Zdravotní pojišťovnu můžeme měnit pouze jednou ročně. A hlásit se to musí minimálně šest měsíců předem. Kdo si o změnu zažádá do konce června, přejde k nové pojišťovně od začátku roku 2015. Kdo zažádá později, počká si s přechodem na další kalendářní rok, tedy na leden 2016.
Jak na změnu pojišťovny
Pokud se pro změnu zdravotní pojišťovny rozhodnete, nečeká vás nikterak složitý postup ani žádná velká byrokracie. Stačí vyplnit a podat přihlášku k nové pojišťovně. Udělat to můžete na libovolné pobočce. Formuláře jsou k dispozici na pobočkách nebo na webech pojišťoven. A – abychom vám všechno usnadnili, nabízíme je také přímo na Peníze.cz – stáhnout si je můžete v boxu.
Až půjdete na pobočku pojišťovny, nezapomeňte potřebné doklady. Potřebovat budete občanský průkaz, u dítěte do patnácti let rodný list, případně jiný doklad totožnosti. Osoby samostatně výdělečně činné by měly přinést přehled o příjmech a výdajích pro zdravotní pojišťovnu za předchozí rok, případně jiný doklad o výši placených záloh.
O registraci můžete případně žádat také elektronicky přímo na webu jednotlivých pojišťoven.
Komu změnu hlásit
Když nastoupíte do zaměstnání, jste povinni nahlásit zaměstnavateli, u jaké zdravotní pojišťovny jste pojištěni. Stejná povinnost pro vás platí, když pojišťovnu změníte – zaměstnavateli to musíte oznámit do osmi dnů od změny (tedy do osmi dnů od prvního ledna). A on vám podle zákona musí přijetí této informace písemně potvrdit.
Pro zaměstnavatele je zpráva o změně pojišťovny důležitá, aby věděl, které pojišťovně za vás má zdravotní pojištění odvádět. Když se platby včas nepřesměrují, vznikne u jedné pojišťovny přeplatek a u druhé nedoplatek, ke kterému může navíc začít naskakovat penále (0,05 % z dlužné částky za každý den prodlení). Když bude pojišťovna penále vymáhat, může zaměstnavatel žádat jeho úhradu po vás – pokud tedy k chybě dojde proto, že svého šéfa se změnou zdravotní pojišťovny včas neobeznámíte.
Na změnu pojišťovny nezapomeňte upozornit také lékaře, které pravidelně navštěvujete.
Jak změnit pojišťovnu dítěti. A kdy přihlásit novorozence
Když se rozhodnete změnit zdravotní pojišťovnu svému dítěti, platí pro celý postup stejná pravidla. Věc za ně řeší zákonný zástupce.
Trochu jiná je situace u čerstvě narozeného dítěte – to sice pojišťovnu nemění, ovšem musí se záhy u některé přihlásit. A vybírat si nemůžete. Novorozenec se ze zákona stává pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je registrovaná jeho matka. Narození dítěte je třeba pojišťovně nahlásit do osmi dní – obvykle by se o to měl postarat otec. Za pozdní ohlášení vám může dát pojišťovna pokutu, v praxi to však dělá jen výjimečně. Pro pojišťovnu je ovšem včasná registrace dítěte důležitá – zejména proto, aby na něj mohla začít čerpat měsíční pojistné od státu.
Jak zdravotní pojišťovnu vybírat
Zdravotních pojišťoven v Česku aktuálně působí sedm. V nabídce se příliš neliší a vlastně ani lišit nemohou. I když se o to snaží – zejména nabídkou různorodých benefitů a bonusů. Vybírat pouze podle nich ovšem může být ošemetné, speciální nabídky většinou mají krátkodobý charakter. A i když se příspěvek na to či ono očkování, rovnátka nebo třeba přilbu na kolo může hodit, rozhodovat by o volbě pojišťovny asi neměl. To, co byste si měli skutečně pohlídat, je pokrytí pojišťovny. Jinak řečeno – zajímejte se, se kterými zdravotnickými zařízeními a se kterými lékaři má uzavřenou smlouvu. Rady v tomto duchu ostatně dávali loni i odborníci, které jsme oslovili v naší pravidelné anketě Očima expertů:
Padáka dostat nemůžete
A ještě jedna důležitá informace na závěr. Zatímco vy můžete pojišťovnu měnit každý rok, pojišťovna podobnou možnost volby nemá. Jako klienta vás totiž žádná zdravotní pojišťovna nemůže odmítnout – pokud si k ní podáte přihlášku a splníte všechny náležitosti, jež jsme vyložili výš, musí vás ve stanovené lhůtě zaregistrovat. A jako klienta si vás musí nechat, dokud budete chtít. I kdybyste byli sebehorší pojištěnci a vznikal vám například na pojištění dluh (což se týká především osob samostatně výdělečně činných a osob bez zdanitelných příjmů), pojišťovna ho po vás přirozeně bude vymáhat, padáka vám ovšem podle zákona dát nemůže.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
24. 6. 2014 9:20, zvedavec
k doktorovi téměř nechodím,a když tak k zubaři a tam i když je lékař u pojičtovny ,doplácím zubaři v hotovosti (např.za bílou plombu atd.)Takže je mi vážně jedno u jaké pojištovny jsem,protože at platím pojištění nikdy to u lékaře není zadarmo.
a nějaký bonusový program ani nevím co je neboť ,mi to nikdy pojištovna vzp nenabídla a nic o tom nevím.tak o co jde? dostanu někde něco zadarmo,asi ne co? a ještě tak stát hodinové fronty v pojištovně když něco potřebujete.a jestli ten bonus je např. sleva na lázně a podobné slevy tak to stejně nevyužiji ,když musím poměrnou část zaplatit.tak asi tak?v čem je tedy bonus co je zdarma? nic.
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.