Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Banky nás nemají rády, říká Multiservis

| rubrika: Analýza | 7. 8. 2001 | 30 komentářů
Banky nás nemají rády, říká Multiservis
O novém způsobu autorizace O.K. karty, o maloobchodě, podvodech a dalších tématech jsme si v reakci na náš ostře diskutovaný článek <a href="http://www.penize.cz/info/zpravy/zprava.asp?NewsID=444" target=_blank>O.K. karta není OK</a> povídali s Františkem Šírem, ředitelem GE Capital Multiservis.

Nové O.K. karty mají na magnetickém proužku již uloženy nějaké informace. Bude tedy v budoucnu probíhat jejich autorizace prostřednictvím terminálu?

Je to asi rok a půl, co jsme zažádali o oficiální certifikaci Londýn (v tomto městě sídlí instituce, která dále zmíněné kódy přiděluje - pozn. autora). Dostali jsme přidělený kód, který tvoří prvních šest číslic z čísla na kartě. Kdokoliv je ochoten a schopen dát do svojí databáze tento kód, může přijímat naše karty. Je tedy nutné podepsat smlouvu s bankou, která nás pustí do své databáze nebo na bankomat, který spravuje MUZO nebo spořitelna. Jejich systém pozná, že se jedná o transakci Multiservisu. Technicky to není žádný problém, a to i bez účasti mezinárodního standardu jako je například Visa. Ten kód je mezinárodní, platí všude a nikdo jiný jej nedostane. Problémem je ochota bank uzavírat s námi smlouvy, protože nás vnímají jako konkurenty.

Není to příliš komplikované, nebylo by lepší, kdyby O.K. karta byla Maestro nebo VISA Electron?

Tohle řešení je levnější než kdyby tam bylo Maestro. Hlavní důvod pro tuto variantu je však někde jinde. Náš produkt je hodně založen na spolupráci s maloobchodem. Tam to není o bankovní nebo platební kartě. To je maloobchod a obchodník musí mít důvod vydávat naše karty. To ho stojí nějaký čas, peníze, musí se to naučit, dát tomu kousek prodejní plochy, a proto musí mít pocit, že mu ta karta něco přináší. Jestliže já mu udělám Visu nebo Maestro, tak ten zákazník je schopen si potom vybrat hotovost kdekoliv a taky může s tou kartou kdekoliv platit, což v podstatě eliminuje pocit obchodníka, že karta, kterou vydal zákazníkovi, mu něco přináší.

Vraťme se k článku (O.K. karta není OK). Dějí se podvody v něm popsané? Je jich hodně?

Způsob, který jste popsali, je naprosto nejběžnější, jak lidi dokážou šidit, a to nejen nás, ale všechny na celém světě. Zneužití údajů na kartě třetí stranou, která s ní přijde do styku, je na celém světě velice časté. Ví to všechny banky, víme o tom my a snažíme se to eliminovat, protože tohle nastat může a stává se to. Jde o to, aby společnosti našly nejlepší metodu, jak na to přijít co nejrychleji a jak to co nejefektivněji řešit.

Jak se tomu dá předcházet? Je magnetický proužek na O.K. kartu zaváděn pro zajištění vyšší bezpečnosti?

Kdybychom ten magnetický proužek potřebovali z tohoto důvodu, tak už ho dávno máme. Ten hlavní důvod je, aby placení bylo co nejpohodlnější jak pro zákazníka, tak pro obchodníka. Většina lidí nenávidí fronty před pokladnou, v bance, chvíli čekají a potom se otočí, jdou pryč a litují toho, že tam budou muset jít znovu. Zavádíme to především proto, abychom urychlili transakce, zpracování a manipulaci s kartami, v současnosti to zkoušíme v Hypernovách.

Jak to funguje, oni mají ten samý terminál na normální karty i na vaši kartu?

Hypernova má jednu výhodu. Má vlastní pokladní systém, nepůjčuje si terminály od nějaké banky a není závislá na nikom. Tento systém má výhodu v tom, že obchodníkovi uvolňuje ruce. Obchodník má možnost se systémem flexibilně operovat. Není závislý na dalším externím subjektu. V podstatě zákazníkova OK karta přejede v Hypernově jejich terminál na pokladně, informace o ní jde do jejich centrálního serveru. Ten pozná, že jde o kartu z Multiservisu a jde to k nám na autorizaci, a pokud je tam dostatečná částka, jde ihned zpátky schválení. Podle posledních informací to celé trvá asi 8 sekund.

Pracujete na tom, aby to šlo i jiných terminálech, které jsou přímo na MUZO?

