Prohnilí! Proč nás supermarkety krmí prošlým zbožím?

Ondřej Tůma | rubrika: Co se děje | 12. 3. 2012 | 31 komentářů
Prohnilí! Proč nás supermarkety krmí prošlým zbožím?
Písnička o tom, že u nás zákazník dostane o řád horší zboží než zákazníci v supermarketu s týmž logem na Západě, je notně obehraná. Nedosti však na tom, že dostáváme druhou jakost – potravinářská inspekce přináší do starého songu nový hudební motiv: ta druhá jakost je klidně prošlá nebo plesnivá!

Přelepené etikety, přebalené maso s prošlou trvanlivostí, plesnivý sýr v regále. Zbláznily se české obchoďáky a začaly po Novém roce ve velkém šidit spotřebitele? Sotva. Je víc než pravděpodobné, že se jen obnažuje dlouhodobá praxe. A to díky vyššímu počtu kontrol Státní zemědělské a potravinářské inspekce a díky zájmu médií, která si ráda smlsnou na každém zkaženém salámu.

Supermarkety se snaží prodat nabízené zboží stůj co stůj, a jak je vidět, štítí se při tom máločeho. „Řada prodávajících potravinu po konci lhůty raději jen přebalí, přelepí a vrátí do prodeje, než aby ji vyhodili. I když jsou za to vysoké pokuty, prodávající vsází na to, že si spotřebitel takovéhoto jednání nevšimne. Skutečným důvodem je snaha o co největší maximalizaci zisků a minimalizaci ztrát. To, že se tak děje na úkor zdraví spotřebitelů, je více než zavrženíhodné,“ říká Ylona Skálová, ředitelka sdružení Spotřebitel.net. Její slova potvrzuje také ředitel Pražského kulinářského institutu Roman Vaněk: „Odpověď na otázku, proč k takovému chování dochází, naleznete už v novinách z roku 1903. Zisk je hnacím motorem podvodů. Jen tenkrát to ještě nebyly obchodní řetězce.“

Pochybení jednotlivců, nebo prohnilý systém?

Zástupci obchodních řetězců se brání, že prohřešky, které v jejich supermarketech objevili pracovníci zemědělské a potravinářské inspekce, jsou pouhá selhání jednotlivců. Že by šlo o obvyklou praxi, odmítá také Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. Obchodní řetězce by podle něj byly samy proti sobě a žádný manažer prodejny by něco podobného nepřipustil. Stejně na tato obvinění reaguje i tiskový mluvčí řetězce Kaufland Michael Šperl: „Jednalo se o výjimečný případ, kde selhal jedinec. Naše společnost si je velmi dobře vědoma své odpovědnosti vůči svým zákazníkům. V našem zájmu je maximální bezpečnost potravin a spokojenost zákazníka.“ V ostatních řetězcích jsme se dočkali odpovědi jako přes kopírák.

Propojeno: žaludky, nebo popelnice?

  • „Potraviny s prošlou dobou minimální trvanlivosti lze prodávat, pouze pokud jsou zdravotně nezávadné.“ Takové je pravidlo. Obchodům specializujícím se na prošlé zboží se v Česku daří:
    Prošlé potraviny: pohádka o kvalitě za hubičku
  • Kečup se sotva dvacetiprocentním podílem rajčat, jahodová marmeláda, která o jahody nikdy ani nezavadila, telecí párky s tříprocentním podílem telecího masa...
    Proč jíme odpad a je nám to jedno?

Těžko ale můžeme čekat, že si zástupci supermarketů budou sypat popel na hlavu a začnou se hromadně přiznávat. „Pochopitelně se dnes vše svede na konkrétní doplňovačku zboží do regálů, a tedy na lidský faktor. Bohužel jen hlupák se může spokojit s tím, že člověk, který doplňuje zboží do regálu, má možnost ovlivňovat prasárny s prodlouženou trvanlivostí a přelepováním etiket,“ rozhořčuje se Roman Vaněk. Fakt, že kontroloři našli závažná pochybení v supermarketech od západních Čech až po Moravskoslezský kraj a v obchodech takřka všech řetězců působících v České republice, jasně naznačuje, že šlo asi jen těžko o náhodu, která by vybočovala z jinak perfektně fungujícího systému, ve kterém se hledí na spokojenost a zdraví zákazníka. 

Jako jedna z hlavních možných příčin manipulace s etiketami se nabízí skutečnost, že ředitelé jednotlivých prodejen jsou odměňováni podle toho, kolik neprodaného zboží jde z jejich obchodu na odpis. „Zaměstnanci prodejen jsou hodnoceni dle škály kritérií. Jedním z nich je i zisk prodejny, který je ovlivněn i výší ztrát,“ potvrdila nám Judita Urbánková, tisková mluvčí společnosti Ahold, která provozuje supermarkety Albert. Tento systém hodnocení by mohl vést k tomu, že jsou zaměstnanci od svých nadřízených nabádáni, aby odepisovali co nejméně zboží a na etiketách měnili datum spotřeby. Judita Urbánková však něco takového odmítá: „Naše firemní pravidla naopak tento postup zakazují! Každý takový čin je hodnocen jako závažný pracovní přestupek daného zaměstnance, potenciálně i jeho nadřízeného.“ Tiskové oddělení obchodního řetězce Tesco, u kterého našla inspekce rovněž řadu pochybení, nám na otázky na totéž téma neodpovědělo.

Pokuty obchodní řetězce nespálí

Za manipulace s etiketami potravin a špatné označení jejich obsahu hrozí maximální pokuta ve výši tři miliony korun. Podle mluvčího Státní zemědělské a potravinářské inspekce Michala Spáčila byly v loňském roce obchodníkům uděleny pokuty přesahující částku 27 milionů korun. Podobné postihy ale vzhledem k vysokým příjmům supermarketů pro obchodní řetězce citelnou újmu nepředstavují. Zvláště pokud jsou udělovány jen výjimečně. „Otázka výše pokuty není v naší kompetenci. O tom rozhoduje ministerstvo zemědělství. My podle zákona provádíme pouze kontroly a případným hříšníkům udělujeme tresty,“ vysvětluje Michal Spáčil. Těžko se tak můžeme divit, že k manipulaci s datem spotřeby potravin dochází v obchodech vesele dál. „Řetězců se to může dotknout až v případě, že se zavedou opravdové pokuty a tresty. Do té doby to bude jen legrace. Před první světovou válkou se za takovéto šizení chodilo na deset dní do kriminálu. Bohužel si ale nemyslím, že se to nějak rychle zlepší,“ říká skepticky Roman Vaněk. Stejného názoru je také Ylona Skálová: „Připomíná mi to situaci s jízdou načerno. Pokud někdo jezdí jen do práce a zpět, tak se mu možná ani nevyplatí koupit si kupon, jehož cena se rovná zhruba pěti zaplaceným pokutám. Kdyby ovšem platila zásada dvakrát a dost a při třetím přistižení by již pokuta citelně převýšila cenu kuponu, tak by černých pasažéru ubylo. Něco takového by mohlo platit i u supermarketů.“

Spotřebitel se musí bránit sám

Anketa

Kdy jste si naposledy přinesli z nákupu něco zkaženého?

Obchodní řetězce si svých zákazníků v České republice rozhodně neváží. Důkazem není jen nabízení prošlého zboží s přelepenými etiketami, ale také obecná kvalita potravin. Na druhou stranu je pravda, že čeští zákazníci se zatím nepokoušejí nějakou úctu si u supermarketů vydobýt. Nechají na sobě dříví štípat, než by si šli stěžovat, často radši mávnou rukou. A za nízkou cenu koupí cokoli, hlavně když je toho hodně. Chtěli byste, aby to bylo jinak? „Je třeba číst etikety a při nákupech v řetězcích přemýšlet. Lidé musí přestat kupovat nejlacinější blivajzy, když jejich složení postrádá veškerou logiku. I když jsou na obalech matoucí slova jako babiččiny, domácí, staročeské, původní a tak dál,“ říká Roman Vaněk. Teprve když zákazníků, kteří vědí, co chtějí, bude dost na to, aby je řetězce začaly brát v potaz, může se v nich něco změnit. Zatím jich je asi málo. „Nejsou to zatím zástupy lidí, spíš hrstka těch, kterým opravdu není jedno, co jedí, a kteří už pochopili, že jde o jednoduchou rovnici: dobré jídlo = dobrá nálada = zdraví,“ uzavírá šéf Pražského kulinářského institutu. Počkejme si, jestli současné razie potravinářských inspektorů a mediální masáž spotřebitele probudí k tomu, aby začali kvalitu sami kontrolovat a vyžadovat. 

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+49
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 31 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 3. 2013 22:15, pavel brno

Zrovna se mi pozvracel syn a s hrůzou budeme čekat, jestli to nebude horší(salmonela atd).V žádném případě za to nemůže obchodník,ten se jen chová tržně, jak mu káže Václav Klaus.Může za to česká obchodní inspekce,protože kdyby dala řetězci pokutu třikrát denně,tak mi kurva nikdo nevymluví, že se na to ty řetězce nevyserou.

+39
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (31 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Prošlé potraviny: pohádka o kvalitě za hubičku

27. 9. 2011 | Jan Brož | 19 komentářů

Prošlé potraviny: pohádka o kvalitě za hubičku

„Nové zboží každý den, slevy až 90 procent,“ hlásá nápis nad vchodem do obchodu s levnými potravinami. Slovo „sleva“ v kombinaci s jídlem u nás funguje náramně a kilo gothaje za 40... celý článek

Tomáš Karpíšek: Potravinářský průmysl nás všechny šidí

17. 9. 2011 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Tomáš Karpíšek: Potravinářský průmysl nás všechny šidí

„Možná pomůže, až se pan Babiš a podobní podnikatelé rozhodnou pro nějakou dobrou věc. Až si řeknou, že je čas, aby si vylepšili jméno investicí do něčeho poctivého, tradičního a opravdu... celý článek

Proč jíme odpad a je nám to jedno?

3. 8. 2011 | Ondřej Tůma | 46 komentářů

Proč jíme odpad a je nám to jedno?

V obchodních řetězcích se prodávají potraviny pochybné kvality. Podle řady odborníků jsme odpadkovým košem Západu. Českému spotřebiteli to ale – zdá se – nevadí. Hlavně že je to v akci…... celý článek

Proč Češi milují své tyrany a nakupují v Lidlu?

6. 4. 2011 | Petra Dlouhá | 113 komentářů

Proč Češi milují své tyrany a nakupují v Lidlu?

Milý Lidle. Zabil jsi 102 stromů, abychom na Tebe lépe viděli. Prodával jsi sýr s listerií, zabil dva Němce a čtyři Rakušany. Zřítila se Ti střecha, což málem zabilo i nás. Zotročoval... celý článek

Čtěte obaly na potravinách! Ušetříte čas a někdy i zdraví.

5. 5. 2010 | František Mašek | 2 komentáře

Čtěte obaly na potravinách! Ušetříte čas a někdy i zdraví.

Přinést domů meruňkový nebo ananasový kompot s prošlou dobou trvanlivosti stojí zbytečné rozčilování. Přitom stačí pozorně číst údaje na zakoupených potravinách. Ty trvanlivé je možné... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services