Projela jsem křižovatku na červenou. Před dvěma měsíci, v Praze. Žádný velký důvod k holedbání. Nebyla v tom zpupnost, frajeřina, úmyslné hazardérství ani ignorace pravidel. I když by to jistě bylo vysvětlení poutavější.
Stalo se to docela obyčejně. Tramvajové koleje lemující silnici, po níž přijíždím, jsou rozkopané. Jeden ze tří jízdních pruhů vozovky zčásti uzavřen; pro tentokrát slouží stavebním strojům a dělníkům. Projížděla jsem tudy tisíckrát. Dneska se ovšem zařazuji špatně. Váhám s rukou nachystanou na blinkru – zkusím se na poslední chvíli protlačit do vedlejší řady aut? Lavíruju zbytečně dlouho. Při hledání skulin v sousedním špalíru ztrácím ostražitost. Těsně před tím, než vjedu do křižovatky, přeskočí oranžová na červenou. Vyřízeno. Hotovo.
Křižovatkou jsem projela pohodlně a na komfortu neošidila ani ostatní – řidiči z jiných směrů se ještě ani nerozjeli. Skřípění brzd, zmatek a ohrožení čekáte marně. Hladina adrenalinu zůstává proklatě nízko. Že mi to neprojde, mi ovšem bylo – proklatě! – jasné už v té vteřině; křižovatka je monitorovaná. A to by v tom byl čert, aby oko velkého bratra můj prohřešek zaspalo.
Hlavou mi šla vcelku jednoduchá matematika, která končila u výstražného čísla sedm – a adrenalin konečně rostl. Abyste rozuměli: nezastavit na červenou znamená mít pět trestných bodů na krku. Když vás chytí… Když připočtu dva, které jsem si na jaře vysloužila za rychlou jízdu mimo obec – tedy osmdesát pět kilometrů v hodině místo nařízené sedmdesátky – začíná se dvanáctibodová hranice, která znamená za volantem na rok konečnou – odebrání řidičáku, nebezpečně blížit. Papírově hotová pirátka silnic, ve skutečnosti sotva.
Čekání na trest horší než trest sám
Výzvu k vyzvednutí dopisu opatřeného modrým pruhem jsem z poštovní schránky vylovila za šest týdnů – dost času smířit se s novým sedmibodovým skóre. A taky by na něj došlo. Kdyby nezasáhla vyšší moc. Přestupkové oddělení pražského magistrátu. V dopise mi nabídli příměří, remízu, dohodu, pro kterou jsem je v tu chvíli milovala. Nabídka, která se neodmítá, zněla: zaplať rychle, bez vykrucování – a my zapomeneme, bez ztráty květinky, bez bodu. Z modře olemovaného psaní jsem se dozvěděla, že někdo jel mým autem na červenou. A že mám zaplatit. O pokutě ovšem není řeč, dopis mluví jen o „určené částce“.
Běžný postup
Od té doby, co skončila možnost vymlouvat se na osobu blízkou, začaly magistráty a radnice větších měst ve velkém využívat zrychlené řízení. Když vás při přestupku nechytí policejní hlídka, ale jenom technika, radar nebo snímací zařízení, pošlou vám výzvu k uhrazení určité sumy – já to měla za patnáct set. Za jízdu na červenou paráda. Mohlo to být taky o tisíc víc. A ve správním řízení klidně ještě dvakrát tolik – až pět tisíc.
Když reagujete rychle, zaplatíte do patnácti dnů a nezkoušíte tvrdit, že jste auto neřídili nebo že se přestupek vlastně nestal, nepřipíšou vám ani bod a prohřešek spadne pod stůl. Žádný záznam pro případ, že to uděláte znovu. Výjimkou jsou závažnější přešlapy, za které se odebírá řidičák – například když překročíte rychlost v obci o čtyřicet kilometrů v hodině a víc, tam vám odpustek ve zrychleném řízení nepomůže.
Zaplaceno jsem měla přes internet během pěti minut. A těžko vzpomínám, kdy naposledy jsem vyhodila patnáct stovek oknem s takovou úlevou a radostí. Proklatě nízká cena za blbost. Pokladnice radnic a magistrátů tak snadno bohatnou, v Praze jde o desítky milionů ročně – rychle nezaplatí jedině blázen. Jen bodový systém jako prostředek prevence a hrozba pro piráty silnic trochu chřadne. Stačí mít dost v kapse, abyste si mohli dovolit porušovat pravidla?
Co si o tom myslíte vy? Štve vás, že bodový systém dostává na frak? Že se piráti silnic ze svých hříchů jednoduše vyplatí – a jede se dál? Že mi to prošlo tak snadno? Nebo váš štve spíš bodový systém? Jaké zkušenosti máte ze silnic vy? Na vaše názory, postřehy a zkušenosti se těšíme v diskusi. Jednoho z vás odměníme knížkou, tak nám na sebe určitě nechte mail.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
11. 8. 2023 14:34 | JardaB
Moje poslední zkušenost: mám záznam vybržďování včetně SPZ. Ta věc je trestný čin ve stádiu pokusu. Jak to dopadne ? Správní řízení - a nejspíše řídila osoba blízká a bez bodů nějaká pokuta pro vlastníka auta. Tak příště ... jet za viníkem a z auta přivolat PČR na ztotožnění řidiče.
12. 9. 2016 7:29 | Ondra
5. 1. 2016 0:24 | Radek
jakkoli dobře byl, nebo nebyl Váš příspěvek myšlen, děsí mne Vaše představa zodpovědného řidiče.
"Zodpovědný řidič" že vjede do křižovatky na červenou s vědomím, že dělá chybu a bude za ní potrestán ???
Už ve škole nás učili a vždycky jsem si myslel, že zodpovědný řidič zastaví a počká na zelenou. Kdyby to mělo být podle Vašeho, tak doufám, že nikdy žádného zodpovědného řidiče z Vašeho okolí nepotkám a dávám hlas těm nezodpovědným trotlům, co s vědomím, že dobře dělají čekají na zelenou.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 10. 2014 17:09 | Milan
netusim, jak rozsahle jsou Vase ridicske zkusenosti, ale zrejme se Vam jeste nestalo, ze by Vam zarputily dodrzovatel pravidel silnicniho provozu zaslapl brzdu na oranzove, kterou mohl projet bez jakehokoliv ohrozeni ci omezeni ostatnich ucastniku silnicniho provozu - jako bonus by projetim na oranzovou prispel ke zvyseni plynulosti dopravy. Je to mozna zbytecne krajni pripad, ale chci tim naznacit, ze by pri dodrzovani pravidel silnicniho provozu meli premyslet vsichni a ne je brat absolutne. Sam(a) pisete, ze lide hledaji zpusoby, jak si zneni zakona prizpusobit, aby se vykroutili z trestu - stejne tak ti sporadani ridici by meli o vyznamu zakona premyslet. Tim se dostavam konecne k samotnemu zneni zakona - pokud by jeho tvurci odvedli dokonalou praci, nikdo by zadne klicky nenasel. Protoze je zakon nejak napsany, clovek hleda moznosti, jak si jej v jeho mezich vylozit ku prospechu - muze to udelat i naopak, ale proc, ze? Ve chvili, kdy zakon urci veskere mozne vyjimky a situace, bude to na palici, protoze tech informaci bude nepreberne mnozstvi. A co ted? Podle me staci pouzit rozum. Je oranzova - ublizi nekomu, kdyz to tam jeste svihnu? Nebo mam tak jako tak dupnout na brzdu a nestarat se o to, zda za mnou jede maminka s detma, ktera nebude mit takovy reflex a nabori to do me...?
19. 10. 2014 11:44 | Ferda
18. 10. 2014 7:49 | Petr
úplně to "vyboduje" bodový systém a jeho smysl.Stačí magistrátu vždy jen zaplatit .Pak stačí se pojistit proti pokutám a můžete jezdit jak chcete.Už teď je na silnicích spousta bezohledných šílenců.
4. 1. 2016 23:54 | Radek
Náhlé a neuvážené zastavení na oranžovou vozidla předemnou (ještě před účinností BS) bylo o to nečekanější, když si jeho řidič své protizákonné jednání uvědomil až mezi semaforem a hranicí křižovatky, tedy se dalo předpokládat, že ji projede. Ačkoli se mnou policista maximálně soucítil, bylo to nabourání zezadu.
Mé zastavení před přechodem s chodcem (plynulé a zřejmé v dostatečném předstihu) po kterém do mé Felicie vlítla nepozorná cizinka v Audině vyšetřující policista ocenil pěti tisíci za způsobenou nehodu, protože jsem neměl sundanou nesundavací kouli TŽ. Naštěstí to celé viděli policejní nováčci, kteří v té křižovatce měli výcvik a "zamilovanému" policistovi to rozmluvili.
Opouštění křižovatek na červenou a pletoucí se mezi auty opačného směru taktéž zažívám, aniž bych si v tom vyžíval. Nejčastěji to je když někdo zbytečně dává přednost protistojícím vozidlům při odbočování doleva na zelenou šipku doleva a krátký interval promarní čekáním, kdy se ten proti rozjede, nebo dávání přednosti tramvaji, která je sice tramvaj, ale zrovna vyjímečně přednost nemá. To všechno bohužel kamery nevidí.
Když jsem se uhýbal houkající sanitce dojíždějící mne v levém pruhu, byl nesmysl přibrzdit a počkat až mě dojede nějaká mezera v pravém pruhu. Raději jsem přidal dojel tu mezeru o 2 auta předemnou. Že jsem v měřeném úseku a pod kamerou jsem si v ten okamžik neuvědomil.
Nejen taxikářům v Patočkově a Lipské ulici čím dál více překážím a to i pod kamerami. Neomlouvá mne, že jedu nepatrně rychleji než maximální povolenou rychlostí a předjíždím ty pomalejší, prostě se jim pletu a je potřeba mne ztrestat (oslnění, vybrždění, souběžnou jízdou znemožněné přeřazení do jiného pruhu a pod).
Pravdou je i to, že dopravního policistu v ulicích jen tak nezahlédneme a kamery jsou nastavené jen na konkrétní přestupky v konkrétním místě, neřeší okolnosti, ani neúmyslné pohnutky, které k nim vedly. Přitom je tolik vážnějších a obtěžujícnějších přestupků ohrožujících bezpečnost provozu, než sice plynulá a nekonfliktní ale překročená rychlost. Nechci vypadat jako zastánce překračování rychlosti, ale vadí mi, že mne systém nutí sledovat ručičku tachometru víc, než situaci kolem a kamery v místech složitých situací, kde je potřeba se mít napozoru a ne hlídat "rychlost podle přístroje" je holý nerozum.
Nepochopitelné jsou pro mne i ty silné a oslnující "zelené" na semaforech, kdy už jsem několikrát po projetí jejich neprůhledné aury "načapal" na červenou přebíhajícího chodce, jehož jsem do té chvíle neměl šanci zahlédnout, ale to už patří asi jinam.
R.
17. 10. 2014 15:01 | Martin
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
17. 10. 2014 14:34 | L.
Vjedu s proudem aut do křižovatky na zelenou. Když dojedu asi do půlky křižovatky, najednou se můj (levý) pruh zastaví a pokračuje krokem. Když bych konečně mohl projet, už svítí zelená na druhý směr a zprava se valí auta. Kouknu - zleva ani zprava žádná tramvaj, takže jsem trošku zacouval a srovnal auto na koleje, abych nikomu nezavazel. Když padla zase zelená v našem směru, tak jsem konečně opustil křižovatku a za ní jsem viděl, proč jsme zastavili - v levém pruhu byla odstavená šedá dodávka a protože to bylo v mírné zatáčce, tak nebyla z křižovatky vidět. Říkal jsem si, jak jsem tu situaci dobře a bezpečně vyřešil.
Po asi dvou měsících jsem dostal dopis, že prý někdo s mým autem jel na červenou. Po chvíli jsem si podle data a místa vzpomněl, že to bude výše popsaná příhoda. I když jsem podle mě vůbec nic nespáchal ani nezanedbal a situace nešla vyřešit lépe, radši jsem zaplatil. Správní řízení by určitě nebylo na pět minut a jelikož jsem neměl žádný důkaz, výsledek byl nejistý.
17. 10. 2014 11:48 | pavel
17. 10. 2014 11:01 | Chalupa
17. 10. 2014 9:08
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
17. 10. 2014 8:12 | xxx
Cilem pravidel (a zakona c. 361/2000 Sb. v platnem zneni) je dosahnout primerene urovne bezpecnosti a plynulosti provozu. Pokud nekdo je schopen dosahnout teto urovne bezpecnosti jinak a skutecne nedochazi k materialnimu naplneni skutkove podstaty prestupku, tedy k ohrozeni nebo poskozeni zajmu spolecnosti, pak je zcela v poradku, ze se nektere stanovene povinnosti nedodrzuji. Takovy hezky priklad je treba odboceni doprava na cervenou (v mnoha statech mimochodem legalni) neb jizda na cervenou nekde uprostred niceho ve tri rano, kde nekdo zapomnel zapnuty semafor (na kterem by v rozumne zemi od deviti vecer do sesti rano blikala oranzova). Ma nekdo takovy cekat, az se natolik tupe zarizeni, jako je semafor, rozhodne, ze muze jet, kdyz sam zcela zjevne vidi, ze naplnenim formalniho znaku prestupku nezpusobi zadnou skodu (cili absence materialniho aspektu)? A co kdyz tomu semaforu treba prestala fungovat detekcni smycka a dotycny by na zelenou cekal do rana? Take musi?
Paradoxne ten zakon je napsan chytreji, nez si vetsina lidi uvedomuje. Mozna proto, byl sepsan hned v roce 1990, kdy vsichni meli v cerstve pameti, jak to muze dopadnout, kdyz se statni moc utrhne ze retezu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
17. 10. 2014 0:47 | Gabriel Pleska
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
16. 10. 2014 23:45 | Roger
Chtěl bych opravdu vidět, zda jste za posledních 1000 ujetých km, jezdil tak, že kdybyste byl monitorován trvalo, nepřišel o papíry. Upřímně Vám to naprosto nevěřím. A i kdyby, samotné značky jsou mnohdy nastavené úplně nesmyslně - jenže to člověk Vašeho formátu, který umí jen poslouchat druhé a samostatně nemyslet, patrně těžko může odhalit.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Zobrazit všech 33 komentářů