Kdo je kdo v pojišťovně: likvidátor

Kdo je kdo v pojišťovně: likvidátor
„Naživo“ uvidí svého likvidátora dnes jen málokdo. Největší pojišťovny rozdělily proces likvidace pojistné události do několika etap, aby se minimalizovaly případné podvody. Zatímco dřív likvidátor řešil pojistnou událost od začátku do konce, dnes se zabývá jen poslední fází procesu.

Diplomatický, šaramantní, tichý, loajální a maximálně profesionální. Tak působí na první dojem nejlepší likvidátor jedné z největších tuzemských pojišťoven. Přestože je to velmi mladý muž s výhradně technickým vzděláním, je vidět, že sociální inteligence a schopnosti vyjednávat a obhájit svůj postoj mu rozhodně nechybí. Stejně jako odbornost se zaměřením na auta. Jako automechanik s praxí a absolvent dopravní průmyslovky má pro likvidátora autopojištění patrně tu nejvhodnější kombinaci vzdělání. Díky svým schopnostem a zkušenostem se Marek Paclík v pojišťovně Allianz zabývá těmi nejsložitějšími případy, jak potvrzuje i ředitel úseku likvidace pojistných událostí vozidel, majetku a odpovědnosti Pavel Novotný (o jeho práci se dočtete víc v příštím díle seriálu).

Do terénu už likvidátoři nejezdí

Kdo je kdo v pojišťovně: nový seriál na Peníze.cz

Sponzorem seriálu je pojišťovna Allianz

V příštích dílech:

 

Běžný den likvidátora ve velké pojišťovně začíná poměrně stereotypně. Nevyráží nikam do terénu jako v dřívějších dobách, kdy se pokoušel o detektivní práci a při ní se potkával i přímo s klienty. Tak to můžete znát třeba z dobrodružného filmu Finna Taylora Darwinovy ceny (2006) – hlavní hrdinové se snaží pro pojišťovnu zjišťovat, jak došlo k naprosto neuvěřitelným pojistným událostem. V těch největších tuzemských pojišťovnách to prý už několik let takhle opravdu nevypadá. Likvidátoři nejezdí po klientech po celém Česku, nýbrž jen na jedno místo, a to do firmy svého zaměstnavatele.

A každé ráno se opakuje stejný rituál. Likvidátor přijde do kanceláře, zpravidla v centrále pojišťovny, a zapne počítač. Poté se přihlásí do interního systému pojišťovny a zjišťuje z databáze, jaké případy na něj tentokráte vyšly. Vyjma závažných a velmi komplikovaných pojistných událostí se běžné rutinní pojistné události přidělují v systému jednotlivým likvidátorům automaticky podle jejich vytíženosti. Mezi takové patří v případě pojištění automobilu například klasické „parkovací“ nehody, kamínkem poničené přední sklo auta či karosérie poškozená při běžné nehodě bez škod na zdraví. I ty „běžné“ pojistné události jsou ale pochopitelně omezené výší škody.

Jednoduché případy pojistných událostí však nejprve „projdou rukama“ operátora. Ten od klienta přijme hlášení o pojistné události a vyplní o něm záznam do systému. S klientem se současně domluví na tom, jaké podklady má ještě dodat, aby se pojišťovna mohla jeho případem zabývat a popřípadě mu i vyplatit pojistné plnění. Teprve v okamžiku, kdy je dokumentace případu kompletní, přiřadí ho systém konkrétnímu likvidátorovi. Jeho úkolem v této třetí fázi procesu likvidace je posoudit případ celkově a vyhodnotit závěr za pojišťovnu, tj. včetně výpočtu. Likvidátor tak rozhoduje o tom, zda vůbec, kolik a případně jak pojišťovna klientovi vyplatí pojistné plnění.

Tři fáze likvidace pojistné události

Likvidace pojistné události je souhrnný název pro všechno, co se stane od okamžiku, kdy pojistná událost nastane – tedy například od chvíle, kdy vám shoří pojištěná stodola – až do okamžiku, kdy vám pojišťovna vyplatí pojistku. Pokud jste si ovšem tu stodolu nezapálili sami. Dnes má standardně likvidace pojistné události tři fáze. V každé se věcí zaobírá jiný zaměstnanec pojišťovny:

1. Operátor: Nahlášení pojistné události a administrativa s tím spojená (doložení dokumentů, fotografií, svědecké výpovědi atd.)

2. Mobilní technik: Prohlídka auta/majetku

3. Likvidátor: Posouzení, zda došlo k poškození a v jakém rozsahu bude vyplaceno pojistné plnění

Zdroj: pojišťovna Allianz

Pojistné podvody neprocházejí

Co musí umět likvidátor

Likvidátor u autopojištění – je výhodné, když je automechanik nebo má dopravní průmyslovku, popřípadě pokud je velký fanda do aut

Likvidátor u majetkových pojistek – nejčastěji se uplatní stavařské vzdělání, popřípadě pro specifické škody i jiné technické vzdělání

Likvidátor podnikatelských pojištění a pojistek z odpovědnosti – vzhledem ke složitosti odpovědnostních pojistných událostí se preferuje právnické či ekonomické vzdělání

Zdroj: pojišťovna Allianz

Anketa

Když došlo k události, proti které jste byli pojištěni, jednání s pojišťovnou bylo:

Složitější případy s vysokou výší škody, které řeší mimo jiné i Marek Paclík, se posuzují více individuálně. Likvidátorům je rozděluje přímo jejich šéf, a to nejen podle vytíženosti či počtu případů, které mají likvidátoři za sebou, ale i podle specializace (na motorky, kamiony atd.). Od přidělení takovéhoto případu se potom o vše až do konce stará dotyčný likvidátor. Sleduje, zda je dokumentace k pojistné události kompletní, urguje její doplnění a věnuje se rovněž výpočtu výše pojistného plnění. Likvidátor musí ověřit například i tak banální fakta jako, zda vlastník vozu souhlasí s účastníkem nehody podle technického průkazu. Stává se totiž, že klient prohlašuje auto za své, podle technického průkazu ale likvidátor zjistí, že je vůz psaný na manželku. V takovém případě je podle Paclíka nutné zajistit ještě i plnou moc. Likvidátor dále musí prostudovat faktury servisu a výsledné zprávy z prohlídek vozidel či majetku. Práci v terénu, jako je obhlídka místa škodné události, nehody, vozidla atd., ovšem vždy deleguje přes interní systém na mobilního technika pojišťovny (o něm píšeme v jiném díle seriálu), popřípadě na partnerský autoservis či jiného smluvního obchodního partnera.

Jestliže se likvidátorovi něco „nezdá“, vyžádá si k jedné prohlídce pro jistotu i ještě jednu další, a to v případě autopojištění klidně i po opravě. Případů, kdy se prohlídka dělala vícekrát, není podle Paclíka až tolik. Ty nejkřiklavější případy obyčejně odchytne už systém pojišťovny podle vybraných parametrů. Fotografie ale vyhodnotit neumí. A to je také úkolem likvidátora, aby fotodokumentaci posoudil a případně si vyžádal ještě další obhlídku. Pokud je podezření na pojistný podvod, likvidátor požádá o přešetření detektiva pojišťovny (o něm píšeme v jiném díle seriálu). Tam, kde se podezření potvrdí, případ se předává policii. Někdy se ale stává, že se klient při dalším podrobnějším prošetřování s pojišťovnou dohodne a svou žádost o pojistné plnění stáhne. Pro pojišťovnu to je zpravidla výhodnější (časově i finančně) než jít s případem k soudu.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+20
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 9. 2013 13:35, klient

Paclík, zvaný též mezi lidmi prclík, je jen protekční lempl, a to, že vedoucího likvidátora v pojištovně dělá lempl vzděláním automechanik, potvrzuje póvl z Allianzu. Tůmová pak jen prdovlezka, která si může jit onanovat jinam, nikoliv na internet.

S debilama z Allianzu nikdy!!!!!

+19
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Každých 40 minut u nás někomu ukradnou vozidlo

7. 3. 2011 | Jiří Janský | 1 komentář

Každých 40 minut u nás někomu ukradnou vozidlo

Mezi nejčastěji kradené značky automobilů patří Škoda Octavia, Volkswagen, Ford a Audi, nejmenší zájem je o vozidla japonské a korejské výroby. Proti odcizení vozu se můžete pojistit... celý článek

Pojišťovny čeká pohlavní revoluce

1. 3. 2011 | Dušan Šídlo | 9 komentářů

Pojišťovny čeká pohlavní revoluce

Na základě dnešního rozhodnutí Evropského soudního dvora (European Court of Justice) nemohou pojišťovny účtovat nižší pojistné ženám. Co to znamená pro klient(k)y pojišťoven?

Anketa o nejkurióznější pojištění: Vyberte si svého favorita!

24. 2. 2011 | Dušan Šídlo | 21 komentářů

Anketa o nejkurióznější pojištění: Vyberte si svého favorita!

Soutěž o nejabsurdnější bankovní poplatek již existuje. A má smysl. Peníze.cz proto vyhlašují Anketu o nejkurióznější pojištění. Od nás si nominaci vysloužilo například pojištění proti... celý článek

I pojištění chce v novém roce inventuru

25. 1. 2011 | Zuzana Křeháčková | 14 komentářů

I pojištění chce v novém roce inventuru

Řada z nás na konci roku bilancovala a a dávala si předsevzetí, co chce v novém roce proti tomu předchozímu změnit. Kolik z nás si ale udělá pořádnou inventuru ve svém finančním plánu?... celý článek

„Mít pojištění“ a „být pojištěn“ není to samé!

11. 11. 2010 | Václav Valášek | 9 komentářů

„Mít pojištění“ a „být pojištěn“ není to samé!

Každý Čech, Moravan či Slezan chce pojištění! Jak jinak si vysvětlit, že při sjednávání životního pojištění odpovídá většina lidí, že nebyli nikdy nemocní, s ničím se neléčí, nekouří... celý článek

Partners Financial Services