Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Očima expertů: Jak šetřit na provozu auta?

Motoristé, pozor! Zajímá vás, jak se dá ušetřit na provozu vašeho automobilu? Automobilističtí novináři, automechanik, majitelka autoškoly a další experti pro vás mají svoje tipy.
Očima expertů: Jak šetřit na provozu auta?

Posaďte se a chvíli v hostinci poslouchejte, co se mluví u ostatních stolů. Pořád to platí, že každý Čech nejlíp ví, koho nominovat do sestavy fotbalové reprezentace, kdekdo by z fleku mohl jít dělat poradce ministrovi financí nebo i prezidentovi a všichni vědí, jak, s čím a na co nejlíp jezdit po českých silnicích. „Když s tím jezdíš jako dobytek, tak se nediv, že to tolik žere.“ „Příště si koupíme diesel, ten se rozhodně vyplatí.“ „Nebudu vyhazovat peníze oknem, do téhle hromádky šrotu už nevrazím ani korunu, to si radši koupím nové auto.“ „Opovaž se pustit klimatizaci, myslíš, že kradu, radši si otevři okýnko.“ Chytrou radu dostaneme na každém kroku. Nebo na každém kilometru, když vezeme kibice... Které jsou ale skutečně praktické a kdy jde jen o pověru? Jaké tipy pro vás mají odborníci?

Vítězslav Kodym

šéfredaktor časopisu Auto Tip

Vítězslav Kodym
+17
Líbí
Nelíbí

► Srazit „mandatorní“ výdaje – nechat si přepočítat povinné ručení, zvážit, zda se při stáří auta vyplatí havarijní pojištění a pojištění proti odcizení, jak se projeví instalace zámku řazení na snížení sazby

► Po skončení záruky zvážit, zda se vyplatí nadále využívat značkový servis, respektive poptat sazby na starší auta.

► Provozní náklady – předvídavá jízda bez spěchání dokáže srazit spotřebu klidně o čtvrtinu, časová ztráta přitom bývá minimální (je-li nějaká, například v městském provozu). Nejsem ale příznivcem ekojízd typu „jen ne klimatizace a zapnuté rádio, to žere proud“. Co se vyplatí, je dobrý výběr pumpy v okolí. Sám tankuji u jedné značkové a kvalitní za 36 Kč/l, o 300 metrů dále je jedna „ještě značkovější“ s cenou 39 Kč/l.

► Dobře si spočítat před nákupem auta, zda se opravdu vyplatí diesel. Při koupi je dražší (o 40 až 60 tisíc), spotřebu má sice menší, ale servis od cca 100 000 km má zásadně dražší. A co je platné, že na 100 km ušetříte díky menší spotřebě litr paliva, když vás třeba na 150 000 km čeká výměna vstřikovačů za 40 000 korun? To jsou pak rázem kalkulace vzhůru nohama.

Radko Ječmínek

výkonný ředitel Autoklubu ČR

Radko Ječmínek
+7
Líbí
Nelíbí

Rad, jak ušetřit na provozu auta, je řada a většině motoristů jsou tyto rady aspoň trochu povědomé. Vědí, že by se měli vyvarovat prudkého rozjíždění a brzdění, nejezdit stylem brzda-plyn, včas řadit, nevozit v autě zbytečnou zátěž. Méně se ví, že například střešní nosič zvyšuje spotřebu paliva až o deset procent a že používání klimatizace se projeví nejen na spotřebě, ale i na výkonu.

Čemu však řidiči v souvislosti s ekonomickým provozem věnují nejméně pozornosti, jsou pneumatiky. Ušetřit se dá už výběrem pneumatik. V současné době jsou pneumatiky označovány EU štítky s údaji o valivém odporu, hluku a schopnosti udržet se na mokrém povrchu. Kámen úrazu je v tom, že čím víc pneumatika svým nižším valivým odporem přispívá k úspoře paliva, tím horší vlastnosti má při jízdě v dešti. Spolehlivým vodítkem pro volbu pneumatik vhodných pro konkrétní auto a konkrétní provoz jsou pak testy renomovaných autoklubů (ADAC, Autoklub ČR). Výrazné úspory přináší také správné huštění pneumatik. Přehuštěné pneumatiky mají nepříznivý vliv na komfort jízdy a na podvozek vozidla, podhuštěné však znamenají výrazné snížení životnosti pneumatik a mají značný vliv na spotřebu paliva – zvyšuje se o 0,5 až 0,7 litru na sto kilometrů. Pro srovnání: výběrem pneumatiky s nižším valivým odporem lze ušetřit 0,1 až 0,15 litru na sto kilometrů.

Jindřich Hradecký

motoristický expert

Jindra Hradecký
+130
Líbí
Nelíbí

Výrobci automobilů se rok co rok chlubí každou deci, o níž jezdí nový motor úsporněji, moderními start-stop systémy, které podobně šetří vypínáním agregátu, a dalšími vymoženostmi. Pořád ale platí, že nejvíc při provozu auta ušetří přístup samotného řidiče. Hlavní úspora se skrývá jednoznačně v jeho hlavě! Ekonomickou jízdou, kterou se profesionální šoféři učí v povinných kurzech, ušetříte klidně třetinu peněz. Stačí odbourat klasiku jako pozdní řazení, opakované zbytečné brzdění a zrychlování. Nejzásadnější je plynulost jízdy: zbytečně nevytáčet motor, udržovat optimální rychlost, předvídat, nebrzdit, když nemusím, myslet na setrvačnost auta. Hlavně ve městě je pak podstatné vnímat okolní provoz, třeba předvídat před semafory, využívat zelenou vlnu. Určitě se není třeba bát vyřazování a brzdění motorem. Tuto praxi znali už naši tátové, moderní doba s palubními počítači nás sice učí opak, ale nebojte se: vyřazením rozhodně ušetříte, ať vám píše displej okamžité spotřeby cokoliv. Opravdu strašným nešvarem je pak provoz s přebytečnými kilogramy v autě. Přitom stačí tak málo: vozit jen věci, které člověk v dané dny skutečně potřebuje. Podobně mě zaráží, kolik lidí jezdí na nevhodných pneumatikách: ať už celoročně na zimních, nebo dlouhé týdny na podhuštěných. Hlídejte tlak a uvidíte tu změnu!

Dagmar Čámská

marketing a reklama, PŘEROST A ŠVORC AUTO

Dagmar Čámská
-74
Líbí
Nelíbí

O úsporách by měl budoucí majitel vozu přemýšlet ještě před nákupem auta. Měl by se mimo jiné zaměřit na reálnou zůstatkovou hodnotu vozu po letech provozu, kdy bude chtít vůz prodat – kolik za něj dostane? Ne vždy je při nákupu nejlevnější vůz ta nejlevnější varianta i do budoucna. Je všeobecně známo, že například škodovky si dlouhodobě „drží cenu“.

Provozní náklady automobilu dokáže výrazně ovlivnit výběr úsporného motoru, plynulá jízda, nepřetěžování vozu, používání kvalitních pohonných hmot a každopádně pravidelné servisní prohlídky. Včasná výměna provozem opotřebených dílů předejde následným rozsáhlejším opravám. To se týká zejména podvozkových částí, které trpí ne příliš kvalitními silnicemi, po kterých se pohybujeme.

David Světlík

technik v autoopravně a pneuservisu Pavel Světlík

David Světlík
+2
Líbí
Nelíbí

Prvním faktorem ovlivňujícím provozní náklady, je výběr správného auta vzhledem k jeho budoucímu využití. Například pro cestování ve městě a v příměstských oblastech je zbytečné mít velké, těžké vozidlo, pokud motorista cestuje sám a bez nákladu. Každý kilogram, který s sebou vozíte, se přímo úměrně promítne na spotřebě. Každý kubický centimetr objemu motoru je vykoupen vyšším povinným ručením.

Dále je dobré dodržovat servisní intervaly a závady podchycovat již v zárodku. Včasná výměna brzdových destiček vás může uchránit před vyšší investicí, pokud nadměrně sjeté destičky zničí kotouče. Výměnou starých pneumatik (i když mohou mít výšku dezénu v mezích zákona) můžete předejít fatálním následkům. Ušetří se pár tisíc, ale škody pak jdou do deseti- i statisíců. Akumulátorová baterie, která se k vám v létě chová slušně, může své chování měnit s klesající teplotou. Výměnou před zimou se ochráníte před nutností odtahu ze zasněžených kopců. Cena odtažení pak může přesáhnout cenu nové baterie, kterou pak stejně musíte koupit. Každý řidič si sám může zkontrolovat stav provozních kapalin, doplnit je a tak předejít nebezpečí přehřátí či zadření motoru.

Vojtěch Dobeš

novinář, Autíčkář.cz

Vojtěch Dobeš
+14
Líbí
Nelíbí

Základem úsporného provozu automobilu je dobře zvážit svoje potřeby a předpokládaný způsob použití automobilu a tomu přizpůsobit způsob úspor. Mnoho motoristů snadno podlehne lákadlu nízké spotřeby u moderních turbodieselových motorů, aniž vzali v úvahu, že při malém nájezdu, a zejména při použití na krátké trasy, mohou tyto motory ve výsledku znamenat vyšší náklady než motor benzinový. Zejména moderní turbodieselové motory mají mnoho citlivých součástí, které se u motorů benzinových vůbec nevyskytují nebo jsou méně náchylné k selhání – například turbodmychadla, vysokotlaké vstřikování nebo filtry pevných částic. Dražší údržba a opravy pak dokážou velmi rychle vymazat veškeré úspory přinesené nižší spotřebou paliva. Stejně tak se může vymstít volba co nejmenšího motoru, pokud často jezdíte po dálnici – nejslabší motorizace obvykle nemají dostatečný výkon na bezproblémové cestování vyšší rychlostí a jejich spotřeba na dálnici začne razantně stoupat. Snadno se tak může stát, že větší a silnější motor je nakonec úspornější než ten nejmenší v nabídce. 

Jaroslava Wyrwolová

majitelka autoškoly Wyrwolová

Na provozu osobního automobilu lze ušetřit mnoha způsoby. Nejjednodušším způsobem, jak ušetřit, je způsob jízdy. Pokud řidič bude jezdit plynule, klidně, používat ekvivalentní rychlostní stupně a vyvaruje se způsobu jízdy „brzda-plyn“, je velmi pravděpodobné, že spotřeba pohonných hmot klesne.

Je také důležité, aby vozidlo mělo správný vzorek pneumatik, které jsou nahuštěné na výrobcem předepsanou hodnotu. Pneumatiky by neměly být nerovnoměrně opotřebované, pokud jsou na jedné straně nebo po obvodu, popřípadě uprostřed běhounu více sjeté, je nutné navštívit servis a nechat si provést kontrolu geometrie řízení. Nesprávně nahuštěné pneumatiky a nerovnoměrné opotřebení dezénu pneumatik rovněž vede ke zvýšení spotřeby automobilu.

Výraznější úspory při provozu vozidla lze dosáhnout především jiným typem paliva než obvyklými benzinem či naftou. Stále populárnější je pohon na LPG (propan-butan), CNG (zemní plyn) a v poslední době přibývá i elektromobilů. Při využití výše uvedených typů pohonů lze ušetřit 50 procent nákladů na provoz automobilu, přičemž počáteční investice na přestavbu pohonu vozidla se vrátí za rok a následující roky už majitel vozu výrazně šetří. Pohon na LPG i CNG preferujeme i v našich výcvikových vozidlech.

-7
Líbí
Nelíbí

V neposlední řadě je nutné zmínit, že náklady na opravy vozů, které mají najeto víc než 150 000 km, se nevyplatí, a to zejména proto, že v současnosti vyráběná auta jsou konstruována na maximálně 120 000–150 000 km. Pokud automobil překročí tuto hranici, je velmi vysoká pravděpodobnost, že bude nutné realizovat rozsáhlejší a zejména velice nákladné opravy.

Z výše uvedeného vyplývá, že ideálním způsobem, jak ušetřit na provozu vozidla, je rozumný způsob jízdy, průběžné kontroly stavu vozidla a údržba vozidla, jiný než standardní pohon vozidla (LPG, CNG) a udržování stále nového vozového parku. 

Jaromír Vegr

předseda občanského sdružení ELEKTROMOBILY

Jaromír Vegr
+56
Líbí
Nelíbí

Jak ušetřit? Odpověď je snadná. Pořiďte si elektromobil a na nabíjení akumulátorů používejte nejlépe vlastní zdroj obnovitelné energie. Dělám to tak já i další členové našeho sdružení. Elektromotor má oproti spalovacímu motoru zhruba čtyřikrát větší účinnost a na sto kilometrů spotřebuje i pouhých pět až deset kilowatthodin. Samozřejmě při úsporném způsobu jízdy – a o to zde asi jde. Špatná účinnost spalovacího motoru v praxi znamená, že z každých deseti litrů pohonné hmoty (které zaplatíte a ze kterých stát dostane svou DPH i spotřební daň), využijete pouze dva litry na užitečnou práci, zbytek vyfouká výfuk a chladič bez toho, aby se využily – mimo topení v zimě.

Dále lze spořit použitím LEDkového denního osvětlení nebo elektromagnetickým, polovodiči osazeným radiopřijímačem. Používáme i pneumatiky s menším valivým odporem. Jsme uvědomělí, a tak nepoužíváme ani klimatizaci, a proto si otevřeme okénka. Jsme-li v dopravní zácpě, všem ostatním jde motor, nám nikoli a máme nulovou spotřebu energie. Podle mě to je ideální řešení a elektromobily by se měly rozšířit ve větší míře. Pak bychom nebyli závislí na ropných společnostech a dýchali bychom čistší vzduch.

Miloslav Sedláček

majitel dopravní společnosti Inter City Trans

Miloslav Sedláček
+2
Líbí
Nelíbí

V naší dopravní společnosti se touto problematikou zabýváme neustále. Co se týče provozu vozidel, je nutno si vždy rozdělit dva hlavní výdaje – nákup vozu a jeho provoz. Nákup necháme na odbornících z autosalonů, popřípadě autobazarů, a budeme se věnovat čistě provozu automobilu. Na spotřebě se nemalou měrou odráží i stav vozu, ať již správně nahuštěné pneumatiky, nebo pravidelná výměna oleje či vzduchového filtru. Má zkušenost je ovšem taková, že nejvíc ušetří řidič stylem jízdy a dobrým plánováním trasy. Ne vždy je ta nejkratší cesta přes město nejlevnější, radši si zvolím trasu delší a plynulejší. Kombinace těchto dvou věcí vám ušetří náklady v řádu desítek procent. Důležité je tedy předvídat a snažit se jet plynule, protože každé sešlápnutí plynového a brzdového pedálu znamená vyšší spotřebu.

Josef Baláž

Tiskový mluvčí ŠKODA AUTO

Josef Baláž
-21
Líbí
Nelíbí

Jednoznačně doporučujeme dodržování pravidelných prohlídek v autorizovaných servisech. Při pravidelných prohlídkách se ve stanoveném intervalu kontrolují, případně mění díly, které mají na provoz automobilu přímý vliv. Při zanedbání servisní péče může dojít kromě jiného ke zvýšení spotřeby paliva, případně k poškození více součástí vozu, které spolu souvisí. Například zanesený vzduchový filtr, neměněné svíčky a chemicky vyčerpaná kvalita provozních náplní.

Vždy je lepší využívat originální díly a příslušenství. Ať už z hlediska spotřeby, tak z hlediska bezpečnosti. Originální díly jsou identické s těmi díly, které byly použity při výrobě vozu a prošly náročnými testy.

Náklady na provoz automobilu výrazně ovlivní styl jízdy. Obecně lze doporučit co možná nejplynulejší jízdu a snahu co nejvíc předvídat. Je třeba mít na paměti, že přílišná akcelerace se rozhodně podepisuje na zvýšené spotřebě paliva, naopak při brzdění motorem se nespotřebuje žádné. Doporučit lze co nejčastější využívání tempomatu, pokud je jím vůz vybaven.

Jednoznačně lze také doporučit: pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách, nevozit zbytečnou zátěž ve voze, demontovat nepoužívaný střešní nosič a další prvky zvyšující aerodynamický odpor.

Karel Směšný

šéfredaktor magazínu serveru Tipcars.com

Karel Směšný
+23
Líbí
Nelíbí

Anketa

Kdo umí řídit spotřebu?

Nejvíc ušetřit na budoucích výdajích za automobil lze paradoxně už před jeho pořízením. Velké procento kupujících dnes volí ojetý automobil, proto se mé rady zaměřují právě na ně.

► Je třeba si předem ujasnit, kolik kilometrů za rok ujedete, zda jezdíte pouze ve městě nebo naopak dlouhé trasy. Velké procento motoristů volí automaticky dieselové motory pro jejich nízkou spotřebu, ale nezohlední budoucí vyšší náklady na opravy, kterým se většina ojetin nevyhne. S nájezdem nižším než dvacet tisíc kilometrů za rok volte atmosférický zážehový motor, odmění se vám nižší poruchovostí.

► Pokud kupujete ojeté auto, předem si na internetu vytipujte několik potenciálních modelů a dohledejte si rady, na co si u těchto automobilů dát před nákupem pozor. Některé vozy pak z výběru jistě preventivně vyřadíte pro chronickou poruchovost.

► Jestliže nejste automechanik a ojetý vůz berete jako spotřební věc, nakupujte jej výhradně s odborníkem, který prověří nejen jeho historii, ale také aktuální technický stav, který nemáte šanci pouhým okem rozpoznat. Odborník je také schopen předběžně vyčíslit budoucí náklady, přece jen nekupujete nový vůz, ale ojeté auto.

► Při provozu automobilu neopomínejte pravidelný servis a předepsané servisní intervaly pro výměnu rozvodů a hlavně motorového oleje, na kterém se nevyplácí šetřit. Ne všechny autoservisy odvádějí dobrou práci, proto své auto svěřte jen prověřeným opravnám, kde víte, že fakturované bylo i provedeno.

Kalkulačka: Benzin, nebo diesel?

Na naftu, nebo benziňáka? Váháte? Napoví kalkulačka od Peníze.cz. Nezapomeňte ale, co jste na tohle téma četli výš!
l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km
Nepovinné údaje
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+17
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 5. 2013 21:48, Jirka

Jak je to s tou ekonomikou? Co stojí elektromobil? Zatím jsem viděl asi tři čtvrtě milionu. Vzhledem k tomu že je použitelný jenom na krátké cesty, nemůžeme ho srovnávat s autem za půl mega, ale max. s nějakým městským prckem, např. Citigo. Když počítám 250.000 cena auta, za 10 let nájezd 100.000 km po 2 Kč/km (pokud nejste prase, spotřeba u takového auta bude 5-6l) a 50.000 za údržbu, jsme po 10 letech na nákladech 500.000. Dá se za to vůbec pořídit elektromobil? A to nepočítám cenu za elektriku - není pravda že ze soláru je úplně zadarmo a ekologická - panely stojí nemalé peníze a výroba i likvidace ničí životní prostředí (asi míň než benzín, ale čistá ani bezplatná energie to rozhodně není). Stejně tak výroba a likvidace baterek. A hlavně - pokud to s ekologií myslíte opravdu vážně, nejezděte ve městě autem, ale přinejhorším metrem/trolejbusem. Pokud možno pěšky nebo na kole. Jo a s elektromobilem budete svobodný, až budou dobíjecí stanice rozšířené jako benzinky a dobíjení bude stejně rychlé jako tankování.

Reagovat

 

+28
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (EKOLO 20. 08. 2012 11:38)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 8. 2012 15:47

jjj, vy jste super racionální, zodpovědní a svobodní. jezdíte autem recyklovaným z nějakého vraku - bez posilovače brzd, bez posilovače řízení, bez klimatizace, bez ABS, bez deformačních zon a tedy bez šance v něm přežít v případě nehody.
ano, jezdíte zalevno, fotovoltaika, možné jiné tzv "obnovitelné" zdroje, které si můžete dovolit jedině díky nedobrovolným dotacím od nás. za 600 tisíc jste si pořídili elektrokrám, jehož pořizovací náklady se nikdy nevrátí - ukazujete ovšem jak by to mělo být. to ste nám to frajeři ukázali! po svém.

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (EKOLO 20. 08. 2012 11:38)

Další příspěvky v diskuzi (26 komentářů)

29. 1. 2016 | 9:26 | Jaromír Vegr

"...elektromagnetickým, polovodiči osazeným radiopřijímačem." Zatím co většina řidičů má ve vozidle ještě elektronkami osazený radiopřijímač bez elektromagnetu. více

12. 3. 2015 | 20:07 | Janek

Tady se dohadujete jak ušetřit na provozu, dnes tak samozřejmé a nezbytné věci jako je auto. Pokud by zde byla normální společnost bez zlodějů a parazitů,tedy společnost bohatá,nebylo by nutné škudlit na všem.Počínaje provozem...více

28. 5. 2013 | 21:48 | Jirka

Jak je to s tou ekonomikou? Co stojí elektromobil? Zatím jsem viděl asi tři čtvrtě milionu. Vzhledem k tomu že je použitelný jenom na krátké cesty, nemůžeme ho srovnávat s autem za půl mega, ale max. s nějakým městským prckem,...více

26. 8. 2012 | 17:51 | z venku

pokud se mate rozhodnout mezi "normalnim" autem a elektromobilem, tak je treba uvazovat: cena ropy, porizovaci cena auta a naklady za provoz. Z hlediska celkovych nakladu pak poznat, co je lepsi pro vas. Treba: 30.000 km...více

21. 8. 2012 | 22:23 | Rada

Jak již zde bylo zmíněno, baterie elektromobilů lze dobíjet z panelů na střeše (rodinného) domu. Většina lidí ale tuto možnost nemá, protože bydlí v bytových domech a v těch je většinou velkým úspěchem to, že se lidé domluví...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Dluhové trhy, Central Order Book, Liberalismus, architektura, martin stára, brno, operátoři, mobilní operátoři, Dow Jones-UBS Metals, poradenská firma, Unie, regulační instituce, OSA, poplatky za soudní spory, splastnost, možnosti trhu, daň z hlavy, typ pojištění

4C74273, 4M27565, 3K13410, 3K13410, 4T11050

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK