Operativní leasing: Náhradní automobil vždy někdo zaplatí

Ivo Ščuka | 28. 12. 2005 | 5 komentářů
Operativní leasing: Náhradní automobil vždy někdo zaplatí
I automobil je jen technika, a ta se ráda kazí. Auto si párkrát škytne a zastaví se. Vy ale máte zajištěnou silniční asistenci, takže zavoláte na příslušné číslo a počkáte na pomoc. O váš vůz se postarají v autorizovaném servisu a vy pokračujete v cestě autem náhradním. Co umožňuje operativní leasing a kdo to zaplatí?

Logika věci prezentována některými zákazníky operativního leasingu  je docela správná: mám smlouvu na jedno vozidlo, využívám jedno vozidlo (to náhradní), znamená to tedy, že platím jen jedno vozidlo. Požadavkem tedy většinou je, aby zajištění náhradního vozidla leasingová společnost zakomponovala již do ceny původního vozidla, a rozšířila tak rizika, která obsluhuje, i na tuto část nákladů. Bohužel, možná bohudík, však i v tomto případě platí železné pravidlo. Jakékoliv náklady dodavatele musí být součástí kalkulace produktu. Je dobré vědět dopředu co, kdo a jak se děje. Předejde se tak některým nepříjemnostem.

Kdo to zaplatí?

Původní automobil je investice, kterou někdo pořídil, odepisuje a snaží se využít k podpoře vlastního podnikání. Pokud je nutné tento automobil odstavit z provozu kvůli poruše, nebo plánované opravě, z účetnictví se nám ho odstavit nepodaří ani s podporou těch nejlepších konzultantů. Přesto nám ale vozidlo v provozu chybí a leasingová společnost musí zajistit jiné, druhé vozidlo. Dochází tak jednoznačně ke zvyšování nákladů, ať už je vyjednávací pozice leasingové společnosti jakákoliv.

Abecedu operativního leasingu,
kterou jsme pro vás připravili ve spolupráci se společností , najdete na tomto místě. Každému písmenu abecedy přiřadíme jedno téma, kterému se budeme podrobněji věnovat.

Tyto náklady je možné následně rozdělit podle důvodu využívání náhradního vozidla. Nejčastější příčinou tohoto požadavku je nehoda, neboli pojistná událost. Ta rovněž může být řešena nejrůznějšími způsoby. Nicméně v hrubých rysech platí, že pokud je využití náhradního vozidla zapříčiněno někým jiným, lze zajistit pokrytí nákladů z nejrůznějších pojistek, případně vymáhat náhradu škody. Zde bychom asi připomněli jen jediné. Pokud bude havarované vozidlo ŠKODA Fabia 1.2 SDi, asi se nám nepodaří obhájit náklady s náhradním vozidlem VOLVO S60 tak, aby je pojišťovna zcela uhradila.

Dalším možným důvodem je porucha vozidla. Zde hraje významnou roli obchodní politika dodavatele vozidla. Někteří z nich v rámci prodeje vozidel klientům garantují náhradní řešení mobility v případě poruchy. Pozor, každý výrobce se musí chránit před nevhodným provozováním vozidla. Většina takovýchto nabídek je tak vázána na přesně specifikované poruchy, nebo naopak, poruchy vyplývající z opotřebení provozních částí vozidla jsou z této nabídky vyloučeny. V tom lepším případě se vám ale také může stát, že dodavatel vozidla náhradní vůz sice zajistí, ale prohlásí, že na uvedenou poruchu se nevztahují podmínky služby a nechá vás zaplatit využití náhradního vozidla. V tom horším pak po zjištění důvodu závady prohlásí totéž a náhradní vozidlo vám vůbec poskytnuto není.
I zde se dodavatelé chovají maximálně efektivně a nezapomínejte na to, že poskytnutí náhradního vozidla nemusí být vždy tou nejefektivnější metodou řešení. Vždy je dobré si pečlivě přečíst podmínky těchto služeb. Schválně, kolik čtenářů tohoto článku ví o tom, že má u svého vozidla nějakou formu "záruky mobility". A kolik z nich ví přesně, co to pro něj znamená, kolik z nich si opravdu přečetlo smluvní podmínky této služby. Rozdíl mezi těmito dvěma čísly bude zřejmě obrovský.

Nejen nehoda odstaví auto

Další variantou potřeby náhradního vozidla je doba, kdy je vozidlo mimo provoz kvůli pravidelné servisní prohlídce vozidla. V tomto případě se náhradní vozidlo poskytuje opravdu jen minimálně. Jedná se zvláště o exponované osoby a povolání, u kterých není možné přerušit dopravu/mobilitu ani v případě takto předem známého výpadku. Jistě ale každý pochopí, že zvláště v tomto případě se jedná o službu, jejíž náklady v plné míře hradí zákazník a je jen na kvalitách leasingové společnosti, zda a za jakých podmínek je schopna klientovi zajistit takto definované náhradní vozidlo. Zda a jak tomu je ve vašem konkrétním případě si musíme přečíst předem ve smluvních dokumentech.

V této fázi je dobré se zmínit o náhradních vozidlech poskytovaných servisními organizacemi obecně, jako součást servisních prací. Velké servisní organizace si mohou v rámci vlastní ekonomiky provozu dovolit držet ve vlastní režii několik vozidel, která využívají jako náhradní vozidla v okamžiku kdy vy využijete jejich služeb. Toto je samozřejmě velice dobrá metodika, jak všem zúčastněným minimalizovat náklady. Dealer má zajištěnu práci, leasingová společnost nemusí hradit náklady s tímto vozidlem spojené, a tím pádem nemusí tyto náklady hradit ani zákazník. Vždy je ale nutné si uvědomit logiku věci zmíněnou v záhlaví tohoto článku. Náklady musí vždy někdo uhradit. V tomto případě to znamená, že servisní organizace nemůže mít neomezený počet takovýchto vozidel, v podstatě je to dáno kapacitou servisu, a také že tato vozidla nejsou dostupná po celém území České republiky nebo i Evropy. Pokud tedy vyžadujeme řešení náhradního vozidla v rámci leasingového kontraktu, toto řešení je řešením okrajovým.

Další, podrobnější rozbor nákladů s náhradními vozidly je vždy otázkou ekonomiky poskytovatele. Vždyť u velkých vozových parků je možné seriózně diskutovat i nad využíváním vlastních náhradních vozidel klienta. Klient si definuje vozidla, která jsou využívána spíše nárazově jeho pracovníky, jejichž pracovní náplň nevyžaduje trvalou dostupnost vozidel. Většinou se nazývají referentská, nebo i fleetová vozidla. Tato vozidla jsou tak využívána nárazově velkou skupinou uživatelů/řidičů. Každý řidič sám o sobě by vozidlo nevytížil, všichni dohromady ale´ano. Jakmile je potřebné náhradní vozidlo, odpovědný pracovník vybere vozidlo z tohoto seznamu referentských vozidel. Náklady firmy se nezvyšují, omezuje se dostupná kapacita vozového parku firmy. Vzhledem k velikosti vozových parků, u kterých je tento typ vozidel efektivní a smysluplný, to je ale většinou vhodné řešení, které minimalizuje problémy a náklady spojené s potřebou náhradních vozidel.

Jaké máte zkušenosti s poskytnutím náhradního vozidla? Kdo vám ho poskytnul? Pojišťovna, dealer nebo leasingová společnost?

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+14
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Mitsubishi, BMW nebo Škoda aneb jak si vybrat auto na operativní leasing?

24. 11. 2005 | Ivo Ščuka

Mitsubishi, BMW nebo Škoda aneb jak si vybrat auto na operativní leasing?

Definovat pravidla vozového parku, chcete-li "Car Policy" ve vztahu k výrobcům a jednotlivým typům vozidel není vůbec jednouchá věc. Je to totiž stejné, jako při výběru soukromého vozidla.... celý článek

ABC operativního leasingu pro všeználky i neználky

22. 11. 2005 | Ivo Ščuka

ABC operativního leasingu pro všeználky i neználky

Mohlo by se zdát, že o operativním leasingu víme všechno. Jenže detailnější pohled ukazuje, že tomu tak zdaleka není. Proto jsme pro vás připravili Abecedu operativního leasingu, tedy... celý článek

Operativní leasing je levnější než finanční, říká Ivo Ščuka

26. 10. 2005 | Dana Chytilová

Operativní leasing je levnější než finanční, říká Ivo Ščuka

Na českém trhu je o operativním leasingu stále malé povědomí, více než "auto na leasing" nikdo nezná, říká regionální ředitel Hertz Lease ve svých odpovědích na vaše otázky. Mimo jiné... celý článek

Ptejte se Ivo Ščuky!

19. 10. 2005 | Dana Chytilová

Ptejte se Ivo Ščuky!

Nemáte na koupi auta v hotovosti? Možností je takzvaný operativní leasing. Po ukončení splátek auto vrátíte a můžete si pořídit nové. Navíc se o něj nemusíte vůbec starat, to za vás... celý článek

Partners Financial Services