Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Očima expertů: Jak vybrat ojeté auto? Nekupujte si nablýskanou lež!

Hledáte auto z druhé ruky a máte strach, že naletíte podvodníkům? Oslovili jsme motoristické odborníky, aby vám poradili, na co si při výběru ojetiny dávat pozor.
Očima expertů: Jak vybrat ojeté auto? Nekupujte si nablýskanou lež!

Vybrat si dobré ojeté auto je v dnešní době kumšt. I když je nabídka poměrně široká, neskočit na lep podvodníkům není zas tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Podle statistik společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie motorových vozidel, má totiž přes čtyřicet procent (!) všech ojetých automobilů stočené kilometry na tachoměru. Často se také můžeme setkat s tím, že je auto opravované po nehodě, a prodejce ho přitom prezentuje jako nebouraný vůz. Ještě větší problém pak může nastat, když si nezjistíte původ a skutečného majitele vozidla a koupíte si kradené auto, které vám může následně zabaveno policií. A prý se už ani nijak zvlášť nevyplatí nechat si dovézt auto z Německa. I tam totiž neustále přibývá podvodů a prohlídka technického stavu vozidla je vzhledem ke vzdálenosti složitější.

Najeté kilometry nejsou všechno

Problém se stočenými kilometry na tachometru se v nejbližší době asi jen tak nevyřeší. Poslanci totiž nejsou schopni či ochotni odhlasovat, aby bylo pozměňování tachometru či nabízení softwaru na přetáčení klasifikováno jako trestný čin. Těžko tak můžeme očekávat, že tato podvodná činnost sama od sebe zmizí. Odborníci se však shodují na tom, že „umělé omlazení“ automobilu se dá poznat i podle řady jiných znaků. Navíc ani neplatí, že auto s nižším nájezdem je automaticky lepší než to, které má najetou mnohem větší porci kilometrů. Rozhodně se proto vyplatí vyrazit na prohlídku auta s nějakým automechanikem, který může už letmým prozkoumáním vozu odhalit množství skrytých vad, kterých by si laik nikdy nevšiml.

Co pro správný výběr ojetého automobilu doporučí oslovení experti? Na co bychom neměli za žádnou cenu zapomenout a čemu bychom naopak neměli přikládat velkou důležitost?

Vojtěch Dobeš

novinář, Autíčkář.cz

Vojtěch Dobeš
+76
Líbí
Nelíbí

Neustále slýchám stesky na to, že většina aut na českém trhu má stočené tachometry, a úvahy nad tím, jak takové auto rozeznat a vyhnout se mu. Metod je mnoho, ale jedinou spolehlivou cestou je důkladně prověřit nejen servisní knížku, ale především skutečnou historii vozu. To je ale možné obvykle jen u relativně nových automobilů, starší vozy s poctivě vedenými záznamy najdete jen zřídka. I v takovém případě však existuje jednoduché, byť pro někoho možná šokující řešení. Neřešte nájezd, a především netrvejte na jeho absurdně nízké hodnotě. Chcete deset let starý dieselový kombík, ale nehodláte se smířit s představou, že má najeto víc než 150 tisíc kilometrů? Pak se místo toho smiřte s tím, že vám bude prodána krásná a nablýskaná lež. Jen málokdo si pořídí naftové auto na roční nájezd menší než 30 tisíc kilometrů, naopak velmi mnoho lidí urazí ročně ještě větší porce. Prosté kupecké počty a zdravý rozum nám tedy jasně říkají, že naprostá většina aut vyrovnaných v bazarech s nájezdem 120 tisíc kilometrů má ve skutečnosti přinejmenším jednou tolik. U moderních aut není nájezd 300 nebo 400 tisíc kilometrů ničím mimořádným, leckteré auto se bez problémů dostane i k půl milionu. Takže nehodnoťte auta podle nájezdu, ale podle jejich skutečného stavu. A s klidným svědomím si kupte zachovalé auto se „čtvrtmilionem na budíku“ – alespoň nebudete podporovat podvodníky. A budete vědět, na čem jste. Zatímco „leštěnka“ se 120 tisíci stojící opodál za sebou může mít deset objezdů planety Země.

