Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Operativní leasing: Náhradní automobil vždy někdo zaplatí

| 28. 12. 2005 | 5 komentářů
Operativní leasing: Náhradní automobil vždy někdo zaplatí
I automobil je jen technika, a ta se ráda kazí. Auto si párkrát škytne a zastaví se. Vy ale máte zajištěnou silniční asistenci, takže zavoláte na příslušné číslo a počkáte na pomoc. O váš vůz se postarají v autorizovaném servisu a vy pokračujete v cestě autem náhradním. Co umožňuje operativní leasing a kdo to zaplatí?

Logika věci prezentována některými zákazníky operativního leasingu  je docela správná: mám smlouvu na jedno vozidlo, využívám jedno vozidlo (to náhradní), znamená to tedy, že platím jen jedno vozidlo. Požadavkem tedy většinou je, aby zajištění náhradního vozidla leasingová společnost zakomponovala již do ceny původního vozidla, a rozšířila tak rizika, která obsluhuje, i na tuto část nákladů. Bohužel, možná bohudík, však i v tomto případě platí železné pravidlo. Jakékoliv náklady dodavatele musí být součástí kalkulace produktu. Je dobré vědět dopředu co, kdo a jak se děje. Předejde se tak některým nepříjemnostem.

Kdo to zaplatí?

Původní automobil je investice, kterou někdo pořídil, odepisuje a snaží se využít k podpoře vlastního podnikání. Pokud je nutné tento automobil odstavit z provozu kvůli poruše, nebo plánované opravě, z účetnictví se nám ho odstavit nepodaří ani s podporou těch nejlepších konzultantů. Přesto nám ale vozidlo v provozu chybí a leasingová společnost musí zajistit jiné, druhé vozidlo. Dochází tak jednoznačně ke zvyšování nákladů, ať už je vyjednávací pozice leasingové společnosti jakákoliv.

Abecedu operativního leasingu,
kterou jsme pro vás připravili ve spolupráci se společností , najdete na tomto místě. Každému písmenu abecedy přiřadíme jedno téma, kterému se budeme podrobněji věnovat.

Tyto náklady je možné následně rozdělit podle důvodu využívání náhradního vozidla. Nejčastější příčinou tohoto požadavku je nehoda, neboli pojistná událost. Ta rovněž může být řešena nejrůznějšími způsoby. Nicméně v hrubých rysech platí, že pokud je využití náhradního vozidla zapříčiněno někým jiným, lze zajistit pokrytí nákladů z nejrůznějších pojistek, případně vymáhat náhradu škody. Zde bychom asi připomněli jen jediné. Pokud bude havarované vozidlo ŠKODA Fabia 1.2 SDi, asi se nám nepodaří obhájit náklady s náhradním vozidlem VOLVO S60 tak, aby je pojišťovna zcela uhradila.

Dalším možným důvodem je porucha vozidla. Zde hraje významnou roli obchodní politika dodavatele vozidla. Někteří z nich v rámci prodeje vozidel klientům garantují náhradní řešení mobility v případě poruchy. Pozor, každý výrobce se musí chránit před nevhodným provozováním vozidla. Většina takovýchto nabídek je tak vázána na přesně specifikované poruchy, nebo naopak, poruchy vyplývající z opotřebení provozních částí vozidla jsou z této nabídky vyloučeny. V tom lepším případě se vám ale také může stát, že dodavatel vozidla náhradní vůz sice zajistí, ale prohlásí, že na uvedenou poruchu se nevztahují podmínky služby a nechá vás zaplatit využití náhradního vozidla. V tom horším pak po zjištění důvodu závady prohlásí totéž a náhradní vozidlo vám vůbec poskytnuto není.
I zde se dodavatelé chovají maximálně efektivně a nezapomínejte na to, že poskytnutí náhradního vozidla nemusí být vždy tou nejefektivnější metodou řešení. Vždy je dobré si pečlivě přečíst podmínky těchto služeb. Schválně, kolik čtenářů tohoto článku ví o tom, že má u svého vozidla nějakou formu "záruky mobility". A kolik z nich ví přesně, co to pro něj znamená, kolik z nich si opravdu přečetlo smluvní podmínky této služby. Rozdíl mezi těmito dvěma čísly bude zřejmě obrovský.

Nejen nehoda odstaví auto

Další variantou potřeby náhradního vozidla je doba, kdy je vozidlo mimo provoz kvůli pravidelné servisní prohlídce vozidla. V tomto případě se náhradní vozidlo poskytuje opravdu jen minimálně. Jedná se zvláště o exponované osoby a povolání, u kterých není možné přerušit dopravu/mobilitu ani v případě takto předem známého výpadku. Jistě ale každý pochopí, že zvláště v tomto případě se jedná o službu, jejíž náklady v plné míře hradí zákazník a je jen na kvalitách leasingové společnosti, zda a za jakých podmínek je schopna klientovi zajistit takto definované náhradní vozidlo. Zda a jak tomu je ve vašem konkrétním případě si musíme přečíst předem ve smluvních dokumentech.

V této fázi je dobré se zmínit o náhradních vozidlech poskytovaných servisními organizacemi obecně, jako součást servisních prací. Velké servisní organizace si mohou v rámci vlastní ekonomiky provozu dovolit držet ve vlastní režii několik vozidel, která využívají jako náhradní vozidla v okamžiku kdy vy využijete jejich služeb. Toto je samozřejmě velice dobrá metodika, jak všem zúčastněným minimalizovat náklady. Dealer má zajištěnu práci, leasingová společnost nemusí hradit náklady s tímto vozidlem spojené, a tím pádem nemusí tyto náklady hradit ani zákazník. Vždy je ale nutné si uvědomit logiku věci zmíněnou v záhlaví tohoto článku. Náklady musí vždy někdo uhradit. V tomto případě to znamená, že servisní organizace nemůže mít neomezený počet takovýchto vozidel, v podstatě je to dáno kapacitou servisu, a také že tato vozidla nejsou dostupná po celém území České republiky nebo i Evropy. Pokud tedy vyžadujeme řešení náhradního vozidla v rámci leasingového kontraktu, toto řešení je řešením okrajovým.

Další, podrobnější rozbor nákladů s náhradními vozidly je vždy otázkou ekonomiky poskytovatele. Vždyť u velkých vozových parků je možné seriózně diskutovat i nad využíváním vlastních náhradních vozidel klienta. Klient si definuje vozidla, která jsou využívána spíše nárazově jeho pracovníky, jejichž pracovní náplň nevyžaduje trvalou dostupnost vozidel. Většinou se nazývají referentská, nebo i fleetová vozidla. Tato vozidla jsou tak využívána nárazově velkou skupinou uživatelů/řidičů. Každý řidič sám o sobě by vozidlo nevytížil, všichni dohromady ale´ano. Jakmile je potřebné náhradní vozidlo, odpovědný pracovník vybere vozidlo z tohoto seznamu referentských vozidel. Náklady firmy se nezvyšují, omezuje se dostupná kapacita vozového parku firmy. Vzhledem k velikosti vozových parků, u kterých je tento typ vozidel efektivní a smysluplný, to je ale většinou vhodné řešení, které minimalizuje problémy a náklady spojené s potřebou náhradních vozidel.

Jaké máte zkušenosti s poskytnutím náhradního vozidla? Kdo vám ho poskytnul? Pojišťovna, dealer nebo leasingová společnost?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+12
Ano
Ne

Diskuze

1. 1. 2006 | 12:32

Vážený pane, Ano, máte pravdu, je to již několikátý článek o operativním leasingu. Stejně, jako na tomto serveru najdete několik - a myslím že podstatně více - článků o finančním leasingu, nebo o stavebním spoření, nebo...více

31. 12. 2005 | 15:17

Copak,jedeš rozbít auto? více

29. 12. 2005 | 10:21 | Jan Sladký řečený Kozačka

Kde a kuho to bylo, hned tam jedu ..... více

29. 12. 2005 | 9:33 | Alan

Když je někdo neinformovaný tak takto plive kolem sebe síru... více

28. 12. 2005 | 21:58 | JirkaNepřihlasený

To je několikátý článek propagující zde operativní leasing. Běžte už do kytek s tou reklamou. Sem vzal tužku a papír. Hodně peněz a nic nemám. Možná velké firmy. Podle mě líčíte pastičky na špatném místě. Náhradní auto dnes...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Zástava, Pojištění životní, Akcie, česká spořitelna, psd2, daň z příjmů, daňové úniky, fintech, program na přání, úroková marže, nákupní horečka, městská hromadná doprava, zajišťovací příkaz, Mária Gálová, skupinové investování, družstevní byt, Jiří Vajner, podnikatelské konto maxi

1L51655, 4T03304, 4AT2596, 7A67877, 1SR2404

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK