Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jiří Diepolt: Záložny mají na trhu své místo

| rubrika: Rozhovor | 21. 2. 2017 | 1 komentář
„Klienti mají zájem o družstevní subjekty, které jim dokážou nabídnout individuální produkty a služby a které budou vyplňovat mezeru mezi nebankovními a bankovními společnostmi,“ říká v rozhovoru pro portál Peníze.cz místopředseda představenstva ANO spořitelního družstva Jiří Diepolt.
Jiří Diepolt: Záložny mají na trhu své místo

Družstevní záložny jsou v posledních letech pod tlakem. Jedním z jeho výrazných projevů je zákon, který vznikal v souladu České národní banky a Ministerstva financí. Od poloviny roku 2015 musí klienti kampeliček kromě klasického vkladu složit ještě jeho desetinu jako členský vklad. Ten se ale nezhodnocuje podle úrokové sazby daného spořicího produktu, ale podle hospodaření družstva, především se na něj ale nevztahuje pojištění vkladů. Pokud tedy záložny chtějí zaujmout termínovanými vklady nebo spořicími účty, musí u úroků proti bankám přitlačit na pilu. Podle Jiří Diepolta z ANO spořitelního družstva to však není zásadní problém.  

Jiří Diepolt

Jiří Diepolt

Místopředseda představenstva ANO spořitelního družstva od prosince 2013, ředitel divize provozu a podpory. Ve své současné pozici kombinuje teoretické znalosti a praktické zkušenosti získané během více než sedmnáctileté kariéry ve finančním sektoru. Je ženatý, má dvě dcery a syna. Mezi jeho největší zájmy patří golf a běh na dlouhé tratě.

Na termínovaných vkladech držíte dlouhou dobu nadstandardně vysoké úroky. Není to pro vás nevýhodné? Dají se sazby držet takhle vysoko, abyste ještě byli ve zisku?

ANO spořitelní družstvo drží už přes rok nejvyšší úrokové sazby termínovaných vkladů na českém finančním trhu. I letos je jedním z našich cílů nabízet depozitní produkty s nejlepšími podmínkami. ​Že je tato strategie úspěšná, dokládá kladné hospodaření za rok 2016. Naše záložna od dubna 2016 vytváří pravidelně každý měsíc zisk a podle předběžných ročních výkazů budeme mít za loňský rok zisk necelý milion korun.

Plánujete držet sazby na současné úrovni, nebo se v dohledné době chystá jejich snižování?

Situaci na trhu samozřejmě pravidelně monitorujeme a na základě interních analýz případně upravujeme výši úrokových sazeb.

Takže je pravděpodobné, že ke snižování dojde?

Samozřejmě, že případné snížení není vyloučené, ale naše obchodní strategie v oblasti depozit zůstává neměnná – být jedničkou na trhu termínovaných vkladů.

Kolik máte klientů?

V současné době máme přes dva tisíce aktivních klientů a jejich počet každým měsícem roste.

Měla na jejich počet vliv novela zákona o spořitelních a úvěrních družstvech? Nejsou dnes pro Čechy kampeličky příliš rizikové?

Novela zákona o spořitelních družstvech na určitý čas skutečně částečně zpomalila nárůst počtu nových klientů, ale od začátku roku 2016 odpovídalo tempo nově příchozích klientů tempu před novelou.

Nemůžu mluvit za všechna spořitelní družstva, nicméně naše družstvo udržuje základní ukazatele rizikovosti portfolia na úrovni naprosto srovnatelné se subjekty českého bankovního trhu, máme ostatně stejného regulátora a platí pro nás stejná pravidla jako pro banky. Vklady jak u spořitelních družstev, tak u bank jsou stoprocentně pojištěny do výše sta tisíc eur.

Anketa

Měli byste strach dát peníze do záložny, protože desetina jich bude nepojištěná?

Desetiprocentní členský vklad ale v družstevních záložnách pojištěný není. Není pro potenciální klienty právě tohle největší strašák?

To pro klienty určitě strašáka nepředstavuje. Desetina v podobě dalšího členského vkladu zesiluje družstevní princip, který je pro spořitelní družstva charakteristický. Družstevníci tím získávají větší možnost podílet se na rozhodování družstva a můžou získat podíl na zisku družstva podle výsledku hospodaření.

Jak velká část vašich klientů peníze pouze pasivně ukládá a jak velká si i půjčuje, případně využívá další služby vaší záložny?

Samozřejmě poskytujeme nejen depozitní produkty domácnostem a podnikatelům, ale nabízíme také úvěry, a to zejména malým a středním podnikatelům a firmám. Počet, struktura a částky u depozitních klientů a úvěrových klientů jsou zcela odlišné. Počet depozitních klientů je násobně vyšší než počet úvěrových klientů, zatímco ukládané částky depozitních klientů jsou mnohonásobně nižší než u poskytnutých úvěrů, které se pohybují v řádech jednotek či desítek milionů korun.

Pojďme ještě zůstat u spořicích produktů, které jsou pro Čechy podle všeho i přes nižší sazby stále atraktivní. Roste zájem o dlouhodobější termínované vklady – například tří-, pěti- nebo i víceleté –, které nabízejí vyšší úroky?

Největší zájem je o střednědobé termínované vklady. Bavíme se tedy o tříletých až pětiletých vkladech, do kterých investuje přes osmdesát procent našich klientů.

V loňském roce jste přišli s desetiletým termínovaným vkladem, je o něj zájem?

Určitý zájem byl, ale jednalo se spíš o menší desítky klientů. Naším cílem bylo především doplnit nabídku o tento depozitní produkt, který jsme doposud nenabízeli. 

Očekáváte, že se letos sazby na trhu už konečně pohnou směrem vzhůru, nebo to není příliš pravděpodobné?

Nerad bych predikoval vývoj úrokových sazeb, ale lze očekávat, že sazby ve druhé polovině roku se už mohou pohybovat směrem nahoru.

Předseda představenstva ANO spořitelního družstva Petr Illetško v loňském rozhovoru pro portál Peníze.cz mluvil o tom, že transformace na banku není v tuhle chvíli pro vaši záložnu priorita. Změnilo se něco od loňska?

Zatím necítíme, že by bylo nutné stát se bankou. Jednak naše záložna ještě nedosáhla pětimiliardové bilanční sumy a navíc podle našeho názoru mají spořitelní družstva ve finančním sektoru své nezastupitelné místo. Našemu družstvu se například velmi dobře v praxi daří naplňovat filozofii „Každý klient je pro nás VIP“. V dlouhodobém horizontu se myšlence stát se bankou neuzavíráme, nechceme ale dělat žádné silácké proklamace, že do tehdy a tehdy budeme banka.

Koho v tuhle chvíli považujete za největší konkurenci, se kterou se přetlačujete o klienty?

Na českém trhu je několik větších i menších záložen. Není to o tom, zda a s kým se ANO spořitelní družstvo o klienty přetlačuje, ale o tom, jaká záložna nabízí jaké služby. V naší záložně jsme obchodně-marketingovou strategii postavili na individuálním přístupu, rychlé a flexibilní reakci na klientské požadavky a zajímavých úrokových sazbách.

Co bude dál se sektorem kampeliček? Dokáže dál stabilně fungovat bez největších hráčů, kteří se přemění v banku, bude mít zbytek trhu dostatečnou důvěru veřejnosti?

Spořitelní družstva budou dál fungovat, jak tomu bylo od devatenáctého století až dodnes. Nicméně musí se přizpůsobovat dnešní době a standardům – s koncepcí a myšlenkou pana Kampelíka už nemají mnoho společného, myslím, že ani není správné je dnes nazývat kampeličkami. Nabídka služeb se vždy přizpůsobovala poptávce ze strany klientů, konkurenčnímu prostředí a legislativě. Podle našeho názoru mají klienti zájem o družstevní subjekty, které jim dokážou nabídnout individuální produkty a služby a které budou vyplňovat mezeru mezi nebankovními a bankovními společnostmi.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+5
Ano
Ne

Diskuze

22. 2. 2017 | 14:23

Kampeličky to už budou mít u nás hodně těžké. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Bezhotovostní transakce, Investiční produkty, Elektronická peněženka, průmyslová revoluce, zaměstnání, kalkulačka, zaměstnání, digitalizace, Unie, energetické společnosti, CAM Opportunity, omerta, Fischer, bankovní produkt, přesměrování, vyjádření, tunel, smluvní úrok z prodlení

4AL7365, 7T43439, 1A10000, 2AS8210, 2AH0726

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK