Vězte, že až půjdete do bazaru – ať kupovat, či nabízet své auto – najdete tam nejčastěji model Škoda Fabia ve stříbrné či šedé metalíze s klimatizací a benzinovým motorem. Za loňský rok šlo o nejtradičnější vůz v Česku. „Fabia je pořád v bazarech nejžádanější, její prodeje se v meziročním srovnání zase zvýšily, a to o devět procent,“ říká ředitel prodeje největšího z bazarů AAA Auto Daniel Harant.
Za Fabií v četnosti trůní další klasiky: Octavia, Felicia, dvojka Fordů Focus a Mondeo, Volkswageny Passat s Golfem, Opel Astra či francouzské evergreeny Renault Mégane a Peugeot 307. „Největšími skokany byly loni modely Volkswagen Passat s nárůstem 45 %, Ford Mondeo s Peugeotem 307 s 37 % a Škoda Superb s 30 %,“ dodává Harant.
Je tedy jasné, že sáhnete-li po těchto modelech, prodáte je při dobré výbavě snadno dál.
Nové hity: MPV…
Čím dál víc jdou v oblibě nahoru vozy kategorie MPV (takzvané velkoprostorové), jako Renault Scénic, Citroën Xsara Picasso, Opel Zafira, Škoda Roomster či Fordy C-Max, Galaxy a VW Touran, máme-li zmínit ty nejžádanější.
Trend postupného nárůstu poptávky po vozech třídy MPV se opakuje poslední léta rok co rok. Meziročně rostou o víc než polovinu. „Vysvitne sluníčko a poptávka po MPV vyletí. Svého vrcholu dosahuje v létě, což pak vyžene vzhůru ceny. Koupí v jiném období než v létě jde ušetřit až několik desítek tisíc korun,“ vysvětluje Harant. O prázdninách se logicky vyplatí prodávat.
Výhodou MPV bývá možnost odvézt až sedm lidí. I když využitím třetí řady sedaček se u mnoha modelů objem kufru redukuje do takřka nepoužitelných rozměrů. „Zároveň je na místě připomenout, že místa pro cestující v třetí řadě jsou většinou vhodná jen pro děti. Prostor pro nohy je zde velmi omezený a dospělý člověk či odrostlejší potomek zde nebude chtít strávit déle než půl hodiny. Proto je vhodné vzít k nákupu celou rodinu a přepravní kapacitu vybraného vozu pořádně vyzkoušet,“ připomíná Harant.
Velké oblibě se těší modely, u nichž je možné nevyužitou třetí řadu sedadel úplně sklopit do podlahy. To nabízí například Opel Zafira, Citroën C4 Grand Picasso či Mazda 5. Odpadnou tak starosti s uskladněním vyjímatelných a většinou dost těžkých a neskladných sedaček.
… a SUV
Podobný růst poptávky – meziročně také víc než o polovinu – zaznamenávají rovněž vozy do terénu. Většinou jen do lehčího – ty jsou označené zkratkou SUV. Pro ně se Češi rozhodují především podle účelu, ke kterému budou vůz využívat. Asi nejpodstatnější volbou při koupi SUV je rozhodnutí, zda sáhnout i po pohonu všech kol. Logika tomu velí, i když víc než terénními pracanty jsou dnes SUV spíš módní záležitostí, s nimiž často lidé jezdí pouze po městě.
Pro následný prodej ale čtyřkolkou nic nezkazíte a rozhodně ji prodáte dráž než dvoukolku. Příplatek za pohon 4×4 přitom není u mnoha nových aut nijak zdrcující, jak v naší tabulce ukazují třeba Kia Sportage, Škoda Yeti či Hyundai ix35.
Jaký motor zvolit?
Nejpodstatnějším rozhodnutím u auta bývá motor. Pro další roky to vypadá, že zlatý věk dieselů končí. Malá auta typu Fabie se prodávají mnohem víc s benzinovými motory. Ty jsou totiž jednodušší a levnější na údržbu, spotřebou na naftu přitom až tolik neztrácejí.
Ale hlavně: jsou o tolik levnější, že chtít za ojetou Fabii se vznětovým motorem o 95 000 Kč víc než se zážehovým, což aktuálně představuje rozdíl mezi nejlevnějším benzinem a nejlevnějším dieselem u nové malé škodovky, vidíme jako čiré bláznovství.
U větších aut je to jiná. Investice do dieselu se u nich jednak vrátí dřív, jak jsme spočítali v článku Auta na naftu pomalu končí. A nejen proto, že je diesel dražší než benzin!, a pak také častěji figurují ve flotilách firem. A ty ještě pořád raději jezdí na naftu.
Navíc jak ukazuje naše cenové srovnání, třeba nejlevnější Škoda Superb s benzinovým motorem stojí jen o 20 000 Kč méně než s dieselovým. Rozhodnout se tady pro diesel je tedy hodně lehké. Rovněž u zmíněných SUV aut vítězí při volbě druhu paliva vznětové motory – naftu u nich preferuje sedm zákazníků z deseti. „Zážehové motory kupuje jen čtvrtina lidí, pro jednoho zákazníka z deseti není otázka paliva u SUV podstatná,“ přibližuje Daniel Harant. Je zajímavé, že čtvrtina řidičů vyžaduje u terénních vozů objem motoru nad tři litry.
Hodně zajímavé situace nastávají u střední třídy. Sehnat dnes třeba v bazaru Ford Mondeo se zážehovým motorem je úplný zázrak. Přitom Mondeo s benzinem 1.6 Duratec/88 kW stojí 540 100 Kč, zatímco ve stejné výbavě Core s méně výkonným dieselem 1.6 Duratorq/85 kW 658 900 Kč. O 118 800 korun víc!
Firmy vybavující se auty tohle moc neřeší, ale rodiny nejenže vidí rozdíl v ceně citlivěji, ale také už se začaly nákladů na dieselové motory, respektive jejich následnou údržbu bát. Co se týče výběru převodovky, v naprosté většině dnes stále vládne ta manuální, ve vyšších třídách a SUV se ale čím dál víc prosazují automaty.
Klimatizace je povinnost
Jestli z vašeho auta něco spolehlivě udělá ležáka, pak je to absence klimatizace. Ta se dnes stala v autech absolutní povinností. V bazarech se dnes vozů bez klimatizace prodává necelá třetina a jejich ceny jsou brutálně nižší než s ní. Přitom na startu – při koupi nového auta – jde o zanedbatelnou investici.
U většiny aut od nižší střední třídy je standardně už v základní výbavě. Výjimku představují škodovky a kupodivu třeba VW Golf – příplatek 5900 korun ale nelze považovat za překážku, nad níž by měl člověk u nového auta váhat.
Navigaci? To raději tempomat…
U dalších prvků výbavy už se vyplatí zvažovat. Investicí, kterou nemůžeme doporučit, je třeba navigace. Ty pevné, instalované už z továrny, auto dost prodražují, jsou častým cílem zlodějů a při následném prodeji cenu auta nijak zvlášť nezvýší.
Mnohem víc se dnes vyplatí sáhnout po přenosné navigaci, která pak funguje i v terénu, nebo po té v mobilním telefonu. Naopak hodně klesly ceny parkovacích senzorů nebo tempomatů a omezovačů rychlosti – tady už příplatek v řádu několika tisícovek doporučit určitě můžeme.
Třeba i menší vozy, které si hrají na „manažerské cestovatele“, nabízejí hlídače tempa už v základu. Příklad? Renault Fluence a jeho tempomat v kombinaci s omezovačem rychlosti už v první ze čtyř výbav, zvané Confort, za 274 900 korun!
Barva: stříbrná už není hit
Nejžádanějšími barvami u nových aut jsou podle registrací Svazu dovozců automobilů šedá a červená, následované bílou, modrou a černou. Móda se logicky promítá i do následných prodejů ojetin – ani v bazarech už se dneska na kdysi suverénně nejoblíbenější stříbrnou metalízu kupci tak neptají. Přesto právě s ní nabízí k prodeji auta nejvíc lidí. Výhodu ale mají ti nestříbrní. „Barvami roku u ojetých aut loni byla šedá a modrá metalíza, následované základní pastelovou červenou. Nejméně oblíbená byla hnědá a nejvíce klesl zájem o vínovou,“ srovnává Daniel Harant z AAA Auto.
Trochu jiná situace panuje u terénních vozů – tam vede žebříček černá, nejméně oblíbená z těch jinak populárních je u SUV bílá. Při představě jízdy v blátě žádný div. Hlavní rozhodnutí, které v případě barvy stojí peníze, je rozštípnout, zda si vybrat metalický, případně takzvaný perleťový lak.
Všechna s metalízou vás přijdou na větší peníze – a jde o pětimístné částky. Samozřejmě i při opravách stojí metalíza víc než pastelová barva.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
8. 10. 2015 17:18, Pupan(majitel 18.ojeteho vozu)
Pane Harant,nemůžu být vulgární,ale Vás článek je úplná pitomost.Bohužel.Tohle vše je pouze Vaše zbožné přání:aby se Fabie,Octavie,Pašouni a další německé sracky víc točily...,ale lidi už nejsou blbi!Nepodcenujte nás!Ani kdyby tyto srace byly za 20 tisíc,nikdo je nekoupi,vsade je techhle "značek" plno...proč asi??a teď po pruseru s emisemi jste za podvodníky.Jiste,dělají to všichni výrobci,ale to je chabá útěcha,tímhle těm majitelům hubu nezavrete,jen VIC a VIC žalob na Hakenwagen!Češi nebojte se!Neposmivam se vám majitelům,ale brante se, nemavejte rukama,ať si ty srace strčí...víte kam!A doufám,že teď upřímně litujete,že jste si tyhle "spolehlivý" a "naše" auta koupili.U mne tohleto nikdy nesmělo do baraku.Ať zijou starý jednoduchý auta RV.1995-2000!!!!!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
29. 3. 2012 12:54
No, i když se neženíte na celý život, neděláte si před svatbou starosti s budoucím odbytem po jistém ojetí. U auta se nad tím stojí zamyslet.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.