Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Náhradní díly na auta: vrakoviště je nabízejí za polovic

Kdo šetří, má za tři. Anebo taky za třetinu. Náhradní díly na auta dnes koupíte v mnoha cenových relacích. Nejlevněji je nabízejí vrakoviště a člověk občas žasne, za jak nízké ceny to umějí.
Náhradní díly na auta: vrakoviště je nabízejí za polovic

Když nedávno Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) při speciální akci zkontrolovala desítky autovrakovišť v Česku, označila za vůbec největší problém jejich samotný počet. „Ten je vysoko nad evropským průměrem,“ říká Simona Cigánková z ČIŽP.

Český fenomén: kšeftování s vraky

Nechme teď být nejčastější provinění jako nezabezpečení odpadů z demontáže autovraků, překročení povolených kapacit, nedostatečná označení provozoven, skladování na jiných místech, než se smí.

Inspekční zpráva také ukazuje hodně o českém fenoménu: „kšeftování“ s autodíly přes vrakoviště se Čechům líbí a hojně ho využívají.

Víte, že…

… v Česku je nyní 580 povolených autovrakovišť a další přibývají? Podle České inspekce životního prostředí je to mnohonásobně víc než v ostatních evropských zemích. Například na Slovensku najdeme jen 35 vrakovišť.

Že to není vždycky úplně čisté, ukazují podle ČIŽP časté chyby ve vedených evidencích. „Pozitivní informací ale je, že u žádného kontrolovaného zařízení nebylo zjištěno, že by kompletní vraky přebíralo jinak než bezplatně – tedy že by provozovatel vyžadoval po osobě předávající do zařízení autovrak nějaký manipulační či jiný poplatek. Situace se tak oproti minulým letům zlepšila,“ vysvětluje Petr Havelka z ředitelství ČIŽP.

Dvojí praxe

Jednoduše řečeno funguje dvojí praxe. Ta první – vrak beru zdarma a pak na něm něco vydělám – je tou lepší verzí.

Ta druhá – krádeže auta na díly – je však bohužel stále také realitou. „Kontroly, které opravdu pravidelně ze všech kompetentních orgánů státní správy provádí pouze inspekce, v tomto směru evidentně nestačí. Naše kapacity jsou velmi omezené,“ dodává Simona Cigánková s tím, že o některá vrakoviště se kvůli podezření ze zapojení do systému organizovaných krádeží aut zajímá i policie.

Burzy, kde najdete všechno

Anketa

Šli byste si pro náhradní díl na vrakoviště?

Když to trochu nadneseme, vrakoviště dnes fungují jako burzy, kde koupíte na auta (skoro) všechno.

Rozhoduje „jen“ nabídka, poptávka – a samozřejmě značka aut. Třeba dílů na škodovky a vůbec auta z koncernu Volkswagen jsou vrakoviště plná a lidé po nich baží.

Aby ne, když je tam seženou za třetinu ceny originálních dílů. Hledat odpověď na otázku, jak je to možné, by šlo snad leda ve statistikách kradených aut u kriminalistů.

Za třetinu ceny

Dá se zobecnit, že autodíl z vrakoviště pořídíte za polovinu ceny dílu z takzvaného aftermarketu, který už je sám o sobě levnější než originál.

Výjimkou je pár exotických modelů, na něž nejsou díly moc nedostupné. Tam se vrakoviště zase tak moc nevyplatí, klidně tam zaplatíte osmdesát procent ceny originálního dílu. Týká se to ale jen karosářských dílů právě minimálně rozšířených modelů, u nichž vlastně neexistuje žádná druhovýroba.

Poptávku po dílech z dílen Škody, Volkswagenu, Fordu či Audi ale vyřeší česká vrakoviště za pár minut. A spokojené jsou evidentně obě strany.

Srovnání cen náhradních dílů podle místa nákupu

 

Originální díl

Aftermarket

Vrakoviště

Škoda Fabia

Blatník

3000 Kč

2700 Kč

1500 Kč

Kapota

6200 Kč

6000 Kč

3000 Kč

Nárazník

4600 Kč

4200 Kč

2200 Kč

Světlomet

3500 Kč

2500 Kč

1300 Kč

Zadní svítilna

1300 Kč

1200 Kč

600 Kč

Brzdové destičky

1800 Kč

900 Kč

500 Kč

Čep řízení

500 Kč

400 Kč

150 Kč

Škoda Octavia

Blatník

3800 Kč

3600 Kč

1800 Kč

Kapota

7000 Kč

6800 Kč

3500 Kč

Nárazník

5200 Kč

5000 Kč

2500 Kč

Světlomet

4500 Kč

3000 Kč

1300 Kč

Zadní svítilna

1500 Kč

1400 Kč

700 Kč

Brzdové destičky

2200 Kč

1500 Kč

700 Kč

Čep řízení

500 Kč

400 Kč

150 Kč

VW Passat

Blatník

4500 Kč

4000 Kč

2000 Kč

Kapota

10 000 Kč

8000 Kč

4000 Kč

Nárazník

7000 Kč

6500 Kč

3200 Kč

Světlomet

8000 Kč

3500 Kč

2000 Kč

Zadní svítilna

5000 Kč

3000 Kč

1500 Kč

Brzdové destičky

2200 Kč

2000 Kč

1000 Kč

Čep řízení

500 Kč

400 Kč

200 Kč

Není jenom originál!

Když jsme psali o náhradních dílech před půl rokem, tři čtvrtiny čtenářů Peníze.cz na otázku, zda smí do jejich aut ty neznačkové, odpovědělo: „Jistě!“ (Viz box Propojeno) Dalším dvaceti procentům by to nevadilo, zatímco jiné než originální náhradní díly odmítli jen čtyři hlasující ze sta. Jasný důkaz, že rozmělnění trhu s náhradními díly Čechům voní. Pojďme se podívat, jaké mají v tom případě možnosti:

Propojeno

„Na světle ušetřím tisícovku, na blatníku dvě, na nárazníku tři – a nechtěná rána s vozem hnedle nevypadá finančně tak děsivě. Jak na to? Nechat si místo součástky s logem automobilky namontovat v servisu takzvaný kvalitativně rovnocenný díl,“ psali jsme v článku
Náhradní díly: bez loga uspoříte tisíce

A ptali jsme se, jak moc si – pokud jde o náhradní díly – potrpíte na značku:

► Značkový díl

Nejdražší možnost. Má vždy logo automobilky – vyrábí ho sama nebo jí certifikovaný dodavatelé. Má na sobě ochranné prvky.

► Neoriginální díl srovnatelné kvality

V podstatě dvojče značkového dílu. Rodí se na stejné výrobní lince a jediný rozdíl mezi originálními a neoriginálními náhradními díly na auta spočívá ve vyraženém logu – tady je to výrobce místo automobilky. Není nejmenší důvod se jich bát. Podle nařízení EU, které je nejvíc známé jako „bloková výjimka“, totiž mají spotřebitelé svobodnou volbu vybrat si pro opravy nejen autoservis (a to i v záruční lhůtě), ale rovněž autodíly, které použije.

► Economy label

Součástky, které si nechávají vyrobit nezávislí distributoři dílů. Z nařízení EU totiž jasně vyplývá možnost výrobce náhradních dílů dodávat tyto součástky všem autorizovaným, ale také nezávislým obchodníkům. V Česku jsou hodně známé třeba Auto Kelly či Elit. Pokud jde o levnější díly, mají jejich výrobci jednu zásadní povinnost: musí být schopni kdykoli prokázat, že odpovídají kvalitě. S tím souvisí další zásada. Kvůli rovným šancím musí mít všichni zúčastnění k dispozici technické informace potřebné k provádění oprav a údržby.

► Díly z vrakoviště

Burza všeho. Najdete tu první, druhou i třetí skupinu. A aby toho nebylo málo, díly bývají nové i použité, což je častější možnost. Cenově vedou.

► Plagiáty

Nejhorší varianta. Kopie dílů, které vznikají v Asii, Polsku, Rusku. Tváří se jako originály, nízká cena by vás měla varovat, že jde o plagiáty.

Co můžou dodavatelé dílů?

  • Dodávat své zboží na trh bez omezení.
  • Dodávat díly i vyšší kvality nebo díly přizpůsobené stáří vozidla.
  • Díly musejí splňovat všechny zákonem stanové požadavky.
  • Ač jsou nezávislí, pokud splní kvalitativní kritéria, mohou být kandidátem na uzavření distribuční smlouvy od výrobce vozidla.

Autorizované servisy a náhradní díly

  • Mají možnost pořizovat si náhradní díly (originální i tzv. odpovídající kvality) od dodavatelů dílů nebo nezávislých distributorů náhradních dílů, a to prakticky bez limitů.
  • Mohou prodávat autodíly nezávislým autoopravnám, a to i díly vázané duševním vlastnictvím.
  • V případech prací hrazených výrobcem vozidla, svolávacích akcí či bezplatného servisu musejí provést práce v místě stanoveném výrobcem vozidla a použít i díly, které stanoví výrobce vozidla.
  • Protože mohou opravovat vozidla jiných značek, mohou nakupovat též díly u jiných zdrojů.
  • Mohou nakupovat díly od výrobců dílů nebo od nezávislých distributorů.

Nezávislé opravny a jejich možnosti

  • Mají volnost nakupovat a používat jakékoliv díly pro opravy a údržbu vozidel, pokud tyto díly splňují zákonem stanovené požadavky.
  • Musejí mít přístup i k tzv. autodílům vázaným duševním vlastnictvím.
  • Mohou nakupovat vybavení a zařízení stejně jako autorizované autoservisy.
  • Mohou opravovat a servisovat vozidla v záručních lhůtách. V případech poškození vozidla nedbalou prací či vadným autodílen za to nesou odpovědnost.
  • Mají možnost přístupu k technickým informacím potřebným pro opravy a údržbu vozidel.




  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

15. 8. 2012 | 23:59 | jezevec

sem neřikal, co je nejlepčí. sem se jen divil, na čom jsou dvounožci ochotní úšetřit. jeden wagen mám taky obutej na matadorech, stál sedmicifernou částku, nemyslim že levné či české je apriori špatné. ba ani vrakáčové...více

15. 8. 2012 | 0:08

Njn, někdo si koupí gumy na vrakáči, jinej v hypermarkétu, další nový Matadory... Ovšem jen jezevec ví, co je z toho nejlepší. více

14. 8. 2012 | 22:03 | jezevec

někdy žasnu, co všechno se na vrakáčích prodává - a hlavně kupuje. jasně, nějaký nárazník, spojler, kus plastu co se pořád obouchává, a někomu zustane na autě po bouračce, řachnutém z druhé strany - budiž. zrcátko. světlomet....více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Přijetí přidělení a zřeknutí se úvěru, Směrodatná odchylka, Garantovaný certifikát, t-mobile, neveřejná nabídka, daň z příjmů, operátoři, česká spořitelna, platba u obchodníka, budovy, thu nga haškovcová, občanské sdružená majitelů domů a bytů v ČR, unipertrol, nákladovost fondu, účast, česká daňová správa, cectování, acta non verba

3AB5362, 5B09320, 5P69026, 6B86826, 7T62189

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK