Čím dál víc Čechů vyráží za nákupy do ciziny. Zvlášť pokud žijí nedaleko hranic. Jednou z nejoblíbenějších nákupních destinací jsou saské Drážďany. Pravidelně tam jezdí hlavně obyvatelé Děčína, Ústí nad Labem, Teplic, Mostu či Litoměřic.
Nákupy tu ale vyřizuje i stále víc lidí z Prahy. Vyplynulo to z detailního průzkumu o nákupním chování českých zákazníků v Drážďanech a Heidenau, jehož výsledky zveřejnila Průmyslová a obchodní komora Drážďany (IHK Dresden).
IHK šetření prováděla v roce 2009 a pak na sklonku roku 2011. Zatímco v roce 2009 pocházelo z Prahy 22 procent v Drážďanech oslovených českých zákazníků, o dva roky později bylo Pražanů už 35 procent.
V drážďanských obchodech ale nejsou výjimkou ani Moravané, kteří za nákupy ujedou kolem 400 kilometrů. Třeba zákazníci z Ostravy (490 km), Brna (360 km) nebo ze Znojma (360 km).
Nákup za 187 eur
Typický zákazník z Česka, který v saské metropoli nakupuje, bydlí 120 kilometrů od Drážďan. Je mu v průměru 41 let, nakupovat přijede v pátek odpoledne, v sobotu nebo o státním svátku a utratí tu poměrně dost peněz.
Podle toho, co zjistila IHK, vydá Čech za nákup v Drážďanech v průměru 187 eur (v roce 2009 144 eur).
Pokud mu je 60 let a více, často utratí „na jeden zátah“ přes 200 eur.
V centru města si pořizuje hlavně oblečení, boty, koženou galanterii, na periferii zase spíš potraviny či drogistické zboží.
I když je kupní síla zákazníka z Česka oproti tomu ze Saska ani ne poloviční, Češi v Drážďanech zdaleka nehledají jen slevy. Naopak – stále víc jich do Německa vyráží s cílem sehnat kvalitnější zboží, než jaké dostanou doma.
Za takové zboží jsou pak ochotni si i připlatit.
Cesta za kvalitou
Zatímco v roce 2009 jezdilo do Drážďan „za kvalitou“ 16 procent zákazníků z Česka, nyní ji jako hlavní důvod nakupování v Sasku uvádí 21 procent Čechů.
„Průměrný český zákazník u nás nakupuje vysoce kvalitní zboží,“ potvrzuje Michael Bärisch z firmy Globetrotter, která má přímo v centru, na drážďanské Prager Strasse, velký, čtyřpatrový obchodní dům.
„Češi se hodně dívají na značky. Nehledají slevy, za jeden nákup běžně vydají i trojcifernou částku v eurech,“ řekl Aktuálně.cz.
Do obchodu s outdoorovým vybavením si čeští zákazníci našli cestu i dřív, v době, kdy ještě nebyl tak „na ráně“. Teď v centru jich je ale mnohem víc.
Sázka na internet
„Tendence je jednoznačně rostoucí – českých zákazníků stále přibývá,“ tvrdí Michael Bärisch z Globetrotteru. I proto firma přemýšlí, jak Čechům co nejvíc vyjít vstříc.
V outdoorovém obchodním centru visí informační nápisy v češtině, tak jako ve spoustě dalších obchodů v Drážďanech.
I internetová prezentace firmy nabízí českou verzi. Spousta Čechů totiž před cestou do Saska hledá informace o konkrétních obchodech a zboží nejprve tam.
„V internetu vidíme velký potenciál, webovou prezentaci pro české zákazníky proto chceme podstatně rozšířit. Tak, aby obsahovala mnohem více informací,“ říká Bärisch.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem