Bez internetu ani ránu - průvodce online bankovnictvím

Dušan Hradil | 1. 1. 2003
Zatímco v minulých letech se banky rozhodovaly, zda vůbec nabídnout internetový přístup k běžnému účtu, dnes je pro ně existenční nutností. Boj o klienta vyhraje ten, kdo správně skloubí dostatek funkcí, bezpečnost a komfort použití.

Na poli přímé komunikace s bankou zaujalo na konci devadesátých let vedoucí postavení telefonní bankovnictví, které je sice stále nejvyužívanějším přímým kanálem, ovšem se značně omezenými možnostmi. K němu se před dvěma lety díky vysoké penetraci mobilních telefonů připojil GSM banking, který přinesl mobilitu v pravém slova smyslu. Loni doplnil sestavu fenomén moderní doby - internet - s možností plnohodnotného ovládání účtu. Právě poslední jmenovaný má ambice stát se v budoucnu lídrem přímé komunikace. Svědčí o tom i dynamika růstu počtu klientů, který se oproti loňsku ztrojnásobil a dosáhl čtvrt milionu.

"Klienti využívající GSM banking pomalu přecházejí na internet banking z důvodu vyššího komfortu a přehlednosti," popisuje současný trend Jan Sládeček z Union banky. To ovšem neznamená, že mobilnímu přístupu odzvonilo. "Internet banking má oproti GSM přístupu jednu nevýhodu - nemáte jej pořád při sobě," říká Tomáš Pardubický z IBM Business Consulting Services (bývalá konzultační větev PricewaterhouseCoopers). "Budoucnost je tedy v kombinaci - internetový přístup umožní plnou funkčnost a provádění složitějších operací, mobilní telefon nabídne možnost běžných plateb prakticky kdekoli," shrnuje Pardubický.

Rychlé rozšiřování internetového bankovnictví je pro banky důležité hned v několika rovinách. Především představuje, stejně jako jiné přímé kanály, prostor pro snížení transakčních nákladů na operace s klientem. Druhým důvodem je splnění přání klientů, kteří dnes volají po plnohodnotném a pohodlném řízení svých peněz bez nutnosti navštěvovat banku. Zatím poměrně opomíjeným benefitem je také možnost cíleného oslovení klientů novými nabídkami banky.

Bezpečnost kontra komfort

Klíčovým faktorem úspěchu internetového bankovnictví je vhodná kombinace bezpečnosti a komfortu. "Obecně platí, že čím vyšší je úroveň zabezpečení, tím uživatelsky méně příjemná je služba pro klienta," vysvětluje David Lorenc z GE Capital Bank. Při vstupu do aplikace internetového bankovnictví se musí klient identifikovat a autorizovat svůj přístup. Banky u nás zvolily vesměs sofistikovaná technická řešení. Velmi oblíbené se staly autorizační kalkulačky, které po zadání PINu vygenerují přístupový kód. Další variantou je využití digitálních certifikátů a šifrovacích klíčů, které má klient uloženy v počítači, na disketě či čipové kartě. Třetí cestou se vydaly eBanka s Union bankou, které nabízejí zasílání přístupového kódu na mobilní telefon.
Všechny zmíněné systémy mají jedno společné - komplikují užívání nutností nainstalovat některé části do počítače nebo s sebou stále nosit autentizační kalkulátor či mobilní telefon. Nabízí se tedy otázka, zda by nebylo lepší orientovat se na komfort klienta a používat jako zabezpečení pouze heslo. "Pro masovější používání internet bankingu to považujeme dokonce za nutné," souhlasí Aleš Mamica z České spořitelny. "Pro kontrolu zůstatků na účtu a platby v řádu tisícikorun je autorizace pomocí jména a hesla dostatečná," potvrzuje Lorenc. Obě banky nabízí jak sofistikované zabezpečení, tak i jednodušší verzi pro limitované transakce. Obdobné řešení najdeme i u řady bank v zahraničí.

Internetové bankovnictví bude nadále nabývat na důležitosti, nestane se však jediným způsobem kontaktu s bankou. "Uplné otevření běžného účtu bez osobního kontaktu s naším pracovníkem dnes není ještě možné," vysvětluje Bohuš Hubina ze Citibank. Stejná situace je také u ostatních bank. "I když to technologie během několika let umožní, někteří klienti budou stále preferovat tradiční návštěvu banky," připomíná úskalí výhradně virtuální komunikace Hubina.

Dalším důvodem je snaha nabídnout všem klientům osobní přístup a poradenství, které bude hrát stále větší roli. "Na poli internetu se začnou rozvíjet různé formy poradenských služeb, za jejichž počátek lze považovat například hypoteční kalkulačky," říká Pardubický a dodává, že banka, která dokáže integrovat různé poradenské kanály, bude ve výhodě. Internet banking tak časem nebude jen zadávání příkazů a sledování historie účtu, ale změní se v komplexní finanční portál.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Moneta přidává kill button. Nové tlačítko vám může zachránit účet

19. 6. 2025 | Petr Kučera | 3 komentáře

Moneta přidává kill button. Nové tlačítko vám může zachránit účet

Moneta nově umožňuje klientům, aby jediným tlačítkem zablokovali přístup k účtu a kartám. Využijí ho, když mají obavu z napadení účtu, tedy že na ně zaútočil podvodník.

Dáme vám milion, stačí jen drobnost. Neuvěřitelné příběhy, jak přijít o peníze

16. 6. 2025 | Petr Kučera | 3 komentáře

Dáme vám milion, stačí jen drobnost. Neuvěřitelné příběhy, jak přijít o peníze

Uděláte všechno, co vám po telefonu nadiktuje neznámý člověk? Nezastaví vás ani varovné zprávy z banky? Věříte, že zrovna do vás se zamilovala Scarlett Johanssonová? Investovali byste... celý článek

ČSOB znovu vypne bankovnictví. Skoro na celý den

13. 6. 2025 | Petr Kučera

ČSOB znovu vypne bankovnictví. Skoro na celý den

Klienty ČSOB opět čeká velká část víkendu bez přístupu k elektronickému bankovnictví. Banka ho vypne od půlnoci z pátku na sobotu, dostupné má být až od sobotní 17. hodiny.

Spořitelna zpřísní podmínky pro prémiový účet Erste Premier

12. 6. 2025 | Petr Kučera

Spořitelna zpřísní podmínky pro prémiový účet Erste Premier

Dosáhnout na prémiové bankovnictví Erste Premier bez poplatku bude od příštího února náročnější. Na druhou stranu výrazně klesne cena pro lidi, kteří ho chtějí i bez splnění limitů. celý článek

Přejděte do KB+, nebo vám zrušíme účet. Komerčka míří k „eskalační fázi“ migrace

11. 6. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Přejděte do KB+, nebo vám zrušíme účet. Komerčka míří k „eskalační fázi“ migrace

Komerční banka vypne staré bankovnictví později, než plánovala. Desítky tisíc lidí ještě ani nedostaly „pozvánku k migraci“ do nového systému. Přesto banka začíná výrazněji tlačit na... celý článek

Partners Financial Services