Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Auta na naftu pomalu končí. A nejen proto, že je diesel dražší než benzin!

Auta na naftu pomalu končí. A nejen proto, že je diesel dražší než benzin!
Ač automobilky věnovaly tolik úsilí vývoji dieselových motorů a jejich mise, co se týče kvality samotného železného výsledku pod kapotami, skončila úspěšně, svět i Česko začínají nad naftou lámat hůl. Naše srovnání výhodnosti dieselových a benzinových aut jasně dokazuje, co za tím vězí.

Pohled na stojany čerpacích stanic v roce 2012 řidiče děsí. Nejvíc ty s dieselovými vozy. Vždyť nafta se prodává dráž než natural – „krmivo“ aut se zážehovými motory. Tato situace nastává v Česku hodně často, jak ukazuje tabulka. Diesel byl dražší než natural už před třemi roky, kdy ležely ceny paliv o dvanáct korun níž. Časem sice benzin naftu přeskočil, nyní ale opět vyjde levněji tankovat do nádrží benzinových aut.

Ceny paliv v Česku

 

benzin

nafta

2009 – leden

22,3 Kč

24 Kč

2009 – červenec

28 Kč

26 Kč

2010 – leden

30,5 Kč

29 Kč

2010 – červenec

32 Kč

31 Kč

2011 – leden

33 Kč

32,5 Kč

2011 – červenec

35 Kč

34,5 Kč

2012 – leden

36 Kč

36,7 Kč

Unikátní interaktivní mapa s cenami pohonných hmot

Vývoj ceny pohonných hmot v jednotlivých regionech České republiky můžete sledovat na interaktivní mapě cen benzinu a nafty, kterou pro vás připravil tým Peníze.cz

Skóre se změnilo: z 2:1 je 1:2

Mizí tak jedna ze dvou výhod nafty: že je levnější. Navíc se zmenšuje i ta druhá: náskok ve spotřebě aut. Dnes je běžné, že se benzinový a dieselový motor v tomto ohledu liší o pouhý litr. Příklad? Škoda Fabia s maloobjemovým turbobenzinem 1.2 jezdí podle údaje výrobce za 5,2 litru v kombinovaném cyklu, podobně výkonný diesel 1.6 TDI za 4,2. Přitom ve stejné výbavě si za naftové auto připlatíte 86 tisíc korun. Propočtem při dnešních cenách paliv dostaneme brutální výsledek. Investice do naftové Fabie se vrátí až po víc než 260 tisících ujetých kilometrů. Což je na auto této velikosti opravdu moc.

Řekněte svým čtenářům, kolik dneska stojí benzin

Máte web? Blogujete o autech či cestování? Nyní můžete čtenářům nabídnout víc. Tým Peníze.cz pro vás připravil widget s vždy aktuálními cenami pohonných hmot. Stačí vybrat, zda chcete nabízet ceny benzinu a nafty z celého Česka nebo byste raději informace lokalizovali pro konkrétní kraj či kraje, a vložit připravený html kód na svůj web. Jednoduché, funkční a bez starostí.

Kód ke stažení je k dispozici zde

Z malých aut nafta mizí úplně. Nevyplatí se…

A tak není divu, že o naftové motory nejenže není u malých aut valný zájem, ale mnohde je už automobilky vůbec nenabízejí. Třeba nejnovější model Škodovky – městský vůz Citigo – s dieselem nepřišel ani při uvedení na trh. Trojčata ze středočeského Kolína (Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo) motor 1.4 TDI stáhla a zůstala u benzinového litru.

Naše srovnání výhodnosti investice do naftového agregátu jsme udělali pro deset nejprodávanějších aut v Česku za rok 2011. U toho desátého jsme měli smůlu: ani Ford Fusion už v ceníku dieselový motor nemá. Jdeme na jedenáctý Renault Thalia – v nabídce zase jen benzinové motory. A když už jsme konečně našli náhradníka na 12. pozici, dopadl výpočet Hyundaie i20 tristně: čekat přes 194 tisíc kilometrů na návratnost motoru 1.4 CRDi proti dokonce výkonnějšímu benzinu 1.2 nechce logicky nikdo.

Kolik musíte ujet kilometrů, aby se vám vrátila investice do dieselového auta proti benzinovému

 

Cena

Spotřeba (l/100 km)

Návratnost

Škoda Octavia

 

 

 

1.2 TSI (77 kW)

398 900 Kč

5,7

 

1.6 TDI (77 kW)

443 900 Kč

4,5

112 360 km

Škoda Fabia

 

 

 

1.2 TSI (63 kW)

264 900 Kč

5,2

 

1.6 TDI (66 kW)

350 900 Kč

4,2

260 134 km

Škoda Superb

 

 

 

1.8 TSI (118 kW)

635 900 Kč

7,2

 

2.0 TDI (125 kW)

690 900 Kč

5,7

109 979 km

Ford Focus

 

 

 

1.6 Duratec (63 kW)

329 990 Kč

5,9

 

1.6 TDCi (70 kW)

394 990 Kč

4,5

137 567 km

VW Golf

 

 

 

1.4 (59 kW)

323 900 Kč

6,4

 

1.6 TDI (66 kW)

410 800 Kč

4,5

133 181 km

Škoda Yeti

 

 

 

1.8 TSI (118 kW) 4x4

604 900 Kč

8

 

2.0 TDI (125 kW) 4x4

690 900 Kč

5,9

120 331 km

Kia Cee’d

 

 

 

1.4 CVVT (77 kW)

259 980 Kč

5,8

 

1.6 CRDi (85 kW)

334 980 Kč

4,5

171 822 km

Hyundai i30 cw

 

 

 

1.4 CVVT (80 kW)

289 990 Kč

6,3

 

1.6 CRDi VGT (85 kW)

364 990 Kč

4,7

138 097 km

Renault Mégane

 

 

 

1.6 (81 kW)

316 900 Kč

7,1

 

1.5 dCi (81 kW)

376 900 Kč

4,4

63 749 km

Hyundai i20

 

 

 

1.2 (57 kW)

229 990 Kč

5,2

 

1.4 CRDi (55 kW)

279 990 Kč

4,4

194 402 km

 Vysvětlivky: Srovnání výhodnosti investice do naftového agregátu pro nejprodávanější auta v ČR za rok 2011. Desátý Ford Fusion a jedenáctý Renault Thalia mají v nabídce jen benzinové motory. Proto jsme zařadili Hyundai i20. Ve vzorci jsme počítali s cenou benzinu 36 Kč a nafty 36,70 Kč.

Diesel jen ke korábům. A ještě s otazníkem…

Z tabulky jasně plyne, že má-li dnes člověk alespoň začít přemýšlet o naftovém motoru, pak jedině u velkých kombíků manažerského typu. Jenže ani tam to pro diesely nevyznívá nijak růžově.

Například investice do Superbu s turbodieselem 2.0 TDI se proti přeplňované benzinové osmnáctistovce vrátí po skoro 110 tisících kilometrů. A to jsou si ceny obou verzí docela blízko a nůžky spotřeby rozevřené víc než u jiných: 7,2 proti 5,7 litru.

Mega(ne)vítěz

Vítězem našeho srovnání nejprodávanějších aut se stal Renault Mégane. Postavili jsme proti sobě navlas stejně výkonný benzinový šestnáctiventilový motor 1.6 a jeho dieselového soupeře 1.5 dCi. Ten patří do rodiny úsporných agregátů zvaných Renault Eco 2, jezdí v kombinaci jen za 4,4 litru na sto kilometrů. Zážehového sourozence tak poráží o 2,7 litru, přitom stojí o solidních 60 tisíc Kč víc. Důsledek? Návratnost za necelých 64 tisíc kilometrů.

A ještě jedno ALE

Do výpočtů jsme zahrnuli jen tvrdá data – ceny paliv a aut. Zbývá nám však ještě jedno ale: servisní náročnost. Není žádným tajemstvím, že údržba naftových motorů vyjde o dost dráž. Podíváme-li se na průměrný výsledek našeho pátrání kolem 150 tisíc ujetých kilometrů, počítejte, že vás údržba dieselu vyjde po 150 tisících kilometrů zhruba o třicet tisíc dráž než u benzinu. Pokud bychom těchto 30 tisíc Kč na dražší servis připočítali u Fabie, jsme rázem o 100 tisíc kilometrů výš.

Ropy je pořád dost

Benzin a nafta samozřejmě nejsou jedinými možnostmi pohonu aut – ale dosud neohroženě vládnou. A nezdá se, že by tomu mělo být v nejbližších letech jinak. Říká se sice, že současní kluci budou svým tatínkům závidět, že oni si ještě za volantem užili pravé jízdy s vůní benzinu, ale dost možná na něj budou jezdit ještě oni.

Samozřejmě, zásoby paliv na bázi ropy (ale i zemního plynu) jsou konečné. Ale konec je daleko. Odborníci spočítali, že jen v současnosti těžené zásoby vydrží třicet let a s těmi nově objevenými to bude minimálně dvakrát tak dlouho – tedy přes rok 2070.

Paliva v nových autech v ČR 2011

Palivo

Prodané vozy

Podíl

Benzin

100 152

58 %

Nafta

68 510

39 %

CNG

194

0,10 %

LPG

127

0,10 %

E85

345

0,30 %

Hybridy a ostatní

3898

2 %

Pozn.: Jde o nově registrovaná osobní auta za rok 2011. Zdroj: SDA

A to poslední dobou dochází ještě k překvapivě velkým nálezům zemního plynu – jeho zásoby odhadují znalci na více než sto let. Auta na něj jezdící (CNG) se ale zatím neujala, ač čerpací stanice se zemním plynem rostou geometrickou řadou. Nově si je v Česku kupuje jen jeden zákazník z tisíce.

CNG, LPG – boom nenastal

Podobně je to s LPG, které sice sehrálo zajímavou roli před lety, u nových aut už ho ale zase tak nevidíme – i když ho přímo z výroby nabízí spousta značek včetně Škody u nejžádanější Octavie. Při pohledu do ceníku ale vidíme, že navzdory ceně LPG kolem 17 Kč za litr mu pšenka nekvete.

Rovněž investice do hybridů se zatím lidem nevyplácí, i když kombinace spalovacího agregátu a elektromotoru směřuje do čím dál menších aut. Třeba hybridní Toyota Auris stojí pod 540 tisíc Kč, a je tedy jen o 70 tisíc korun dražší než naftová.

Kolik si připlatíte za úspornější pohon

Škoda Octavia

Cena

Spotřeba (l/100 km)

benzin 1.2 TSI (77 kW)

398 900 Kč

5,7

LPG 1.6 (75 kW)

428 900 Kč

7,2

diesel 1.6 TDI (77 kW)

443 900 Kč

4,5

GreenLine 1.6 TDI (77 kW)

452 900 Kč

3,8

Toyota Auris

 

 

benzin 1.6 (97 kW)

354 900 Kč

6,6

diesel 2.0 D-4D (93 kW)

469 900 Kč

5,2

hybrid HSD (100 kW)

539 900 Kč

3,8

Anketa

Co je palivo budoucnosti?

Na co budeme jezdit dál?

Analytici logicky předpovídají, že LPG a CNG budoucnost patřit nebude. Zemní plyn se bude spíše využívat na syntetickou výrobu kapalných paliv. Ve formě stlačeného paliva typu CNG asi sehraje roli jen v přechodné fázi. Podobně se příliš nehnul z místa vývoj elektromobilů. Ty i po letech vývoje trápí krátký dojezd a jejich místo bude zřejmě jen v malých vozech do města.

Ve větších vozech se další vývoj bude nejspíš ubírat směrem k vodíku. Jde asi o nejefektivnější způsob uchovávání energie. Dojezd vodíkových aut je totiž vcelku snadno srovnatelný se současnými benzinovými, i čerpání na rozdíl od dobíjení elektrikou zabere chvilku. Stačí se poprat s poslední překážkou – jak snížit cenu těchto aut.

Zatím však poslední vývoj ukazuje, že klasické motory – především ty benzinové – pořád čekají docela hezké zítřky.

Spočítejte si to sami!

V kalkulačce si to můžete zkusit sami. Vyplatí se diesel, nebo máte koupit benzíňáka? Pro legraci (nebo pro nostalgickou slzičku) jsme nechali v kalkulačce nastavené ceny z roku 2009. Aktuální ceny pohonných hmot najdete v jednom z boxíků výš vpravo. Další údaje o vozech, které vás zajímají musíte doplnit sami – nebo můžete použít ty, které najdete v tabulkách v článku... 

Nuže – je diesel mrtev, ať žije benzin?
l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km
Nepovinné údaje
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+85
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 1. 2012 5:39, Richie

BMW E46 v 3.0 litru a v LPG, naprosta spokojenost. Skvely vykon, pozitek z jizdy i naklady na kilometr. :-)

Reagovat

 

+8
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 10. 2012 15:25, Jirka

Učelová tabulka a obsurdní nesmysly!
Jo - kdyz budete uvazovat o cene Skodovky za 450 tisic v nafte - tak skutecne ruce pryc a nebrat! Ale prolistujte nabidky jinych Vyrobcu, ktere zde snad zamerne nejsou uvedeny. Napr C4 1.6 TDI poridite za rovnych 300 tis. s lepsi vybavou nez nabizi Skodovka s papirovou kombinovanou spotrebou 4.1l/100km a skutecnou 3.9l/100km o proti benzinove verzi, ktera je levnejsi o necelych 27 tisic a papirovou spotrebou 6.5l/100km a skutecnou 7l/100 km - pak zkuste uz jen pocitat.

Reagovat

 

-26
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (67 komentářů)

26. 4. 2015 | 22:19

Gregor Diesely patří pouze do náklaďáků, traktorů a lokomotiv. Jsou neekologické a v důsledcích i neekonomické (pokud ovšem nejezdí na kradenou naftu). Osobák s dieselem si pořídí akorát čuně. Kdo na to má, jezdí na jiné...více

6. 1. 2015 | 19:16 | smejkal

Tak jen doufám, zě koněčně ty dieselové rakovinomety začnou mizet z cest.Jízda za tímto černě čoudícím vozem je skutečně o zdraví. více

30. 6. 2014 | 13:07 | pramen

Nejen na naftu, ale i na benzín.... http://www.tipcars.com/magazin-serial-co-se-stane-az-dojde-ropa-2dil-6764.html více

15. 1. 2014 | 0:23 | Pavel

Ty seš opravdu "Mrzák", ale na mozek...co to blekotáš za nesmysly, já s E39 3.0i Benzín jezdím za 10.2 l a známý s E60 3.0d za 11.1 l. A opravdu seš trotl chlubit se, že prasíš slabou 3-válcovou Fábku z půjčovny...seš navíc...více

5. 8. 2013 | 12:41 | Pavel111

A až začnou stanice TK důsledně kontrolovat funkci filtrů pevných částic, tak už budou mít naftové verze aut totálně po žížalkách! více

Čtenáři také navštívili

21. 12. 2011 |  | 15 komentářů

Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

Čeští řidiči zažívají depresivní konec roku. Stát zdraží dálniční známky, silnice opraví pomaleji, než zamýšlel, a k dovršení všeho se platí víc u stojanů čerpacích stanic. Za ceny paliv zdaleka nemůže...

14. 12. 2011 |  | 3 komentáře

Ceny aut stále klesají. Kdy nakoupíme pod sto tisíc?

Renault hodlá uvést na trh vůz, který bude stát 2 500 eur – tedy pouhých 64 tisíc korun. Zpráva z konce listopadu jen dokládá, kam se trh s auty dostal. Zatímco rohlíky zdražují a zdražují, auta stále...

23. 11. 2011 |  | 9 komentářů

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

Nejnižší ceny za dlouhé roky a k tomu mnohem víc služeb. Povinné ručení nikdy nešlo Čechům tak na ruku. Má to háček: vybrat si to pravé dá dost práce.

2. 11. 2011 |  | 11 komentářů

Malé peníze: Proč stojí benzin a nafta tolik? Nejvíc na nich vydělá stát

Jan Müller ze serveru Malépeníze.cz odpovídá na otázky čtenářů Peníze.cz. Tentokrát rozebere na prvočinitele cenu pohonných hmot. A asi tušíte, k čemu dojde – ano, víc než polovičku z každého litru lijete...

3. 3. 2011 |  | 4 komentáře

Kolik bude stát ropa? A proč na tom vydělá stát!

Nepokoje v arabských zemích, hlavně v Libyi vyhnaly opět ceny ropy velmi vysoko. To má přirozeně vliv na ceny benzínu a dalších pohonných hmot. V ČR reagují hlavně na růst či pokles cen ropy typu Brent,...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Tick, Poplatek za správu, Nabídkové šoky, psd2, roklenfx, banky, koruna, směnárny, Cena leasingu, veletrh CHINA 2007, vymáhání peněz, příjem domácností, , životní minimum, realitní kancelář, proporcionalita, světelný řetěz, rok Zajíce

4J38229, 2AE8889, 7A01824, 6B01982, 6B01982

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK