Rozum versus cit: jak kupovat auto, abych ho později co nejvýhodněji prodal?

Rozum versus cit: jak kupovat auto, abych ho později co nejvýhodněji prodal?
Když si člověk kupuje auto, parametry jako motor, barvu či výbavu si vybírá často podle srdce. Není ale od věci zapojit i mozek – volbou jednotlivých prvků totiž zároveň rozhodujete o tom, jak výhodně auto za pár let prodáte. Poradíme, co se vyplatí.

Vězte, že až půjdete do bazaru – ať kupovat, či nabízet své auto – najdete tam nejčastěji model Škoda Fabia ve stříbrné či šedé metalíze s klimatizací a benzinovým motorem. Za loňský rok šlo o nejtradičnější vůz v Česku. „Fabia je pořád v bazarech nejžádanější, její prodeje se v meziročním srovnání zase zvýšily, a to o devět procent,“ říká ředitel prodeje největšího z bazarů AAA Auto Daniel Harant.

Za Fabií v četnosti trůní další klasiky: Octavia, Felicia, dvojka Fordů Focus a Mondeo, Volkswageny Passat s Golfem, Opel Astra či francouzské evergreeny Renault Mégane a Peugeot 307. „Největšími skokany byly loni modely Volkswagen Passat s nárůstem 45 %, Ford Mondeo s Peugeotem 307 s 37 % a Škoda Superb s 30 %,“ dodává Harant.

Je tedy jasné, že sáhnete-li po těchto modelech, prodáte je při dobré výbavě snadno dál.

Nové hity: MPV…

Anketa

Jakému autu byste dali přednost?

Čím dál víc jdou v oblibě nahoru vozy kategorie MPV (takzvané velkoprostorové), jako Renault Scénic, Citroën Xsara Picasso, Opel Zafira, Škoda Roomster či Fordy C-Max, Galaxy a VW Touran, máme-li zmínit ty nejžádanější.

Trend postupného nárůstu poptávky po vozech třídy MPV se opakuje poslední léta rok co rok. Meziročně rostou o víc než polovinu. „Vysvitne sluníčko a poptávka po MPV vyletí. Svého vrcholu dosahuje v létě, což pak vyžene vzhůru ceny. Koupí v jiném období než v létě jde ušetřit až několik desítek tisíc korun,“ vysvětluje Harant. O prázdninách se logicky vyplatí prodávat.

Výhodou MPV bývá možnost odvézt až sedm lidí. I když využitím třetí řady sedaček se u mnoha modelů objem kufru redukuje do takřka nepoužitelných rozměrů. „Zároveň je na místě připomenout, že místa pro cestující v třetí řadě jsou většinou vhodná jen pro děti. Prostor pro nohy je zde velmi omezený a dospělý člověk či odrostlejší potomek zde nebude chtít strávit déle než půl hodiny. Proto je vhodné vzít k nákupu celou rodinu a přepravní kapacitu vybraného vozu pořádně vyzkoušet,“ připomíná Harant.

Velké oblibě se těší modely, u nichž je možné nevyužitou třetí řadu sedadel úplně sklopit do podlahy. To nabízí například Opel Zafira, Citroën C4 Grand Picasso či Mazda 5. Odpadnou tak starosti s uskladněním vyjímatelných a většinou dost těžkých a neskladných sedaček.

… a SUV

Kolik stojí pohon 4×4 proti dvoukolce

Kia Sportage

30 000 Kč

VW Passat

45 000 Kč

Škoda Yeti

50 000 Kč

Hyundai ix35

50 000 Kč

Dacia Duster

50 000 Kč

Škoda Octavia

55 000 Kč

Škoda Superb

60 000 Kč

Renault Koleos

60 000 Kč

VW Tiguan

94 300 Kč

Nissan Qashqai

95 000 Kč

Podobný růst poptávky – meziročně také víc než o polovinu – zaznamenávají rovněž vozy do terénu. Většinou jen do lehčího – ty jsou označené zkratkou SUV. Pro ně se Češi rozhodují především podle účelu, ke kterému budou vůz využívat. Asi nejpodstatnější volbou při koupi SUV je rozhodnutí, zda sáhnout i po pohonu všech kol. Logika tomu velí, i když víc než terénními pracanty jsou dnes SUV spíš módní záležitostí, s nimiž často lidé jezdí pouze po městě.

Pro následný prodej ale čtyřkolkou nic nezkazíte a rozhodně ji prodáte dráž než dvoukolku. Příplatek za pohon 4×4 přitom není u mnoha nových aut nijak zdrcující, jak v naší tabulce ukazují třeba Kia Sportage, Škoda Yeti či Hyundai ix35.

Jaký motor zvolit?

Nejpodstatnějším rozhodnutím u auta bývá motor. Pro další roky to vypadá, že zlatý věk dieselů končí. Malá auta typu Fabie se prodávají mnohem víc s benzinovými motory. Ty jsou totiž jednodušší a levnější na údržbu, spotřebou na naftu přitom až tolik neztrácejí.

Ale hlavně: jsou o tolik levnější, že chtít za ojetou Fabii se vznětovým motorem o 95 000 Kč víc než se zážehovým, což aktuálně představuje rozdíl mezi nejlevnějším benzinem a nejlevnějším dieselem u nové malé škodovky, vidíme jako čiré bláznovství.

U větších aut je to jiná. Investice do dieselu se u nich jednak vrátí dřív, jak jsme spočítali v článku Auta na naftu pomalu končí. A nejen proto, že je diesel dražší než benzin!, a pak také častěji figurují ve flotilách firem. A ty ještě pořád raději jezdí na naftu.

Rozdíl v ceně mezi nejlevnějším benzinem a dieselem

Škoda Superb

20 000 Kč

Peugeot 308

50 000 Kč

VW Passat

54 100 Kč

Kia cee´d

60 000 Kč

Renault Mégane

60 000 Kč

Ford Focus

65 000 Kč

Škoda Octavia

86 000 Kč

VW Golf

86 900 Kč

Škoda Fabia

95 000 Kč

Ford Mondeo

118 800 Kč

Navíc jak ukazuje naše cenové srovnání, třeba nejlevnější Škoda Superb s benzinovým motorem stojí jen o 20 000 Kč méně než s dieselovým. Rozhodnout se tady pro diesel je tedy hodně lehké. Rovněž u zmíněných SUV aut vítězí při volbě druhu paliva vznětové motory – naftu u nich preferuje sedm zákazníků z deseti. „Zážehové motory kupuje jen čtvrtina lidí, pro jednoho zákazníka z deseti není otázka paliva u SUV podstatná,“ přibližuje Daniel Harant. Je zajímavé, že čtvrtina řidičů vyžaduje u terénních vozů objem motoru nad tři litry.

Hodně zajímavé situace nastávají u střední třídy. Sehnat dnes třeba v bazaru Ford Mondeo se zážehovým motorem je úplný zázrak. Přitom Mondeo s benzinem 1.6 Duratec/88 kW stojí 540 100 Kč, zatímco ve stejné výbavě Core s méně výkonným dieselem 1.6 Duratorq/85 kW 658 900 Kč. O 118 800 korun víc!

Firmy vybavující se auty tohle moc neřeší, ale rodiny nejenže vidí rozdíl v ceně citlivěji, ale také už se začaly nákladů na dieselové motory, respektive jejich následnou údržbu bát. Co se týče výběru převodovky, v naprosté většině dnes stále vládne ta manuální, ve vyšších třídách a SUV se ale čím dál víc prosazují automaty.

Klimatizace je povinnost

Kolik dáte za klimatizaci

Ford Focus

má vždy

Kia cee´d

má vždy

Peugeot 308

má vždy

Renault Mégane

má vždy

Škoda Superb

má vždy

VW Passat

má vždy

VW Golf

5 900 Kč

Hyundai i30

20 000 Kč

Škoda Octavia

35 300 Kč

Škoda Fabia

35 400 Kč

Jestli z vašeho auta něco spolehlivě udělá ležáka, pak je to absence klimatizace. Ta se dnes stala v autech absolutní povinností. V bazarech se dnes vozů bez klimatizace prodává necelá třetina a jejich ceny jsou brutálně nižší než s ní. Přitom na startu – při koupi nového auta – jde o zanedbatelnou investici.

U většiny aut od nižší střední třídy je standardně už v základní výbavě.  Výjimku představují škodovky a kupodivu třeba VW Golf – příplatek 5900 korun ale nelze považovat za překážku, nad níž by měl člověk u nového auta váhat.

Navigaci? To raději tempomat…

U dalších prvků výbavy už se vyplatí zvažovat. Investicí, kterou nemůžeme doporučit, je třeba navigace. Ty pevné, instalované už z továrny, auto dost prodražují, jsou častým cílem zlodějů a při následném prodeji cenu auta nijak zvlášť nezvýší.

Kolik dáte za tempomat

Renault Fluence

má vždy

Hyundai i30

5 000 Kč

VW Passat

5 200 Kč

Škoda Citigo

8 000 Kč

Ford Focus

9 000 Kč

Škoda Fabia

9 200 Kč

Renault Mégane

10 000 Kč

Škoda Octavia

11 100 Kč

Škoda Superb

11 100 Kč

VW Golf

11 700 Kč

Mnohem víc se dnes vyplatí sáhnout po přenosné navigaci, která pak funguje i v terénu, nebo po té v mobilním telefonu. Naopak hodně klesly ceny parkovacích senzorů nebo tempomatů a omezovačů rychlosti – tady už příplatek v řádu několika tisícovek doporučit určitě můžeme.

Třeba i menší vozy, které si hrají na „manažerské cestovatele“, nabízejí hlídače tempa už v základu. Příklad? Renault Fluence a jeho tempomat v kombinaci s omezovačem rychlosti už v první ze čtyř výbav, zvané Confort, za 274 900 korun!

Barva: stříbrná už není hit

Kolik připlatíte za metalízu?

Škoda Fabia

10 000 Kč

Škoda Octavia

12 100 Kč

Kia cee´d

13 000 Kč

Hyundai i30

13 000 Kč

VW Golf

13 600 Kč

Renault Mégane

13 700 Kč

Ford Focus

13 900 Kč

Peugeot 308

13 995 Kč

VW Passat

14 700 Kč

Škoda Superb

15 700 Kč

Nejžádanějšími barvami u nových aut jsou podle registrací Svazu dovozců automobilů šedá a červená, následované bílou, modrou a černou. Móda se logicky promítá i do následných prodejů ojetin – ani v bazarech už se dneska na kdysi suverénně nejoblíbenější stříbrnou metalízu kupci tak neptají. Přesto právě s ní nabízí k prodeji auta nejvíc lidí. Výhodu ale mají ti nestříbrní. „Barvami roku u ojetých aut loni byla šedá a modrá metalíza, následované základní pastelovou červenou. Nejméně oblíbená byla hnědá a nejvíce klesl zájem o vínovou,“ srovnává Daniel Harant z AAA Auto.

Trochu jiná situace panuje u terénních vozů – tam vede žebříček černá, nejméně oblíbená z těch jinak populárních je u SUV bílá. Při představě jízdy v blátě žádný div. Hlavní rozhodnutí, které v případě barvy stojí peníze, je rozštípnout, zda si vybrat metalický, případně takzvaný perleťový lak.

Všechna s metalízou vás přijdou na větší peníze – a jde o pětimístné částky. Samozřejmě i při opravách stojí metalíza víc než pastelová barva.

S jakými barvami se loni prodávala nová auta?

 

Celkem na českém trhu

z toho škodovek

z toho VW

z toho fordů

šedá

5009

20,40 %

2481

248

130

červená

4164

17,00 %

1109

264

186

bílá

3574

14,60 %

1131

331

235

modrá

3515

14,30 %

1395

161

429

černá

2874

11,70 %

817

352

175

hnědá

2059

8,40 %

473

180

47

stříbrná

1 727

7,00 %

10

271

217

zelená

983

4,00 %

676

21

31

oranžová

224

0,90 %

27

11

2

žlutá

145

0,60 %

43

8

1

fialová

104

0,40 %

9

5

34

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+39
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 10. 2015 17:18, Pupan(majitel 18.ojeteho vozu)

Pane Harant,nemůžu být vulgární,ale Vás článek je úplná pitomost.Bohužel.Tohle vše je pouze Vaše zbožné přání:aby se Fabie,Octavie,Pašouni a další německé sracky víc točily...,ale lidi už nejsou blbi!Nepodcenujte nás!Ani kdyby tyto srace byly za 20 tisíc,nikdo je nekoupi,vsade je techhle "značek" plno...proč asi??a teď po pruseru s emisemi jste za podvodníky.Jiste,dělají to všichni výrobci,ale to je chabá útěcha,tímhle těm majitelům hubu nezavrete,jen VIC a VIC žalob na Hakenwagen!Češi nebojte se!Neposmivam se vám majitelům,ale brante se, nemavejte rukama,ať si ty srace strčí...víte kam!A doufám,že teď upřímně litujete,že jste si tyhle "spolehlivý" a "naše" auta koupili.U mne tohleto nikdy nesmělo do baraku.Ať zijou starý jednoduchý auta RV.1995-2000!!!!!

+9
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

29. 3. 2012 12:54

No, i když se neženíte na celý život, neděláte si před svatbou starosti s budoucím odbytem po jistém ojetí. U auta se nad tím stojí zamyslet.

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Auta na E85: přestavba za nulu, palivo o 10 Kč levnější, tak kde je problém?

29. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 97 komentářů

Auta na E85: přestavba za nulu, palivo o 10 Kč levnější, tak kde je problém?

Alkohol za volant nepatří. To ovšem neznamená, že by měl být z automobilové dopravy líh vykázán definitivně a bez pardonu. Co není dovoleno řidiči, je povoleno motoru! Vyplatí se jezdit... celý článek

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

22. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 5 komentářů

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

Před čtrnácti dny jsme si ukázali, že investice do auta na LPG se může vrátit do roka. LPG ale není jediným plynem, na který auta jezdí. Za stejných 17–18 Kč za kubík, což odpovídá... celý článek

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

8. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 72 komentářů

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

Čeští řidiči tuto zimu už podruhé okupují servisy. Po listopadovém boomu, kdy kvůli zavedení povinných zimních plášťů zavalili pneuservisy, se nyní dveře netrhnou pro změnu v dílnách... celý článek

Koupě ojetého vozu: za co (a jak dlouho) ručí prodávající

4. 1. 2012 | Jindřich Hradecký | 52 komentářů

Koupě ojetého vozu: za co (a jak dlouho) ručí prodávající

Špatně sepsané kupní smlouvy, vmanévrování do nevýhodných situací při reklamaci. Na druhou stranu stočené tachometry coby paradoxní výhoda. Záruky na ojetá auta mají svá specifika,... celý článek

Ceny aut stále klesají. Kdy nakoupíme pod sto tisíc?

14. 12. 2011 | Jindřich Hradecký | 3 komentáře

Ceny aut stále klesají. Kdy nakoupíme pod sto tisíc?

Renault hodlá uvést na trh vůz, který bude stát 2 500 eur – tedy pouhých 64 tisíc korun. Zpráva z konce listopadu jen dokládá, kam se trh s auty dostal. Zatímco rohlíky zdražují a zdražují,... celý článek

Partners Financial Services