Jindřich Hradecký

motoristický expert

Jindřich Hradecký
+36
Líbí
Nelíbí

Největší potíž u ojetých aut vidím v umělém omlazování vozidel, obzvlášť oblíbené je přetáčení tachometrů. Podle statistik jím na českém trhu trpí dvě ojetiny z pěti. A stav se spíš zhoršuje – technika, která to dokáže, je totiž dostupnější čím dál víc lidem, které takový podvod láká. Nejčastěji se s ním setkáváme u aut dovážených ze zahraničí, takže bych poradil vybírat spíš doma. Auta ostatně za poslední roky hodně zlevnila a dovážet ojetiny z Německa se už cenově nevyplatí tak jako dřív, navíc je s tím spojeno dost papírování. Líbí se mi třeba poslední móda prodeje ojetých aut přímo u autorizovaných dealerů. Tyto vozy mají zřejmou historii, jsou často z ukončených leasingů a s přetáčením se u nich setkáte zřídka. Pokud sháníte jinde, byl bych obezřetný k údajům v servisní knížce, i tady se dnes falšuje jedna báseň. Lepší je zjistit si údaje o najetých kilometrech na STK, kde vůz absolvoval poslední dvě kontroly. A nejlepší je vzít si s sebou ke koupi odborníka, který skutečné opotřebení vozu odhalí. Při prvním pohledu si určitě všímejte detailů: ošlapané pedály, ohmataný volant či hlavice řadicí páky prozradí o stáří auta kolikrát mnohem víc než počitadlo ujetých kilometrů.

Aleš Zich

odborný poradce při prověrkách ojetin před koupí, Auto AZ Consulting

Aleš Zich
+48
Líbí
Nelíbí

V praxi při prověřování ojetých automobilů před koupí zaznamenáváme po mnoho let četný výskyt rizikových nabídek u většiny prodejců. Chyby kupujících při koupi ojetiny se pak nepříjemně projeví v podobě vysokých výdajů na opravy. Nevýhodné či přímo podvodně zmanipulované nabídce se lze vyhnout například právě využitím služby poradenství při nákupu ojetých vozidel. Většinu důležitých skutečností o stavu vozidla totiž laik při běžné prohlídce nezjistí. Nejčastější chybou je tzv. „syndrom okamžitého nákupu“. Obchodníci s ojetinami mají velmi dobře zvládnutou psychologii prodeje. Vědí, jak nenápadně zatlačit, abyste se unáhleně rozhodli ke koupi. Chladná hlava a přítomnost nezávislé osoby je proto velmi důležitá. Je zásadní prověřit všechny skutečnosti, které prodávající o automobilu uvádí, a posoudit jeho aktuální technický stav.

Velmi důležitá je zkušební jízda. Většina kupujících, kteří si nezajistí přítomnost odborníka, již zde často chybuje. Omezí se na dobrý dojem z řízení vozidla bez ohledu na jeho technický stav. To se může značně prodražit. Prověrka odborníkem totiž začíná již při startování studeného motoru, pokračuje důkladnou testovací jízdou, pečlivou prohlídkou všech částí karoserie a prohlídkou podvozku vozidla. Převážná většina kupujících si automobil zespodu bohužel vůbec neprohlédne. Tato prohlídka přitom odhalí, zda se zasahovalo do nosných částí karoserie, v jakém stavu jsou nápravy nebo je-li případný únik oleje běžným projevem stáří automobilu a počtu ujetých kilometrů, nebo již nepřijatelným problémem. Stejně důležitá je i kontrola všech identifikátorů vozidla, tedy VIN kódu, homologačního štítku a dostupné dokumentace k vozidlu včetně servisní knížky. Ty se poměrně často falšují či manipulují. Dle našich zkušeností vykazuje v současnosti mnoho ojetin závažné technické i jiné nedostatky, o nichž se kupující při běžné prohlídce v autobazaru nemá šanci dozvědět.

Milan Hladík

vedoucí Zákaznického centra Škoda Auto a programu Škoda Plus

Milan Hladík
+49
Líbí
Nelíbí

Samotnou koupi začněte jednoznačně kontrolou dokladů. Nechejte si předložit veškeré doklady k vozidlu a porovnejte je se skutečností. Především překontrolujte VIN kód. Abyste se nestali obětí například leasingového podvodu, ověřte si, zda na vybraný vůz nejsou žádná práva cizích osob vázána. Pokud kupujete vůz třeba přes inzerát, nikdy se zcela nevyhnete riziku, že se jedná o vůz kradený. Vždy zjistěte původ automobilu z technického průkazu. Pokud je vůz individuálně dovezený z ciziny, zvyšuje se pravděpodobnost toho, že jde nejen o opravené nabourané vozidlo, ale i riziko koupě kradeného vozu. Proto je vhodnější kupovat ojeté vozy, které byly jako nové prodány v Česku. Důležité je prověřit si historii vozu kontrolou servisní knížky a zjistit, jak o něj předchozí majitel pečoval. Pokud vám nebude předložena, je to signál, že něco není v pořádku. U ojetého vozu je reálné riziko, že byl bouraný. Po každé závažnější nehodě však zůstanou stopy. Jednou z metod je měření hloubky laku speciálním diagnostickým přístrojem. Při laickém zkoumání vozu sledujte spáry mezi jednotlivými komponenty na karosérii a odstíny laku. Pečlivě sledujte místa, která často podléhají korozi – prahy, blatníky, páté dveře.

Dále si prohlédněte interiér automobilu. Znečištěný interiér je vizitkou nedostatku péče. Ohmataný volant nebo příliš ošlapané pedály zase prozradí, jak moc byl automobil používán a zda tachometr nebyl náhodou přetočený. Samozřejmě má význam vůz zvednout a zkontrolovat podvozek. Zaměřte se na korozi podlahy a výfuku, olejové netěsnosti a nerovnoměrně sjeté pneumatiky. Mnohé zjistíte i při předváděcí jízdě, která by měla být samozřejmostí. Sledujte při ní, zda automobil drží stopu, jak se chová v zatáčkách, zda brzdí souměrně a jaký má motor zvuk. Závěrem je potřeba dodat, že je bezpodmínečně nutné mít řádně sepsanou kupní smlouvu. Jen smlouva je totiž zárukou, že se v případě potíží domůžete svých práv.

Základem je také vybrat si spolehlivého prodejce. V tom vám může být nápomocný například program Škoda Plus. V nabídce je možné volit mezi takzvanými „vyzkoušenými vozy“ (vozy všech značek do stáří pěti let), a také „ročními vozy“, což jsou výhradně vozy značky Škoda do 18 měsíců stáří se stále platnou tovární zárukou minimálně na další dva roky. Zdrojem těchto vozů jsou například služební vozy automobilky, popřípadě automobily ze zaměstnaneckého operativního leasingu.

Zbyněk Veselý

předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA

Zbyněk Veselý
-33
Líbí
Nelíbí

Anketa

Dobrá rada nad zlato. Kdo ji dal?

Nákup ojetiny vyžaduje znalost triků a opatrnost při výběru prodejce. Sdružení SOVA registruje značný nárůst stížností na podvody s ojetými vozy, z nichž vyplývá řada problémů, na které je nutno při koupi auta z druhé ruky myslet. Množí se případy prodejů vozů zatížených exekucemi, zástavami, leasingem či vozů prodávaných na základě plné moci bez vědomí majitele, nebo importů s nezaplacenou daní z přidané hodnoty. Je proto nutné požadovat po prodejcích potvrzení, že vůz podobným právním problémem zatížen není, a nakupovat pouze tam, kde garantují vrácení peněz, pokud se nějaká právní komplikace objeví.

Dalším rizikem je koupě vozu v komisi či od jednotlivce. Velmi často se jedná o vozy s pochybným původem, prodávané takzvanými bílými koňmi. Následně zákazník téměř nemá šanci takové auto reklamovat. Stejně tak je třeba mít se na pozoru při koupi vozu nabízeného prostředníkem na základě plné moci. Množí se případy, kdy prostředníci vozy prodávají, ale původním majitelům za ně neplatí. Auto se pak stává majetkem pocházejícím z trestné činnosti a hrozí jeho zabavení policií. Proto je dobré nakupovat ve větších bazarech, které jsou vlastníky vozu, a ne jen zprostředkovateli prodeje.

Nákupy vozů ze zahraničí dnes už zdaleka nejsou tak výhodné, mimo jiné proto, že se zde objevuje stále více podvodů. Někteří dovozci se specializují na nákup vozů od velkých aukčních domů bez DPH. Tuto DPH by následně měli zaplatit po dovozu do Česka. Mnoho z nich to však nedělá. Novým majitelům vozů pak hrozí problémy s finančním úřadem, dokonce až zabavení vozu. Důsledně se proto ptejte dovozců ojetých vozů, zda DPH za auta platí.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+32
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 8. 2013 18:58, Petr Müller

Kupuji pouze ojetá auta, na nové nemám - ale jednoduché to tedy není. Např. na ostravské pobočce AAA AUTO jsem jednou proseděl šest hodin, než jsem dokázal odejet s koupeným autem, protože jsem chtěl platit hotovostně (nebo převodem). Za tu dobu mne pět prodejců lámalo (nakonec i sám pan vedoucí), abych šel do leasingu, odolal jsem, ale nikdy více. Jo, a také mi nechtěli zvednout kapotu - vynutil jsem si to a viděl jsem, že teče olej proudem. Komentář zněl "Však to je jenom těsnění, to vám každej vymění za stovku" - sami mají svůj servis, ale udělat to nechtěli. Pak mi zase jistý Hlaváč z ostravského "autobazaru" chtěl prodat dovoezenou Fiestu z Itálie. Cena byla velmi dobrá, jenom k tomu autu neměl papíry. Bodejť - na ten PIN jezdil v Itálii nějaký dodávkový Fiat. Kde se dá koupit ojetina u slušných lidí? Odpověď neznám...

Reagovat

 

+42
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 3. 2013 14:29, J.Bubla

Kupovat si starý šrot je snad pouze jakási speciální záliba nebo koníček. Postupuje se tak snad i u jiných věcí do domácnosti?

Reagovat

 

-78
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (30 komentářů)

16. 11. 2016 | 8:16 | Anton

Během prvních dvou let se sníží cena nového vozidla až o 40 %. Později už vozy tak rychle cenu neztrácí, postupem času se může cena dokonce začít znovu zvedat, proto je výhodnější koupit ojeté auto v jednom z těch lepších...více

5. 10. 2016 | 11:38 | Jindra

Moje zkušenost s aaa je taková, že všechno na pohodu, poradili mi v celku dobře - auto je spolehlivý, s rodinkou jsme moc spokojený. více

3. 8. 2016 | 20:41 | Lupka

Souhlasím, pod nablýskanou kapotou je často prohnilo. Jednou jsem se takle napálil v esách, reklamace samozřejmě neprošla a od té doby do bazaru jedině s mechanikem. více

31. 5. 2016 | 10:10 | Simonka

Ahoj měla jsme jako žena velký problém s tím, že se mě snažili prodat hlavně takové ojeté vozy, které by se muži snad neodvážili ani ukázat. Naštěstí mám dost dobrých kamarádů a ty mě nejdříve připravili k tomu, aby jsem...více

18. 5. 2016 | 21:27 | castrol

Tak dneska už snad každej kdo autu nerozumí bere někoho s sebou. Posledně jsem byl v aaa kde jsem poslouchal rozhovor kolemjdoucích. Evidentně velmi erudovaný člověk. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Leasingová splátka, Krytá opční pozice, Rubopis, transformované fondy, státní podpora, příspěvek zaměstnavatele, jan sedláček, účastnické fondy, platby na internetu, mluvený projev, marta nováková, anna marešová designers, Denisa Salátková, Krátkodobé závazky, investiční mince, CRM, hospodyně, Daniel Hamermesh

3SH9999, 1SF6955, 9B30117, 3S74757, 1AP2811

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK