Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?
Čeští řidiči tuto zimu už podruhé okupují servisy. Po listopadovém boomu, kdy kvůli zavedení povinných zimních plášťů zavalili pneuservisy, se nyní dveře netrhnou pro změnu v dílnách nabízejících přestavby aut na plynový pohon. LPG, zdá se, znovu začínají zlaté časy.

Přestavba za dvacet třicet tisíc, spotřeba jen o malinko vyšší než u benzinu, zato palivo za polovic. Suma sumárum návratnost za rok provozu. Vítejte ve světě LPG!

Klasická paliva zdražují raketově, LPG jako šnek

Stačí se podívat na stojany čerpacích stanic a trkne to každého: u zeleného benzinu svítí šestatřicet korun, u modrého dieselu ještě víc – zato žlutá cedulka LPG má vedle sebe sumu 17 Kč. Dá se říci, že jde v letech zdražování o slušný ostrůvek jistoty. Před pěti lety, kdy stála nafta kolem 28 korun, tankovali plynaři své LPG za 14,50 Kč. Dnes, když diesel vyskočil bezmála o deset korun výš, je LPG dražší jen o dvě tři koruny než před pětiletkou.

Nemusíme dlouho počítat, abychom zjistili, že investice do přestavby na plynové auto se vrátí mnohem rychleji než uvažování o úspornějším dieselu, jak jsme si ukázali v článku Auta na naftu pomalu končí, a nejen proto, že je diesel dražší než benzin!

Přitom se dá říct, že ježdění na LPG čili zkapalněný propan-butan má v tuzemsku solidní tradici. První systémy se objevovaly už před revolucí a oficiálně se smělo v Československu jezdit na LPG od roku 1991.

Kdo by si nevybavil houfy škodovek s ještě jednou dírkou v karoserii, kterými i movitější majitelé lepších aut dojížděli alespoň do práce. LPG vlastně prodloužilo život těchto polovraků. Nebýt levného plynového provozu, bylo po nich mnohem dřív.

Rovnou z továrny: + 30 000 Kč

Dnes, kdy Svaz dovozců automobilů uvádí ročně pouhou stovku nových aut registrovaných s LPG pohonem, pravděpodobně přicházejí zlaté časy pro výrazný skok vpřed. Stačí se podívat na ceník nejprodávanějšího auta v Česku. Škoda Octavia s motorem 1.6 MPI o výkonu 75 kW přestavěná na LPG přímo v továrně stojí 364 900 korun – o třicet tisíc korun víc než stejný vůz bez přestavby.

Podle zlaté poučky plynařů, že pro návratnost LPG varianty je nutné najet zhruba tolik kilometrů, kolik za přestavbu připlatíte, máte peníze zpět za 30 000 kilometrů. Což je u průměrného provozu auta typu Octavie klidně jediný rok.

Příklad aut na LPG přímo od automobilek

 

Cena (Kč)

 

Cena (Kč)

Připlatíte (Kč)

Fiat Doblo 1.4

289 900

Fiat Doblo 1.4 LPG

317 500

27 600

Seat Ibiza 1.4

251 900

Seat Ibiza 1.6 LPG

289 900

38 000

Škoda Octavia 1.6

334 900

Škoda Octavia 1.6 LPG

364 900

30 000

 

Nebo zajet do dílny?

Ceny přestaveb na LPG

Druh přestavby

Cena od

Vozidla s karburátorem

11 900 Kč

Monovstřikování

14 900 Kč

Vícebodové vstřikování

16 900 Kč

Sekvenční vstřikování tříválec

23 000 Kč

Sekvenční vstřikování čtyřválec

23 500 Kč

Sekvenční vstřikování šestiválec

26 000 Kč

Sekvenční vstřikování osmiválec

29 500 Kč

Cena přestavby zahrnuje kompletní profesionální přestavbu vozidla na LPG včetně DPH, zápis do TP a centrální evidence vozidel, první kontrolu po 1 500 km a doseřízení LPG. Zdroj: Lpg-auto.cz

Přestavby škodovek

Škoda Felicia 1.3 MPI

15 500 Kč

Škoda Fabia I 1.4

17 490 Kč

Škoda Fabia II 1.4

20 500 Kč

Škoda Octavia 1.4, 1.6, 1.8, 2.0

24 990 Kč

Zdroj: Autanaplyn.cz

Aut na LPG je v Česku samozřejmě mnohem víc, než ukazuje přírůstek těch nových. Většina lidí si totiž nechá přestavět vůz až dodatečně, jak dokazuje statistika zhruba 150 000 přestavěných aut na LPG, brázdících dnes české silnice. Ceny za přestavbu v dílnách začínají už nad 10 000 Kč, jde ale o jednoduché systémy. Za rozumné sekvenční vstřikování počítejte s částkami nad 20 000 korun.

Mýty kolem plynu

O plynu v autech dodnes panuje spousta mýtů. Mnozí ho nechtějí ani vidět. Je nebezpečný, říkají. „Je tomu ale právě naopak. Obecně vzato propan-butan je výbušný při smíšení se vzduchem, ale v případě požáru auta nebo dopravní nehody s deformací nádrže je plyn upouštěn bezpečnostním ventilem a pojistkou mimo prostor vozidla a nádrž s plynem nevybuchuje, nýbrž vyhořívá, a to ve vlnách a bezpečně mimo vozidlo. Vybouchnout tedy mohou pouze benzinové nádrže,“ tvrdí na svých oficiálních stránkách například Fiat – jedna ze značek, která běžně nabízí na plynový pohon (LPG, ale také principiálně i cenově jiný zkapalněný CNG) řadu modelů.

Používá pro ně zmíněnou technologii sekvenčního vstřikování LPG, kdy jsou tlakové nádrže umístěny místo rezervního kola. To je dnes nejběžnější místo. Podle výsledků nezávislých crashtestů Euro NCAP nebo zkoušek možných požárů ve vozidlech ADAC je umístění tlakové nádrže v prostoru určeném pro rezervní kolo optimální a představuje asi nejbezpečnější řešení.

Proč jezdit na LPG?

Srovnáme-li emise vozidel poháněných benzinem, naftou a LPG, zjistíme, že motory pro LPG neprodukují na rozdíl od benzinových a dieselových tuhé emise jako saze, kouř, prach, oxidy síry ani olovnaté sloučeniny. Obsahují méně oxidu uhelnatého i karcinogenních a jedovatých aromatických uhlovodíků.

Podle Fiatu ušetří provoz s LPG proti benzinovému pohonu na každém kilometru 29 gramů CO2. „Bylo prokázáno, že zvýšení podílu LPG na deset procent trhu motorových paliv by znamenalo úsporu 350 milionů tun CO2 ročně. Což by přineslo dvacet miliard eur na nákladech, a ještě navíc by bylo dosaženo zvýšení evropské nezávislosti na dodávkách energie,“ tvrdí Fiat.

Úspora: sto tisíc za pět let

Jak se vyplatí LPG (příklad na Fiatu Doblo 1.4)?

Spotřeba benzinu

7,20 l/100 km

Spotřeba LPG

9,14 l/100 km

Návratnost

31 555 km

Simulace pětiletého provozu (30 000 km/rok)

 

Náklady na benzin

Náklady na LPG

Jeden rok

74 520 Kč

48 280 Kč

Pět let

372 600 Kč

241 400 Kč

Úspora za pět let

 

98 598 Kč

Zdroj: FIAT ČR

Hlavní úspora, která bude lidi zajímat, se ale týká jejich peněženky. Když si vezmeme zmiňovanou návratnost do přestavby kolem 30 000 Kč během 30 000 kilometrů ujetými za rok, vychází nám „zisk“ po pěti letech skoro sto tisíc.

Kde jsou problémy?

Cena paliva, která dlouhodobě setrvává na polovině toho, co vydáte za benzin nebo naftu, návratnost klidně jen za rok, v Česku i dost hustá síť plniček, přesto LPG naše silnice dosud neovládlo. Kde je problém?

První nevýhodou je fakt, že zástavba zmenšuje prostor ve voze. Druhou pak třeba to, že auta s LPG mají zákaz parkování v podzemních garážích – i když ten už od loňského podzimu není absolutní. „Pokud provozovatel zajistí odvětrání a namontuje hlásiče plynu, může provoz povolit,“ říkají paragrafy. Jenže na druhou stranu ale samozřejmě jde o náklady navíc, takže mnohde cedule zůstaly…  

Asi nejméně příjemnou překážkou je samotné tankování. Jednak LPG na rozdíl od benzinu a nafty nenajdete u každé čerpačky (i když jich je dost). A pak: plnění zabere klidně deset minut a oficiálně by ho měla provádět obsluha. Hrozí totiž, že neproškolená osoba se při tankování může hluboce podchlazeným plynem popálit.

Škoda

Anketa

Přemýšleli jste někdy o LPG?

Kdo se ale u prodejce LPG proškolí, může s dokladem čerpat sám.

Menší výkon: vadí?

Ten, kdo nerad servisuje, by měl také zpozornět. Prohlédnout celý systém chce jednou do roka, revize vyjde zhruba na 700 Kč. Po deseti letech pak musíte v LPG autě vyměnit nádrž – tedy tlakovou nádobu –, která má omezenou životnost. Výměna včetně ventilu a schránky přijde po deseti letech asi na osm deset tisíc.

Plyn také sníží výkon – zhruba o deset procent. Na druhou stranu je jemně přiškrcená jízda samozřejmá i při šetření palivem, které pořád autům vládne, ač stojí dvakrát víc – tedy benzinu a nafty.

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+123
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 2. 2012 6:27, Ari

Já mám Opela Vectru a spotřeba na plyn je oproti spotřebě na benzín vyšší o nějakých cca 10-12%. Na plyn jezdím už šest let a jsem maximálně spokojen. V článku se za nevýhody považuje menší dostupnost stanic, složité tankování, nebo každoroční revize. Musím říct, že z cca 8 čerpacích stanic, které mám v blízkosti bydliště jich 6 má i LPG. Co se týče té každoroční revize, je to otázka půl hodinky v servisu, takže na počkání a nikdy jsem za to nedal víc než 200,-Kč. Tankuju si všude sám, je to stejně rychlé a jednoduché jako tankování benzínu. Díky absenci splodin je i olej mnohem déle čistší a motor který jezdí na LPG má prokazatelně delší životnost. S čerpáním LPG mám dobrou zkušenost i v okolních státech. Navíc možnost přepínat mezi palivy dle potřeby a delší dojezd jsou nespornou výhodou :-)

Reagovat

 

+172
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 3. 2014 7:32, kodl

Psal to expert: "Hrozí totiž, že neproškolená osoba se při tankování může hluboce podchlazeným plynem popálit."
Za prvé plyn není podchlazený, ale ochladí se až v průběhu expanze na atmosférický tlak a za druhé studeným se nepopálím, ale způsobím si omrzliny.

Reagovat

 

-6
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (65 komentářů)

30. 3. 2016 | 20:45 | Cizrna

Auta s lpg pohonem maji vyhodu, jezdi levnejsi jezdi na mensi spotrebu a jezdi ekologicteji. více

30. 3. 2016 | 20:37 | Roman

Velky expert :D ted se popadam za bricho, velice vtipny komentar více

28. 3. 2016 | 22:40 | Dan

lpg pohon je supr vec a kdyz clovek kde tuhle sluzbu delaji nejlepe tak je to jeste vic super více

25. 3. 2016 | 22:44 | Tom

lpg je super vec, mam jej uz cca pul roku a za rok mam usetrit cca 30 tisic. tak uvidime zatim to vypada hodne dobre a jezdi to super více

21. 3. 2016 | 13:09 | Dračák

Taky mám Fáwo, karbec a počítám cenu 1,50 - 1,20 kč na km při prov. na lpg, takže mám oproti BA ušetřeno 60 000 kč od pořízení. Výměna nádrže 5 200,. včetně revize... více

Čtenáři také navštívili

25. 1. 2012 |  | 67 komentářů

Auta na naftu pomalu končí. A nejen proto, že je diesel dražší než benzin!

Ač automobilky věnovaly tolik úsilí vývoji dieselových motorů a jejich mise, co se týče kvality samotného železného výsledku pod kapotami, skončila úspěšně, svět i Česko začínají nad naftou lámat hůl....

4. 1. 2012 |  | 29 komentářů

Koupě ojetého vozu: za co (a jak dlouho) ručí prodávající

Špatně sepsané kupní smlouvy, vmanévrování do nevýhodných situací při reklamaci. Na druhou stranu stočené tachometry coby paradoxní výhoda. Záruky na ojetá auta mají svá specifika, kterými se od garancí...

28. 12. 2011 |

Záruky na auta: liší se o roky a o tisíce korun

Dva, tři, ale také sedm, a dokonce třicet let. Záruky na nové vozy se víc než garancemi jako takovými staly marketingovým nástrojem automobilek. Na co si dát ve změti lákavých čísel pozor?

21. 12. 2011 |  | 15 komentářů

Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

Čeští řidiči zažívají depresivní konec roku. Stát zdraží dálniční známky, silnice opraví pomaleji, než zamýšlel, a k dovršení všeho se platí víc u stojanů čerpacích stanic. Za ceny paliv zdaleka nemůže...

23. 11. 2011 |  | 9 komentářů

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

Nejnižší ceny za dlouhé roky a k tomu mnohem víc služeb. Povinné ručení nikdy nešlo Čechům tak na ruku. Má to háček: vybrat si to pravé dá dost práce.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

zdeněk bubák, komerční banka, tansformované fondy, lukáš kovanda, spořicí účty, racionální chování, ARES, páce, odebírání peněz, kuponová detektivka, fondy kvalifikovaných investorů, světlo, společné zdanění manželů, invetice, systém stavebního spoření, hypotéční kalkulačka, elektřina, plyn, srovnání cestovního pojištění, nejlevnější povinné ručení, půjčky

5S74829, 5B37386, 2AZ5268, 2AZ5264, 6T61911

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.