Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

Jindřich Hradecký | rubrika: Jak na to | 23. 11. 2011 | 9 komentářů
Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!
Nejnižší ceny za dlouhé roky a k tomu mnohem víc služeb. Povinné ručení nikdy nešlo Čechům tak na ruku. Má to háček: vybrat si to pravé dá dost práce.

Kde je doba, kdy povinné ručení poskytovala jediná pojišťovna a na výpočet sazby měl vliv pouze objem motoru a systém bonus versus malus? Dnes je pojišťoven na tucet, každá nabízí několik úrovní produktů, výši sazeb ovlivňuje typ, stáří a způsob používání vozu, ale i jeho výkon a to, kolik s ním člověk najezdí kilometrů. Hlavní roli však hraje sám řidič – kolik mu je let? Kde bydlí? Jak dlouho řídí? Co dělá? Vozí autem děti? Říká se tomu segmentace a český trh ji zná od roku 2004. Tehdy ji provedly první dva ústavy, dnes tak činí všechny.

Krutý rozdíl: tisíc versus sedmdesát tisíc!

Zkušený řidič mezi pětatřiceti až čtyřiceti lety bez nehod z malého města se slabším autem s dětskými autosedačkami, který má navíc v kolonce zaměstnání uvedeno doktor, hasič nebo zemědělec, zaplatí za ručení jen něco málo přes tisícovku za rok. Ušetří totiž na všem, na čem se dá: zkušenostmi počínaje a tím, že se pohybuje v menším městě, konče. A samozřejmě nebourá.

Bonus

Kdo jezdí bez nehody, má nárok na odměnu: každoroční snižování platby až do určité výše (i 60 procent). Přenáší se i při změně pojišťovny.

Malus

Trest za způsobenou havárii v podobě zdražení pojistky. Někdo první karambol odpouští. Také by se měl přenášet, ale v praxi se to neděje, pokud nové pojišťovně stačí prohlášení klienta, že neboural – a on nehodu zamlčí.

Naopak mladíkovi z Prahy v silném voze, který už jednou plechy pomačkal, se může stát, že mu některá pojišťovna „napálí“ roční platbu za povinné ručení sedmdesát tisíc!

Zní to krutě, ale jde o extrémní případ, navíc u jedné pojišťovny – Axa. Jiné tak brutálně netrestají, stejný řidič proto může zvolit mírnější „hráče“ – třeba Allianz, Česká pojišťovna, Generali, Slavia, Triglav či Uniqa jsou schopné se pro stejný případ dostat k deseti tisícům. Může za to třeba vstřícná akce: jedna bouračka se u nich škrtá, jako by nebyla.

Boj = levný a levnější

TIP REDAKCE: A co havarijní?

Devět rad, jak ušetřit na havarijním pojištění 
najdete v čerstvém článku Světlany Ryskové.

A pokud chcete šetřit, ale do čtení se vám moc nechce, připravili jsme pro vás ještě jednu horkou novinku. Ve spolupráci se společností ePojištění.cz vám přímo na Peníze.cz nabízíme
on-line prodej havarijního pojištění i povinného ručení.
Na míru vám i vašemu vozidlu.

Za vším hledej tvrdý konkurenční boj, díky němuž ceny povinného ručení dlouhodobě padají. Podle České kanceláře pojistitelů činí pokles šest procent ročně. „Před třemi roky jsme byli minimálně o patnáct procent výš,“ potvrzuje generální ředitel ČSOB Pojišťovny Jeroen van Leeuwen. „Konkurenční boj a nástup nových, menších pojišťoven, které vsadily na výrazně nízké ceny, stáhly trh povinného ručení na dno,“ myslí si Milan Káňa, tiskový mluvčí jedné z těch velkých – Kooperativy.

Podle analytiků je další propad cen vyloučený. Pojišťovny spolu začínají bojovat jinak – nabídkou poskytovaných služeb. „Ručení se vlastně změnilo z nutného zla na komplexní program,” říká Václav Bálek z Allianz.

Najdeme tak nepřeberné množství takzvaných asistenčních služeb: odtahem havarovaného vozu do servisu počínaje a ubytováním v místě nehody či náhradním autem konče. V nabídkách jsou ale vyložené špeky. Třeba dovoz pohonných hmot, pokud vám dojdou, otevření vozu se zabouchnutými klíčky, nastartování auta s vybitou baterií a podobně.

Přímá likvidace

Kdo poskytuje přímou likvidaci

Česká pojišťovna, Allianz, ČSOB Pojišťovna, Direct, Kooperativa, Uniqa, Česká podnikatelská pojišťovna (v připojištění), Generali (v kombinaci s havarijním pojištěním)

Jasně největší revolucí je takzvaná přímá likvidace. O co jde? Že vám škodu zaplatí pojišťovna, u níž máte sjednané povinné ručení – ne tedy partner viníka, co vás naboural. „Abychom si rozuměli, rozhodně to neznamená, jak se někde píše, že za klienta škodu pojišťovna jen nahlásí,“ upřesňuje Milan Káňa. „Škodu celou uhradí, zabezpečí odtah, zapůjčí náhradní auto,“ nastiňuje základ principu Václav Bálek z Allianz. Obě uvedené pojišťovny se řadí k těm, co přímou likvidaci nabízí tak, jak to bývá běžné v zahraničí: tedy že ke klientovi přistupují s péčí jako v havarijním pojištění u nezaviněné nehody.

Srovnání povinného ručení

Kolik zaplatí ročně na ručení šestatřicetiletý řidič z malého města se slabším autem, který je pojištěný deset let a neboural.
Triglav1 474 Kč
Axa1 620 Kč
Wüstenrot1 728 Kč
Uniqa1 850 Kč
Direct1 893 Kč
ČSOB1 946 Kč
Česká pojišťovna1 985 Kč
Česká podnikatelská pojišťovna2 094 Kč
Generali2 288 Kč
Allianz2 356 Kč
Slavia2 423 Kč
Kooperativa2 858 Kč
Pozn.: Jde o údaj poskytnutý přímo pojišťovnami. Nezohledňuje rozsah služeb.

Z třináctky společností zavedly přímou likvidaci v rámci povinného ručení vedle Allianz a Kooperativy také Česká pojišťovna, ČSOB Pojišťovna, Uniqa, a coby vůbec první v září 2010 Direct. Generali tak činí v kombinaci s havarijním pojištěním a Česká podnikatelská ji poskytuje coby připojištění.

Zbylé ústavy stojí zatím stranou: Axa, Triglav či Wüstenrot přiznávají, že se v budoucnu zřejmě k novince připojí, představitelé pojišťovny Slavia naopak proti přímé likvidaci brojí. „Podle našeho názoru zvyšuje náklady na likvidaci škody. Zprostředkovatelská pojišťovna musí škodu posoudit a zlikvidovat, což představuje náklady jako u vlastní škody. Pojistitel musí škodu zlikvidovat a vyplatit – jako u vlastní škody. Náklady na tento zdvojený administrativní proces musí v konečné fázi uhradit klient. Jedná se podle mého o krok zpět a utrácení vybraných peněz z pojistného,“ říká marketingový a obchodní ředitel pojišťovny Slavia Jan Bárta.

Jenže je zřejmé, že pokud má systém fungovat, měly by ho provozovat plošně všechny pojišťovny. To ostatně ukazují zahraniční zkušenosti. Princip přímé likvidace škod z povinného ručení se uplatňuje v celé řadě zemí, a to buď dohodou pojistitelů, nebo přímo zákonem. V Belgii, Dánsku nebo Francii mají pojistitelé zkušenosti několik desetiletí, v posledních letech se ke stejnému systému likvidace přidaly třeba Portugalsko, Rusko, Řecko. A například v Itálii se systém vztahuje i na méně závažné škody na zdraví. Podíl škodních událostí, které se likvidovaly přímou likvidací, přitom tvořil hned po zavedení v roce 2007 tři čtvrtiny z celkového počtu všech nehod!

Třeba lídr trhu Česká pojišťovna při tvorbě svého modelu přímé likvidace vycházela ze zkušeností ve Francii, kde existuje takzvané clearingové centrum, které dohlíží na pojistný trh a stanovuje průměrnou výši škody za daný rok, na jejímž základě probíhá vyrovnání mezi pojišťovnami. Ty si vlastně předávají peníze jen imaginárně.

Chceš slevu? Jdi na internet!

Zatímco dříve řidiči chodili pro pojistku zásadně do kamenných pojišťoven, nyní klikají čím dál častěji na webu. Podíl internetového prodeje roste od roku, samotné pojišťovny k tomu klienty motivují různými akcemi či dárky – třeba chytrými telefony a následným pojištěním v mobilu. Slevy za uzavření pojistky přes internet pak dosahují klidně i 30 procent.

Internetový věk přinesl také mnoho srovnávačů, které nabídky ručení porovnají. Přes některé jde pojistku přímo uzavřít. Jde o takzvané e-brokery, kde probíhá kompletní sjednání smlouvy. Zbylé srovnávače přesměrují zájemce na oficiální stránky pojišťovny.

Konečné částky ne vždy úplně sedí. V moři zmíněných kritérií a vlastních slev samotných internetových prodejců povinného ručení není divu. „Je podstatné, zda srovnávače ‚komunikují‘ údaje s pojišťovnou. Bohužel ne všechny takto fungují a často se stává, že člověk získá zkreslené údaje. Některé srovnávače lze v tomto smyslu označit za nestranné. Na pojistném trhu však existují i takové, o kterých se to rozhodně říci nedá,“ přemítá Pavel Zavadil z pojišťovny Triglav. „Problematické je, že nemohou zohlednit všechny aspekty konkrétní nabídky. Trh povinného ručení je silně konkurenční, tudíž neustále optimalizovaný, doplňovaný. Všechny detaily ve vztahu ke konkrétnímu motoristovi může internetový srovnávač postihnout v každém okamžiku jen stěží,“ uzavírá Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 6. 2012 0:55, hynek

Pakliže chcete na pojištění (nejen mot. vozidel) ušetřit a hlavně být pojištění tak aby Vám to k něčemu bylo, najděte si svého pojišťováka, ne pobočku ani internet (slevy které tam získáte jsou zlomkové oproti těm, které Vám nabídne výhradní poj. agent). Možná ho nenajdete na první pokus ale vyplatí se to. Ptejte se co Vám může kromě sjednání smlouvy nabídnout a jaký servis Vám bude po podpisu smlouvy nabízet. Ideální je když má vazby na likvidaci daného ústavu apod. Jedním z poznávacích znamení člověka, který se to snaží dělat pořádně, je když Vám nabídne abyste s ním konzultovali hlášení pojistných událostí - když tuto službu totiž klientovi nabídne, musí si být jistý, že mu dává kvalitní produkt a nebo ho seznámil se všemi dírami které třeba díky tlaku na cenu pojistka má. Jednou se po něm totiž svezou případné průšvihy, které klasicky schytávají zaměstnanci klientských servisů na tel. linkách.
:) Jsou mezi námi i blbci, tak jako v ostatních povoláních.

+2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Martin Žáček: Někteří řidiči bez povinného ručení splácejí škody do konce života

5. 11. 2011 | Petra Dlouhá | 12 komentářů

Martin Žáček: Někteří řidiči bez povinného ručení splácejí škody do konce života

Každý podzim si vybíráme ze široké nabídky povinného ručení. Zvykli jsme si, že jeho ceny klesají. Jenže nic netrvá věčně. Co vám hrozí, když si auto nepojistíte? A začne se konečně... celý článek

Devět triků, jak ušetřit na havarijním pojištění

29. 6. 2011 | Světlana Rysková | 13 komentářů

Devět triků, jak ušetřit na havarijním pojištění

Povinné ručení mít musíme, ale naše auto neochrání. To umí jen havarijní pojištění. Když je vhodně propojíme a využijeme pár šikovných triků, můžeme na pojistném ušetřit i několik tisíc... celý článek

Havarijní pojištění a povinné ručení: on-line prodej na Peníze.cz

29. 6. 2011 | redakce Peníze.CZ

Havarijní pojištění a povinné ručení: on-line prodej na Peníze.cz

Nemusíte své auto milovat jako člena rodiny. Nemusíte ho milovat vůbec, i nenávidět ho můžete. Určitě ale stojí za to s chladnou hlavou uvážit, zda se nevyplatí pojistit ho. Zvlášť... celý článek

Zařízněte domácí výdaje: jak ušetřit za telefon, elektřinu, povinné ručení

21. 4. 2011 | Arsen Lazarevič | 14 komentářů

Zařízněte domácí výdaje: jak ušetřit za telefon, elektřinu, povinné ručení

Přišla krize a firmy řezaly náklady. Projevilo se to i na platech: jejich růst polevil, ve 4. čtvrletí roku 2010 reálné mzdy dokonce poklesly. Šetření se tedy nevyhne ani domácnostem.... celý článek

Povinné ručení stále není samozřejmostí

3. 2. 2011 | Jiří Janský | 5 komentářů

Povinné ručení stále není samozřejmostí

Na silnicích se nyní pohybuje až 600 tisíc hazardérů, kteří nemají sjednáno „povinné ručení“. A někdy stačí k „milionové“ nehodě velmi málo, třeba přehlédnutí cyklisty při odbočování.... celý článek

Partners Financial Services