„Pokud byste měli restauraci a mohli byste mít jedinou a jedinečnou výhodu nad veškerou konkurencí, jaká by měla být? Lidé obvykle uvádějí: lepší služby, lepší jídlo, ale tak to není. Správná odpověď zní: zástup hladových lidí. Totéž platí pro prodej realit,“ tvrdí Štěpán Klein a Petra Kesslerová, autoři knižní novinky Jak prodat nemovitost v době krize. Sepsali ji nejen pro začínající realitní makléře, ale hlavně pro prodávající a kupující ze široké veřejnosti. Tedy pro ty, kdo jsou nyní nuceni okolnostmi prodat starší bytči dům.
Zatímco prodej realit bývá snadný v době konjunktury a růstu cen nemovitostí, v době ekonomické recese zdaleka neplatí, že prodej zvládne úplně každý. Změna investorské atmosféry se projevuje i v trendech na realitním trhu. „V dnešních ekonomických podmínkách se nemovitosti neprodávají tak rychle jako kdysi a za tolik jako kdysi. Nemovitosti, které by se dříve prodaly za pár dnů, zůstávají dnes viset na trhu dlouho,“ upozorňují autoři. Ideální proto podle nich je zvážit, zda je opravdu nezbytně nutné byt či dům opravdu prodávat, třeba z finančních či jiných důvodů(rozvod, rozdělení dědictví, vyplacení obchodního podílu či potřeba financína zajímavější investici atd.), a raději prodej nemovitosti odložit na příznivější dobu.
Autoři v příručce čtenáře provádějí všemi důležitými fázemi prodeje nemovitosti krok za krokem. Shrnují specifičnost tuzemského trhu s nemovitostmi a dopad finanční krize na prodej realiti hlavní důvody, proč se vlastně lidé stěhují a chtějí prodávat a kupovat domy či byty.
Velkým přínosem pro laika rozhodně bude kapitola o ocenění nemovitosti a zdůraznění největších chyb při stanovování správné ceny. „Neinformovaný prodávající si bohužel často vybere makléře, který navrhne nebo akceptuje nejvyšší cenu, což je ta největší chyba, kterou může udělat,“ upozorňují autoři knižní novinky. Zdůrazňují, že nezáleží ani tak na tom, kolik stojí dům podle prodávajícího, ani na tom, co si myslí realitní makléři, rozhodující je především to, co si myslí kupující.
„Domy se prodávají za cenu, kterou je kupující ochoten zaplatit a prodávající ochoten přijmout. Pokud je dům oceněn příliš nízko (a má správný marketing), pak by měl prodávající obdržet více nabídek, které cenu vyženou na tržní hodnotu,“ uvádí autoři a poukazují na hlavní problém: „Skutečné nebezpečí leží v ocenění domu příliš vysoko.“
Příliš vysoko „nastřelená“ cena domu spíše prodá dům souseda, protože ve srovnání s tím vaším bude oceněn velmi dobře, zmiňuje se v podkapitole o úskalí vysokých cen nemovitostí. Pravidla o stanovení správné ceny platí i v případě, že dům se prodává přes realitní makléře. Ti si podle Kleinera a Kesslerové často nabírají do nabídkového portfolia i předražené nemovitostihned z několika důvodů. Zvýhodňuje je to proti konkurenci, dává jim to další prostor pro reklamu (na inzerátech, prodejní plachtě na domě) a díky tomu mohou kupující upozorňovat i na další nemovitosti v nabídce.
Před prodejem nemovitostiby si měl její majitelrozhodně udělat čas na přípravu domu či bytu k prodeji. Řada prodávajících však vhodnou úpravu prodávané nemovitosti podceňuje. Dům či byt pak prodávají zbytečně déle než je třeba nebo za méně než očekávali. Nemovitost v bezvadném stavupřitom realitní makléři podle autorů rádi ukazují, takže ji navštíví i více zájemců. Díky tomu se zvyšuje i šance na prodej za vyšší cenu.
Vyplatí se prodávané prostory upravit tak, aby kupujícím přišli blízké, tedy aby si kdokoliv z nich dokázal představit, že v nich bude bydlet. Inspiraci, jak na to si lze vzít třeba ve vzorových domech na prodej. „V dětském pokoji může být kopací míč, ale na stěnách nevisí žádné rodinné fotografie,“ popisují se v knize fígle prodejců novostaveb. Vhodné je i minimalizovat nepořádek a množství věcí ve skříních a úložných prostorách. Nemovitost působí vzdušněji a zájemci si snadněji představí její užívání. Přeplněné prostory mohou odrazovat, protože si lidé budou myslet, že prostor je pro jejich věci a životní styl rodiny příliš malý. Rekonstrukce nemovitosti, kterou chce majitel prodat, se naopak nemusí vždy vyplatit. Autoři proto přinášejí sérii doporučení a tipů na nejvhodnější drobné úpravy a vylepšení bytu či domu.
Lidé, kteří prodávají dům či byt poprvé v životě ocení i speciální kapitoly o marketingu realit a práci s realitním makléřem. Díky tomu se budou moci rozhodnout, zda se do prodeje pak pustí sami nebo si zvolí k prodeji realitního makléře. Kdo už dům neúspěšně prodává delší dobu, může mu pomoci změnit situaci kapitola Hlavní důvody proč se dům neprodá. Zpravidla to je totiž kvůli některému z pěti důvodů. Chyba může být v ceně, stavu či místu nemovitosti, v práci makléře nebo v marketingovém plánu, případně v kombinaci několika těchto faktorů. Poslední dvě kapitoly už jen shrnují základní pravidla pro vlastní realizaci realitního obchodu (včetně náležitostí kupních smluv či zdanění) a informace k financování nemovitosti.
Řešit finanční potíže rodinyprodejem bytu či domu může být ošemetné. Kdo nemá jinou volbu, měl by se na tuto transakci dobře připravit.
Jaká úskalí v prodeji nemovitosti v době krize vidíte vy? Podělte se o zkušenosti.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
25. 2. 2010 14:14, jan
Hlouposti, ten kdo generalizuje Lže Lže Lže, všichni lžou a kradou, nic nepodepisujte, - to je názor omezence, který má problémy sám se sebou, malé přirození, utekla mu žena, šikana v dětství, že mám pravdu??? Honza Delák
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
21. 7. 2009 21:05, Stanislav
S nákupem nemovitostí určitě nespěchat. Vlivem vleklé recese očekávám pád cen nejméně o cca 30% -60% v roce 2010 vlivem rostoucí nabídky těch, kteří přecenili své síly a nečítali se ztrátou zaměstnání - krizí, která se každých 60-80 let opakuje jako u blbejch stále dokola, dokolečka. Takže s nákupem rozhodně nespěchat a vybírat jen rozinky na dortu v polovině roku 2011.
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.