Nový šéf České obchodní inspekce: Konec tajností, zveřejníme všechny pokuty

Petr Kučera | rubrika: Aktuálně.cz | 31. 3. 2013 | 3 komentáře
Spotřebitelé by konečně mohli snadno zjistit, komu Česká obchodní inspekce uložila pokuty za porušení zákona. Otevřenější přístup ke zveřejňování konkrétních výsledků kontrol plánuje Vladimír Velčovský, nový ústřední ředitel České obchodní inspekce.
Nový šéf České obchodní inspekce: Konec tajností, zveřejníme všechny pokuty

„Doba, kdy informace vázly, je pryč. Chceme je zveřejňovat daleko více a dříve než dosud, protože pouze včasná informace o nálezu a výsledku kontrol má pro spotřebitele význam,“ říká Velčovský ve svém prvním velkém rozhovoru po nástupu do funkce, jíž se ujal 8. března.

S jakými plány přicházíte do vedení České obchodní inspekce?

Chtěl bych se zaměřit na empatické předcházení problémům v oblasti ochrany spotřebitele, měli bychom pokud možno operativně a rychle reagovat na podněty zvenčí. Dalším cílem je zlepšit celkovou komunikaci inspekce jak směrem k nespokojeným spotřebitelům, tak směrem k firmám nebo orgánům státní správy, včetně nadřízeného stupně, tedy ministerstva průmyslu a obchodu.

Co přesně myslíte zlepšením komunikace směrem k občanům? Chcete, aby ČOI informovala o konkrétních výsledcích kontrol?

Kdo pravidelně nesleduje web České obchodní inspekce, tak o její činnosti téměř nic neví nebo se s ní setká jen tehdy, když on sám má problém. Je tu sice obecné povědomí o ČOI jako o drábovi nad vnitřním trhem, ale její zjištění, nálezy či kvalita práce jsou málo prezentovány. Náš portál sice tyto informace obsahuje, nicméně ne všichni lidé, hlavně starší občané, mají možnost nebo schopnost naše internetové stránky navštěvovat. Je tedy potřeba je informovat i přes jiná média.

V současné době ale lidé najdou na webu ČOI většinou jenom obecné informace, například že proběhla kontrola restaurací a čtvrtina z nich porušila zákon. Konkrétní výsledky kontrol, tedy názvy společností, popis nedostatku a výši uložené pokuty, zveřejňuje ČOI jen v případě čerpacích stanic. Můžeme tedy čekat, že na webu najdeme i přehled pokut z ostatních oborů?

Ano. Doba, kdy informace vázly, je pryč. Chceme je zveřejňovat daleko více a dříve než dosud, protože pouze včasná informace o nálezu a výsledku kontrol má pro spotřebitele význam. Ale musí to probíhat v mezích zákona. Konkrétní informace můžeme zcela určitě zveřejnit poté, kdy rozhodnutí nabude právní moci, do té doby platí presumpce neviny.

Takže všechna pravomocná rozhodnutí začnete průběžně zveřejňovat na webu?

Já myslím, že tomu nic nebrání. Cílem je informovat rychle, pravdivě a obšírně. A jak jsem říkal, nejen na webu.

Chystáte nějaké změny ve vašem vnitřním informačním systému nebo struktuře webu? Pokud vím, tak jednou z překážek jejich jednoduchého a přehledného zveřejňování je, že je nemáte v elektronické podobě v takovém stavu, abyste si je mohli snadno „vyjet“ a publikovat podle různých kritérií. Web ČOI na mne nepůsobí uživatelsky příjemně. Zájemce tam sice najde konkrétní pokuty z oblasti čerpacích stanic, ale pouze ve formě průběžně přidávaných „oskenovaných“ rozhodnutí...

Na druhé straně ten web má obrovskou vypovídací hodnotu, je tam mnoho informací na jednom místě... Naplněnost toho portálu je úžasná, obrovská. Je tam veškerá spotřebitelská legislativa, výsledky kontrolních akcí, rady pro spotřebitele a všechno je dohledatelné.

Pravomocná rozhodnutí tam průběžně zveřejňujete jen u čerpacích stanic. Zájemce si přitom musí „proklikat“ oskenovaná rozhodnutí v PDF podle měsíců, nemůže si je snadno najít třeba podle krajů, názvů společností nebo výše sankce. U dalších oborů, třeba restaurací, e-shopů, spotřebitelských úvěrů nebo předváděcích akcí, tam během roku nenajde vůbec nic...

Skutečně teď chci v mezích zákona maximálně zveřejňovat, a to co nejdříve, konkrétní pravomocná rozhodnutí.

Vladimír Velčovský

Vladimír Velčovský vystudoval ekonomickou fakultu na Vysoké škole pozemního vojska ve Vyškově, řadu let pak působil v Armádě ČR, například jako ředitel Akvizičního úřadu ministerstva obrany a zástupce náměstka ministra pro ekonomiku. Po odchodu z armády působil na manažerských pozicích v několika společnostech, sedm let také šéfoval hokejovému klubu v Šumperku.

Po dvou letech tak vedení inspekce přebírá "člověk zvenku". Ve funkci vystřídá Jana Štěpánka, který ji opustil loni v prosinci z osobních důvodů a vrátil se na pozici ředitele inspektorátu pro Prahu a Středočeský kraj. Inspekci pak do března dočasně řídil ředitel sekce ekonomiky Marek Pickar.

Foto: ČOI

Jednoduchý informační systém, kdy lze najít výsledky podle různých kritérií, by vám třeba interně pomohl i ke sjednocení pokut za stejné nedostatky. Podnikatelé si stěžují, že ve zcela stejných případech dostávají v různých regionech odlišné pokuty.

Ano, musí tu být jednotný metodický výklad v oblasti sankcí. Nemůže se stávat, že za identický, zcela stejný prohřešek udělí jeden regionální inspektorát mnohonásobně vyšší sankci než jiný. Ale na druhou stranu nezapomínejme, že se u každého případu posuzují i další okolnosti, například zda šlo o ojedinělý, nebo opakovaný nedostatek, jeho závažnost, trvání, důsledky a podobně.

Říkal jste, že chcete zlepšit i komunikaci ČOI směrem k ministerstvu průmyslu a obchodu, do jehož resortu spadáte. Co konkrétně si pod tím představit?

ČOI má své vlastní mediální oddělení, pracující po své linii, ale mělo by také využít kapacit odboru komunikace a marketingu ministerstva průmyslu a obchodu, které má možnosti k opravdu celoplošnému zásahu. Už jsem nechal předělat celý mediální marketingový plán. Jednou za čtvrt roku bude ČOI informovat o výsledcích a aktuálních problémech na tiskové konferenci za účasti ministra Martina Kuby. Podpoříme propagaci dokumentárního filmu Šmejdi, pan ministr vyslovil přání účastnit se premiér v jednotlivých regionech (jde o dokument Silvie Dymákové, který zachycuje skrytou kamerou manipulaci a další praktiky prodeje na předváděcích akcích pro seniory - pozn. red.).

Celé je to o masivnějším nasazení ústředního ředitele, který dosud na veřejnosti příliš často nevystupoval. Cílem je zlepšení obrazu a prestiže ČOI. A její prestiž stoupne jenom tehdy, když bude informovat veřejnost včas, pravdivě a v plném rozsahu

Dokončení rozhovoru a jeho druhý díl najdete na webu Aktuálně.cz.

Titulní foto: Aktuálně.cz – Ludvík Hradílek

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+10
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

A tohle už jste četli?

Zákaz podomního prodeje se šíří! Chcete ho ve své obci?

21. 3. 2013 | Petra Dlouhá | 25 komentářů

Zákaz podomního prodeje se šíří! Chcete ho ve své obci?

Zadrnčí zvonek. Kouknete do kukátka. Za dveřmi mladík v omšelém obleku špatné velikosti, v ruce lejstra. „Jsem Energetického střediska, jdu spočítat, jestli nemáte nárok na slevu na... celý článek

O svátcích zavřít krám. Povinně! Co si o tom myslíte?

14. 3. 2013 | Petra Dlouhá | 76 komentářů

O svátcích zavřít krám. Povinně! Co si o tom myslíte?

Ve svátek bude svátek! Zavřeno povinně a pro všechny. Kdo požene zaměstnance za kasu nebo mezi regály obchodu, dostane flastr – až pět milionů. Zákonodárci mají po letech na stole znovu... celý článek

Koninový skandál: cena za to, že nechcete vidět krev

1. 3. 2013 | Michal Kašpárek | 9 komentářů

Koninový skandál: cena za to, že nechcete vidět krev

Ponaučením z koninového skandálu ať je to, že cool obchody a jídelny odlišuje od ušmudlaných bister a pofiderních náleven mnohdy jen lepší marketing. Regály můžou mít vycíděné a štít... celý článek

Pozor při nákupu. Tyto e-shopy dostaly nejvyšší pokuty

24. 2. 2013 | Jiří Hovorka, Petr Kučera | 7 komentářů

Pozor při nákupu. Tyto e-shopy dostaly nejvyšší pokuty

Pokutu ve výši alespoň 20 tisíc korun vloni udělila Česká obchodní inspekce 44 provozovatelům internetových obchodů.

Můžete být i dvakrát dražší než ostatní. Když lidem chutná

9. 2. 2013 | Michal Kašpárek | 10 komentářů

Můžete být i dvakrát dražší než ostatní. Když lidem chutná

Majitelé baru sídlícího v netradičních prostorách banky mluví o neštěstí cenových válek, o štěstí s prohibicí i o tom, jestli někdy na place potřebovali baseballku.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.