Včerejším dnem odstartoval svou existenci nový projekt, který přispěje k dalšímu zprůhlednění úvěrového trhu. Jde o Nebankovní registr klientských informací (NRKI), který bude shromažďovat se souhlasem klientů informace o jejich dluzích, splátkovém chování a nesplácení. "Zase další špiclování," řeknete si, ale pořád máte ještě volbu data poskytnout, nebo neposkytnout. V případě, že je ale neposkytnete, riskujete, že úvěr nezískáte nebo že jeho vyřízení bude trvat několikanásobně déle, než v případě souhlasu.
Vyšší informovanost ku prospěchu všech
Obáváte-li se, že vaše údaje někdo zneužije, možná vás alespoň částečně uklidní, že celý systém podléhá přísné kontrole Úřadu na ochranu osobních údajů. (ÚOOÚ). Ten funguje jako kontrolní a zároveň konzultační orgán. Kdo se obává české vynalézavosti, měl by také vědět, že celý registr je fyzicky v italské Boloni (viz sloupek níže v textu).
Bezpečnost nadevše? |
Neradi bychom se někoho dotkli, ale doba je zkrátka plná zabezpečování a ochrany dat. I proto je databáze kódována, zálohována a certifikována standardem SL3. Samotné sídlo by pak neměly ohrozit zemětřesení ani povodně, ani lidská nenechavost (veškerá pracoviště jsou zabezpečena proti vniknutí pomocí biometrických prvků a jsou neustále monitorována). |
Splátkový registr umožní
rychle si udělat u každého klienta obrázek o jeho závazcích, a lépe tak posoudit jeho schopnosti splácet případný další závazek v podobě leasingu, splátkového prodeje nebo spotřebitelského úvěru. To znamená, že neplatiči začnou mít problémy získat další půjčky. Zároveň se jim díky důkladnějšímu prověření dostane
ochrany i před jimi samotnými, tedy před nebezpečnou předlužeností plynoucí z dalších nesplatitelných úvěrů.
"Zásadní přidanou hodnotou NRKI z pohledu uživatelů systému, ale i spotřebitelů, je komplexnost sdílených dat. Nebankovní registr totiž obsahuje nejen negativní data, např. opožděné platby, nesplácení apod., ale také pozitivní informace o splácení závazků, což bude mít mimo jiné pro bonitní klienty efekt rychlejšího a snazšího přístupu k finančním produktům," řekl Petr Kučera, předseda představenstva a výkonný ředitel Czech Credit Bureau.
Co mohou získat dobří klienti?
Pozitivní úvěrová minulost umožní klientům NRKI získat lepší finanční produkty. Nižší rizikovost nebude nutit společnosti k tvorbě nadměrných rezerv, což by ještě mohlo o kousíček snížit úrokové sazby půjček.
Co o nás budou vědět? |
Prvním červencovým dnem také odstartuje svou činnost klientské centrum. Tam si bude moci každý ověřit, jaké informace o něm v registru společnosti nashromáždily a evidují. V okamžiku zahájení provozu je v registru téměř 90 000 osobních záznamů jejichž zařazení do NRKI bylo podmíněno souhlasem klienta. |
Vyřízení dotazu do registru by mělo trvat přibližně 35 – 70 sekund.
U klientů, které systém vyhodnotí nejen jako bezproblémové, ale dokonce jako prověřené a spolehlivé, může tato doba také představovat dobu pro poskytnutí úvěru. Obsažené informace by totiž měly členským společnostem stačit. Data mohou být, v souladu se schváleným etickým kodexem členů, využita
jen k přesně stanovenému účelu posouzení bonity a platební morálky klienta.
Zahraniční zkušenosti ukazují, že finanční instituce v zemích s univerzálními pozitivními registry dosahují o zhruba 0,5 % méně selhávajících klientů a zároveň umožňují o téměř 10 % více akceptovaných smluv.
Když konkurence najde společný zájem a řeč
NRKI provozuje zájmové sdružení právnických osob Leasing & Loan Credit Bureau (LLCB), jehož zakladateli je osm společností působících na území České republiky v oblasti leasingu a splátkového prodeje. Jsou to: ČSOB Leasing (profil, názory), GE Money Auto (profil, názory), GE Money Multiservis (profil, názory), CAC LEASING (profil, názory), CCB Finance (profil, názory), ŠkoFIN (profil, názory), Leasing České spořitelny (profil, názory) a s Autoleasing (profil, názory).
Zakladatelské společnosti v současné době představují 85 % leasingového trhu v České republice. Podle oficiálního vyjádření LLCB se ale bude počet členů sdružení průběžně měnit. O členství se již nyní hlásí další společnosti, zájem mají také mobilní operátoři nebo dodavatelé energií.
Zatím se dá kličkovat
S italskou pečlivostí...? |
Na vývoji projektu se stejně jako u bankovního registru od počátku, kromě výše uvedených členských společností, podílel také akcionář společnosti CCB italská firma CRIF. CRIF poskytuje projektu svůj informační systém EURISC a podílí se na zpracování dat. Obdobný registr, který využívá několik set finančních institucí, provozuje CRIF v Itálii již více než 15 let. Právě proto je registr fyzicky umístěn v Boloni. |
I přes vznik NRKI existuje stále ještě
prostor pro kličkování. Můžete si půjčovat v bankách, dokud vám neřeknou "NE". Stane-li se tak, vyrazíte pro úvěr do leasingových společností nebo nakoupíte na spotřebitelský úvěr. Vynecháme-li fakt, že dlouhodobě ublížíte především své peněžence, můžete v krajním případě ochudit i vaše věřitele o nesplacené dluhy.
Koncem roku by však mělo dojít k propojení již tři roky fungujícího bankovního registru a novorozeného NRKI. Oba registry by měly pracovat samostatně a nezávisle a pouze umožnit náhled jedné instituce do rejstříku druhé. Kompatibilita obou databází je zajištěna platformou informačního systému EURISC (viz sloupek). Pak snad bude úvěrový trh pod naprostou kontrolou.
Myslíte si, že jde krok správným směrem? Vidíte potenciální problém s existencí registru? Poskytnete v případě žádosti o úvěr souhlas se zařazením vaší osoby a vašich dat do registru? Věříte, že výsledkem bude snížení úrokových sazeb pro klienty?