Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Hlavní důvody, proč se vám nepodaří prodat dům či byt

Hlavní důvody, proč se vám nepodaří prodat dům či byt
Existuje pět hlavních důvodů, proč nelze nemovitost prodat. Problém je zpravidla v ceně, stavu nemovitosti či jejím umístění. Komplikovat prodej ovšem může i makléř či nevhodný marketingový plán.

Cena

Před nabídnutím vaší nemovitosti na prodej si dohodněte schůzky alespoň se třemi makléři, to vám umožní srovnat jejich marketingové plány a doporučení ohledně ceny. Nebojte se požádat makléře o cenové doporučení, i když se vám nebude líbit. Trh nelže a makléř nemá zájem jít pod cenu . Co se stane, pokud nabídnete dům za příliš vysokou cenu? Za nějaký čas bude okoukaný, a až cenu později snížíte, bude pravděpodobně nižší, než kdybyste dům od počátku ocenili správně. Předpokládejme, že nabídnete dům za 3,2 milionu, ale ve skutečnosti má cenu 2,8 milionu. Kupující, kteří shánějí dům za 2,8 milionu, ten váš nikdy neuvidí, protože se na domy přes 3 miliony nedívají, nemohou si je dovolit. A kupující shánějící domy nad 3 miliony budou srovnávat váš dům s těmi, které tuto cenu skutečně mají. To znamená, že tyto domy se prodají, zatímco ten váš zůstane na trhu. Ve skutečnosti budou makléři předvádět váš nadhodnocený dům pro srovnání s jinými realističtěji oceněnými nemovitostmi. Prodávající často stanoví svá nereálná očekávání na minulých cenách. Pokud váš dům měl před rokem cenu 3 miliony, dnes by měl stát alespoň 3,2 milionu. To zní rozumně, ne? Ale není to pravda. Neexistuje žádný důvod, proč by se měly nemovitosti zaručeně zhodnocovat. Váš dům stojí tolik, co říká trh, že stojí, nezávisle na tom, co stál před rokem, dvěma nebo pěti lety.

Nemovitosti jsou jako akcie. Byli bychom rádi, kdyby šly pouze nahoru, ale někdy klesají. Pokud jste za akcii před rokem zaplatili tisíc korun a dnes je její cena pět set korun, očekáváte, že ji prodáte za původní cenu plus zisk? Samozřejmě že ne, a s domy je to stejné. Hodnota nemovitosti je určena dnešním trhem, nikoliv včerejší hodnotou plus zhodnocením.

 

Název: Jak prodat nemovitost v době krize
Autor: Štěpán Klein, Petra Kesslerová
Nakladatelství: GRADA

Stav nemovitosti

Na klesajícím trhu si kupující mohou vybírat a hledají nemovitosti v bezvadném stavu. Vnější a vnitřní nátěry by měly být dokonalé. Všechno by mělo být udržováno v perfektním stavu. Kupující by měl být schopen se do domu nastěhovat, aniž by na cokoliv sáhl. Jiný než bezvadný stav domu způsobí, že nabídka kupujícího bude pod tržní hodnotou. Často je lepší stáhnout dům z trhu, vymalovat jej, natřít, vyčistit a udělat drobné opravy.

Ačkoliv je to obtížné, prodávající by si měl projít dům jakoby v roli potenciálního kupujícího a velmi kriticky se zeptat sebe sama, zda by si koupil dům v tomto stavu. Pokud si přiznáte, že ne, udělejte, co je třeba, abyste připravili dům na prohlídku. Poté nezapomeňte znovu požádat svého makléře o tržní odhad.

Umístění

Třetím důvodem, proč se dům neprodává, je místo. Faktory jako špatné školy, vysoká kriminalita, nepříjemní sousedé, rušná cesta nebo znečištění (prach, pachy atd.) mohou učinit z vašeho domu nežádoucí místo.

Pokud je váš dům špatně umístěn, jediná věc, která to může kompenzovat, je nižší nabídková cena. Aby se prodal dům ve špatném místě, musí majitel žádat méně, než by dostal za podobný dům v lepší lokalitě. Dobrý makléř vám doporučí strategii k překonání vlivu špatné lokality.

Makléř

Čtvrtým důvodem, proč se dům neprodá, je osoba samotného makléře. Makléř vám může způsobit mnoho potíží, pokud je těžké s ním vyjít nebo spolupracovat. To je něco, co můžete jen těžko předvídat, ale váš prodej to může silně poškodit. Lze pouze doporučit nepracovat s někým, kdo má k věcem negativní postoj nebo nesnášenlivou povahu. Makléři se mezi sebou znají a špatná pověst vašeho makléře vás může připravit o kupující. Jediný způsob, jak se před tím ochránit, je prověřit si pověst makléře nebo získat osobní reference.

Marketingový plán

Pokud se váš dům neprodává, ačkoli máte pocit, že je dobře oceněn , v dobrém stavu a lokalitě, a máte dobrého makléře, může být problémem marketingový plán. Dny, kdy stačilo vyvěsit prodejní plachtu, zadat inzerát na web a čekat, až se začnou ozývat kupující, jsou dávno pryč. Dnešní makléř musí mít agresivní marketingový plán v písemné podobě jako součást vaší smlouvy, která může být zrušena, pokud makléř neplní to, co slíbil. Musí být schopen využívat moderní technologie ve prospěch vašeho prodeje. Dobrý makléř utratí desetitisíce za marketing vaší nemovitosti.

Snadnost prohlídek

Pokud jakkoli ztížíte kupujícím přístup k prohlídkám, velmi si ztěžujete samotný prodej. Kupující s penězi nemají často čas a nechtějí čekat. Učiňte prohlídku vašeho domu tak snadnou, jak je to jen možné. Nejlepší je nechat svému makléři klíč od nemovitosti. Pokud si musí makléř s vámi dohodnout schůzku kvůli prohlídce, již jste ztratili první pořadí, protože makléř bude nejprve předvádět klientům nemovitosti, od kterých má klíče. Pokud kupujícího zaujme dům z první skupiny, pak jste jej ztratili, i když máte nejlepší dům ve městě a v nejlepším stavu, jen proto, že bylo příliš obtížné zařídit prohlídku.

Chování kupujících na trhu kupujícího

Na trhu kupujícího je mnoho nabídek a velmi málo kupujících. Počet dnů, po které nemovitost zůstává v nabídce, stoupá. Kupující začínají vyjednávat. Zkušený kupující se bude chovat tak, jak je popsáno dále.

Jako prodávající na to musíte být připraveni:

  1. Po určitou dobu sleduje trh a jeho prognózy. Spolupracuje se svým makléřem, aby získal aktuální tržní data a informace o nových a zlevněných nabídkách.
  2. Pro podání podhodnocené nabídky si vybírá domy, které jsou na trhu měsíc a déle. Tam je větší šance, že prodávající přistoupí na slevu.
  3. Zná údaje o srovnatelných prodejích v poslední době, které získává od svého makléře.
  4. Vyžaduje záruky. Nekupuje dům, „jak stojí a leží“, ale trvá na zárukách kvality a funkčnosti.
  5. Přenáší náklady na prodávajícího, například na advokátní úschovu a další.
  6. Žádá, aby v domě zůstal nábytek nebo spotřebiče.
  7. Hraje s časem. Na promyšlení nabídky vám dá krátkou dobu.

Text je součástí knihy Jak prodat nemovitost v době krize , kterou letos vydalo nakladatelství Grada.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-7
Ano
Ne

Diskuze

30. 7. 2009 | 16:34 | hupner

Tohle jste opsali z nějaké příručky prodejce domů v USA ne? První na co se zájemce zeptá, jak daleko jsou nejbližší nepřizpůsobiví. To rozhoduje. Pokud jde o méně než kilometr nepomůže ani kdybyste nemovitost polepili plátkovým...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Volná soutěž, Teorie výnosových křivek, Akcionář, václav stárek, fintech, daň z příjmů, banky, lukáš kovanda, 359/2009 Sb., regulace nájmů, Důchodové pojištění, úkoly, pomoc publika, storno, 2010, letecká společnost, ČeskoSlovensko, trh bydlení

4C40689, C00LPAD5, 1K111111, 4C40689, 8S76068

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK