Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Operativní leasing: Otevřená kalkulace může být otevřené riziko

| 14. 12. 2005
Operativní leasing: Otevřená kalkulace může být otevřené riziko
V oblasti kalkulací leasingu a jejich metodiky je hodně neznalostí a hlavně nepřesností. Nepřesnosti jsou dány hlavně faktem, že jak poskytovatelé – leasingové společnosti, tak i zákazníci se snaží o zjednodušování produktů. Dochází proto k nepřesné interpretaci některých parametrů, což pak má významný vliv na efektivitu jednotlivých řešení. Zvolit, nebo se vyhnout otevřené kalkulaci?

Píše se rok 1996, možná dokonce 1995. V České republice se začínají etablovat první firmy nabízející produkty operativního leasingu automobilů. Začínají si budovat síť dodavatelů, vozidel i služeb. Snaží se o nabídky prvním zákazníkům. A obě strany, tedy dodavatelé i odběratelé, se začínají seznamovat s produktem jako takovým. Trh v Česku však nutně musí teprve vyrůst.

Českým bankám se nevyplatila bezbřehá tolerance k začínajícím firmám při zajišťování úvěrů. To si leasingové společnosti dovolit nemohou. A tak přicházejí na český trh s operativním leasingem, který ne zcela splňuje definice tohoto produktu. Operativní leasing je postaven na principu převzetí vlastnických a provozních rizik. Je tedy jasné, že produkt, který se teprve vytváří, musí mít nutně cenu za riziko hodně vysokou. A tu zase bude obtížné pro českou firmu zaplatit. Existuje řešení, které se přitom nabízí samo.

Otevřená kalkulace znamená, že celkové kalkulované náklady na provoz vozidla jsou souhrnem všech očekávaných nákladů i rizik, případné změny nákladů je však možné následně vyhodnotit a doúčtovat. Smluvně je tak ošetřeno, že v případě zvýšení nákladů nad očekávanou hranici bude mít leasingová společnost řešení jejich pokrytí. A naopak, v případě, že leasingová společnost ušetří náklady vůči očekávaným, klientovi je tento "přeplatek" vrácen. Zvýšení nákladů může například způsobit častější obměna brzdových destiček kvůli razantní jízdě řidiče. Ke snížení například dojde při dosažení vyšší ceny při prodeji vozidla na konci kontraktu, než bylo původně očekáváno.
Měsíční leasingová platba je tedy pouze vyjádřením očekávaných, nikoliv fixních nákladů a může být pro klienta jak přínosem v případě úspor, tak i nebezpečím v případě vícenákladů. Tato metodika přitom stále splňuje základní požadavek zákazníků - převzetí administrativy, vlastnictví vozidla a organizaci servisních prací. Současně není pro leasingovou společnost tak riziková.

Abecedu operativního leasingu,
kterou jsme pro vás připravili ve spolupráci se společností , najdete na tomto místě. Každému písmenu abecedy přiřadíme jedno téma, kterému se budeme podrobněji věnovat.

Na toto obecné pravidlo se pak postupně začaly nabalovat různé prodejní metodiky a produkty, které řešení nejrůznějším způsobem modifikovaly. Někteří hned pochopili, v čem je oříšek tohoto přístupu. Pokud vyúčtujeme náklady například na pojištění až po ukončení kontraktu, pak je cena za pojištění ne cenou fixní, ale něco jako vyjednanou zálohou, která nemá příliš velký vliv na výši celkových nákladů! Jinými slovy, co platím měsíčně není důležité, protože na konci mi stejně vše spočítají podle skutečnosti. Přitom se ale podle výše měsíčních splátek se většina zákazníků rozhodovala o výběru svého dodavatele. Je zřejmé, že rozhodovat se podle ceny v tomto případě není to nejlepší, je vždy dobré vědět, za jakých podmínek se může celková cena měnit. Pokud se navíc zaměříme na jednotlivé položky leasingové kalkulace, někteří dodavatelé je navíc ještě dělí na rizikové a ty ostatní. Každá skupina pak může být vyúčtována různým způsobem s různým celkovým výsledkem v nákladech zákazníka.
Pro úplnost je vhodné zmínit, že tento typ vyúčtování v sobě skrývá i kouzlo vrácení přeplatku. Pokud je klient přesvědčen o tom, že jeho vozový park bude provozován za nižší náklady, než jsou kalkulované leasingovou společností, tak mu otevřená kalkulace zajistí vrácení této částky. Otázkou ale zůstává, zda je tedy vhodné, aby si klient schopný nižších nákladů než leasingová společnost volil operativní leasing jako řešení garance svých nákladů. V tomto případě, pokud klient chce za této situace převzít rizika spojená s provozem a vlastnictvím vozidel, pak je jednodušší cestou převzetí pouze administrativy vozového parku, tzv. Fleet management. U každého dodavatele je tedy vhodné se podrobně seznámit s tím, jakým způsobem dojde při ukončení kontraktu k závěrečnému vyúčtování.

Jednostranně otevřená kalkulace

Další modifikace výše uvedeného přístupu na trhu jsou tzv. jednostranně otevřené kalkulace. V tomto případě je dodavatelem deklarováno, že klientovi budou v rámci vyúčtování vozidla vráceny finanční prostředky, pokud dojde k úsporám proti předpokladům. Pokud však dojde ke zvýšení nákladů nad předpokládané, klient nic nedoplácí, a kalkulace se tak tváří jako uzavřená ze strany dodavatele a otevřená ze strany klienta. U této metodiky je vhodné mít na paměti, že každá firma poskytuje služby zákazníkům za účelem dosažení zisku a takto by ho asi nedosáhla. Doporučujeme tedy pečlivé studium smluvních dokumentů, což ostatně jistě platí i v obecné rovině.

Při využití metodiky otevřené kalkulace mám jako klient přehled o předpokládaných nákladech v jednotlivých položkách kalkulace mého dodavatele a tedy "smysluplnosti" kalkulované ceny. Současně je ale moje cena závislá na jeho nákladech. Navíc dávám dodavateli do rukou potenciálně nebezpečnou zbraň - možnost úpravy ceny ve vztahu k využívaným službám. Předpoklady nemusí nutně odpovídat realitě a celkové náklady na konci kontraktu nás tak mohou nemile překvapit. Dodavatel touto metodou vlastně přesouvá některá rizika na svého zákazníka. To, co nejprve vypadá zajímavě, se může v závěru ukázat jako nevýhodné. kvůli nereálným předpokladům dodavatele. Současně je nutné si uvědomit, že pokud má být výsledek smluvního vztahu závislý na nákladech dodavatele, nutně musí existovat mechanizmus autorizace jeho nákladů. Jedna zbytečně opravená převodovka navíc vám může kompletně obrátit ekonomiku provozu i několika vozidel za celou dobu kontraktu. Toto riziko zvýšených nákladů lze odstranit využitím výše zmíněné uzavřené kalkulace, kdy klient porovnává pouze fixní navrhovanou částku. To jestli dodavatel vydělá více než očekával, nebo prodělá kalhoty je opravdu jen jeho problém a nákladovost klienta to neovlivňuje.

Upřednostňujete otevřenou, nebo uzavřenou kalkulaci? Máte vlastní zkušenost s otevřenou kalkulací?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+8
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Oligopson, Kartel, Plán zaměstnaneckého držení akcií, miroslav kalousek, pavel kohout, euro, podnikání, petr mach, konspirační teorie, 117/1995 Sb., floatingové hypotéky, elektrotechnika, Oprah Winfrey, řešení, vytápění, spořicí účet hit, CCB, Tomáš Ervín Dobrovský

6U35512, 1T63031, 2SU1819, 3AI5835, 3AI5835

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK