První PDAbanking v Česku
26. 2. 2003 | Dušan Hradil

S novým způsobem ovládání běžného účtu přijde počátkem března eBanka, která svým klientům nabídne přístup k penězům pomocí kapesního počítače (PDA). Jak taková aplikace vypadá a co... celý článek
Z někdejší konkurenční výhody se stala běžná věc a kdo se chce odlišit, musí nabídnout ještě něco navíc. Můžete se tak setkat například s PDA Bankingem (bankovnictví na kapesním počítači), možností koupit si přes internet podílové listy či sjednat úvěr. Stále však jde o okrajové záležitosti (více viz tabulka níže). Běžní klienti si totiž teprve pomalu zvykají na běžné používání přímého bankovnictví, a tak banky tyto "specialitky" spouštějí spíše po troškách, jejich hlavní zájem stále musí směřovat jinam. Ve většině bank se totiž počet uživatelů přímého bankovnictví dosud pohybuje mezi pouhými 10 až 30 %všech klientů. Výjimkou v tomto směru asi bude eBanka (kde je možné očekávat poměr blížící se 100 %) a pak banky, které disponují malým počtem poboček a současně se zaměřují spíše na bohaté klienty (například Citibank či HVB).
O tom, jak velkým přínosem nejen pro klienty ale i pro banku přímé bankovnictví je, svědčí řada čísel. Například klienti České spořitelny zadávají přes internet denně 233 200 jednorázových platebních příkazů, to je více než jedna šestina všech transakcí, které proběhnou v české ekonomice (loňský průměr je necelých 1,2 milionu plateb denně). Už jenom přesun těchto transakcí z přepážek do elektronické formy znamená pro banku obrovské úspory. O tom, že přímé bankovnictví znamená banku otevřenou 24 hodin denně, což mění chování klientů, svědčí statistiky ČSOB. Ačkoliv největší nápor na telefonní bankéře je o osmé hodině ranní a v poledne, silná aktivita (řádově 200 hovorů každou hodinu) je typická pro všední dny až do desáté hodiny večerní. Desítky až stovky hovorů za hodinu jsou typické i během víkendu.
V následující tabulce si můžete srovnat nabídku přímého bankovnictví českých bank.
Přehled přímého bankovnictví nabízeného českými bankami | |||||||||||
příkaz k úhradě | zahraniční platba | trvalý příkaz | inkaso | zůstatek | podmíněné informace | historie | term. vklady | podíl. fondy | úvěr | kontokorent | |
Internetbanking | x | - | x | x | x | x | x | x | x | - | - |
GSM Banking | x | - | x | x | x | x | x | x | x | - | - |
Telefonní bankovnictví | x | - | x | x | x | x | x | x | x | - | - |
Internetbanking | x | x | x | x | x | x | x | 1 | - | - | - |
GSM Banking | x | - | - | - | x | - | x | 1 | - | - | - |
Telefonní bankovnictví | x | x | x | x | x | x | x | - | - | - | - |
Internetbanking | x | x | - | - | x | x | x | x | - | - | - |
GSM Banking | - | - | - | x | x | x | x | - | - | - | |
Telefonní bankovnictví | x | - | x | x | x | x | x | x | x | - | - |
Internetbanking | x | x | x | x | x | x | x | 2 | - | - | - |
GSM Banking | x | - | x | - | x | - | x | - | - | - | - |
Telefonní bankovnictví | x | x | x | x | x | x | x | x | - | - | - |
Internetbanking | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
GSM Banking | x | - | - | x | x | 3 | x | 2 | - | - | - |
Telefonní bankovnictví | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Internetbanking | x | - | x | - | x | x | x | x | - | - | - |
GSM Banking | x | - | x | - | x | x | 4 | - | - | - | - |
Telefonní bankovnictví | x | - | x | - | x | - | 4 | - | - | - | - |
Internetbanking | x | x | x | x | x | x | x | x | - | - | - |
GSM Banking | x | - | x | - | x | x | 5 | x | - | - | - |
Telefonní bankovnictví | x | x | x | x | x | x | x | x | - | - | - |
Internetbanking | x | x | x | x | x | x | x | x | - | - | - |
GSM Banking | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Telefonní bankovnictví | x | x | x | x | x | x | x | x | - | x | - |
Internetbanking | x | x | - | - | - | x | - | - | - | - | - |
GSM Banking | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Telefonní bankovnictví | - | - | - | - | x | x | x | - | - | - | - |
Internetbanking | x | x | x | x | x | x | x | x | - | - | - |
GSM Banking | x | - | - | - | x | - | 5 | 6 | - | - | - |
Telefonní bankovnictví | x | x | x | x | x | x | x | x | - | - | - |
Vysvětlivky: 1 pouze informace o zůstatku termínovaného vkladu, 2 služba umožňuje pouze založení termínovaného vkladu, nikoli jeho ovládání, 3 možný je pouze příjem podmíněných zpráv, nikoliv jejich nastavení, 4 pouze poslední tři transakce, 5 jen posledních pět transakcí, 6 nabízí jen ukončení vkladů, nikoliv jeho změny |
Která ze "služeb navíc" je pro vás osobně v přímém bankovnictví nejdůležitější? Chtěli byste prostřednictvím přímých kanálů obsluhovat například svou investici v podílových fondech? Proč? Podělte se o své zkušenosti a názory s ostatními!
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
5. 9. 2003 18:57, Jan Kolda von Žampach
Jak jsem včera náhodou zjistil, Poštovní spořitelna od 1.9. 2003 zdražuje poplatek za vedení účtu, avšak právě v přímém bankovnictví nic nového nepředvádí ! Jóóó, holt ten vzor v lakotné České spořitelně je silné vábidlo a mateřská ČSOB navíc do nějakého rozvoje už hodně dlouho nedává ani pětník. Tak se mi to jeví : GSM Banking ostudně jen pro majitele T-Mobile a slušný internet banking není ani na obzoru, Homebanking 24 je totiž překonaný a také proto na dnešní dobu neskutečně drahý. No, mě to zatím nijak nevadí, já si svý kapesný v Kč honím raději přes keš a osobně, ale dělat by s tím už dámy a pánové v ČSOB přece jenom něco měli.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
5. 9. 2003 12:45
CSOB by se mela stydet za vice, po spolknuti 1.IN od IPB zrusila moznost nakupovat jejich podilove fondy pomoci jednoduchych prikazu k platbe, dokonce i skvelou aplikaci, ktera umoznovala pres internet fondy zpetne prodavat ci prestupovat mezi nima. Coz mne velmi mrzi.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.