Životní pojistka je druh pojistné smlouvy. Poskytuje finanční ochranu v případě úmrtí pojištěné osoby. Uzavírá se na určený obnos peněz, které příbuzní případně jiné určené osoby po smrti pojištěnce dostanou. Cílem je zajistit životní standard svému okolí i po smrti. Také banky často od svých klientů vyžadují životní pojištění, pokud jim půjčují větší množství peněz, typicky když poskytují hypotéku. Chrání tak svoji investici pro případ úmrtí zákazníka.
Životní pojistka může být uzavřena na různou dobu, od pár let po celý život. Rozsah a podmínky životního pojištění se můžou lišit v závislosti na pojišťovně a na smluvených podmínkách. Součástí životní pojistky bývají také nejrůznější podpojištění: pojištění pro případ pracovní neschopnosti, úrazové pojištění, pojištění trvalých následků nemocí a podobně.
Pokud životní pojistka pouze chrání pojištěnce a jeho blízké (nebo věřitele) pro případ ztráty života nebo příjmů, mluvíme o rizikovém životním pojištění. Často ale bývá životní pojištění kombinované s nějakou formou investování (nesprávně spoření), pak mluvíme o investičním životním pojištění. To má svoje rizika (a většinou bývá méně výhodné a výnosné než obdobné investování do podílových fondů), ale i jisté výhody, například daňové úlevy: taková životní pojistka se dá odepsat ze základu daně z příjmů.
Články | Petr Vykoukal | 4. 5. 2001
Stavební spoření je dobrý produkt, shodují se obchodní zástupci. Jedním dechem však dodávají, že v prodejích ho začínají dohánět další státem protěžovaní konkurenti – penzijní připojištění a životní pojistky.
Články | Lukáš Půda | 15. 11. 2001
Novela zákona o daních z příjmů přinesla možnost odečítat zaplacené pojistné na soukromé životní pojištění od základu daně z příjmu. Pokud včas uzavřete smlouvu, můžete tak učinit už v daňovém přiznání za tento rok.
Články | Petr Vykoukal | 12. 9. 2001
Ač mnozí ještě nedávno předpovídali, že stavební spoření ztratí svoji pozici mezi finančními produkty, pořád se tak neděje. Na situaci nic nemění ani odstranění některých výhod s produktem donedávna ještě pevně spjatých.
Články | Simona Ely Plischke | 5. 12. 2003
Předposlední kolo soutěže Best Web skončilo a další královny internetových prezentací sejmuly závoj. Po desetidenním klání, kterého se účastnilo 16 pojišťoven, září dvě zlaté korunky. Komu padnou jako ulité a kdo do nich ještě musí dorůst?
Články | Petr Vykoukal | 9. 10. 2001
...tři pojišťovny, dvě banky, dvě investiční společnosti, dva obchodníci s cennými papíry, leasingová společnost, společnost splátkového prodeje, penzijní fond... tak nějak začíná soupis majetku a firem, které jsou úplně ovládány skupinou PPF poté, co jí FNM a Komerční banka prodaly svůj čtyřicetiprocentní podíl v České pojišťovně.