Přelepené etikety, přebalené maso s prošlou trvanlivostí, plesnivý sýr v regále. Zbláznily se české obchoďáky a začaly po Novém roce ve velkém šidit spotřebitele? Sotva. Je víc než pravděpodobné, že se jen obnažuje dlouhodobá praxe. A to díky vyššímu počtu kontrol Státní zemědělské a potravinářské inspekce a díky zájmu médií, která si ráda smlsnou na každém zkaženém salámu.
Supermarkety se snaží prodat nabízené zboží stůj co stůj, a jak je vidět, štítí se při tom máločeho. „Řada prodávajících potravinu po konci lhůty raději jen přebalí, přelepí a vrátí do prodeje, než aby ji vyhodili. I když jsou za to vysoké pokuty, prodávající vsází na to, že si spotřebitel takovéhoto jednání nevšimne. Skutečným důvodem je snaha o co největší maximalizaci zisků a minimalizaci ztrát. To, že se tak děje na úkor zdraví spotřebitelů, je více než zavrženíhodné,“ říká Ylona Skálová, ředitelka sdružení Spotřebitel.net. Její slova potvrzuje také ředitel Pražského kulinářského institutu Roman Vaněk: „Odpověď na otázku, proč k takovému chování dochází, naleznete už v novinách z roku 1903. Zisk je hnacím motorem podvodů. Jen tenkrát to ještě nebyly obchodní řetězce.“
Pochybení jednotlivců, nebo prohnilý systém?
Zástupci obchodních řetězců se brání, že prohřešky, které v jejich supermarketech objevili pracovníci zemědělské a potravinářské inspekce, jsou pouhá selhání jednotlivců. Že by šlo o obvyklou praxi, odmítá také Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. Obchodní řetězce by podle něj byly samy proti sobě a žádný manažer prodejny by něco podobného nepřipustil. Stejně na tato obvinění reaguje i tiskový mluvčí řetězce Kaufland Michael Šperl: „Jednalo se o výjimečný případ, kde selhal jedinec. Naše společnost si je velmi dobře vědoma své odpovědnosti vůči svým zákazníkům. V našem zájmu je maximální bezpečnost potravin a spokojenost zákazníka.“ V ostatních řetězcích jsme se dočkali odpovědi jako přes kopírák.
Těžko ale můžeme čekat, že si zástupci supermarketů budou sypat popel na hlavu a začnou se hromadně přiznávat. „Pochopitelně se dnes vše svede na konkrétní doplňovačku zboží do regálů, a tedy na lidský faktor. Bohužel jen hlupák se může spokojit s tím, že člověk, který doplňuje zboží do regálu, má možnost ovlivňovat prasárny s prodlouženou trvanlivostí a přelepováním etiket,“ rozhořčuje se Roman Vaněk. Fakt, že kontroloři našli závažná pochybení v supermarketech od západních Čech až po Moravskoslezský kraj a v obchodech takřka všech řetězců působících v České republice, jasně naznačuje, že šlo asi jen těžko o náhodu, která by vybočovala z jinak perfektně fungujícího systému, ve kterém se hledí na spokojenost a zdraví zákazníka.
Jako jedna z hlavních možných příčin manipulace s etiketami se nabízí skutečnost, že ředitelé jednotlivých prodejen jsou odměňováni podle toho, kolik neprodaného zboží jde z jejich obchodu na odpis. „Zaměstnanci prodejen jsou hodnoceni dle škály kritérií. Jedním z nich je i zisk prodejny, který je ovlivněn i výší ztrát,“ potvrdila nám Judita Urbánková, tisková mluvčí společnosti Ahold, která provozuje supermarkety Albert. Tento systém hodnocení by mohl vést k tomu, že jsou zaměstnanci od svých nadřízených nabádáni, aby odepisovali co nejméně zboží a na etiketách měnili datum spotřeby. Judita Urbánková však něco takového odmítá: „Naše firemní pravidla naopak tento postup zakazují! Každý takový čin je hodnocen jako závažný pracovní přestupek daného zaměstnance, potenciálně i jeho nadřízeného.“ Tiskové oddělení obchodního řetězce Tesco, u kterého našla inspekce rovněž řadu pochybení, nám na otázky na totéž téma neodpovědělo.
Pokuty obchodní řetězce nespálí
Za manipulace s etiketami potravin a špatné označení jejich obsahu hrozí maximální pokuta ve výši tři miliony korun. Podle mluvčího Státní zemědělské a potravinářské inspekce Michala Spáčila byly v loňském roce obchodníkům uděleny pokuty přesahující částku 27 milionů korun. Podobné postihy ale vzhledem k vysokým příjmům supermarketů pro obchodní řetězce citelnou újmu nepředstavují. Zvláště pokud jsou udělovány jen výjimečně. „Otázka výše pokuty není v naší kompetenci. O tom rozhoduje ministerstvo zemědělství. My podle zákona provádíme pouze kontroly a případným hříšníkům udělujeme tresty,“ vysvětluje Michal Spáčil. Těžko se tak můžeme divit, že k manipulaci s datem spotřeby potravin dochází v obchodech vesele dál. „Řetězců se to může dotknout až v případě, že se zavedou opravdové pokuty a tresty. Do té doby to bude jen legrace. Před první světovou válkou se za takovéto šizení chodilo na deset dní do kriminálu. Bohužel si ale nemyslím, že se to nějak rychle zlepší,“ říká skepticky Roman Vaněk. Stejného názoru je také Ylona Skálová: „Připomíná mi to situaci s jízdou načerno. Pokud někdo jezdí jen do práce a zpět, tak se mu možná ani nevyplatí koupit si kupon, jehož cena se rovná zhruba pěti zaplaceným pokutám. Kdyby ovšem platila zásada dvakrát a dost a při třetím přistižení by již pokuta citelně převýšila cenu kuponu, tak by černých pasažéru ubylo. Něco takového by mohlo platit i u supermarketů.“
Spotřebitel se musí bránit sám
Obchodní řetězce si svých zákazníků v České republice rozhodně neváží. Důkazem není jen nabízení prošlého zboží s přelepenými etiketami, ale také obecná kvalita potravin. Na druhou stranu je pravda, že čeští zákazníci se zatím nepokoušejí nějakou úctu si u supermarketů vydobýt. Nechají na sobě dříví štípat, než by si šli stěžovat, často radši mávnou rukou. A za nízkou cenu koupí cokoli, hlavně když je toho hodně. Chtěli byste, aby to bylo jinak? „Je třeba číst etikety a při nákupech v řetězcích přemýšlet. Lidé musí přestat kupovat nejlacinější blivajzy, když jejich složení postrádá veškerou logiku. I když jsou na obalech matoucí slova jako babiččiny, domácí, staročeské, původní a tak dál,“ říká Roman Vaněk. Teprve když zákazníků, kteří vědí, co chtějí, bude dost na to, aby je řetězce začaly brát v potaz, může se v nich něco změnit. Zatím jich je asi málo. „Nejsou to zatím zástupy lidí, spíš hrstka těch, kterým opravdu není jedno, co jedí, a kteří už pochopili, že jde o jednoduchou rovnici: dobré jídlo = dobrá nálada = zdraví,“ uzavírá šéf Pražského kulinářského institutu. Počkejme si, jestli současné razie potravinářských inspektorů a mediální masáž spotřebitele probudí k tomu, aby začali kvalitu sami kontrolovat a vyžadovat.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
20. 3. 2013 22:15, pavel brno
Zrovna se mi pozvracel syn a s hrůzou budeme čekat, jestli to nebude horší(salmonela atd).V žádném případě za to nemůže obchodník,ten se jen chová tržně, jak mu káže Václav Klaus.Může za to česká obchodní inspekce,protože kdyby dala řetězci pokutu třikrát denně,tak mi kurva nikdo nevymluví, že se na to ty řetězce nevyserou.
V diskuzi je celkem (31 komentářů) příspěvků.