Odečet plynu a elektřiny: Jak pohlídat měřidla i techniky

Jana Poncarová | rubrika: Jak na to | 20. 5. 2015 | 8 komentářů
Netušíte, kdy ani jak se to stalo. V poštovní schránce jste našli roční vyúčtování od dodavatele energie. Odečet plynu a elektřiny tedy musel proběhnout. Možná o něm nevíte, protože dodavatel spotřebu odhadl. V takovém případě se snadno „sekne“ a nafakturuje vám třeba vyšší částku.
Odečet plynu a elektřiny: Jak pohlídat měřidla i techniky

S měřidly občas bývá potíž. Čísla na nich nemusí naskakovat přesně. Nějaký šikula vám může poškodit plombu a hned je vymalováno. Nebo ten přepočet! Elektroměry počítají spotřebu v kilowatthodinách, dodavatelé fakturují v megawatthodinách. S plynoměry je to ještě horší. Spotřebu načítají pěkně postaru v kubíkách (m3), zatímco na faktuře se počítá s megawatthodinami. Spotřebitel, aby si vzal kalkulačku a vybavil se znalostmi o převodu jednotek.

Plyn: Jak z kubíků na MWh

  • Jeden krychlový metr odpovídá přibližně 10,55 kWh. Číslo se za různých podmínek liší, ne ale o mnoho.
  • Příklad: domácnost spotřebovala 2345 m³ plynu ročně. Tuto spotřebu vynásobíme koeficientem 10,55. Dostaneme číslo 24 739,75 kWh.
  • A protože platí, že jedno mega je tisíc kilo, naše domácnost spotřebovala 24,73 MWh.

Na měřidla občas mrkněte

Když se nestane nic zásadního, měl by vás pracovník distribuční společnosti, která má odečty měřidel na starosti, poctít svou návštěvou jednou za rok. „Odečítač navštíví každé odběrné místo a zjištěnou výši spotřeby prostřednictvím systému zadá do faktury,“ popisuje praxi odečtů energií Barbora Půlpánová, tisková mluvčí ČEZ.

Protože odečet spotřeby zajišťuje vždy místně příslušný distributor, zůstávají termíny stejné i v případě, kdy domácnost změní dodavatele. „Zákazník si tak kolem očekávaného termínu odečtu může poznamenat stav elektroměru a pak jej porovnat s výší zjištěnou technikem,“ doporučuje Půlpánová.

Měřidlu je podle dodavatelů energie vhodné věnovat pozornost i mimo termín odečtu. Jednou za čas by si domácnosti i maloodběratelé z řad firem měli zkontrolovat a poznamenat stav elektroměru nebo plynoměru a prohlédnout si neporušenost plomb nebo správnost zobrazování spotřeby.

Kdy distributor uzná poruchu

Pokud má zákazník podezření na poruchu měřidla, měl by kontaktovat distribuční společnost. Není to ale jen tak. Když vám přijde faktura na příliš vysokou částku a bude se vám zdát, že vás ukazatel spotřeby na měřidle povážlivě poškodil, můžete vyúčtování pochopitelně reklamovat. Aby dodavatel, respektive distributor reklamaci uznal, je nutné prokázat, že měřidlo nepracuje správně. Jestliže ale správně pracuje, zaplatíte za výjezd technika, který ho má prověřit. „Pokud se prokáže vada v měřidle, jdou náklady na úkor distribuční společnosti, pokud je měřidlo v pořádku, hradí náklady zákazník,“ říká Petr Holubec ze společnosti Pražská energetika.

Jak ale poznat, že se stala chyba? Na každé faktuře najdete historii spotřeby. Můžete si proto porovnat, kolik kilowatthodin vaše domácnost spolkla v předchozích letech. Pokud spotřeba povážlivě naskočila, aniž jste instalovali nový náročný spotřebič, může být problém skutečně v měřidle. Elektroměr nebo plynoměr se může protáčet, a proto měří vyšší spotřebu, než jaká v odběrném místě skutečně je. Ještě než na distribuční společnost zavoláte, můžete si udělat malý test – opište si (nebo ještě lépe vyfoťte) stav měřidla a na noc odpojte všechny spotřebiče. Pokud i přes nulový odběr spotřeba naskočí, může se měřidlo opravdu protáčet. V takovém momentě už se zavoláním technika neváhejte.

Anketa

Už vám někdy naměřili nesmysl, že jste ho museli reklamovat?

Je šetřit a šetřit

Jedna věc je hlídat, jestli se někde nesvítí zbytečně. A fakt proti tomu nejsme, plýtvání je zlo. A druhá věc je, jestli neplatíte dodavateli energie víc, než byste museli.

Odečet odhadem a nepřesnost na světě

Ne vždycky pracovníci distribučních společností vyrážejí do terénu, aby odečet měřidla fyzicky provedli. V takové chvíli nastupuje odečet odhadem, kdy se spotřeba vypočítává na základě historie odběrného místa. A když se něco děje odhadem, většinou vznikají chyby. Taková situace se týká především procesu změny dodavatele. Stávající společnost, se kterou smlouvu ukončujete, vám musí zaslat konečné vyúčtování spotřeby k poslednímu dni odběru. Jenže ne při každé změně dodavatele jsou technici do terénu vysláni. Proto si neváhejte poslední den odběru spotřebu na elektroměru nebo plynoměru zaznamenat – nejlépe si ji vyfotit.

Odečet odhadem ale může probíhat i za jiných okolností. Typickým příkladem je situace, kdy není měřidlo volně přístupné pracovníkům distribuce. V takovém případě je možné ještě jiné řešení, kdy zákazník sám nahlásí spotřebu přímo distributorovi. „Samoodečty zákazníků jsme schopni akceptovat, pokud je měřidlo běžně nepřístupné a zákazník má závažné důvody, proč ho nemůže zpřístupnit (například hospitalizace v nemocnici, dlouhodobá nepřítomnost v místě bydliště a podobně),“ uvedl Petr Holubec s tím, že takové měřidlo budou chtít pracovníci distribuce vidět příště, protože kromě stavu se kontroluje i jeho vzhled a funkčnost.

Je třeba upozornit, že samoodečet nebo odečet odhadem nelze praktikovat dlouhodobě. „Ze zákona jsou tyto možnosti omezeny. Počet samoodečtů je omezen na tři po sobě jdoucí fakturační období. U odhadů na dva a kombinace samoodečtu a odhadu na tři,“ vysvětlila Gábina Blažková ze Střediska služeb zákazníkům společnosti E.ON Energie. 

Opáčko: Jak hlídat

  • Volně přístupný elektroměr a plynoměr pravidelně kontrolujte. Kromě spotřeby se zaměřte i na neporušenost plomby. Pokud shledáte, že je poškozena, okamžitě kontaktujte svého distributora.
  • V době kolem pravidelného odečtu měřidel (sdělí vám distributor na zákaznické lince) si zaznamenejte jeho stav. Ideální je si spotřebu nejen zapsat, ale i vyfotit.
  • Pokud se vám výpočet na faktuře z jakéhokoli důvodu nezdá, můžete ji reklamovat. Někteří dodavatelé přidávají k vyúčtování reklamační formulář, jiní ho mají ke stažení na webových stránkách. Reklamaci podávejte vždy písemně.

Srovnání cen elektřiny - Kdo vám dá nejvýhodnější nabídku?

kWh
kWh



Tip Peníze.cz: Doporučujeme výhodné tarify od ČEZu. Ušetříte až 10 % ročně.Mám zájem
* Povinné položky
Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

21. 5. 2015 9:27, Hans

Moc obecný přepočet plynu z m3 na kWh. To co uvádíte v článku je jen objemové spalné teplo, ale ještě je tam další koeficient (objemový) a ten si jen tak nikdo nespočítá (tam zahrnují totiž teplotu, tlak ...) a tak když Vám nacpou jiný (tepelně nekompenzovaný plynoměr), tak si pak tento koeficient budou cucat parchanti z prstu, nejspíš podle potřeby vlastních odměn. Měl jsem ho totiž do výměny plynoměru (mimochodem po 10 letech) u tepelně kompenzovaného 1,0048 a po výměně za tepelně nekompenzovaný už 1,0394, takže na 1000 m3 si navýšili spotřebu o 34,6 m3 - při ceně cca 16Kč/m3 jen mě RWE okradlo tedy výměnou plynoměru při spotřebě 1400m3 o 775Kč víc. No a aby to nebylo málo, tak pak přijde ještě přepočet právě objemového spalného tepla, který se mimochodem jak jsem koukal šplhá rok od roku také nenápadně směrem nahoru - ten je prý dle vyjádření určovaný podle kvality plynu :-D. Takže asi nám dodávají ti šmejdi dle vyúčtování stále kvalitnější plyn (zaokr.na 2des.místa 2012 byl 10,56 - 2013 už 10,58 a 2014 dokonce 10,62). Můj závěr je tedy takový, že přepočty velmi dobře hrají do karet jen a jen dodavatelům, kteří nás dle potřeby budou pomocí koeficientů ždímat víc a víc.

+22
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Vyúčtování elektřiny: Spotřeba nulová, účet za pár stovek

5. 5. 2015 | Jana Poncarová | 11 komentářů

Vyúčtování elektřiny: Spotřeba nulová, účet za pár stovek

Je období vyúčtování – tepla, zemního plynu i elektřiny. V poštovní schránce nám jednou za rok přistane verdikt: Přeplatek, nebo nedoplatek? Když jste spotřebovali víc energie, než... celý článek

Deset nejčastějších lží podomních prodejců elektřiny

9. 3. 2015 | Jana Poncarová | 60 komentářů

Deset nejčastějších lží podomních prodejců elektřiny

Ťuky ťuk na dveře. Kdo tam? Další nutič! V ruce nějakou kartičku, pořádně se nepředstaví a už povídá cosi o změně fakturační adresy, o slevě, a ještě vám vecpe úsporné žárovky zadarmo.... celý článek

Energie: Osm tipů na úsporu, které opravdu fungují

10. 2. 2015 | Jana Poncarová | 13 komentářů

Energie: Osm tipů na úsporu, které opravdu fungují

Elektřina pro letošní rok sice o něco málo zlevnila, ale plyn a teplo podražily. Úspory energií jsou pořád aktuální. Nemusíte se přitom pouštět do velkých a zásadních investic, jako... celý článek

Topíme plynem: Výhody a nevýhody různých způsobů plynového vytápění

1. 9. 2014 | Michaela Divišová | 22 komentářů

Topíme plynem: Výhody a nevýhody různých způsobů plynového vytápění

Wawky nebo plynový kotel: jaké mají jednotlivé druhy plynového topení výhody a nevýhody? Na co si při výběru plynového topidla dát pozor a proč?

Účtování energií: Reklamujeme faktury a měřidla

23. 4. 2014 | Michaela Divišová | 5 komentářů

Účtování energií: Reklamujeme faktury a měřidla

Přišla vám faktura za energie s astronomickým nedoplatkem? Zdá se vám účtovaný odběr elektřiny a plynu přemrštěný? Braňte se! Jak na reklamaci vyúčtování či měřidla?

Partners Financial Services