Finanční arbitr pomůže řešit i spory s úvěry a podílovými fondy

František Mašek | rubrika: Co se děje | 4. 3. 2011 | 1 komentář
Finanční arbitr pomůže řešit i spory s úvěry a podílovými fondy
Zájem o mimosoudní řešení sporů přes finančního arbitra roste, od července se má navíc jeho agenda rozšířit o spotřebitelské úvěry a kolektivní investování. Zázraky nečekejte – arbitr nadále nebude moci řešit zdaleka vše. Přesto by mohla připravovaná změna pomoci v boji proti firmám, které používají při poskytování úvěrů nekalé, případně neetické praktiky.

Nezdají se vám podmínky nabízeného spotřebitelského úvěru, nebo si myslíte, že vás vzal správce fondu na hůl? Od léta byste měli mít možnost řešit tyto problémy či spory přes finančního arbitra. Jeho pravomoci, které se dosud týkají jen sporů mezi poskytovateli a uživateli platebních služeb, nebo vydavateli a držiteli elektronických peněz (viz box), se mají totiž rozšířit o možnost řešit spory, spojené se spotřebitelskými úvěry a kolektivním investováním. Vyplývá to z novely zákona o finančním arbitrovi, kterou by měl Parlament schválit v dubnu či v květnu a platila by od července.

Jaká je náplň činnosti finančního arbitra

Finanční arbitr ČR začal působit od ledna 2003 v rámci harmonizace práva České republiky se státy Evropské unie. Jeho hlavním posláním je zajistit rychlé, bezplatné a efektivní vyřizování sporů klientů s institucemi mimosoudní cestou. Finanční arbitr je kompetentní k rozhodování sporů mezi poskytovateli platebních služeb (například banky, nebo instituce vydávající elektronické platební prostředky) a uživateli platebních služeb (tj. klienti) při poskytování platebních služeb, nebo mezi vydavateli elektronických peněz a jejich držiteli při vydávání a zpětné výměně elektronických peněz. Může řešit spory, spojené s touto problematikou, které se objevily od ledna 2003.

Takovým typickým sporem je například neoprávněné použití platební karty při platbě u obchodníka, neoprávněný převod v rámci internetového bankovnictví, neoprávněný převod finančních prostředků z účtu. Arbitr zatím nemá kompetenci řešit spory například z oblasti hypoték, úvěrů, stavebního spoření, nebo vzniklé mimo členské státy a další země, tvořící Evropský hospodářský prostor. Hlavním přínosem jeho činnosti pro klienty je rychlost rozhodování, nezpoplatněné řízení a vysoká znalost problematiky.

Ani po rozšíření pravomocí nebude finanční arbitr řešit vše, co se vztahuje k úvěrům, nebo kolektivnímu investování. Nemá se totiž zabývat cenami produktů, tedy výší úroků, nejrůznějších poplatků a sankcí, které vyplývají z úvěrové smlouvy. Stejně tak nebude mít pravomoc řešit stížnosti drobných investorů, které se týkají distribuce investičních nebo podílových fondů.

Pokud jde o úvěry, na které se již nyní objevuje velký počet stížností, bude tedy arbitr moci řešit stížnosti či spory, týkající se hlavně předsmluvních podmínek. Bude tak moci zkoumat, zda dostali dlužníci před podpisem smlouvy dostatek detailních informací o půjčce ve srozumitelné podobě, zda si věřitel účtuje sankce oprávněně, jak v praxi probíhá vymáhání pokut a zejména, jaké informace najde klient v předsmluvním formuláři. Ten musí společnosti, poskytující úvěry, klientům od ledna povinně poskytovat na základě nového zákona o spotřebitelském úvěru.

I když tedy nemůže finanční arbitr – za klienta – řešit výši úroků, poplatků, nebo sankcí za neplnění smlouvy – má i tak řadu možností, jak se, pokud posoudí stížnost jako oprávněnou, snažit zjednat nápravu. A to bezplatně. Důležité ovšem je, aby se na něj občané obraceli včas, tedy když si sjednávají úvěr a není jim něco jasného, když se jim některé smluvní podmínky nezdají, případně pokud mají nějaké pochybnosti při splácení úvěru, a nikoliv až když nejsou schopni splácet úvěr a hrozí, že jim na dveře zaklepe  exekutor.

Anketa

Řešili byste případné spory s bankou přes finančního arbitra?

Na řadě jsou hypotéky a pojištění?

Finanční arbitr František Klufa rozšíření pravomocí o možnost řešit spory, spojené s úvěry a kolektivním investováním vítá. Rád by měl v budoucnu možnost řešit také stížnosti, spojené s hypotečními úvěry. Evropská unie navíc hodlá tlačit i na kontrolu pojistných produktů. 

Zatímco stížností na subjekty, nabízející spotřebitelské úvěry bude zřejmě hodně, v oblasti kolektivního investování jich Klufa naopak příliš nečeká. Loni jich zaznamenal asi devět, podobná situace je i v západní Evropě. Stížnosti, které se vztahují ke kolektivnímu investování, se ovšem často váží na daleko větší škody než u spotřebitelských úvěrů.

Od SMSky za 2,60 koruny po škodu za 6,5 milionu

Finanční arbitr loni obdržel od občanů 822 podnětů proti 757 v roce 2009. Od nejbizarnějších, kdy si někdo stěžoval na neoprávněně zaslanou SMS zprávu za dvě koruny šedesát, po spor, v němž šlo o 6,5 milionu korun. Kancelář arbitra se zabývala 135 podněty, v nichž se navrhovatelé domáhali 17,16 milionu korun. Průměrná výše jednoho požadavku tak činila 172 100 korun. Celkem 94 stížností, tedy 70 %, vyhodnotila jako oprávněné. Loni jich kancelář arbitra vyřídila 78, v 50 sporech však podnět navrhovatele zamítla. Celkem 93 procent sporů se podařilo uzavřít smírem, tedy mimosoudní cestou, což odpovídá účelu, proč byl úřad finančního arbitra zřízen.

Nejvíce sporů se týkalo platebních karet v bankomatu, úhrady peněz v tuzemsku, bankovních poplatků a poplatků za vedení účtu.

Průměrná doba řízení činí 68 dnů, negativně ji ovlivňuje několik déletrvajících sporů, mj. i kvůli potřebné expertize.  I tak to ale obvykle trvá daleko kratší dobu, než je běžné, když spor řeší soud.

Vzhledem k nízké finanční gramotnosti české populace se lidé obracejí na finančního arbitra, pokud o jeho existenci vůbec vědí, až dosti pozdě a často s problémy, které podle platné legislativy řešit nemůže. Jak konstatoval Klufa, jsou jeho kompetence v rámci členských zemí Evropské unie třetí nejmenší po Kypru a Bulharsku. Snad se tedy budou tyto kompetence dále rozšiřovat a brzy pokryjí aktivity všech subjektů, působících na finančním trhu. 

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Nový zákon o spotřebitelském úvěru dlužníkům pomůže, vše ale zdaleka neřeší

22. 12. 2010 | František Mašek | 37 komentářů

Nový zákon o spotřebitelském úvěru dlužníkům pomůže, vše ale zdaleka neřeší

Blížící se Vánoce tradičně přinášejí „akční“ nabídku půjček. Jsou ale skutečně výhodné? Jak budou tyto půjčky vypadat za rok, kdy bude platit nový zákon o spotřebitelském úvěru? Přečtěte... celý článek

Finanční gramotnost: víte alespoň, co podepisujete?

14. 12. 2010 | František Mašek | 11 komentářů

Finanční gramotnost: víte alespoň, co podepisujete?

Vánoce bývají spojeny se sháněním dárků, ale i s emocemi, na které hrají někteří podvodníci, nabízející ty nejvýhodnější půjčky. Největší škody si však mnozí Češi způsobí sami svou... celý článek

Kurzy finanční gramotnosti obvykle zacházet s penězi nenaučí

10. 12. 2010 | Daniel Kotula | 18 komentářů

Kurzy finanční gramotnosti obvykle zacházet s penězi nenaučí

Představa, že ke snížení zadluženosti domácností přispěje zvýšení finanční gramotnosti, vyučované na školách i v nejrůznějších kurzech, často naráží na formální přístup, jak jsou tyto... celý článek

Třikrát měř a jednou si vezmi úvěr

1. 10. 2010 | František Mašek | 13 komentářů

Třikrát měř a jednou si vezmi úvěr

Půjčíme vám i na nemožné!, slibují dál některé společnosti. Kdo chce půjčku, neměl by ji získat pod časovým či jiným tlakem. I tak mu někdy mohou v případě potřeby pomoci občanské poradny.... celý článek

Zbystřete! Možností, kdy si stěžovat na banku, je víc.

6. 11. 2009 | Jan Stuchlík | 2 komentáře

Zbystřete! Možností, kdy si stěžovat na banku, je víc.

Nejasnosti v novém zákoně o platebním styku přidělají práci českému finančnímu arbitrovi. Na něj se mohou obrátit klienti bank, kteří neuspěli s reklamací platební transakce. Už za... celý článek

Partners Financial Services