S MUZEM není problém, ale musíme se dohodnout s danou bankou, která ten terminál někde má. Banky nás zatím mezi sebe moc nechtějí pustit. Existují různé metody, jak se tam dostat. Jestliže máte partnera, který vám vytváří hromadu peněz a je exklusivním zákazníkem nějaké banky, tak jdeme přes něj. Zeptáme se jej: "Chcete autorizovat během několika sekund, aby vám to netrvalo několik minut?" Samozřejmě, že chce, protože mu to ušetří peníze. Takže ten tlak vyvineme přes toho silného, a jestliže se dohodneme s jednou bankou, tak už se prolomily ledy. S jednou bankou už máme podepsaný kontrakt. Takže první banka nás pouští k sobě, a když nás pustí k sobě, tak se nedostaneme jen do těch řetězců, kde má své terminály, ale snadněji se dostaneme i do všech ostatních terminálů v ČR.

Vraťme se ještě k podvodu uvedenému v článku. Je možné, aby to někomu prošlo? Některé banky mají například stanovený limit, do kterého podvody nevymáhají, prostě je rovnou odepíší, protože vyšetřování bývá drahé. Jak je to u vás?

My to z principu nevzdáváme u ničeho. Máme na podezřelé transakce vytvořené oddělení, které vymáhá i malé částky. Pokud bychom je totiž prominuli, podvodníci si řeknou, že jsme benevolentní, a budou pokračovat dále. Jdeme za tím jako buldoci, abychom dostali všechno do poslední koruny, jde nám o princip. Jeden náš významný zákazník nám musel nedávno zaplatit velkou částku, protože jeho lidi udělali problém.

Vaše sesterská GE Capital Bank také poskytuje spotřebitelské úvěry. Jak to máte rozdělené, aby jste si nekonkurovali? Máte jiné cílové skupiny?

Rozdíl je tam především v částce. Protože Expres (profil, názory) začíná někde na třiceti tisících a končí na sto padesáti tisících, zatímco u nás (Multiservis) jde o částky kolem dvaceti až třiceti tisíc. Je to hodně o tom, co ten zákazník potřebuje, za jakým účelem ty peníze chce, na co je chce. Existují zákazníci, kteří si vezmou Expres půjčku, tam mají sedmdesát tisíc, ale budou mít zároveň i dvacet na OK kartě. Hodně se tady bavíme o technikách, o platebních kartách, ale zapomínáme na tu stránku pocitovou, na zákazníkovy potřeby a jejich uspokojení. My jsme více o těch impulzivních nákupech, teď si chci udělat radost, ne čekat několik dní, než mi ten úvěr vyřídí.

Pořídíte si O.K. kartu, když bude fungovat na všech platebních terminálech v obchodech? Koupili jste si něco na splátky? Jak jste byli spokojeni? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-19
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 8. 2001 17:09

Sankčních úroků se bojím až se třesu. Zisk první, dva, tři nebo čtyři roky umí udělat každý (všimněte si, že i bankovní sektor za který stát nakonec musel vyšpulit stamiliardové záruky do roku 96 až 97 vykazoval velmi dobré zisky z úvěrové činnosti (u velkých bank i v řádu desítek mld. mimo jiné také proto, že vykazoval pohledávky v řádu miliard za sankční úroky z úvěrů, které již všichni dávno věděli, že z nikoho nelze vymoci), takže zisk Multiservisu mne nechává zcela v klidu. O tom jak jsou bankovní právníci levní také nejsem přesvědčen, jsou to ti nejlépe placení komerční právníci u nás, takže hodina Vás přijde nakonec stejně jako když si najmete advokátní kancelář, což konec konců řada bank běžně dělá. No a naše přísné a nekompromisní soudnictví? To tedy třesu, ale smíchy. Mne jste nepřesvědčil.

Reagovat

 

+6
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 08. 08. 2001 11:21)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 8. 2001 18:35, TGP

Jsou nějaká pravidla pro to, čí karty obchodník nabízí? Nebo může nabízet OK karty i třeba Auru od Cetelemu?

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (30 komentářů)

20. 8. 2001 | 9:43 | Andrea

Jen se mi zda, ze to nepsal pan Vykoukal. Ta rec mi spise pripomina jeho vdelanou kolegyni Lucii. To je jeji rukopis. Nebo se mylim??? více

14. 8. 2001 | 17:05 | TGP

??? Netransparentní je to, co píšete, pokud to nevysvětlíte :-) více

14. 8. 2001 | 16:58

Ano i ne. Když totiž vaše jinak příšerně hezká, ale také příšerně hloupá manželka (blondýnka) přinese domů takovou kartu, můžete žalobu podat Vy, šíleně chytrý člověk. Soud by asi musel podobnou žalobu brát docela vážně,...více

14. 8. 2001 | 16:52

To je opravdu zajímavé. Škoda jen, že se tak děje pro klienta zcela netransparentním způsobem. více

9. 8. 2001 | 14:40 | Radim_K

Á, CSdefence se vrátila z dovolené, už jsem totiž dlouho nic pochvalného na ČS nečetl... více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Zástavní právo, PRIBOR, Ombudsman, restaurace, o2, start-up, vodafone, mobilní operátoři, gang, islámský stát, james robinson, Reifeisenbank, dům, exekutor, bankovní klient, Spelukace, příspěvek státu, bagelman

4H11215, 8X888888, 7T10256, 4H11215, 7T10256

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK