Českomoravská stavební spořitelna (profil, názory) spustila v těchto dnech pozoruhodnou marketingovou akci, časově omezenou do 31. 12. tohoto roku. Své klienty se smlouvami uzavřenými do 31. 12. 2000 oslovuje dopisem (vzor v příloze), ve kterém nabízí u těchto starších smluv navýšení cílové částky (CČ) bez poplatku za změnu tarifu. Tento poplatek činí standardně 1/3 doposud připsaných úroků.
Jak je v dopise zdůrazňováno, klient navýšením CČ získá další prostor pro spoření za původních (ze strany státu výhodnějších) podmínek – státní podpora 4 500 Kč k 18 000 Kč naspořených v daném roce (smlouvy o stavebním spoření uzavřené po 1. 1. 2004 umožňují svým držitelům dosáhnout "jen" 3 tisíc Kč státní podpory, pokud uloží za rok alespoň 20 tisíc Kč). Zdůrazňováno je též snížení garantované úrokové sazby z úvěru ze 6 % p.a. na 4,8 % p.a.
Liška všemi mastmi mazaná...
Bohužel se klient ve zmíněném dopise nedozví ani slovo o tom, že tato výhoda není rozhodně zadarmo. Pokud totiž na tuto marketingovou fintu nic zlého netuše přistoupí, snižuje se mu další úročení vkladů ze 3% na 2% p.a. a přichází navíc o 50% úrokový bonus v případě nečerpání úvěru.
Z důsledného zamlčení těchto skutečností v dopise ČMSS je zřejmé, že akce zdánlivě určená ku prospěchu klientů je spíše akcí ku prospěchu ČMSS. Ta se tímto způsobem snaží zbavit pro ni nevýhodných podmínek u starších smluv, které musí úročit 3 % p.a. a ještě musí klientům, kteří nebudou čerpat úvěr, vyplatit 50 % připsaných úroků, čímž se celkové zúročení vkladů dostává nad 4 % p.a. Tedy na dvojnásobek toho, co klient získá využitím nabídky.
Navíc se zde taktně mlčí i o poplatku za navýšení CČ ve výši 1% z navyšované částky – to bude další překvapení pro neznalého klienta, až zjistí, že mu tento poplatek byl z jeho účtu stržen.
Dozore, kde jsi?!
Celý případ mimo jiné ukazuje, jak máme zcela nevyvážený státní dozor na finančním trhu. Kdyby takovýto informačně jednostranný materiál rozeslala jakákoliv investiční společnost, Komise pro cenné papíry by nepochybně zahájila správní řízení a udělila tučnou pokutu. Bohužel v tomto případě je dozorovým orgánem Ministerstvo financí podle úplně jiného zákona, a tak má stavební spořitelna volnou cestu k rozesílání neúplných, a tím v podstatě klamavých informací svým klientům….
O nějaké ochraně klienta ze strany státního dozoru si můžeme jenom nechat zdát. Po právní stránce bude ale jistě vše v pořádku – klient jistě dostane k podpisu dodatek ke smlouvě, kde budou patřičně malým písmem a právním jazykem všechny důsledky napsány. Takže když pod dojmem neúplného informačního dopisu podepíše, má smůlu.
Co si o nabídce Lišky myslíte? Měl by dozorový orgán zakročit? Je podle vás taková nabídka v pořádku? Nebo dokonce pro klienta výhodná?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
20. 2. 2006 23:11, Julie
Hlupáky a z klientů dělat nesvéprávné klienty dokáže i jiná spořitelna jako Modrá pyramida a při snaze o zvýšení cílové částky zvýšení podmiňuje a Vás donutí uzavřít jiný nevýhodný tarif, takže Vás obere o úroky z vkladů !
Uzavřeli jsme stav.spoření u Modré pyramidy v prosinci 2002. Ještě v r. 2003 měla poplatek za roční vedení účtu 240,- Kč, které si další rok klidně zvedla na 300,- Kč. Ve smlouvě stav. spoření máme uveden 3 % úrok ze stav. spoření. V obchodních podmínkách je možnost zvýšení cílové částky, ze které má stav. spořitelna poplatek 1% z navyšované cílové částky. Skutečnost je ale jiná !! Dnes dcera zařizovala na pobočce Modré pyramidy zvýšení cílové částky stavebního spoření. Dostala formulář "Návrh na zvýšení cílové částky, Žádost o změnu tarifu". Referentka jí tvrdila, že pokud chce navýšit cílovou částku, musí změnit dosavadní tarif Profit na tarif Kredit (bez toho prý zvýšení cílové částky nelze !!). Na formuláři je skutečně věta : "Beru na vědomí a souhlasím, že v případě zvýšení cílové částky u smlouvy s tarifem Profit musí dojít ke změně tarifu Profit na tarif Kredit." V druhé půlce formuláře je text : Žádám o změnu tarifu stavebního spoření na tarif Kredit (úrok z vkladu 2 % p.a.). V textu dál je tučně uvedeno : "Mám-li uzavřenou smlouvu o stavebním spoření s nárokem na úrokové zvýhodnění, souhlasím s tím, že zvýšením cílové částky nebo změnou tarifu ztrácím v plném rozsahu nárok na toto úrokové zvýhodnění od data uzavření smlouvy. Beru na vědomí a souhlasím, že Modrá pyramida stavební spořitelna, a.s., účtuje úhradu za změnu tarifu ve výši 1/3 připsaných úroků. Úhrada za zvýšení cílové částky činí maximálně 1% z částky, o kterou byla cílová částka navýšena."
Smlouva je smlouva a na ní možnost navýšení cílové částky je umožněna a ani v obchodních podmínkách viz čl. 7 není o podmínce navýšení cílové částky nutnosti změnit tarif na nevýhodný tarif Kredit zmínka ! Dle platných obchodních podmínek jak ve smlouvě v r. 2002, tak současných může stavební spořitelna snížit úrokovou sazbu z vkladů na aktuální depozitní sazbu jen v tom případě, že účastník po splnění podmínek pro poskytnutí přidělení úvěru nabídku nepřijme a ode dne uzavření smlouvy uplyne nejméně 6 let.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
12. 12. 2005 11:19, zinfo
Já vydělám, že budu i nadále čerpat dotaci 4,5 tisíce za rok namísto 3 tisíc při uzavření nové smlouvy. Něco však tratím. Například se vzávám lepšího úročení z vkladu a to i zpětně a vzdám se práva čerpat úvěr za výhodných podmínek. To, oč přicházím získává spořitelna, tedy zaváže si klienta na alespoň další dva roky při pro ní výhodnějším úročení a to i zpětně a zbaví se závazku dát lacino úvěr. To neznamená, že jej nedá, ale za podmínek které budou pro ni výhodné samy o sobě.Nic je k tomu netlačí. Tento profit spořitelny je navíc nic nestojí, klient se vzdal části svých práv za protiplnění, které ale bude plnit stát.Už je to jasné?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (55 komentářů) příspěvků.