Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Zrušení poplatku za příchozí platbu: "maličkostot", která se vyplatí i bance

Zrušení poplatku za příchozí platbu: "maličkostot", která se vyplatí i bance
Poštovní spořitelna zrušila poplatek za příchozí platbu s účinností od 1. června. V polovině července pak oznámila, že zrušení poplatku znatelně zvýšilo počet zakládaných účtů. Podle vyjádření banky se v průměru před zrušením otevíralo 7 tisíc účtů měsíčně, zatímco po oznámení to bylo bezmála 9 tisíc. Banka tak zaznamenala nárůst o více než 27 %.

Poněkud překvapivé je ovšem zjištění, že ke znatelnému nárůstu zakládaných účtu došlo již v květnu, tedy v době, kdy poplatek za příchozí platbu stále ještě existoval. Lidé tak reagovali už na samotné oznámení banky o plánu zrušit poplatek, Poštovní spořitelna (profil, názory) totiž zahájila informační kampaň měsíc před změnou. Odezva klientů ale byla téměř okamžitá.

Ze strany Poštovní spořitelny šlo o promyšlený marketingový tah. Poplatek za příchozí platbu je u veřejnosti velmi nepopulární a vnímaný je jako nelogický a protismyslný. Zvítězil s přehledem v anketě o nejabsurdnější bankovní poplatek. Hitem se stal příběh, který koloval na internetu. Parta lidí se údajně domluvila a zorganizovala akci, ve které vybízela své známé, aby neoblíbenému kolegovi posílali na jeho účet 1 (slovy jednu) korunu. On tak po korunách obdržel cca 1 000 Kč. Příběh krásně ilustroval absurdnost poplatku za příchozí platbu. Na účet "neoblíbence" sice přišlo 1 000 Kč, ale na poplatcích odevzdal tisíců 6, za každou příchozí platbu mu totiž banka naúčtovala 6 Kč podle sazebníku. Ve výsledku tak zchudnul o 5 tisíc.


Lidé na změny v poplatcích reagují

Otestovali jsme pro vás!

Pravidelně testujeme, zda finanční instituce dodržují to, co slibují ve svých reklamách a dalších nabídkách. Chcete si ověřit, zda banky poskytují spotřebitelské úvěry skutečně za tak nízké sazby, jak inzerují? Zajímá vás, zda pojišťovny dodržují informační povinnost, kterou jim ukládá zákon? Nebo jak si v praxi vedou finanční poradci?

Toto a všechno a ještě mnohem víc testů naleznete v naší rubrice Otestovali jsme pro vás!

    Jak už bylo řečeno, během prvního měsíc bez poplatku za příchozí platbu došlo v Poštovní spořitelně k více než 27% navýšení nově zakládaných účtů. Více dat bohužel Poštovní spořitelna neposkytla. I toto číslo ale něco ukazuje. Zejména fakt, že lidé reagují na pozitivní informace v oblasti bankovních poplatků, což je pro banku příznivá věc. Zruší-li jeden poplatek, nemusí zvyšovat jiný, neboť výpadek v příjmech může nahradit přílivem nových klientů. A Poštovní spořitelna je také zatím jedinou z bank, která poplatek za příchozí platbu zrušila, aniž zároveň jiný poplatek nově zavedla či starý zvýšila.

    Přitom jde celkem o dost peněz. Zkusme si to spočítat. Služeb běžného účtu využívá zhruba 1 milión klientů. Z údajů banky vyplývá, že jim v průměru přišly 2 až 3 platby měsíčně a poplatek činil 6 Kč za příchozí platbu. Bereme-li tedy průměr 15 Kč měsíčně krát milión účtů krát 12 měsíců, dostáváme se k číslu 180 miliónů korun ročně. Představitelé banky toto číslo nechtějí komentovat. Mluvčí Poštovní spořitelny Martin Orság k tomu řekl: "To jsou vaše výpočty, ke kterým se nebudu vyjadřovat a myslím, že to je pochopitelné. Nicméně otázka zní trochu jinak. My se nedomníváme, že přicházíme o peníze. Toto zrušení poplatku využijeme jako akviziční a aktivační nástroj. Předpokládám, že stávající klienti začnou více využívat svoje účty a že oslovíme nové klienty".

    Pro upřesnění je nutné dodat, že se zrušení poplatku za příchozí platbu týká jen bezhotovostních operací, nikoliv vkladů na účet na pobočkách. Ty jsou i nadále zpoplatňovány, ale z celkem pochopitelného důvodu - Poštovní spořitelna za tyto operace platí České poště. Stejně tak se toto zrušení týká jen účtů fyzických osob, nikoliv účtů podnikatelských.
    A jaké důvody vedly Poštovní spořitelnu ke zrušení poplatku za příchozí platbu? Podle vyjádření mluvčího Martina Orsága to byla z poloviny strategie banky a z poloviny reakce na stížnosti lidí. Zejména ten druhý důvod je pro klienty potěšitelný. Ale spokojenost je oboustranná. Banka reagovala na tlak veřejnosti a rozsáhlou diskuzi kolem právě tohoto poplatku a lidé tento krok ocenili.


    Motivace pro ostatní banky?

    Již výše zmíněný 27% nárůst zakládaných účtů (aniž bych ho chtěl přeceňovat, jde o první měsíc) je pozitivní zprávou nejen pro dotyčnou banku, ale i pro ostatní bankovní domy a v neposlední řadě i pro klienty. Pro klienty proto, že se snad konečně dočkali dlouho očekávaných změn v poplatkové politice bank. Vždyť po Poštovní spořitelně zrušily poplatek za příchozí platbu v krátké době ještě eBanka (profil, názory) a Raiffeisenbank (profil, názory) (více si o tom přečtete v článku Zrušení poplatku za příchozí platby se může prodražit). Naopak pro banky je velmi dobrou zprávou, že lidé velice citlivě a téměř okamžitě reagují na změny v oblasti poplatků. Jasně se ukazuje, že zde existuje reálná zpětná vazba klientů. A to je pro banky, doufám, informace veskrze motivační.

    Autor je provozovatelem serveru bankovnipoplatky.com

    Připravili jsme pro vás nový speciál: Vše o bydlení: smlouvy, financování a legislativa
    Najdete v něm mnoho praktických informací pro případ, že se rozhodnete koupit nemovitost, zvažujete, zda si pořídit byt v osobním nebo družstevním vlastnictví či se chytáte svoje bydlení vylepšit rekonstrukcí. Zajímá vás deregulace nájemného? I tomuto tématu jsme se věnovali, a to hned v několika článcích. Přejeme vám mnoho inspirativního čtení v našem speciálu Vše o bydlení: smlouvy, financování a legislativa!

    Co si o zvýšeném zájmu klientů po zrušení poplatku za příchozí platbu myslíte vy? Byl by pro vás tento počin banky  motivem k založení účtu?

    • RSS
    • Kindle
    • Poslat e-mailem
    • Vytisknout

    Líbil se vám článek?

    +3
    Ano
    Ne

    Diskuze

    Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

    28. 8. 2006 8:34, Honza

    Přečti si něco o základech bankovnictví - z čeho se poskytují úvěry a nebudeš se divit.

    Reagovat

     

    +11
    Líbí
    Nelíbí

    Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel 28. 08. 2006 07:39)

    Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

    24. 8. 2006 17:03, Eric

    Banka, která tvoří velkou část zisku z poplatkového odírání klienta je špatná banka. A to jsou všechny banky u nás. Poplatky jsou důkazem pohodlnosti nebo neschopnosti (případně obojího) manažerů banky zamýšlet se nad tím, jak svěřené peníze investovat tak, aby byl zisk vytvořen.
    Jen dodám - však ony si to banky vykompenzují jinak anebo potichu později - Vaše radost je dočasná.

    Reagovat

     

    -19
    Líbí
    Nelíbí

    Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

    28. 8. 2006 | 11:45 | janasv

    Souhlasím. S malou výhradou - banky skutečně poskytují úvěry i z části peněz deponovaných na běžném účtu. Jen část těchto peněz tvoří rezervu pro případné výběry, zbytek je použit k ůvěrům. Že běžný účet není vklad peněz,...více

    28. 8. 2006 | 8:34 | Honza

    Přečti si něco o základech bankovnictví - z čeho se poskytují úvěry a nebudeš se divit. více

    28. 8. 2006 | 7:39 | Pavel

    Jen nějak nechápu, jak může banka poskytnout úvěr z peněz z mého běžného účtu, když já si ty peníze můžu vybrrat klidně hned druhý den. Nevím o bancem která by zpoplatňovala vklady na spořících účtech, protože to jsou penízte,...více

    27. 8. 2006 | 17:49 | Jiřík

    To máte pravdu, ale myslím, že takové jednoznačné dělítko není - mít spoustu peněz na spořících účtech a jen ty nejnutnější na běžném pro různé přesuny. Zadruhé ta protismyslnost je v tom, že základní podstatou podnikání...více

    27. 8. 2006 | 7:29 | anonym

    ekonomika jaksi neni tak jednoducha jako treba fotbal - ja mam vetsi penize nekde jinde nez na beznem uctu a banka je pro me servisni organizaci pro platebni styk, karty, vybery hotovosti z ATM atd., kazda z techto operaci...více

    Naposledy navštívené

    Články

    Produkty a instituce

    Kalkulačky

    Poradna

    Finanční subjekty

    Nabídky práce

    Obchodní rejstřík

    Osoby v obchodním rejstříku

    Části obce

    Městské části

    Obce

    Okresy

    Témata

    Předvaha, Minimální mzda, Reálná mzda, karel havlíček, banky, daně, pavel bělobrádek, e-shopy, rozpočtová rezerva, IŽP, František Kupka, whistleblower, Facebook Credits, Zástavní právo, marek dospiva, timeshare, bezpečné země, Raiffeisen

    6U12786, 1Z59964, IAMS0RRY, 1Z59964, 1Z59964

    Přihlášení

    Jméno

    Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

    Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

    ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
    Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
    Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

    Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK