcí a především se zdravotními následky a zároveň bude zahrnovat pojištění odpovědnosti za vámi způsobené škody.

Chladnou hlavu a trochu systematičnosti

Při řešení nehody se snažte zachovat klid a nezapomenout na všechny formality, které je potřeba splnit pro bezproblémové vyřízení pojistné události. Vůbec neuškodí mít připravený seznam a odškrtávat si, co jste udělali, mohlo by na něm být zhruba tohle:

  • Jestli ještě jedete, hned toho nechte. Zapněte výstražná světla, postavte trojúhelník. Vezměte si vestu.
  • Nepotřebuje někdo první pomoc? Není potřeba volat záchranku?
  • Pokud jste poškozený, vyplatí se k nehodě přivolat policii, se kterou sepíšete protokol. Mějte zjištěno, jestli se v zemi, kam jste se vydali, nemusí policie volat ke každé nehodě. Pokud nerozumíte protokolu, nepodepisujte ho. Připište na něj svou verzi česky, tu pak parafujte.
  • Nestojí nabouraná auta tak nešikovně, že by mohla ohrozit další životy? Pokud ano, obkreslete jejich postavení a dejte je bokem, jde-li to. Fotky taky neuškodí. Pokud není potřeba s nimi hýbat, počkejte na policii.
  • Vyplňte formulář o dopravní nehodě. Za řadu problémů může jazyková bariéra, která komplikuje dohodu účastníků nehody i následnou komunikaci se zahraniční pojišťovnou. Proto využijte evropský záznam o dopravní nehodě, jehož struktura je pro všechny jazykové mutace stejná a řidič mu porozumí. Máme ho pro vás:
    Evropský záznam o dopravní nehodě
    Vzor vyplněného evropského záznamu o nehodě
  • Zkontrolujte si, jestli máte všechny údaje (nebo co nejvíc údajů) o dalším účastníkovi nehody i autě, kterým jel: jméno a příjmení, adresu a telefonní číslo, údaje o vozidle (registrační značka, VIN, typ a barvu vozidla), údaje o vlastníku vozidla (jméno, bydliště - sídlo), údaje o pojištění druhého vozidla (číslo zelené karty, číslo pojistné smlouvy, název pojistitele, platnost zelené karty).
  • V cizím jazyce nepodepisujte nic, čemu nerozumíte. Kontaktuje asistenční službu, která by vám měla pomoci s překladem.
  • Vyfoťte nejen celkovou scénu nehody, ale i jednotlivá poškození.
  • Pokud jste ještě nemuseli volat asistenční službu kvůli tlumočení, zavolejte teď. Určitě bude něco, s čím vám bude moci pomáhat.
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+11
Ano
Ne

Diskuze

11. 6. 2015 | 9:19 | Gabriel Pleska

No vidíte. A to jsme si ho vypůjčili od ministerstva dopravy. Jinak jsou tam ovšem vtipálci, že? více

11. 6. 2015 | 7:13 | Martin

Pokud se nepletu, na Vašem vzoru vyplněného formuláře není zodpovězena otázka č. 12, a to by mohl být problém. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Registrace, Závazky podniku, Price index (cenový index), účastnické fondy, penzijní fondy, operátoři, zákon o elektronických komunikacích, penzijní připojištění, soukromí, krádeže, meziroční růst, zboží, procentní výměra, zákon o loteriích, federalizace, financování institucí, výpis účtu, kapitálové kontroly

5J72340, 3M51035, 2SE9869, 5U63610, 1H79627

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK